Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jacob skrivet 15 september 2011, 21:18:45 PM

Titel: Uppsala - Norrtälje - Uppsala del 2
Skrivet av: Jacob skrivet 15 september 2011, 21:18:45 PM
Del två då!

Nobina 7414 + 7424
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1951.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1952.jpg)

Samma två bussar igen
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1953.jpg)

Nobina 7414
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1954.jpg)

Nobina 0077 + 0069
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1956-1.jpg)

Nobina 4663
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1957.jpg)

Nobina 5417
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1958.jpg)

Nobina 2192
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1959.jpg)

Nobina 5246
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1960.jpg)

Nobina 7424
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1962.jpg)

FAC TXW 679
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1963.jpg)

(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1964.jpg)

Nobina 7400
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1968.jpg)

Sedan bar det av mot Uppsala via Knutby

Interiören från Danielssons Busstrafik Vilma
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1971.jpg)

KR Trafik 281 + 278 på Knutbydepån
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1973.jpg)

Tillbaka i Uppsala!

Danielssons Busstrafik Vilma
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1976.jpg)

Nobina 7394
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1978.jpg)

Var tvungen att gå till Fjalar för att få baken på Vilma
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1980.jpg)

Till sist Landau's Busstrafikk på Dragarbrunnsgatan i Uppsala
(http://i452.photobucket.com/albums/qq247/jacob_a94/SAM_1984.jpg)

Det var allt! Hoppas att det gillades av någon :)

//Jacob
Titel: SV: Uppsala - Norrtälje - Uppsala del 2
Skrivet av: Carl Eric skrivet 15 september 2011, 21:21:22 PM
Trevliga bilder, och om några månader så blir de ännu bättre! ;)
Titel: SV: Uppsala - Norrtälje - Uppsala del 2
Skrivet av: Jacob skrivet 15 september 2011, 21:28:40 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 15 september 2011, 21:21:22 PM
Trevliga bilder, och om några månader så blir de ännu bättre! ;)

Det ska de nog bli :D

//Jacob
Titel: SV: Uppsala - Norrtälje - Uppsala del 2
Skrivet av: Andreas91 skrivet 15 september 2011, 23:25:47 PM
Stiliga bilder, Jacob! Men SL och deras förb*nnade lågentré/låggolvskrav... Har sagt det förr och säger det igen: Jag är glad att jag inte har behövt åka med Roslagsbussarna (landsortslinjerna) sedan Nobina tog över. B10BLE, rea-plan och "fjollor"... Grattis rospiggarna!... (Visst, det verkar finnas en del normalgolvare kvar där, men dom är väl tyvärr borta om några månader - om ens det...)

Det är förstås bra att dom som har svårt att gå, personer med rullstolar + personer med barnvagnar lättare kan ta sig ombord bussarna, men normalgolv och ramp hade väl också funkat - åtminstone på Roslagslinjer och andra längre linjer i länet. Men icke...
Titel: SV: Uppsala - Norrtälje - Uppsala del 2
Skrivet av: Ersa skrivet 16 september 2011, 10:32:03 AM
B10BLE-vagnarna fram till 2001 års modell, dvs de c:a 5-6 st gamla UL-kärrorna som lackats röda är faktiskt rätt okej. Dörrställning 1-1-0, Bälten, AC, gardiner och extraljus har de. Vi har 4963 i Rimbo som alltid är förstahandsalternativet om förarna får välja.

B12BLE-vagnarna med Volvo 8500-kaross som mestadels ligger i Nobinas 55xx-serie är däremot inte helt optimala för trafik inom Norrtälje kommun. De är dessvärre tillverkade 2002, året då Säffles kvalitet rasade ner till källarnivå, (för att några år senare klättra upp till marknivån de låg på före 2001). T.ex har de utåtgående framdörrar som krånglar ofta. Dörrställning 1-1-1 leder till lite för få sittplatser. Ingen AC, bälten eller fjädrad förarstol, vilket man dock inte kan gnälla på Nobina för. Ty i SL:s upphandling av Norrtälje ingick märkligt nog inga krav på sådan utrustning.

Så visst är det intressant att se hur Danielssons och KR Trafik får lov att köpa bekväma nya landsbygdsbussar för sin landsbygdstrafik, medan de linjeåkande skolbarnen på andra sidan länsgränsen blev av med sina motsvarande Setror med AC och bälten denna sommar. Kanske man kan hoppas att SL vid nästa upphandling (år 2021?) kommer på att de korta SL-linjerna ute i skogen nära länsgränsen skulle kunna ha samma fordonskrav som UL:s motsvarande trafik? Vi får hoppas.