Som jag skrivit förut tidigare skulle Gamla 45an till Göteborg i onsdags för att visas för Nettbuss anställda. Så blev det också. Jag vill inte trötta er med ännu ett reportage om denna buss här utan hänvisar till min blogg där det finns ett reportage om händelsen.
http://savenfjord.blogspot.com/2011/09/med-gamla-45an-till-goteborg.html
(http://www.savenfjord.nu/30.gamla45an/20110921_goteborg%20_4_.jpg)
Vill ni bara se bilder så finns de här:
http://s1092.photobucket.com/albums/i414/klubbgamla45an/Goteborg%20september%202011/
Trevligt att se dessa fina bilder du lagt ut där. Ingen liten biljettmaskin där inte :D
Citat från: yngrot skrivet 25 september 2011, 13:55:10 PM
Trevligt att se dessa fina bilder du lagt ut där. Ingen liten biljettmaskin där inte :D
Nej, den väger 40 kilo. Jag kanske glömde skriva det i bloggen. ::)
(http://www.savenfjord.nu/30.gamla45an/20110921_goteborg%20_8_.jpg)
Föraren hade förstås 95 procent av reserelationerna i huvudet men om inte blev det följande procedur:
1. I en tabell slå upp kilometeravståndet mellan de båda hållplatserna samt deras nummer i biljettmaskinen.
2. I en annan tabell slå upp vad en biljett för den sträckan kostade.
3. Manuellt slå in hållplatsnummer till och från och sedan priset.
4. Slå in om det skulle vara E, R, HE eller HR. Bokstäverna betyder - ja, det kan vi väl göra till en enkel gåta.
5. Lämna ut biljetten.
Om det var en 10-resorsbiljett gällde följande dessutom:
Slå in biljettpriset på lämpligt antal kvitton. Eftersom maskinen bara klarade av 9:99 krävdes det fem kvitton för att sälja en biljett som kostade 40 kronor: fyra på 9 kronor och en på 4 kronor. Dessa skulle sedan fästas på en biljettstam med hjälp av häftapparat.
Det var alltså ungefär lika komplicerat som att sälja på dagens biljettmaskiner om kunden skall betala med kort.
Vill någon se maskinen i praktisk användning så brukar tillfälle bjudas på tisdagskvällarna i juni och augusti på Stora torget i Borås.