Har inte läst den nya kollektivtrafiklagen...ännu...men undrar som den kommer att få någon praktisk påverkan på trafiken.
Jag antar att väghållare inte lika lätt kan avvisa olika operatörer som vill ha hållplatslägen. Tidigare kunde man ju alltid hävda att det rörde sig om kommersiell trafik som inte THM eller väghållaren hade något ansvar för.
Den nya kollektivtrafiklagen kommer inte att få någon nämnvärd påverkan på dagens trafik, annat än möjligtvis i Stockholm och Göteborg där vissa lokala sträckor kan locka till sig konkurrenter. Situationen i Sverige jämfört med t ex England är annorlunda, både ur ett befolkningsperspektiv och infrastrukturperspektiv, och kollektivtrafiken är dessutom mycket konjunkturkänslig, vilket sannolikt innebär att några långsiktiga konkurrensalternativ inte kommer att finnas.
Däremot sker en förskjutning av såväl ansvar som finansiering av lokal trafik från nuvarande länstrafikorgan till nya s k kollektivtrafikmyndigheter. Dessa kan dock skilja sig från län till län där vissa väljer en modell inom landstingens paraply, och andra inom ett kommunalförbund. Ett problem som dock kommer att behöva prövas rättsligt är flera kommuners överlämnande av tätortstrafik till dessa kollektivtrafikmyndigheter, med hänvisning till SKL's tolkning av lagen som innebär att denna skall betraktas som regionaltrafik. Detta innebär att såväl inflytande, ansvar och finansiering överlämnas till samtliga kommuner inom en region, (län), något som saknar stöd i kommunallagen, den s k kommunala kompetensen.
Detta är huvudorsaken till att t ex Luleå kommun valt att skydda sin egen verksamhet. Andra kommuner som beslutat sig för en liknande modell är bl a Västerås, Boden och Karlstad, medan t ex Sundsvall funderar i samma riktning.
Fast skillnaden gentemot England är ju att där (med undantag för London) får ju endast det allmänna köra skattefinansierad trafik när det inte finns ekonomiska förutsättningar för att bedriva trafiken kommersiellt. Därtill handlar det ju då egentligen om trafik på särskilda tider och ett visst antal per dag. I Sverige kommer det inte finnas några gränser för hur mycket trafik huvudmännen bedriver. Och eftersom det finns en politisk vilja att det ska finnas en bra och fungerande kollektivtrafik, så kommer ju inte någon sådan trafikindragning i princip att ske - ens om någon meddelar sig vara intresserad av att driva trafik på en viss sträcka...
Jag vet inte heller om man kan säga att kollektivtrafiken är så konjunkturkänslig - visst resandet minskar vid lågkonjunktur - men någon större skillnad blir det knappt - om man ser på hur konjunkturkänslig många andra branscher är
Däremot kan man säga att risken att starta linjer är relativt stor, sett till den möjliga vinst som det går att hämta in. Just för att kollektivtrafiken i övrigt är stakt subventionerad. Det utgör ju också av ett nätverk där resande vill kunna åka flera olika linjer utan att behöva betala på nytt.
Problemet kan väl därför sägas vara att i större städer är de resande beroende av det nätverk av linjer som finns - vilket ingen privat entreprenör kan konkurrera med (utan att satsa ofantligt mycket pengar), i små städer finns å andra sidan knappast underlaget.
Vad som går att ordna är väl olika former av "industrilinjer" (om än det väl knappast är industrier det handlar om längre). Man behöver så att säga en partner för att det ska bli lönsamt. Ett företag eller en fastighetsägare som vill erbjuda detta till de som arbetar i området. Här handlar det alltså om ett slags sponsring för att linjerna ska kunna bli lönsamma.
I övrig är det främst interregionala resor som kommer öka - det blir lättare att starta en linje som börjar utanför ett län och åker till ett arbetsområde (eller centrum) i ett annat. Där vinner man ju på att de resande annars måste ha dubbla busskort och priset kan därmed bli konkurrenskraftigt (och inte minst att det saknas en del av den här typen av förbindelser).
Veolia har sagt sig vilja starta någon pendlarbuss från någon förort till Stockholm. Jag är tveksam till att man kommer att lyckas - just av skälet ovan. I exempelvis Stockholm är ju problemet att det på många håll blir sådana köer att buss in till stan blir oattraktivt. En sådant här förslag har nog i sådana fall bättre möjlighet att klara sig i Skåne eller Västra Götaland - där å andra sidan är olika "expresslinjer" i dag redan igång från trafikhuvudmannen sida i betydligt högre utsträckning än i Stockholm som mer har ett system med tågmatning.
Slutsats: Några få linjer till vid vissa hållplatser och lite fler resmöjligheter är nog det man kommer se. Men någon mer märkbar skillnad blir det inte.
