I dag på eftermiddagen transporterades Terminal G:s Den Oudstenbuss nr 202 (RLX358) till vagnhallen Gårda, där den kommer att ingå i Ringliniens samlingar. Genom vänligt tillmötesgående från Terminal G, som nu utrangerar dessa vagnar, kommer 202:an att bevaras till eftervärlden, såsom en värdig representant för den typiska Göteborgsbuss från 2000-talet som den är.
Formell överlämning kommer att ske under "öppen vagnhall" den 6/11, då som namnet antyder Ringlinien visar sina samlingar.
trodde de även hade en av bussarna 368 eller 370 där oxå. Var visst bara 5 st av den modellen tillverkade.
Rikard.
Citat från: Silo skrivet 01 oktober 2011, 00:17:41 AM
I dag på eftermiddagen transporterades Terminal G:s Den Oudstenbuss nr 202 (RLX358) till vagnhallen Gårda, där den kommer att ingå i Ringliniens samlingar. Genom vänligt tillmötesgående från Terminal G, som nu utrangerar dessa vagnar, kommer 202:an att bevaras till eftervärlden, såsom en värdig representant för den typiska Göteborgsbuss från 2000-talet som den är.
Formell överlämning kommer att ske under "öppen vagnhall" den 6/11, då som namnet antyder Ringlinien visar sina samlingar.
Fint då skall man vara där den 6/11. Ostarna var bra att köra (Dieselversionerna) Frid över dess minne.
/M
Synd att inte någon gjorde samma sak med en GUB 260-265 i Uppsala. Hoppas någon bevarar en 140-161-vagn i alla fall. De har varit typiska Uppsalabussar under 2000-talet.
//Jacob
Ett av de sista uppdragen i somras.
(http://i1237.photobucket.com/albums/ff476/stam86/Bussar/Terminal_G_202_RLX358a.jpg)
Kommer den att återställas i orginalskick, dvs få tillbaka gamla GL-lacken?
Väldigt trevligt att ett exemplar av denna busstyp blir bevarad!
Vi trodde SvOf:s Swebus 3747 (Volvo B10M/Säffle -96) var Sveriges nyaste veteranbuss, men nu blev vi slagna med fyra år!
/Björn
. . . och här står den nu.
(http://www.larsy.se/IMG_2345_1000.jpg)
Citat från: Silo skrivet 01 oktober 2011, 00:17:41 AM
I dag på eftermiddagen transporterades Terminal G:s Den Oudstenbuss nr 202 (RLX358) till vagnhallen Gårda, där den kommer att ingå i Ringliniens samlingar. Genom vänligt tillmötesgående från Terminal G, som nu utrangerar dessa vagnar, kommer 202:an att bevaras till eftervärlden, såsom en värdig representant för den typiska Göteborgsbuss från 2000-talet som den är.
Formell överlämning kommer att ske under "öppen vagnhall" den 6/11, då som namnet antyder Ringlinien visar sina samlingar.
Vilket GS nummer hade denna gissar det e en av 12m vagnarna med tanke på storleken på mitt fönstret på vänstersidan.
Rikard.
Citat från: Rikard skrivet 01 oktober 2011, 22:35:49 PM
Vilket GS nummer hade denna gissar det e en av 12m vagnarna med tanke på storleken på mitt fönstret på vänstersidan.
Rikard.
Fd GS 511 och alltså en 12 meters-buss.
Hvad pokker!! Er i begyndt at bevare busser i Sverige som har servostyring?? :) Det var da en god nyhed.. Jeg har længe syntes at det var ærgeligt at i ikke bevarer busser fra 1980'erne og 1990'erne, men det gør i så nu.
I Danmark stod det også slemt til, derfor startede jeg Busbevarelsesgruppen Danmark, og fik reddet en masse busser til bevaring. Der manglede initativ til at få dem bevaret, og Leyland busser var over-representeret, mens der var for få Volvo busser. Jeg fik på få år reddet over 10 Volvo'er, (plus Københavns Sporveje 531 Volvo B59 chassis nr.1) så nu er Volvo vel repræsenteret i Danmark. :)
Fra 1980'erne er følgende busser nu bevaret i Danmark af Busbevarelsesgruppen, og Sporvejsmuseet:
Volvo
B10M Aabenraa årg. 1982 Odense Bytrafik #130.
