Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 16 september 2011, 17:05:16 PM

Titel: Några Norrtäljebilder från 16 september 2011
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 16 september 2011, 17:05:16 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/KR-rafik_248_Norrtalje_20110916.jpg)

Här kommer några bilder från eftermiddagsrusningen i Norrtälje den 16 september. Först KR-Trafik 248, som just anlänt Norrtälje på UL-linje 808 från Knutby.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_0066_Norrtalje_20110916.jpg)

F.d. Björknäsvagn Nobina 066 på väg att köra fram till avgångshållplats för linje 620 mot Åkersberga.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_4450_Norrtalje_busstn_20110916.jpg)

En udda vagn för Norrtälje stadstrafik, en Volvo B10M/Säffle 2000 NL, Nobina 4450. 4450 var väl ursprungligen en Södertäljevagn.
Detta var för övrigt den enda "normalgolvsbussen" jag såg i trafik för Nobina Norrtälje denna eftermiddag.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_6863_Norrtalje_20110916.jpg)

En av de (enligt uppgift) för Norrtläje tillfälliga MAN-bussarna, Nobina 6863 på linje 651 mellan busstationen och Vårgatan.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_6863_Norrtalje_busstn_20110916.jpg)

En halvtimme senare kom bussen tillbaka och trafikerade då linje 654 mot Lohärad. Här värmer man upp motorn eller något.  :)
Titel: SV: Några Norrtäljebilder från 16 september 2011
Skrivet av: Jacob skrivet 16 september 2011, 19:31:57 PM
Härligt! KR 248 är riktigt snygg, både invändigt och utvändigt :)

//Jacob
Titel: SV: Några Norrtäljebilder från 16 september 2011
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 16 september 2011, 20:03:34 PM
Citat från: Jacob A skrivet 16 september 2011, 19:31:57 PM
Härligt! KR 248 är riktigt snygg, både invändigt och utvändigt :)

//Jacob

Jag håller med om att 248:an är riktigt snygg. Ser att även nya UL-vagnar levereras med lysdiodskyltning, vilket numera är vanligast bland nyleveranser i SL-trafiken.
Titel: SV: Några Norrtäljebilder från 16 september 2011
Skrivet av: Ersa skrivet 16 september 2011, 20:57:47 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 16 september 2011, 20:03:34 PM
Jag håller med om att 248:an är riktigt snygg. Ser att även nya UL-vagnar levereras med lysdiodskyltning, vilket numera är vanligast bland nyleveranser i SL-trafiken.

Typ av skyltsystem, antal extraljus, färg på gardinerna m.m är helt upp till trafikutövaren att fritt besluta om.
Titel: SV: Några Norrtäljebilder från 16 september 2011
Skrivet av: bjorn_k skrivet 16 september 2011, 21:49:30 PM
Hu... 4450...  :-X
Titel: SV: Några Norrtäljebilder från 16 september 2011
Skrivet av: Ersa skrivet 16 september 2011, 22:20:15 PM
Citat från: bjorn_k skrivet 16 september 2011, 21:49:30 PM
Hu... 4450...  :-X

Lugn. De är snart borta.
Titel: SV: Några Norrtäljebilder från 16 september 2011
Skrivet av: bjorn_k skrivet 16 september 2011, 22:26:50 PM
Citat från: Ersa skrivet 16 september 2011, 22:20:15 PM
Lugn. De är snart borta.
Om den ändå hade vart välskött så hade den gärna fått vara kvar... Motor och låda verkade iaf gå bra sist jag åkte...
Titel: SV: Några Norrtäljebilder från 16 september 2011
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 17 september 2011, 08:44:01 AM
Citat från: Ersa skrivet 16 september 2011, 20:57:47 PM
Typ av skyltsystem, antal extraljus, färg på gardinerna m.m är helt upp till trafikutövaren att fritt besluta om.

Ja, det märks t ex i SL-trafiken där Arrivas senaste nyleveranser inte har lysdiodskyltning. Är det fortfarande så att det är SL själva som står för nyanskaffning av alla etanolbussar i SL-trafiken men att det är trafikutövarna som kör bussarna? Om det är så och Arriva Märstas nya Scaniabussar är etanoldrivna och således är  beställda av SL är ju SL inkonsekvent vad gäller typ av skyltsystem.