I morgon startar en ny Timekspresslinje in till Oslo från Åsgårdstrand via Horten och Drammen
http://www.nettbuss.no/om-nettbuss/presse/nyhetsarkiv/ny-timekspresslinje (http://www.nettbuss.no/om-nettbuss/presse/nyhetsarkiv/ny-timekspresslinje)
Citat från: Lars skrivet 18 september 2011, 21:01:51 PM
I morgon startar en ny Timekspresslinje in till Oslo från Åsgårdstrand via Horten och Drammen
http://www.nettbuss.no/om-nettbuss/presse/nyhetsarkiv/ny-timekspresslinje (http://www.nettbuss.no/om-nettbuss/presse/nyhetsarkiv/ny-timekspresslinje)
Vill inte på nåt sätt vara ogin, men tror du inte intresset för den här notisen är större på ett norskt forum?
Åja, det finns de som finner saker på andra sidan gränsen intressanta. Jag tycker att svenskar i gemen är lite väl ointresserade av de andra nordiska länderna.
Citat från: Ersa skrivet 18 september 2011, 22:40:37 PM
Åja, det finns de som finner saker på andra sidan gränsen intressanta. Jag tycker att svenskar i gemen är lite väl ointresserade av de andra nordiska länderna.
Det handlar väl om praktiska saker, för oss bussmuppar som gärna dokumenterar allt med 4 eller 6 hjul som kan betecknas som en buss så
är det tyvärr inte billigare (för de flesta) att åka till Norge än ut till övriga Europa för att plåta, vilket ju gör att om intresset finns för att
röra sig utanför gränserna så skulle ju en notis om en ny expressbusslinje Belfast-Edinburgh vara lika intressant (eller ointressant) det med,
och jag tror de flesta här inte skulle röra ett ögonbryn om nån skriver att en ny expresslinje just öppnas på den sträckan.
Så ointresset handlar nog inte om att det är en ny linje, mer om att de praktiska/kostnadsmässiga möjligheterna för oss flesta att
dokumentera det är små och därmed blir intresset svalare här, vilket gör att man kanske hittar en större skara intresserade personer i det land det faktiskt berör!
Citat från: virtual1 skrivet 19 september 2011, 22:19:49 PM
Det handlar väl om praktiska saker, för oss bussmuppar som gärna dokumenterar allt med 4 eller 6 hjul som kan betecknas som en buss så
är det tyvärr inte billigare (för de flesta) att åka till Norge än ut till övriga Europa för att plåta, vilket ju gör att om intresset finns för att
röra sig utanför gränserna så skulle ju en notis om en ny expressbusslinje Belfast-Edinburgh vara lika intressant (eller ointressant) det med,
och jag tror de flesta här inte skulle röra ett ögonbryn om nån skriver att en ny expresslinje just öppnas på den sträckan.
Så ointresset handlar nog inte om att det är en ny linje, mer om att de praktiska/kostnadsmässiga möjligheterna för oss flesta att
dokumentera det är små och därmed blir intresset svalare här, vilket gör att man kanske hittar en större skara intresserade personer i det land det faktiskt berör!
Det här kanske kommer som en överraskning för dig och för majoriteten av Bussnacks besökare, men man kan faktiskt vara intresserad av _busstrafik_ också. Inte bara av inventarienummer.
Citat från: Anders Noren skrivet 20 september 2011, 12:57:31 PM
Det här kanske kommer som en överraskning för dig och för majoriteten av Bussnacks besökare, men man kan faktiskt vara intresserad av _busstrafik_ också. Inte bara av inventarienummer.
Absolut! men skulle du vara intresserad av om nån sa att det startar en ny expresslinje Barcelona -> Tarragona t.ex.??? - är nån intresserad av originalinlägget här så är det ju bara bra! Men tror de flesta av oss begränsar oss på nåt sätt i vårt intresse!
Hur ser norsk lagstiftning ut? Är det fritt fram för vem som helst att köra, eller finns ett offentligt monopol på busstrafiken?
Citat från: virtual1 skrivet 20 september 2011, 13:32:01 PM
Absolut! men skulle du vara intresserad av om nån sa att det startar en ny expresslinje Barcelona -> Tarragona t.ex.??? - är nån intresserad av originalinlägget här så är det ju bara bra! Men tror de flesta av oss begränsar oss på nåt sätt i vårt intresse!
