Ännu en turkisk busstillverkare är på väg in på den svenska bussmarknaden. Det är BMC, som planerar att på nyåret leverera sin första buss i Sverige. I första hand satsar man på midibussmarknaden, men redan nu är BMC också med och konkurrerar om en svensk order på gasdrivna ledbussar för stadstrafik.
Läs mer här:
http://www.busstidningen.se/2011/10/02/turkiska-bmc-in-pa-svensk-bussmarknad/
Ska man gråta eller skratta?!
Autosan: in som en komet med stora beställningar. Sedan tvärnit när verkligheten kom ifatt.
Temsa: in som en ädelsten, men har inte fått fotfäste än.
Marbus: in och ut lika snabbt.
Solbus: in och ut lika snabbt.
Solaris: in som en smygande katt och plötsligt fullt klös. Sedan återhållsamhet.
Zonda: stora ord om prisvärdhet. Sedan helt tyst.
King Long: in som framtiden. Redan borta.
Yutong: bara stora ord, ingen hårdvara ännu.
Irisbus: kommer starkt, men korparna kraxar...
Och nu BMC! Vart skall det sluta?
Det kostar pengar att laborera! Vem betalar?
lite mera info
http://bmcnordic.com/
Citat från: Mats Karlsson skrivet 04 oktober 2011, 08:56:31 AM
Det kostar pengar att laborera! Vem betalar?
Kunderna såklart! Eller så kanske man är sponsrad av staten också, det vet jag inte.
Bra val av namn. Alltid bra när en ny fordonstillverkare ser till att inte ta ett namn som kan förväxlas med en äldre fordonstillverkare. ::)
(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/3/32/BMC_rosette.png/250px-BMC_rosette.png)
Men jag måste säga att jag tycker bussen ser rätt trevlig ut - det lutande taket ger iaf en viss profil åt bussen. Blir dock konfundersam när man skriver att en ledbuss skall ta upp till 100 stående. Den är tydligen dimensionerad för en maxvikt på 28 ton och det låter ju rätt mycket - de flesta ledbussar brukar ju ligga på omkring 24 ton idag - vilket förvisso innebär att de ofta körs i trafik med betydligt högre vikt än de är byggda för, så det kanske egentligen är rätt bra att ha lite extra där...
Citat från: Ersa skrivet 04 oktober 2011, 10:58:27 AM
Bra val av namn. Alltid bra när en ny fordonstillverkare ser till att inte ta ett namn som kan förväxlas med en äldre fordonstillverkare. ::)
Namnet BMC kommer från det samarbete man hade med brittiska BMC på sin tid (1960-talet).
Citat från: JDS skrivet 04 oktober 2011, 10:15:00 AM
Kunderna såklart! Eller så kanske man är sponsrad av staten också, det vet jag inte.
Antar att de första kunderna får köpa de nyintroducerade bussarna billigt och sedan fungera som referenser. Frågan är väl varför det inte blir mera?
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 oktober 2011, 13:30:21 PM
Antar att de första kunderna får köpa de nyintroducerade bussarna billigt och sedan fungera som referenser. Frågan är väl varför det inte blir mera?
Bussarna är helt enkelt inte så bra som det lovas.
Men det har blivit lättare att importera till Sverige då det räcker med att få dem helbilsgodkända i ett EU-land och sedan är marknaden öppen
Citat från: Lars skrivet 04 oktober 2011, 20:10:48 PM
Bussarna är helt enkelt inte så bra som det lovas.
Men det har blivit lättare att importera till Sverige då det räcker med att få dem helbilsgodkända i ett EU-land och sedan är marknaden öppen
Så kan det givetvis vara, men bussägare är ofta konservativa och det där med utbyggt servicenät är ju viktigt också.
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 oktober 2011, 09:42:37 AM
Så kan det givetvis vara, men bussägare är ofta konservativa och det där med utbyggt servicenät är ju viktigt också.
Fast så verkar de ju inte vara med tanke på alla tillverkare som kommit och gått
Citat från: jocke skrivet 05 oktober 2011, 10:59:13 AM
Fast så verkar de ju inte vara med tanke på alla tillverkare som kommit och gått
Nej, de stora som Scania, Volvo, Mercedes och MAN har ju helt andra förutsättningar.