Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Clabbe skrivet 23 september 2011, 10:10:44 AM

Titel: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Clabbe skrivet 23 september 2011, 10:10:44 AM
http://www.nwt.se/karlskoga/article973078.ece
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Thomas skrivet 23 september 2011, 10:22:45 AM
Vad var det för märke på dom polska bussarna?
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Ronni Bjørn Svensson skrivet 23 september 2011, 10:36:47 AM
Citat från: Thomas skrivet 23 september 2011, 10:22:45 AM
Vad var det för märke på dom polska bussarna?

Var det ikke Autosan som Vänersborgs Linjetrafik benyttet på bybuslinier i Karlskoga ?.
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2011, 10:56:47 AM
Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 23 september 2011, 10:36:47 AM
Var det ikke Autosan som Vänersborgs Linjetrafik benyttet på bybuslinier i Karlskoga ?.

Autosan och Solbus.
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Thomas skrivet 23 september 2011, 11:18:34 AM
Autosan... BRRRRRR
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: mushkot skrivet 23 september 2011, 19:50:06 PM
Irisbus.. BRRRRRRR säger jag, sittandes i en. Men, verkar vara en del faktafel i artikeln? "Nu körs bussarna på diesel, men vi hoppas att kunna köra på biogas inom ett år". Samt tjeckiska bussar?
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2011, 21:54:18 PM
Citat från: mushkot skrivet 23 september 2011, 19:50:06 PM
Irisbus.. BRRRRRRR säger jag, sittandes i en. Men, verkar vara en del faktafel i artikeln? "Nu körs bussarna på diesel, men vi hoppas att kunna köra på biogas inom ett år". Samt tjeckiska bussar?

Den tjeckiska karosserifabriken Karosa ägs sedan 1999 av Irisbus och tillverkar vissa av deras bussar. Det kan vara sådana som kommer till Karlskoga, så den uppgiften behöver inte nödvändigtvis vara fel. Däremot lär det inte gå att använda bussarna för såväl diesel- som biogasdrift utan en omfattande ombyggnad. För bi-fuel för bussar finns väl inte? Möjligen är avsikten att börja köra på RME inom ett år. Det kräver i så fall bara en omfattande rengöring av tankar och bränslerör.

Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 26 september 2011, 12:26:27 PM
Irisbus Crossway tillverkas mycket riktigt i Tjeckien av forna karossören Karosa. Renault hann ta över Karosa innan bussdivisionerna inom Renault och Iveco slogs ihop till Irisbus. På så sätt hamnade Karosa inom Irisbus.

Det är nog biodiesel man tänker köra på här i Karlskoga.   
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Bussmicke skrivet 27 september 2011, 09:17:21 AM
Thomas och mushkot; varför Brrr om Autosan och Irisbus?
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: mushkot skrivet 27 september 2011, 18:40:19 PM
De irisbusar vi har här är ingen direkt glada i. Det har varit ständigt strul med dem sen de först levererades. Inte bara saker som går söder, saker som är rena tankefel (tex hur dörrbroms nigning är programmerade)
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 28 september 2011, 09:02:26 AM
Citat från: mushkot skrivet 27 september 2011, 18:40:19 PM
De irisbusar vi har här är ingen direkt glada i. Det har varit ständigt strul med dem sen de först levererades. Inte bara saker som går söder, saker som är rena tankefel (tex hur dörrbroms nigning är programmerade)
Är det Irisbus Crossway Du menar eller menar Du någon annan Irisbus-model? Crossway är ju en väl beprövad modell.
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: mushkot skrivet 28 september 2011, 10:20:58 AM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 28 september 2011, 09:02:26 AM
Är det Irisbus Crossway Du menar eller menar Du någon annan Irisbus-model? Crossway är ju en väl beprövad modell.
Nej, de vi har är Citelis CNG (eller GNC som de själva kallar det) som enligt uppgift ska vara byggda i Italien. Efter någon månad var även varenda kabelanslutning uppärgad vilket konstant ger felaktiga felmeddelanden osv.
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 28 september 2011, 11:17:00 AM
Citat från: mushkot skrivet 28 september 2011, 10:20:58 AM
Nej, de vi har är Citelis CNG (eller GNC som de själva kallar det) som enligt uppgift ska vara byggda i Italien. Efter någon månad var även varenda kabelanslutning uppärgad vilket konstant ger felaktiga felmeddelanden osv.
OK. Citelis lär vara problematsik har jag hört. Däremot är det bättre kvalitet på Crossway som har kommit till Karlskoga.
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 september 2011, 12:01:29 PM
När beräknas de nya stadsbussarna vara i trafik?
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 28 september 2011, 12:04:09 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 28 september 2011, 12:01:29 PM
När beräknas de nya stadsbussarna vara i trafik?
Från söndag 2 oktober är det tänkt.
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 september 2011, 12:06:48 PM
Okej, trevligt.
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: L-G Lassander skrivet 28 september 2011, 18:38:09 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 28 september 2011, 11:17:00 AM
Däremot är det bättre kvalitet på Crossway som har kommit till Karlskoga.

