På 1980-talet ordnade GDG-föraren Göran Bengtsson i Dalarna ett antal prisvärda utflyktsresor. Han lånade en till åren någorlunda kommen turistbuss för detta, oftast en van Hool Jumbo. Det vi som var med på resorna minns bäst utöver de alltid trevliga arrangemangen var kartongen med tekakor. Någon påstod någon gång att botten hade synts, men annars tycktes dessa tekakor räcka i det oändliga. Och det var inte för att de var oätbara utan tvärtom: det var kraftig åtgång på dem. Men lagret var alltså ännu större.
Först några bilder på 2727. På den tredje bilden syns Göran Bengtsson själv vid bakdörren.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/261_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/261_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/261_c.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/261_d.JPG)
Och så är det 2630. Först är den ute på uppdrag för SJ och kör ersättningsbuss till Söderhamn. Detta var väl knappast GDG:s vanliga körmarker:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/261_e.JPG)
Och så på något slags uppdrag vid skokartongens mest fotograferade plats:
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/261_f.JPG)
Stiliga bilder Staffan!
Men vad har de för nummer egentligen, de nummer du skriver i "brödtexten" stämmer inte med bildtexterna. På bussarna syns inga nummer, GDG-standard?
Är själv aningen för ung för att minnas..
Det var bilder som väckte minne.
bussens individnr finns nedtill vid dörren och baktill. Det är möjligt de syntes svagt.
2525 var levererad till Volvobuss och övertogs senare av GDG. Målad i "gamla" färgen med blått. 2526 kom till Kungälv(Göteborg BBC) och hade AC.
Har Staffan fler bilder ?
Citat från: Karsten skrivet 03 oktober 2007, 23:16:25 PM
Stiliga bilder Staffan!
Men vad har de för nummer egentligen, de nummer du skriver i "brödtexten" stämmer inte med bildtexterna. På bussarna syns inga nummer, GDG-standard?
Är själv aningen för ung för att minnas..
Rätt nummer skall vara de som står under bilderna. Jag råddade till det i brödtexten, men har rättat nu.
Citat från: S Svensson skrivet 03 oktober 2007, 23:25:14 PM
Det var bilder som väckte minne.
bussens individnr finns nedtill vid dörren och baktill. Det är möjligt de syntes svagt.
2525 var levererad till Volvobuss och övertogs senare av GDG. Målad i "gamla" färgen med blått. 2526 kom till Kungälv(Göteborg BBC) och hade AC.
Har Staffan fler bilder ?
Kan väl ta en bild på 2526 då, eftersom du nämner den.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/261_g.JPG)
Ska vi vara petiga, så var 2727 stationerad i Sandviken och 2630 tillsammans med 2631 i Kungälv.
Med reservation för dåligt minne....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 oktober 2007, 18:28:28 PM
Ska vi vara petiga, så var 2727 stationerad i Sandviken och 2630 tillsammans med 2631 i Kungälv.
Med reservation för dåligt minne....
2727 var mycket riktigt placerad i Sandviken, för det var där Göran Bengtsson brukade låna bussarna. När jag tänker närmare på saken kanske han trots allt bodde i Gästrikland och inte i Dalarna. Även om det var nära landskapsgränsen.
Om 2630 var placerad i Kungälv - vilket jag i och för sig inte betvivlar - så är det ju ännu märkligare att den dyker upp i en tågersättning i Söderhamn. Fast sådant förekom: både hos GDG och SJ var det vanligt att bussar från andra orter än hemorten användes om de hade någon dag över någonstans.
Kan ju ha hamnat i Sandviken tillfälligt genom någon dubblering eller ersättningstur på expressen....
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 04 oktober 2007, 18:28:28 PM
Ska vi vara petiga, så var 2727 stationerad i Sandviken och 2630 tillsammans med 2631 i Kungälv.
Med reservation för dåligt minne....
2630 var nog placerad kuä/gbg undrar om inte Kalle-ragnar hade den ett tag, buss 2631 var en gammal expressare alltså 13 m blev efter expressen placerad i ksd tillsammans med 2632. 2526 det var väl den som Arne Mases i Sandviken hade, 2525 kom till ksd där Stöpa-Johan var chaufför på'n, 2525 var ej heller tempo 100 registrerad
mvh Fernestad
Staffan, har du inga GDG-Lier i skokartongen?
Citat från: Björn Forslund skrivet 04 oktober 2007, 20:41:58 PM
Staffan, har du inga GDG-Lier i skokartongen?
Nej, jag har bara den här i ett av mina album. Men den känns kanske igen? Liksom föraren? Om det är bekant kan det bero på att det är en reprisbild.
(http://www.savenfjord.nu/lier.JPG)
Tjusigt värre....kan väl tillägga att det är salig farsan bakom ratten, och att GDG inv. nr är 2760.
2526 var ursp placerad i Kungälv. Inte i Göteborg för Nickeln var inte färdig då. Kördes väl av Christiansson ?När han fick ny buss så flyttades 2526 från Nickeln (dit alla expresser och BBC var placerade under Åke Edmundssons ledning).
En rolig historia. När Göteborgs Central bygdes om för något år sedan såg jag en fd Kungälvs van Hool som någon form av lastbuss för ett av företagen som arbetade med nyombyggnaden av fd bussplanen i Göteborg. Kanske Staffan såg samma fordon ?
Jag läste en gång trafikämnen i Göteborg ihop med några GDG anställda. Då havererade ett antal bussar i Vansbrotrakten. Det var halt ute och avstånd emellan bussar hade som vanligt vissa förare svårt för. I TV visades ett antal bussar som kört in i varandra. Någon skrotades och de flesta reparerades. Samtliga inblandade bussar inkl mötande var från GDG Biltrafik.
Vad kommer GDG förarna från Värmland och Dalarna ihåg ?
2636 ska det vara som var stationerad i Kungälv tillsammans med 2630.....
Den där olyckan var väl i närheten av Trängslet i samband med millitärkörningar till Älvdalens skjutfält om jag minns rätt.....
Nä den hände vid Eldforsen på vägen mellan Vansbro och Filipstad.De inblandade bussarna var 2227,2637,2828,2829.
Det var väl ingen av dessa som gick till skrot efter detta.....
Nej alla reparerades och kom i trafik igen.
Hände det inte något liknande med skolbussar i Södertälje på -90 talet ?
Tack för dessa uppgifter. Sören S
Kanske en upprepning. Har gått igenom en del GDG material. Men 2630 tror jag 1986 var placerad som regionvagn i Kungälv tillsammans med 2636. Den senare gick nästan aldrig som expressbuss ,medan 2630 ofta var det. Alltså måste 2630 kommit på linje 845(fd 245,nuv 800) till Sandviken och sedan används som tågersättning Gävle-Söderhamn. 2630 var alltså bestälningsvagn men slutade sina dagar som regionvagn (läs linjevagn) i Kungälv,dvs 11.o på GDG språk. Linjen till Gävle innebar tomkörning till Sandviken för övrigt. Vissa helger var turen inställd Sandviken-Gävle.Allt på linjen Göteborg-Dala-Gävle,GDG Expressens fortsättning med buss.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2007, 14:54:20 PM
Järnaolyckan.
Jan 1995, 5 bussar, 1 död + 30 skadade, flera av bussarna skrotades.
//Lars
Inblandade bussar 1398 (skrot), 1400 (skrot), 1406, 1431 (skrot), 1490.
/Christian
Om 2727 kan berättas att den blev Racebuss i Säter åt Eva Såsser, som på fritiden körde rallycross, och var anställd som bussförare på Esse trafik, innan 2727 gick till skrot.