Hej !
Kvällens bild är hämtad som ni många ser ifrån Malmköping och visar en tämligen ny Volvo B 59 Säffle.
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A43231.jpg)
Mvh Peter Ö
Det var väl provbussen som även gick i trafik i bl a Uppsala? Var hamnade den sedan?
Citat från: Björn Forslund skrivet 27 september 2011, 08:39:21 AM
Det var väl provbussen som även gick i trafik i bl a Uppsala? Var hamnade den sedan?
Kraftbuss i Västervik
...och rattfrossan var uppfunnen!
Mr H
Gissar att året är 1972, märkligt att dessa trista vagnar gick i trafik så länge efter det! Det hann väl bli 20 år?
Citat från: JDS skrivet 27 september 2011, 09:24:32 AM
Gissar att året är 1972, märkligt att dessa trista vagnar gick i trafik så länge efter det! Det hann väl bli 20 år?
Ja trista var ordet sa Bull! Jag har hört en historia att SL-förarna som hämtade bussarna i Säffle fick sitta med mössorna på för att det släppte och ramlade ner popnitar,lister och annat i huvudet på dem när de körde mot Stockholm. Då skulle jag ha kört tillbaka bussen till fabriken och tagit tåget hem!
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 27 september 2011, 11:20:24 AM
Ja trista var ordet sa Bull! Jag har hört en historia att SL-förarna som hämtade bussarna i Säffle fick sitta med mössorna på för att det släppte och ramlade ner popnitar,lister och annat i huvudet på dem när de körde mot Stockholm. Då skulle jag ha kört tillbaka bussen till fabriken och tagit tåget hem!
Mr H
Det fanns ju två varianter av dessa till SL, 1974 resp 1977 med samma grundkonstruktion.
Sedan vad gäller byggkvaliten i Värmland så var den inte ett dugg bättre på 2000 talets början, snabbt o billigt.
Säffle från den tiden = skrammel och elände hälften löst medskickat. En anledning till vi fick Wiima i Borås..och många mindre bolag köpte ju oxå Wiima just av denna anledning underligt att Säffle kunde överleva men klart S-L köpte allt de byggde ..
Citat från: yngrot skrivet 27 september 2011, 12:50:51 PM
Säffle från den tiden = skrammel och elände hälften löst medskickat.
En fin gammal tradition som till viss del verkar finnas kvar än idag... ;D
Hej! Kallades inte de här bussarna för "kexburkarna"? Hälsn. BengaB40
Men lustigt ändå i Bryssel där man kör buss med två lägen på gasen, rakt upp eller rakt ner, så fanns det gott om Volvo B59 karosserade på ett sätt så att de lustigt nog var snarlika Scania CR111! Dessa bussar var många och gamla och kördes som nämnts på stenlagda gator etc. ....men höll hur bra som helst!(Förutom bitar av innertaken som brukade ramla ned då och då!)
Anledningen till att bussarna kördes (körs?) på det här sättet var att STIB som trafikbolaget heter tillämpade ett system med ackordkörning för chaufförerna! Tänk er det, ackord i persontrafik i stadstrafik!
Märkligt ändå är det! Kanske STIB ställde högre krav på utförande än SL gjorde, kanske dessa chassin var tillverkade i Belgien?
Många gånger i Bryssel sa man till chaffisen att det rök om något hjullager på bussen och chaffisen ryckte bara på axlarna och svarade "Cé normale!" Så de går tydligen att köra utan hjullagerfett också! :D
Mr H
Citat från: Mr H skrivet 27 september 2011, 13:43:08 PM
Men lustigt ändå i Bryssel där man kör buss med två lägen på gasen, rakt upp eller rakt ner, så fanns det gott om Volvo B59 karosserade på ett sätt så att de lustigt nog var snarlika Scania CR111! Dessa bussar var många och gamla och kördes som nämnts på stenlagda gator etc. ....men höll hur bra som helst!(Förutom bitar av innertaken som brukade ramla ned då och då!)
Anledningen till att bussarna kördes (körs?) på det här sättet var att STIB som trafikbolaget heter tillämpade ett system med ackordkörning för chaufförerna! Tänk er det, ackord i persontrafik i stadstrafik!
Märkligt ändå är det! Kanske STIB ställde högre krav på utförande än SL gjorde, kanske dessa chassin var tillverkade i Belgien?
Många gånger i Bryssel sa man till chaffisen att det rök om något hjullager på bussen och chaffisen ryckte bara på axlarna och svarade "Cé normale!" Så de går tydligen att köra utan hjullagerfett också! :D
Mr H
Förutom framvagnen var chassiet inte någon stor felkälla, att karosserna sprack, rutorna ramlade ur osv kan man inte skylla på chassiet.
Jag har för mig att STIB:s B59:or var karosserade av Jonckhere.
Men nog kan ett klent chassi ställa till det för en kaross och åstadkomma att den bryts sönder.
Var inte det bl.a problemet med SL Leyland H34 och att man då vid ombyggnaden satte upp en bred gummilist på taket strax bakom bakdörrarna så att karosserna skulle kunna röra sig utan att brytas sönder! Gav f.ö bussarna epitetet världens första tvåaxliga ledbuss! ;D. Nu var ju i och för sig både chassier och karosser på H34 dåliga vilket ju inte bidrog direkt till stabiliteten!
Nu tror jag inte att det var felet här men framvagnarna på B59 var så urusla så man kunde inte tro att det var samma företag som hade byggt B58 ett par år tidigare! Kanske framvagnarna var utförda på ett annat sätt i Bryssel?
Mr H
Volvos framvagnar på 60-talet var ett kapitel för sig. Föregångaren till lastbilen F88, Titan Tip-top lär ha haft en framvagn som gav fordonet sådana köregenskaper att många vägrade köra dessa. Detta ändrades dock på F88. Kanske återanvände man konstruktionen i B59?
Ja det är sant och det är lika illa på personvagnssidan!
Mr H