Jag hade utlovat bilder från Hultsfred som nästa men det dröjer ett tag innan de kommer eftersom det var Karlstad som var nästa punkt på programmet. Även där gällde det sjukresor och jag var uppe på sjukhuset och pratade med som planerat det nya upplägget, några av dem som körde sjukresorna och några av dem som åkte med dem. Alla var mycket nöjda. Som en gammal gumma som skulle åka till Glava så: - Skriv att det blivit mycke' bättre nu!
Men först lite andra bilder från Karlstad. Som vanligt såg jag till att få lite tid över för bussfotografering också.
LLO757, fd GDG 1493
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10223_.jpg)
LMM435, fd GDG 1284
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10224_.jpg)
LBC873, fd GDG 1654
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10225_.jpg)
NKR320, fd GDG 1862
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10226_.jpg)
NST825
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10227_.jpg)
NKN390, fd GDG 1861
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10228_.jpg)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2011, 19:13:03 PM
Jag hade utlovat bilder från Hultsfred som nästa men det dröjer ett tag innan de kommer eftersom det var Karlstad som var nästa punkt på programmet. Även där gällde det sjukresor och jag var uppe på sjukhuset och pratade med som planerat det nya upplägget, några av dem som körde sjukresorna och några av dem som åkte med dem. Alla var mycket nöjda. Som en gammal gumma som skulle åka till Glava så: - Skriv att det blivit mycke' bättre nu!
Men först lite andra bilder från Karlstad. Som vanligt såg jag till att få lite tid över för bussfotografering också.
NST825
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_10227_.jpg)
Tack Staffan!
Nu börjar det likna något, massor med Alpus från Värmland!
Men åter till denna godsskuta. Detta var en av de tre första godsskutor med bakgavellift som kom till Värmland. 2768, 2769 och 2770, Denna placerades i Arvika och de övriga gick till att börja med på Hagfors och Expressen till Dalarna.
2770 kom om jag inte mins fel från SJ Buss i Sveg och hade något så modernt som mobiltelefon monterad.
Lägg även märke till lampan över framdörren som lyste upp hållplatserna under mörka höstkvällar.
Bakom skymtar Vargbussen hoppas den kommer på bild i serien!
Det var väl 2767, 2769-70 som kom från Sveg o Ånge juni 1991 till Karlstad, 2768 flyttades samtidigt till Östersund (Gamla Diligensen) och några år senare till Hudik.
Du har rätt det var ju 2767!
Hej
Tack för alla bilder på Alpusar och på linjer som bytt linjenr.
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 03 oktober 2011, 18:16:27 PM
Tack för alla bilder på Alpusar och på linjer som bytt linjenr.
Linjenummerbytet 18 juni 2006
VTAB Linjenummer 2006.pdf (http://jarnskog.com/kommunikationer/Dokument/VTAB%20Linjenummer%202006.pdf)
Linjenummerbytet 14 juni 2009
VTAB Linjenummer 2009 (http://www.varmlandstrafik.se/nyhet/14-juni-byter-vi-linjenummer)
Härligt med en Alpus kavalkad Staffan. Jag ser att 1284 har en dest skylt på sidan, denna kan ju vara eftermonterad iofs, men i Dalarna kom dessa sido skyltar först på 14 vagnarna, vill också minnas att Värmland var före med motordrivna dest skyltar. :)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 oktober 2011, 20:13:13 PM
Härligt med en Alpus kavalkad Staffan. Jag ser att 1284 har en dest skylt på sidan, denna kan ju vara eftermonterad iofs, men i Dalarna kom dessa sido skyltar först på 14 vagnarna, vill också minnas att Värmland var före med motordrivna dest skyltar. :)
Om jag inte helt missminner mig så var linjenummerskylt (inte destinationsskylt) på höger sida krav på de bussar som användes på linjerna till Skoghall. Denna linje hade ju i mångt och mycket stadsbusskaraktär även om den gick mellan två kommuner.
Jaha, ok, i Dalarna var det ju ingen som använde dessa. :-\