I dagens Metro kan man läsa att en protestgrupp mot SLs prishöjning kommer arrangera gratisbussar som en aktion mot de höjda priserna. Dessa skall avgå bland annat från Slussen...
I artikeln står att läsa att bussarna är utlånade av olika föreningar..så min fråga är; Vilka bussar rör det sig om..? Från vilka föreningar...?
Citat från: Kvarne skrivet 16 september 2011, 11:23:28 AM
I dagens Metro kan man läsa att en protestgrupp mot SLs prishöjning kommer arrangera gratisbussar som en aktion mot de höjda priserna. Dessa skall avgå bland annat från Slussen...
I artikeln står att läsa att bussarna är utlånade av olika föreningar..så min fråga är; Vilka bussar rör det sig om..? Från vilka föreningar...?
Inte SvOf iallafall. Vi har fullt upp med Gävle där vi deltar med fyra vagnar!
En gissning är väl att det är kollegorna i Kontrabuss som kör i stan.
Citat från: Kvarne skrivet 16 september 2011, 11:23:28 AM
I artikeln står att läsa att bussarna är utlånade av olika föreningar..så min fråga är; Vilka bussar rör det sig om..? Från vilka föreningar...?
På deras hemsida (http://medborgarbussen.tumblr.com/post/10157617925/snmbl-presenterar-stolt-bussarna) så står det att det är Rättbuss och Kontrabuss som köra. Ingen lyx här inte!
Hej
Jag var inne på respektive kontrabuss och Rätt Buss. Jag hittade dock ingen buss hos Rättbuss, vilken buss kör man med?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 16 september 2011, 16:45:10 PM
Hej
Jag var inne på respektive kontrabuss och Rätt Buss. Jag hittade dock ingen buss hos Rättbuss, vilken buss kör man med?
mvh Stefan P
Finns bild på Carl Erics länk. Det är Fd Swebus 3816, KPU255.
Finns det dispens på att köra dessa inne i stan?
Citat från: Fredde_J skrivet 16 september 2011, 17:05:10 PM
Finns det dispens på att köra dessa inne i stan?
Knappast troligt. Någon som vill sätta käppar i hjulen för aktionen kan alltid ringapolisen och få bussarna bärgade ur miljözonen ;)
Citat från: Fredde_J skrivet 16 september 2011, 17:05:10 PM
Finns det dispens på att köra dessa inne i stan?
Rättbuss kör ju på Ecopar, vilket har diskuterats på forumet tidigare (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44707.msg327762#msg327762)
Citat från: Carl Eric skrivet 16 september 2011, 17:25:44 PM
Rättbuss kör ju på Ecopar, vilket har diskuterats på forumet tidigare (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44707.msg327762#msg327762)
Och Kontrabuss buss(ar) är över 30 år gamla och har därmed generell depens eftersom det inte rör sig om yrkesmässig trafik.
Citat från: Carl Eric skrivet 16 september 2011, 16:24:13 PM
På deras hemsida (http://medborgarbussen.tumblr.com/post/10157617925/snmbl-presenterar-stolt-bussarna) så står det att det är Rättbuss och Kontrabuss som köra. Ingen lyx här inte!
Visst är det så. Om man inte vill betala för sig, utan ha allt "gratis" (dvs nån annan ska betala) så blir det ju sällan lyxigt
Citat från: Ersa skrivet 16 september 2011, 18:00:31 PM
Visst är det så. Om man inte vill betala för sig, utan ha allt "gratis" (dvs nån annan ska betala) så blir det ju sällan lyxigt
Precis! Om jag skall vara helt ärlig så tycker jag att detta är lie fjantigt....
Finns bilder på deras Facebook sida http://www.facebook.com/medborgarbussen (http://www.facebook.com/medborgarbussen)
Citat från: Carl Eric skrivet 16 september 2011, 20:09:01 PM
Precis! Om jag skall vara helt ärlig så tycker jag att detta är lie fjantigt....
Jämför man med att precis alla andra län (förutom Gotland) har ett dyrare länskort än Stockholms län, så ser dessa aktioner och protester lite märkliga ut från de 75 procenten svenskar som inte bor i Stockholms län.