Hur godvillig jag än må vara, kan jag inte hålla med om detta. Eller så är Citelis fruktansvärt dålig.

Min tidigare arbetsgivare hade fem Crossway, och dessa hade nog ingen vidare kvalitet. Såväl vindrutor som sidurutor trillade loss under körning. Kabelanslutningar ärgades upp även på dessa på mycket kort tid. Räkna heller inte med att åka bussar med stängda dörrar efter att temperaturen faller på minussidan. Dörrarna går nämligen inte att stänga i köld. Å andra sidan, ta vara på svalkan, ni lär sakna den i sommar när AC:n inte fungerar, och om den nu skulle råka fungera, ja då går ju inte dörrarna att stänga på grund av det blir för högt tryck inne i bussen.

Så kvalitet, nja....

Ja, och sen skall vi ju inte glömma skramlet som uppstår inom det första halvåret när hälften av alla skruvarna i bussen trillat loss.
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 28 september 2011, 20:10:52 PM
Citat från: L-G Lassander skrivet 28 september 2011, 18:38:09 PM
Hur godvillig jag än må vara, kan jag inte hålla med om detta. Eller så är Citelis fruktansvärt dålig.

Min tidigare arbetsgivare hade fem Crossway, och dessa hade nog ingen vidare kvalitet. Såväl vindrutor som sidurutor trillade loss under körning. Kabelanslutningar ärgades upp även på dessa på mycket kort tid. Räkna heller inte med att åka bussar med stängda dörrar efter att temperaturen faller på minussidan. Dörrarna går nämligen inte att stänga i köld. Å andra sidan, ta vara på svalkan, ni lär sakna den i sommar när AC:n inte fungerar, och om den nu skulle råka fungera, ja då går ju inte dörrarna att stänga på grund av det blir för högt tryck inne i bussen.

Så kvalitet, nja....

Ja, och sen skall vi ju inte glömma skramlet som uppstår inom det första halvåret när hälften av alla skruvarna i bussen trillat loss.
Haha, ja det var ord och inga visor! Det låter som det är bäst att vi behåller våra Autosan och Solbus!! Men nu är det väl så att de Crossway som finns hos Borgå Trafik har några år på nacken. Det sägs nämligen att modellen har blivit mycket bättre efterhand och just nu har den hunnit tillverkas i 10 000 exemplar, dvs många 1000 fler än när Borgå Trafik köpte sina. Vi får hoppas på det i alla fall, annars kan det kanske bli som att gå ur askan in i elden genom att byta till Irisbus.
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 28 september 2011, 23:02:28 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 september 2011, 21:54:18 PM
Den tjeckiska karosserifabriken Karosa ägs sedan 1999 av Irisbus och tillverkar vissa av deras bussar. Det kan vara sådana som kommer till Karlskoga, så den uppgiften behöver inte nödvändigtvis vara fel. Däremot lär det inte gå att använda bussarna för såväl diesel- som biogasdrift utan en omfattande ombyggnad. För bi-fuel för bussar finns väl inte? Möjligen är avsikten att börja köra på RME inom ett år. Det kräver i så fall bara en omfattande rengöring av tankar och bränslerör.



Hur är det med Vårgårdabuss nya Volvo, kör inte de på en blandning av RME och biogas?
//Jonas G
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2011, 08:25:23 AM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 september 2011, 23:02:28 PM
Hur är det med Vårgårdabuss nya Volvo, kör inte de på en blandning av RME och biogas?
//Jonas G

Jo, de kör på en sådan blandning. Jag tänkte på bussar som kan gå alternativt med bara RME/diesel eller fordonsgas. Alltså ungefär som man kan köra en Volvo bi-fuel på endera bara bensin eller gas.
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Bussmicke skrivet 29 september 2011, 10:06:29 AM
Jag lär företaga mig en resa till Karlskoga inom snar framtid.
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: mushkot skrivet 29 september 2011, 10:24:13 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2011, 08:25:23 AM
Jo, de kör på en sådan blandning. Jag tänkte på bussar som kan gå alternativt med bara RME/diesel eller fordonsgas. Alltså ungefär som man kan köra en Volvo bi-fuel på endera bara bensin eller gas.
Men detta måste ju handla om sådan körning, man kan väl ändå inte blanda RME och biogas?
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: mushkot skrivet 29 september 2011, 10:33:35 AM
Citat från: L-G Lassander skrivet 28 september 2011, 18:38:09 PM
Hur godvillig jag än må vara, kan jag inte hålla med om detta. Eller så är Citelis fruktansvärt dålig.

