Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jocke Selling skrivet 02 oktober 2011, 11:47:58 AM

Titel: Nobina 7395
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 02 oktober 2011, 11:47:58 AM
I fredags befann jag mig på hemmaorten. Fick frågan av trafikledningen i Uppsala om jag kunde styra ner en ersättningsbuss till 677, då 7395 inte kom ur fläcken på resecentrum.
Jag tog mig raskt ner med 5392 ( tyckte det var passande med en röd - då det för stunden inte fanns nån blå inne). Efter en viss väntan kom bärgaren och sköt i några bar luft, sen gick den problemfritt men inte tyst ända till WIST för garanti reparation.
(http://i279.photobucket.com/albums/kk158/JoSebussar/JoSe%20Swebus%20uppland/swebus/73xx/7395/7395-1.jpg)

//Jocke

Titel: SV: Nobina 7395
Skrivet av: Ersa skrivet 02 oktober 2011, 15:20:12 PM
Citat från: Jocke Selling skrivet 02 oktober 2011, 11:47:58 AM
I fredags befann jag mig på hemmaorten. Fick frågan av trafikledningen i Uppsala om jag kunde styra ner en ersättningsbuss till 677, då 7395 inte kom ur fläcken på resecentrum.
Jag tog mig raskt ner med 5392 ( tyckte det var passande med en röd - då det för stunden inte fanns nån blå inne). Efter en viss väntan kom bärgaren och sköt i några bar luft, sen gick den problemfritt men inte tyst ända till WIST för garanti reparation.

Nej! Det är ju en gul UL-buss (nåt i denna stil) (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48364.0) som du ska sända ut på 677 mot Rimbo, Norrtälje och tillbaka igen! Röda inhopp på 677 är det vi i Rimbo som utför. :)
Titel: SV: Nobina 7395
Skrivet av: bjorn_k skrivet 02 oktober 2011, 16:59:15 PM
Något liknande hände i somras... Fast "ute i skogen" å hpl Bålsta. Enligt chauffören märktes inget före stoppet vid denna hpl, men sen när dörren skulle stängas och bromsen släppas så hade nästan all lluft läckt ut, och kompressorn orkade inte ladda ens med förhöjt varv på motorn. Undra om det är fler Volvosar som har råkat ut för samma?
Titel: SV: Nobina 7395
Skrivet av: Robert T skrivet 02 oktober 2011, 17:03:27 PM
Varför ser en sprillans ny buss fusklagad ut med nitade plåtar i "kepsen"?  ???
Titel: SV: Nobina 7395
Skrivet av: bjorn_k skrivet 02 oktober 2011, 17:05:01 PM
Citat från: Robert T skrivet 02 oktober 2011, 17:03:27 PM
Varför ser en sprillans ny buss fusklagad ut med nitade plåtar i "kepsen"?  ???
Sprickbildningsproblem i (den gjutna plast?) spoilern?
Titel: SV: Nobina 7395
Skrivet av: j-a skrivet 02 oktober 2011, 17:08:29 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 02 oktober 2011, 16:59:15 PM
Något liknande hände i somras... Fast "ute i skogen" å hpl Bålsta. Enligt chauffören märktes inget före stoppet vid denna hpl, men sen när dörren skulle stängas och bromsen släppas så hade nästan all lluft läckt ut, och kompressorn orkade inte ladda ens med förhöjt varv på motorn. Undra om det är fler Volvosar som har råkat ut för samma?
På din beskrivning så låter det som samma fel som drabbade Nobina 6328 igårkväll,hastigt tryckfall när den skulle köras in i garaget i Fiskarheden,visade inget fel tidigare,när föraren varit och öppnat garageporten å kom tillbaks var bussen lufttom ???Får se imorgon vad det va för fel på den. ???
Titel: SV: Nobina 7395
Skrivet av: Lars skrivet 02 oktober 2011, 20:16:22 PM
Jag har åkt på samma fel i en 9700:a den bussen var det nåt givarfel i trycksystemet och dataelsystremet tror att bussen är lufttom och utlöser blockeringsventilen! Men inte förrän bussen står still vid nästa stopp, det finns tydligen även mekanisk gammaldags funktion som utlöser ventilen om det uppstår en läcka. Efter att huvudbrytaren på batteriet slåtts av i 1 minut (Det räcker inte med den ordinarie huvudbrytaren) och datorerna nollställts laddade åter kompressorn luft, men felet återkom ju emellanåt tills den felaktiga givaren bytts.
Titel: SV: Nobina 7395
Skrivet av: LS_SWE skrivet 02 oktober 2011, 22:34:10 PM
Citat från: Lars skrivet 02 oktober 2011, 20:16:22 PM
Jag har åkt på samma fel i en 9700:a den bussen var det nåt givarfel i trycksystemet och dataelsystremet tror att bussen är lufttom och utlöser blockeringsventilen! Men inte förrän bussen står still vid nästa stopp, det finns tydligen även mekanisk gammaldags funktion som utlöser ventilen om det uppstår en läcka. Efter att huvudbrytaren på batteriet slåtts av i 1 minut (Det räcker inte med den ordinarie huvudbrytaren) och datorerna nollställts laddade åter kompressorn luft, men felet återkom ju emellanåt tills den felaktiga givaren bytts.
detta händer då och då på KR's volvo ledbussar på linje 811.
Titel: SV: Nobina 7395
Skrivet av: Jocke Selling skrivet 03 oktober 2011, 06:47:49 AM
Citat från: Ersa skrivet 02 oktober 2011, 15:20:12 PM
Nej! Det är ju en gul UL-buss (nåt i denna stil) (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48364.0) som du ska sända ut på 677 mot Rimbo, Norrtälje och tillbaka igen! Röda inhopp på 677 är det vi i Rimbo som utför. :)

Du har så rätt. Men det finns så många färgfanatiker, så det var onödigt att ge dessa mer magsyra än nöden krävde.

// Jocke
Titel: SV: Nobina 7395
Skrivet av: Ersa skrivet 03 oktober 2011, 08:53:03 AM
Citat från: Robert T skrivet 02 oktober 2011, 17:03:27 PM
Varför ser en sprillans ny buss fusklagad ut med nitade plåtar i "kepsen"?  ???

Det är ju en Säffle, så klart allt är popnitat! ;D

Nej, nitarna sitter där för att denna "keps" nästan blåste av helt vid Rösa trafikplats för någon vecka sedan. Så turen fick akutersättas med röd 55xx från Rimbo. Så det är tydligen en hel del garantiarbeten med dessa nya Säfflebussar...
Titel: SV: Nobina 7395
Skrivet av: Robert T skrivet 03 oktober 2011, 10:03:03 AM
Citat från: Ersa skrivet 03 oktober 2011, 08:53:03 AM
Det är ju en Säffle, så klart allt är popnitat! ;D

Nej, nitarna sitter där för att denna "keps" nästan blåste av helt vid Rösa trafikplats för någon vecka sedan. Så turen fick akutersättas med röd 55xx från Rimbo. Så det är tydligen en hel del garantiarbeten med dessa nya Säfflebussar...

Aha, där ser man, gissar att en ny keps inte gick att fixa så snabbt så en temporär lagning fick fixas.