Men nu är det ju faktiskt vårt närmsta grannland som nämns. Inte kan man jämföra Norges läge med Spaniens? För de svenskar som är lever i t.ex Bohuslän, västra Värmland, Härjedalen och Åre kommun är kontakten med de norska kommunerna och fylkena åt väster nästan lika viktiga som kontakten med de svenska kommunerna och grannlänen på östra sidan.
Fast kanske låter min förklaring lite konstig, sett ur ett rent Stockholmsperspektiv? ;)
Citat från: Ersa skrivet 20 september 2011, 15:55:00 PM
Men nu är det ju faktiskt vårt närmsta grannland som nämns. Inte kan man jämföra Norges läge med Spaniens? För de svenskar som är lever i t.ex Bohuslän, västra Värmland, Härjedalen och Åre kommun är kontakten med de norska kommunerna och fylkena åt väster nästan lika viktiga som kontakten med de svenska kommunerna och grannlänen på östra sidan.
Fast kanske låter min förklaring lite konstig, sett ur ett rent Stockholmsperspektiv? ;)
Håller med dig, Ersa! Såsom boende i Göteborgstrakten har jag faktiskt besökt Oslo oftare än Stockholm de senaste 10 åren, i synnerhet med det uttalade syftet att fota bussar. Omvänt kanske en bussintresserad person från Norrland- eller rentav Stockholm- tycker att ett meddelande om en ny expressbusslinje i Göteborg är lika ointressant som dito i Oslo, och känns lika avlägset! Så man ska inte vara för snabb i omdömet om vad som skall anses intressant eller inte.
//Jonas G
Alla linjeförändringar/ förbättringar är intressant läsning, oavsett vart i världen det sker.
/Jona
Citat från: Andy skrivet 20 september 2011, 15:44:00 PM
Hur ser norsk lagstiftning ut? Är det fritt fram för vem som helst att köra, eller finns ett offentligt monopol på busstrafiken?
Det är inte så olikt det svenska systemet med länstrafikbolag och upphandlingar. Men ännu har inte anbudsförfarandet införts över hela Norge utan mycket av den trafik som går inom respektive fylke upphandlas löpande, biljettsystemen fungerar ungefär som i Sverige där systemen och taxorna skiljer sig mellan de olika fylkena men även här finns samarbete mellan en del fylken t.ex. Hedmark och Oppland är ett gemensamt biljettsystem.
Expresstrafiken och liknande över fylkesgränserna körs på många håll under konkurrans från olika bussföretag eller samarbete mellan några, För att få köra sådan trafik måsste bussbolagen söka Koncession för denna trafik så det är inte fritt fram att köra hur man vill, och en del av dessa linjer har biljettsamarbete med respektive fykestrafik inom dess område.
Citat från: virtual1 skrivet 19 september 2011, 22:19:49 PM
Det handlar väl om praktiska saker, för oss bussmuppar som gärna dokumenterar allt med 4 eller 6 hjul som kan betecknas som en buss så
är det tyvärr inte billigare (för de flesta) att åka till Norge än ut till övriga Europa för att plåta, vilket ju gör att om intresset finns för att
röra sig utanför gränserna så skulle ju en notis om en ny expressbusslinje Belfast-Edinburgh vara lika intressant (eller ointressant) det med,
och jag tror de flesta här inte skulle röra ett ögonbryn om nån skriver att en ny expresslinje just öppnas på den sträckan.
Så ointresset handlar nog inte om att det är en ny linje, mer om att de praktiska/kostnadsmässiga möjligheterna för oss flesta att
dokumentera det är små och därmed blir intresset svalare här, vilket gör att man kanske hittar en större skara intresserade personer i det land det faktiskt berör!
Nu råkar det vara så att det är nästan lika billigt att åka till kära Norge, som att åka runt i övriga Sverige. Resa med Sj kostar ca: 200-400kr tur&retur. beroende på när man bokar biljetten. Sen så är det ungefär samma priser på bussarna där som här! (Det vill säga Gratis om man åker med ens vänner eller ens far!) 8)