Min tidigare arbetsgivare hade fem Crossway, och dessa hade nog ingen vidare kvalitet. Såväl vindrutor som sidurutor trillade loss under körning. Kabelanslutningar ärgades upp även på dessa på mycket kort tid. Räkna heller inte med att åka bussar med stängda dörrar efter att temperaturen faller på minussidan. Dörrarna går nämligen inte att stänga i köld. Å andra sidan, ta vara på svalkan, ni lär sakna den i sommar när AC:n inte fungerar, och om den nu skulle råka fungera, ja då går ju inte dörrarna att stänga på grund av det blir för högt tryck inne i bussen.

Så kvalitet, nja....

Ja, och sen skall vi ju inte glömma skramlet som uppstår inom det första halvåret när hälften av alla skruvarna i bussen trillat loss.
Det låter mer som den bilden jag har av Irisbus! Gick inte att starta med nyckel vid något tillfälle igår, då är det bara ut och öppna motorluckan och starta därifrån, ganska vanligt. Hållplatsbromsen nyper vid krypkörning, ändå så måste man vänta i 5 sekunder efter man stannat för att kunna öppna dörrarna (ifall man inte använder den lilla hållplatsbromsspaken).
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 september 2011, 10:58:30 AM
Citat från: mushkot skrivet 29 september 2011, 10:24:13 AM
Men detta måste ju handla om sådan körning, man kan väl ändå inte blanda RME och biogas?

Det är förstås olika tankar. Men bussen måste vara tankad med såväl RME som fordonsgas för att få köras. Den kan inte köra någon längre sträcka på bara det ena drivmedlet utan att få svåra skador.
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: mushkot skrivet 03 oktober 2011, 08:39:00 AM
Citat från: mushkot skrivet 29 september 2011, 10:33:35 AM
Det låter mer som den bilden jag har av Irisbus! Gick inte att starta med nyckel vid något tillfälle igår, då är det bara ut och öppna motorluckan och starta därifrån, ganska vanligt. Hållplatsbromsen nyper vid krypkörning, ändå så måste man vänta i 5 sekunder efter man stannat för att kunna öppna dörrarna (ifall man inte använder den lilla hållplatsbromsspaken).
Och under veckan har det fortsatt. Torsdag och fredag innehöll end del både gamla och nya hyss av bussarna. Ett nytt hyss var att bussen en kollega körde dog på varje hållplats han stannade på. Det gick då inte att starta med nyckel, utan han fick gå bak och starta i motorrummet varje gång. I lördags totalvägrade en buss i tvätthallen, vilket slutade men att jag, en kollega och två bärgarkillar (varav en bakom ratten på bussen) knuffade ut bussen för hand! På den ljusa sidan kände man sig rätt mallig efter det..  ;D
Titel: SV: Nya Irisbussar i Karlskoga
Skrivet av: Thomas skrivet 07 oktober 2011, 16:27:48 PM
Min lilla erfarenhet av AutoSan är bara usch! Den som döpte modellen till Lider insåg nog inte ironin i det :)

Det sämsta med Autosan Lidern tycker jag var förarkomforten då man satt på sniskan och fötterna inte kunde vilas mot golvet då avståndet mellan pedal och golv var för långt! Sen att den hade dubbla knappar för allt gjorde att man på en hårt ansatt linje fick titta vid varje stopp att man tryckte på knappen för att öppna och inte den identiska knappen för att stänga på sidan om! Byggkvaliteten var väl sisådär. Den var helt enkelt jobbig att leva med.

Autosan Geminin är nog bland det jobbigaste jag kört med sina minihjul och växelspak bakom föraren. Gå in på blocket och titta på den som är till salu där. Kolla instrumentpanelens ihopsättning och skärningar. Lätt att tro att dom använt flinta yxor för att presitions skära.

Annars gillar jag våran Irisbus Farebus. Byggkvalitetsmässigt slår den lätt en 9700 och mängden småfel är nog jämnbördigt med en sån ock!