Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Peter Öden skrivet 21 september 2011, 20:05:12 PM

Titel: Gävle fd. Busstation, del. 2
Skrivet av: Peter Öden skrivet 21 september 2011, 20:05:12 PM
Hej !

Vad sägs om denna Hägglundare hos SJ ? Bussen är 1402, en 70-talsbild.


(http://www.svenskbusshistoria.se/images/upload/A28785.jpg)

Mvh Peter Ö
Titel: SV: Gävle fd. Busstation, del. 2
Skrivet av: yngrot skrivet 21 september 2011, 20:19:01 PM
Som vanligt en helt underbar bild man blir nostalgisk och saknar denna tid med bussar som funka nästan jämt till skillnad från idag ..
Titel: SV: Gävle fd. Busstation, del. 2
Skrivet av: Peter Rost skrivet 21 september 2011, 20:46:28 PM
Instämmer till fullo! :) 1402 har även ett förflutet i Visby, samt Helsingborg.

/Peter
Titel: SV: Gävle fd. Busstation, del. 2
Skrivet av: Bjonne skrivet 21 september 2011, 21:36:07 PM
Åhh..., en favoritbuss...!
Åkte dessa och liknande bussar mellan Klintehamn och Visby i slutet av 70-talet och i början av 80-talet. Tyckte regnumret på denna verkade bekant.
Visst fanns dessa bussar med olika typer av säten, dvs med låg resp. hög rygg? Var det någon tanke med detta - långfärdsbuss för vissa, eller?

Synda att det inte finns så många kvar av dessa. En stod i alla fall under flera år i ett industriområde i Växjö under 90-talet men försvann - någon som vet var den tog vägen?
Titel: SV: Gävle fd. Busstation, del. 2
Skrivet av: Peter Rost skrivet 22 september 2011, 01:50:30 AM
Undertecknad vistades mycket på Gotland på somrarna 1977-83, så visst minns man dessa SJ-bussar mycket väl. Fanns även en och annan "moped" Volvo B715 SKV kvar på ön. Tyvärr sparades ingen av SJ:s stiliga Hägglundare i 13-14xx serien - dock finns före detta 1370 kvar som husbuss.

/Peter
Titel: SV: Gävle fd. Busstation, del. 2
Skrivet av: Bussföraren skrivet 22 september 2011, 02:07:23 AM
Just 1402 var väl på Gotland i 2 omgångar, 1971 resp 1983-85.

1403 som var den sista Hägglundaren av denna modell i trafik var också ensam kvar på Gotland mellan 1989 till skrotdöden 1992

Vad gäller individer som finns kvar i livet vill jag till nämnda 1370 lägga till 1354 som finns kvar, dock med nytt nummer efter ett besök i militära registret, den var mer eller mindre intakt inkl den oranga färgen när jag såg den i Norrland för x antal år sedan.
Titel: SV: Gävle fd. Busstation, del. 2
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 22 september 2011, 12:32:34 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 22 september 2011, 02:07:23 AM
Just 1402 var väl på Gotland i 2 omgångar, 1971 resp 1983-85.

1403 som var den sista Hägglundaren av denna modell i trafik var också ensam kvar på Gotland mellan 1989 till skrotdöden 1992

Vad gäller individer som finns kvar i livet vill jag till nämnda 1370 lägga till 1354 som finns kvar, dock med nytt nummer efter ett besök i militära registret, den var mer eller mindre intakt inkl den oranga färgen när jag såg den i Norrland för x antal år sedan.

1403 var väl kvar så länge för att den hade dragkrok. Hamnade sedan på Hölö, men såldes till någon afrikansk uppköpare som skulle komma och hämta den tillsammans med flera andra (och betala). Detta blev inget av utan man skrotade den vilket jag tyvärr upptäckte först när jag såg resterna av den.
Annars hade jag gärna köpt den. Hägglunds snyggaste kaross! Det var väl resultatet efter den mycket dyra turistbuss man tog fram åren innan man lade ner busstillverkningen 1973.
Titel: SV: Gävle fd. Busstation, del. 2
Skrivet av: Peppen skrivet 22 september 2011, 12:47:06 PM
En ur östgötska ögon sett ganska udda bussmodell, var väl bara 1361 som fanns i länet?
1361 stod iallafall under stor del av 80-talet som reservbuss i Åtvidaberg (varierade med 1291 och 1341 också). Att den mest stod still berodde på att ingen ville köra den, men exakt vad problemet var med den minns jag tyvärr inte.
Titel: SV: Gävle fd. Busstation, del. 2
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 22 september 2011, 13:47:09 PM
1361 hade tidigare gått i Kalmar län, eller hur var det?

M.v.h.
Ola