Är nog väldigt få ställen i Sverige där en privat aktör på kommersiella villkor kan ta upp konkurrensen med den skattefinansierade trafiken. speciellt som lokal- och regiontrafiken ofta har mycket resenärer i rusningstrafiken och då oftast stort tryck bara i ena riktningen medan bussarna går ganska tomma åt andra hållet. Skall man köra med egna biljetter och kort så måste ju trafiken täcka upp hela trafikdygnet vilket är svårt att göra på rent kommersiella villkor. Kör ett bolag bara i rusningstrafiken så krävs någon form av biljettsamarbete med Länstrafiken så att periodkortsresenärer även kan åka på dom tider som det privata bolaget inte kör. Att ta upp lokala resenärer på långväga trafik t ex att ta resenärer Stockholm-Södertälje på Swebus linje Stockholm-Malmö är ju dock något som expressbussbolagen kan utnyttja för att höja sina intäkter men jag tror inte att privata bolag står i kö för att köra renodlad regional- eller lokal busstrafik.
problemet kommer om politikerna bestämmer sig för att dra ner på den skattefinansierade trafiken och förlita sig på marknaden.
det har t ex gått rykten att SL skulle göra något sådant i Tyresö, som nått slags försöks område med helt kommersiell trafik, om de ligger någon sanning i de vet jag dock inte
Citat från: homer skrivet 12 oktober 2011, 19:53:44 PM
problemet kommer om politikerna bestämmer sig för att dra ner på den skattefinansierade trafiken och förlita sig på marknaden.
det har t ex gått rykten att SL skulle göra något sådant i Tyresö, som nått slags försöks område med helt kommersiell trafik, om de ligger någon sanning i de vet jag dock inte
Ryktet låter just som ett helt ogrundat rykte. SL gör ju inget sådant i smyg och man har inte signalerat något sådant. Det vore också politiskt självmord och från Tyresö kommun skulle det bli ett ramaskri. Dessutom är ju gången sådan att först måste någon privat aktör säga sig vara villig att bedriva trafiken - i sådana fall kan SL dra ner på trafiken. Men som sagt ingen politiker med sinnet i behåll skulle ändå gå med på att SL mer eller mindre lämnade ett helt område - SL kan ju inte heller bestämma vara någon privat aktör skall bedriva trafik. Och skulle man lova någon operatör att man drar ner om de startar - ja då skulle nog det finnas en och annan som reagerade på ett sådant löfte.
Däremot om någon privat aktör vill driva direktlinjer i högtrafik till city och därmed SL inte behöver utöka trafiken, eller på sikt glesa ut något, ja då är väl förstås SL bara glada. Men lagen ger inget utrymme för SL att bestämma över vad kommersiell trafik kan bedrivas.
Trafiken i Tyresö får väl också sägas fungera rätt bra, det är nog alltså rätt ointressant för någon att konkurrera där.
Citat från: Omnilasse skrivet 12 oktober 2011, 21:37:40 PM
Dessutom är ju gången sådan att först måste någon privat aktör säga sig vara villig att bedriva trafiken - i sådana fall kan SL dra ner på trafiken.
På vilket sätt menar du att lagstiftningen reglerar detta? Jag känner inte till någon bestämmelse om att det ska finnas kollektivtrafik överallt, men jag kan ju ha missförstått något ???
Citat från: Omnilasse skrivet 02 oktober 2011, 12:34:05 PM
Veolia har sagt sig vilja starta någon pendlarbuss från någon förort till Stockholm. Jag är tveksam till att man kommer att lyckas - just av skälet ovan. I exempelvis Stockholm är ju problemet att det på många håll blir sådana köer att buss in till stan blir oattraktivt. En sådant här förslag har nog i sådana fall bättre möjlighet att klara sig i Skåne eller Västra Götaland - där å andra sidan är olika "expresslinjer" i dag redan igång från trafikhuvudmannen sida i betydligt högre utsträckning än i Stockholm som mer har ett system med tågmatning.
Slutsats: Några få linjer till vid vissa hållplatser och lite fler resmöjligheter är nog det man kommer se. Men någon mer märkbar skillnad blir det inte.
Det som helt klart kommer att ske är konkurrens med den i huvudstadsregionen i många fall bristfälliga spårtrafiken, främst då den på statens spåranläggningar, här finns det redan idag flera operatörer som ligger i startgroparna för att dra igång konkurrerande snabbusstrafik, i något fall även med intressenter hos berörda kommuner och större arbetsplatser
Däremot är det helt uteslutet att någon ens skulle komma på tanken att köra ett helt trafikområde ( i nuvarande stil) kommersiellt och med egen taxa. Det finns enstaka linjer som är självbärande och t.om genererar överskott men bryter man ut dessa får man inga stordriftsfördelar och resande kommer att störtdyka genom en udda taxa.
