Det finns ett gäng bussar med samma 3 första bokstäver. Jag kollade för skojs skull hus många med RCC som jag råkat fotat de sista åren.
Det resulterade i 18 st, 3 sv dessa såg jag stå i Råsta.
RCC 223 4881
RCC 229 4882
RCC 250 4861
RCC 259 4863
RCC 265 4865
RCC 268 4866
RCC 271 4867
RCC 277 4869
RCC 298 4872
RCC 301 4873
RCC 304 4874
RCC 310 4876
RCC 313 4877 Råsta
RCC 316 4851
RCC 322 4879 Råsta
RCC 328 4880 Råsta
RCC 340 4855
RCC 355 4860
Finns intresse så kan jag lägga ut dessa längre fram.
Citat från: Susanne skrivet 22 september 2011, 19:52:18 PM
Det finns ett gäng bussar med samma 3 första bokstäver.
Inte så ovanligt. även om det nog var vanligare förr. Bussarna reggas ju oftast samtidigt i samma produktionsserie, och då får de ju per automatik oftast samma tre bokstäver i en serie om de är lediga! Skulle nog t.o.m vilja påstå att det är vanligast med samma tre bokstäver överlag om du har en serie bussar som produceras. SCH är f.ö. en annan stor serie ;-)
Av de 52 st volvo 8700 i Nobinas 63,64 serien i Dalarna har alla utom 3 st bokstäverna XSD :)Även volvo 8500 i 64 serien i Dalarna har de flesta bokstäverna XRX :)
Citat från: virtual1 skrivet 22 september 2011, 23:32:00 PM
SCH är f.ö. en annan stor serie
SCH, TJT, UKH och COT är fyra ganska vanliga serier häromkring iallafall, varav UKH nog är den absolut största.
På gamla SJ-tiden var det GBS, GCS, GDS och GES som gällde här på slätten... :)
BXH och CMB är rätt vanliga nuförtiden, främst på MAN-bussar.
//Jacob
TBM: Nobinas Säffle 8500:or från 5513-5548
COC: De flesta dubbeldäckarna hos Nobina Norrtälje
RYC: Ett stort antal Volvobussar (Vega & Star) som registrerades nov-dec 2000 för trafikstart i Jämtland och Västerbotten 1 jan 2001.
Tillägg: RUC på alla Norrtäljes Vegor (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=48164.0).
Citat från: Ersa skrivet 23 september 2011, 02:00:21 AM
TBM: Nobinas Säffle 8500:or från 5513-5548
COC: De flesta dubbeldäckarna hos Nobina Norrtälje
RYC: Ett stort antal Volvobussar (Vega & Star) som registrerades nov-dec 2000 för trafikstart i Jämtland och Västerbotten 1 jan 2001.
RYC glömde jag bort, också en 'klassiker' =)
XCC finns det ett antal Volvo 9700 som framför allt KR Trafik har, men Byberg har någon i den serien också
XOS, finns väl hos alla tre operatörer i SL-trafiken på gamla Omni-leder?
Vi på GUB har 2 Sc DAB med regnr RCC.
Sedan när det gäller BXH-serien så har jag för mig att det var runt 67 st MAN/Neoplan som har dom bokstäverna plus att det finns ett antal Setror med.
//Niclas
Citat från: Jacob A skrivet 22 september 2011, 23:56:47 PM
BXH och CMB är rätt vanliga nuförtiden, främst på MAN-bussar.
//Jacob
CMB finns på några MAN här i Jönköping.
Annars är CPY/CPZ samt CRA/CRB vanligt på nya MAN.
Av våra gamla Neoplan hade nästan alla ALX, ALY eller ALZ.
Swebus 6335-38 har RAN.
Citat från: Knut skrivet 23 september 2011, 22:17:43 PM
Swebus 6335-38 har RAN.
Vore lite humor om Mercedes Sprinters hade de bokstäverna :)
TSC är (var) en vanlig Volvo-serie hos olika bolag i Småland fram till senaste upphandlingen, men nu verkar många vara exporterade till Finland. Verkar dock finnas fler Volvo i landet med denna kombination.
Har aldrig tänkt på det.. men är just på väg ut en sväng... måste kolla vad bussarna här i Karlskrona har för bokstäver =)
CitatTSC är (var) en vanlig Volvo-serie hos olika bolag i Småland fram till senaste upphandlingen, men nu verkar många vara exporterade till Finland. Verkar dock finnas fler Volvo i landet med denna kombination.
Vi (Omnibuslinjen Habo Hjo) har TSC640 kvar :D En 2 axlig Volvo 8700. Fortfarande en av de bästa bussar vi har. Lätt kört och allt sitter på rätt plats vid förare plats!
Mvh.
Rob
Här i skåne har vi en massa RODare (carrus vega).
Citat från: Jens skrivet 24 september 2011, 09:06:46 AM
TSC är (var) en vanlig Volvo-serie hos olika bolag i Småland fram till senaste upphandlingen, men nu verkar många vara exporterade till Finland. Verkar dock finnas fler Volvo i landet med denna kombination.
Ja, KR Trafik 150-160
här i kristinehamn e det ett antal länsbussar som har wlb xxx på regnummret