Vi som håller på med gamla fordon är vana att kånka på tunga batterier och att ladda dessa.
Detta gjorde Lasse och jag idag, med vår lastbil. vi kopplade in en laddare och alldeles efter att vi flyttat oss från batteriets omedelbara närhet exploderade detta med en knall och en svärm bakelitbitar trillade ner från himlen, följda av en skur batterisyra.
Det var alltså ytterst nära att vi fått detta i ansiktet och kanske i ögonen. Förutom att kanske bli blind är det inte så kul att se ut som Freddy Krueger  i Terror på Elm Street resten av livet.
Därför: Använd åtminstone skyddsglasögon när ni håller på med batteriladdning!
			
			
			
				Ja det är för att denna explosionsrisk som batterier på verkstad ska laddas i speciella batterirum med bra ventilation, jag har själv en gång i tiden varit med när ett bilbatteri exploderade, det bildas "knallgas" vid laddningen och blir det gnista runt en pol och gasblandningen är den rätta så exploderar det!
Batteripolerna ska först anslutas och sedan strömmen till laddaren, en modern buss med NATO-uttag laddas med fördel genom detta.
			
			
			
				Citat från: Lars skrivet 02 oktober 2011, 21:25:57 PM
Ja det är för att denna explosionsrisk som batterier på verkstad ska laddas i speciella batterirum med bra ventilation, jag har själv en gång i tiden varit med när ett bilbatteri exploderade, det bildas "knallgas" vid laddningen och blir det gnista runt en pol och gasblandningen är den rätta så exploderar det!
Batteripolerna ska först anslutas och sedan strömmen till laddaren, en modern buss med NATO-uttag laddas med fördel genom detta.
Denna laddning skedde utomhus i Guds fria natur, så ventilationen var inget problem. Batteriet satt på en öppen hållare helt fritt. Laddaren var inkopplad på vederbörligt sätt och hade jobbat en stund när det plötsligt small. Inga handhavandefel, således.
			
 
			
			
				Ja där ser man det är riskabelt att hantera batterier!
			
			
			
				j***a flax att ingen av er (eller någon annan) kom till skada! Undrar just vad som hände... Knallgas och gnista verkar konstigt då det, som det verkar på beskrivningen hände "efter en stund"... Batterifel på så sätt att det kortslöts? För hög laddström så syran "kokade"? Locken på cellerna var väl borttagna? Någon batteriexpert finns det säkert på forum...
			
			
			
				Vad användes för laddare samt vilken strömstyrka?
			
			
			
				Citat från: Lars skrivet 02 oktober 2011, 21:25:57 PM
Batteripolerna ska först anslutas och sedan strömmen till laddaren, en modern buss med NATO-uttag laddas med fördel genom detta.
NATO-uttagen är visserligen inte tidsenliga, men nog vore ett sådant värt att eftermontera innanför nån lucka på de flesta veteranbussar?
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 03 oktober 2011, 09:40:19 AM
NATO-uttagen är visserligen inte tidsenliga, men nog vore ett sådant värt att eftermontera innanför nån lucka på de flesta veteranbussar?
Det skulle gå att montera ett NATO-uttag på samma ställe där batterikorgarna sitter så syns det inte ens. Då kunde man ha laddaren en bit bort och slå av/på på behörigt avstånd.
			
 
			
			
				Gamla batterier som tappat kapaciteten kan drabbas av intern kollaps vid laddning, råkade ut för detta i lumpen med fordon som stått i beredskapsförvaring.
Strömstyrkan blir för hög.
Ska man ändå prova att ladda ett uttjäntbatteri så rekommenderas en intelligent laddare av Ctek:s typ
			
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 03 oktober 2011, 09:40:19 AM
NATO-uttagen är visserligen inte tidsenliga, men nog vore ett sådant värt att eftermontera innanför nån lucka på de flesta veteranbussar?
Egentligen ska inga batterier stå utan laddning när fordonet inte används. Så föreningen borde investera i ett gäng Ctek laddare för montering permanent i fordonen. Så har vi på varenda buss, en grön defa intagskabel pluggas in i samma intag som finns till motorvärmarna i personbilar. Det uttaget placeras innanför rampluckan. Då laddas batterierna direkt man pluggar in 230V. Den laddaren är intelligent så den kan vara igång året runt.
En väl värd investering: http://www.battericentrum.se/laddare-lastbil-tyngre-fordon/281-ctek-mxt14-24v-14a.html
			
 
			
			
				Citat från: Robert T skrivet 03 oktober 2011, 10:08:35 AM
Egentligen ska inga batterier stå utan laddning när fordonet inte används. Så föreningen borde investera i ett gäng Ctek laddare för montering permanent i fordonen. Så har vi på varenda buss, en grön defa intagskabel pluggas in i samma intag som finns till motorvärmarna i personbilar. Det uttaget placeras innanför rampluckan. Då laddas batterierna direkt man pluggar in 230V. Den laddaren är intelligent så den kan vara igång året runt.
En väl värd investering: http://www.battericentrum.se/laddare-lastbil-tyngre-fordon/281-ctek-mxt14-24v-14a.html
Jo, jag har funderat på sådana smarta laddare. Nu har vi visserligen bara batterier i de bussar som används och flyttar dem när det behövs.
			
 
			
			
				Citat från: Robert T skrivet 03 oktober 2011, 00:26:43 AM
Vad användes för laddare samt vilken strömstyrka?
En stor Biltema laddare/starthjälp och den laddade med 15A när det small. Den har använts 100-tals gånger förut utan problem. En teori är att det blivit en gnista pga oxid på poldojorna om det varit dålig kontakt. Det här batteriet sitter ju oskyddat under flaket på en lastbil.
			
 
			
			
				Jag råkade ut för liknande med en traktor, stannade för att tanka och vid starten och just fick i backen så small båda batterier som satt monterat på var sida om hytten. Batteri syra över hela traktorn och plastbitar hittades även en bra bit där i från.
Jag använder Optima batterier (syrafria) nu till bussarna. Fördelen att dom är tåliga lätta att bära omkring på och bra start ström.
Otroligt nog så fungerar dom även bra när det förbrukas mycket som innerbelysningen på fast det är startbatterier..
			
			
			
				Citat från: Björn Forslund skrivet 03 oktober 2011, 10:49:34 AM
En stor Biltema laddare/starthjälp och den laddade med 15A när det small. Den har använts 100-tals gånger förut utan problem. En teori är att det blivit en gnista pga oxid på poldojorna om det varit dålig kontakt. Det här batteriet sitter ju oskyddat under flaket på en lastbil.
En Ctek ska vara helt gnistfri. Kanske värt att investera i om det räddar liv och lem.