Alla dessa protester borde ju hellre vara inriktade på alternativa månadskort, billigare men begränsade till en eller två zoner. Men alla innerstadsbor verkar ha skygglapparna på sig och ska prompt ha ett länskort för zon A, B
och C till billigare pris. Varför kan de inte släppa länsbehörigheten och tänka sig att kräva ett "A-kort" eller "AB-kort"?
Citat från: Ersa skrivet 16 september 2011, 20:33:22 PM
Jämför man med att precis alla andra län (förutom Gotland) har ett dyrare länskort än Stockholms län, så ser dessa aktioner och protester lite märkliga ut från de 75 procenten svenskar som inte bor i Stockholms län.
Alla dessa protester borde ju hellre vara inriktade på alternativa månadskort, billigare men begränsade till en eller två zoner. Men alla innerstadsbor verkar ha skygglapparna på sig och ska prompt ha ett länskort för zon A, B och C till billigare pris. Varför kan de inte släppa länsbehörigheten och tänka sig att kräva ett "A-kort" eller "AB-kort"?
Men problemet med den lösningen i realiteten är ju att det innebär att länskortet då skulle behöva kosta mycket mer och de vill inte de som protesterar (som brukar vara till vänster och vilja framhäva solidaritet etc). Men jag gjorde ett litet räkneexempel. Det verkar vara ungefär 500 000 som har olika former av periodkort. Räknar vi med att 250 000 bara skulle behöva för en zon, 150 000 för två och 100 000 för tre, ja då skulle vi kunna ha följande prissättning istället:
1 zon=690 kronor
2 zoner=890 kronor
3 zoner=990 kronor
En sådan fördelning skulle gå jämt upp (förutsatt att folk inte ändrar beteende/fortsätter köpa kort). Sänkningen i pris blir dock relativt liten för den som bara nyttjar en zon (om inte kostnaderna för de mer flerzonskort ska bli orimligt dyrt). Och kortet för zon ett skulle ändå inte bil så pass mycket billigare att det skulle få någon större effekt med att fler skull åka kollektivt. Men skulle vi vilja sänka kortet för zon 1 med 200 kronor, skulle vi behöva förändra prissättningen ungefär som nedanstående:
1 zon= 590 kronor
2 zoner= 990 kronor
3 zoner= 1190 kronor
Säkerligen skulle en sådan lösning kunna motiveras ur flera perspektiv - inte minst att alternativkostnaderna blir större ju längre man åker och alltså blir kollektivtrafiken forfarande ett billigt alternativ. Men det skulle nog bli rätt utskällt. Det verkar som ingen politiker i Stockholm vågar det...
Men som väl konstaterats tidigare i tråden. Åker man 40 resor per månad (vilket det ju minst blir om man arbetspendlar), ja då kommer man ändå under 20 kronor per resa.
Citat från: Ersa skrivet 16 september 2011, 20:33:22 PM
Jämför man med att precis alla andra län (förutom Gotland) har ett dyrare länskort än Stockholms län, så ser dessa aktioner och protester lite märkliga ut från de 75 procenten svenskar som inte bor i Stockholms län.
Varför pratar man bara om billigaste länskort? I Västra Götaland kostar länskortet 1.440 medan kommunkortet för Göteborg bara kostar 440, alltså en hel tusenlapp billigare. I Stockholm finns inte detta alternativ. Så om man jämför SLs zon A med Göteborgs kommun så kostar årskorten 8.300 resp. 3.770. Onekligen stor skillnad. Ytmässigt är Göteborgs kommun större än hela SLs zon A.
Citat från: Mustman skrivet 16 september 2011, 20:26:23 PM
Finns bilder på deras Facebook sida http://www.facebook.com/medborgarbussen (http://www.facebook.com/medborgarbussen)
Tycker det roliga är att de säger att 3816 är en modern buss...
Framtidens kollektivtrafik bygger alltså på ideellt engagemang? Tja, man får ju i alla fall medge att det är ett fräscht grepp att inte bara ropa på högre skatter...