Däremot där trafikförsörjningen idag är bristfällig beroende på dåligt fungerande trafik samtidigt som det finns ett stort kollektivt resande och ännu större mängd bilresenärer kan man med ganska enkla medel få åt sig en stor andel kunder, kunder som sätter punktlighet och förutsägbarhet i första rummet
Citat från: JDS skrivet 12 oktober 2011, 21:40:49 PM
På vilket sätt menar du att lagstiftningen reglerar detta? Jag känner inte till någon bestämmelse om att det ska finnas kollektivtrafik överallt, men jag kan ju ha missförstått något ???
Det är ju reglerat till regional nivå - och givetvis lägger sig inte staten i hur länet löser det. Men i den status som den regionala trafikmyndigheten får och den trafikförsörjningsplan som skall läggas är det avsikten. Men med "överallt" avser ju inte där det inte finns något behov. Men eftersom kommunen skall behandla alla medborgare lika (i princip), så är det faktiskt snudd på olagligt - även om jag väl inte tror att saken kanske kommer att prövas - det kommer nog ligga i sakens natur att trafikförsörjningsplanen kommer gälla för hela länet....
Citat från: Bussföraren skrivet 12 oktober 2011, 22:21:35 PM
Det som helt klart kommer att ske är konkurrens med den i huvudstadsregionen i många fall bristfälliga spårtrafiken, främst då den på statens spåranläggningar, här finns det redan idag flera operatörer som ligger i startgroparna för att dra igång konkurrerande snabbusstrafik, i något fall även med intressenter hos berörda kommuner och större arbetsplatser
/---/
Däremot där trafikförsörjningen idag är bristfällig beroende på dåligt fungerande trafik samtidigt som det finns ett stort kollektivt resande och ännu större mängd bilresenärer kan man med ganska enkla medel få åt sig en stor andel kunder, kunder som sätter punktlighet och förutsägbarhet i första rummet
Visst kommer viss konkurrens att uppstå - och det är ju känt att det även finns planer därpå. Men det bygger på att man har en partner - gärna några av företagen etc. Att ha direktbussar till exempelvis ett visst industriområde skapar en reell tidsvinst och man når en grupp som i prinip kan klara sitt åkande på detta sätt (utan att behöva göra en rad byten med SL:s trafik). Det lär också finnas visst intresse (och förtjänstmöjligheter) att dra linjer från delar utanför Stockholms län.
Men även om spårtrafiken är osäker och har punktlighetsproblem är problemet att göra linjerna tillräckligt snabba in till stan. Det är grundproblemet. Det går på några få platser där framkomligheten är skaplig - men att ha stillastående bussar på Essingeleden i högtrafik är ju inte någon konkurrenskraftig lösning... Och även om några säkert funderar på det - är jag tveksam till att det blir någon succé. OM det ska gå att få några resande måste de gå ungefär som SL:s direktbussar idag - det vill säga direkt från större bostadsområden som ligger en bit ifrån pendeltågsstationer men som idag har trafiken styrt den vägen. Men för att detta skall vara möjligt att konkurrera med krävs det att man där har motorväg och snabbt kan komma ut på den och att framkomligheten på motorvägen då är god. Inte så många sådana möjligheter i Stockholm. Men skulle det lyckas är det väl få som ser det som mer välkommet än jag.
Citat från: homer skrivet 12 oktober 2011, 19:53:44 PM
problemet kommer om politikerna bestämmer sig för att dra ner på den skattefinansierade trafiken och förlita sig på marknaden.
det har t ex gått rykten att SL skulle göra något sådant i Tyresö, som nått slags försöks område med helt kommersiell trafik, om de ligger någon sanning i de vet jag dock inte
Skulle nog inte fungera. Dom privata bolagen står knappast i kö för att köra trafiken på söndagsmorgnar eller nattrafiken på kommersiella villkor så på rent kommersiella villkor så blir det möjligen trafik i rusningstrafik men för de som vill åka på kvällar och helger blir det nog att ta bilen i detta läge.
Citat från: Omnilasse skrivet 02 oktober 2011, 12:34:05 PM
Slutsats: Några få linjer till vid vissa hållplatser och lite fler resmöjligheter är nog det man kommer se. Men någon mer märkbar skillnad blir det inte.
För bolag som t.ex Swebus, Netbuss Express och innebär den nya lagen att de kan släppa på och av en resenär inom samma län, något som tidigare krävt trafikhuvudmannens godkännande. Så nog kan de dra nytta av detta och få fler resenärer inom större län, t.ex Kalmar län. Framöver kan ingen myndighet hindra t.ex Swebus och Silverlinjen att köra folk mellan t.ex Västervik och Kalmar på den redan befintliga linjen Stockholm-Öland.
Så en mindre höjning av lokalt resande på de redan existerande länsöverskridande expressbusslinjerna, men knappast någon massiv nystart av nya korta linjer som bara går inom ett enda län.