B10M Aabenraa årg. 1982 Bus Danmark #1441. (Hentet hjem fra Polen i 2009)
B10R Aabenraa årg. 1983 Aalborg Omnibus selskab #245
B10M Aabenraa årg. 1983 HT #1596
B10M Aabenraa årg. 1986 Combus NT #8227
B10M Aabenraa årg. 1987 Odense Bytrafik #140
B10M DAB årg. 1987 DSB #098
B10M DAB årg. 1988 HT #1856
B10M Aabenraa årg. 1988 SAS #17
B10M Aabenraa årg. 1988 Aalborg Omnibus Selskab #268
B10M Aabenraa årg. 1989 Holstebro Bybusser #11
Scania
BR112 DAB årg. 1982 HT #1388
BR112 DAB årg. 1984 HT #1585 (hentet hjem fra Estland i 2009)
Leyland
6-1-TL11/5 DAB årg. 1982 HT #1501
7-1200L DAB årg. 1987 Tylstrup Busser #129
7-948L DAB årg. 1989 Jørgen Vestergaard, Thisted Bybus / PAN BUS #240
1990'erne:
Volvo
B10M Aabenraa årg. 1991 DSB #255
B10BLE Aabenraa årg. 1994 Partner Bus #8431
DAB
12-1200B årg. 1990 Århus Sporveje #272
12-1200B årg. 1991 Århus Sporveje #287
15-1200C årg. 1993 Fjordbus #7433
15-1200C årg. 1995 Bus Danmark #1950
15-1200C årg. 1998 Combus #5202.
Jernbanemuseet har også en Volvo B10M fra 1979..
Sporvejsmuseet forventer at bevare én Volvo B10BLE-63B med Säffle 2000NL karrosseri bygget i Aabenraa.
Jeg kan ikke finde Swebus 3747 på SvOf hjemmeside! Og sjovt at i nu bevarer en Den Oudsten B96, jeg tror ikke der er bevaret sådan en i Holland! :)
Servostyrning kom redan på 50-talet på Scania-Vabis.... ;D
SvOf har faktiskt ett antal bussar från 80-90-tal:
SL H3 6332/Swebus 1607 Volvo B10M/Säffle -82
Jämtlandsbuss 240/Svensson Saxvallen Scania CR112 -83
GDG 2681 Volvo B10M/vanHool -86
SJ/Swebus 2845 Volvo B10M/Säffle -87
SL H12 5508/Swebus 1356 Scania CN112 -87
Swebus/Nobina 3747 Volvo B10M/Säffle 2000 -96
Tre av dessa är besiktigade o körklara!
Hemsidan är tyvärr inte uppdaterad ännu!
Vad är planerna för 2681,ska den återställas till ursprungsutseende?Är det bara lacken som ändrats?
Citat från: j-a skrivet 02 oktober 2011, 21:41:06 PM
Vad är planerna för 2681,ska den återställas till ursprungsutseende?Är det bara lacken som ändrats?
Givetvis är det GDG-lack som eftersträvas. Förutom målning och slitage på skinnfåtöljerna och en modernare CD/DVD-spelare är den väl sig lik sedan GDG-tiden, såvitt jag vet.
Det är väl mest resurser i form av entusiaster som felar. Det enda besiktningen slog ner på som återstår att fixa är den läckande smörjoljetanken, och en annan sådan i rostfritt finns för montering.
GDG-diggare, gör en insats!
Var står 2681 då?
//Danne
Citat från: Danne B. skrivet 03 oktober 2011, 07:30:15 AM
Var står 2681 då?
//Danne
Söder om Stockholm, men vill några ta sig an den är den givetvis flyttbar, om det finns lämplig plats att ställa den på.
Vi måste sprida ut vagnparken dit det finns folk som vill göra något.
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 oktober 2011, 09:45:58 AM
Söder om Stockholm, men vill några ta sig an den är den givetvis flyttbar, om det finns lämplig plats att ställa den på.
Vi måste sprida ut vagnparken dit det finns folk som vill göra något.
Finns det en lista med åtgärder önskade/nödvändiga/prioriterade och var fordonet i fråga står samt om det är flyttbart skick på densamma? Läge att lägga ut på forat?
Det ständiga problemet är ju var man ska ställa dom. :(
Jag hjälper gärna till med det jag kan, vilket ju tyvärr inte är så jättemycket. Jag har lättare mekvana på personbilar men ej tunga fordon. Men det känns sisådär att åka 15 mil för att se om man ens kan göra något.
Jag önskar jag hade plats men tyvärr har jag inte ens plats med mina egna, betydligt mindre leksaker.
Citat från: Robert T skrivet 03 oktober 2011, 18:05:29 PM
Det ständiga problemet är ju var man ska ställa dom. :(
Jag hjälper gärna till med det jag kan, vilket ju tyvärr inte är så jättemycket. Jag har lättare mekvana på personbilar men ej tunga fordon. Men det känns sisådär att åka 15 mil för att se om man ens kan göra något.
Jag önskar jag hade plats men tyvärr har jag inte ens plats med mina egna, betydligt mindre leksaker.
Därför skulle en lista kanske vara en idé? :)