(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_6337_Nasbypark_20110906.jpg)
En av Keolis Norrorts många Volvo B9S på linje 619 mellan Täby C och Näsbypark i skymning den 6 september. 6337 har hittills endast varit stationerad i Norrort/Täby.
Härlig bild som verkligen ger rätt känsla av skymmningen
Trevligt!
Är det föraren som byter destination vid ankomst till Näsbypark? Hur går detta till?
Citat från: Micke.L skrivet 13 september 2011, 18:56:28 PM
Är det föraren som byter destination vid ankomst till Näsbypark? Hur går detta till?
Systemet med skyltning och hållplatsutrop är helautomatiskt och styrs via mätning av hur långt hjulen rullar, samt rättning med GPS varje gång framdörren öppnas. Så föraren behöver bara knappa in ett omloppsnummer i PC:n, och sen ska den i teorin kunna sköta sig själv längs linjen.
Där ser man! Det var intressant. Antar att det är därför alla bussar drabbades av skyltningen "Klar för trafik" en dag för några veckor sedan ;)
Citat från: Micke.L skrivet 13 september 2011, 21:18:57 PM
Där ser man! Det var intressant. Antar att det är därför alla bussar drabbades av skyltningen "Klar för trafik" en dag för några veckor sedan ;)
Japp! Ett litet fel kan tyvärr slå ut skyltningen på 1900 st SL-bussar... men något sådant händer ju dock c:a en gång vart femte år.
Roligt att ni uppskattade bilden. Jag har för mig att omskyltningen från "Näsbypark" till "Täby centrum" sker strax innan bussen angör hållplats Näsbypark.
Citat från: Ersa skrivet 13 september 2011, 21:13:24 PM
Systemet med skyltning och hållplatsutrop är helautomatiskt och styrs via mätning av hur långt hjulen rullar, samt rättning med GPS varje gång framdörren öppnas. Så föraren behöver bara knappa in ett omloppsnummer i PC:n, och sen ska den i teorin kunna sköta sig själv längs linjen.
OT: Det var det där med "i teorin"... På 677 mot Uppsala är det fel på utropen ungefär varannan gång jag har åkt senaste tiden... Det blir fel redan nere på bstn, då pcn börjar ropa ut campus Roslagen redan vid rödljusen ut från station... Verkar inte heller som att den automatiska kalibreringen fungerar då det fortsätter att vara fel hela vägen fram... Just idag så till den milda grad att chauffören just stängde av både display och utrop efter att ha försökt rätta till det "manuellt". Det verkar på något sätt som att avstånden i pc är alldeles för korta alt. att den kraftöverföringsdetalj sensorn går på slirar så mkt att det blir fel i kilometerräkneverket...
Jag undrar jag om det är individrelaterat... (inte förarindividen då utan bussen...)