Jag har ett minne av att det snart (Om 1-2 år, har för mig att jag läst det någonstans här på Bussnack, men hittar inget om det när jag sökte) är dags för upphandling i Övik och då funderar jag såhär: Veolia har ju ganska slitna bussar här i Övik, kan man tänka sig att det finns andra operatörer som kan vara intresserade av Övik (KR Trafik kanske, eventuellt flera? Kan tom Byberg tänka sig stadstrafik?). Det där med bussarna är ju självklart vad kravspecen kommer att säga i ett avtal. Vad tror ni?
Blir ju spännande att se hur upphandlingen läggs upp, ska hela Västernorrland upphandlas på en gång, som någon trodde, då lär väl alla dom stora vara intresserade.
Sundsvall kör ju liksom Östersund och Gävle på nettoavtal. Om även Örnsköldsviks kommun väljer att införa nettoavtal på nästa upphandling, så kommer säkerligen Nettbuss att ge sig in i leken via dotterföretaget Stadsbussarna. De kom ju även tvåa i upphandlingen av Umeå tätort senast trots avsaknad av all form av nettoavtalstankar, så de är nog sugna vilket som.
Att Veolia vill behålla trafiken de investerat i genom ett köp av hela Örnsköldsviks Buss AB är helt klart. Rent historiskt har Linjebuss alltid varit som starkast längs Norrlandskusten, och man vill nog knappast tappa den trafik man har idag. Att de idag har slitna bussar har oftast inte ett dugg att göra med hur de står sig i en ny upphandling, och på dagens Veolia Örnsköldsvik finns idag alla gamla rävar som kan trafiken utantill.
Jag tror att det kommer att bli strid mellan "norrmännen" och "fransmännen". Men det finns ju några fler parter:
Together/Mittbuss/Byberg känns lite som ett osäkert kort. Vill de ha tätortstrafik? Å andra sidan kom ju Danielssons tvåa vid upphandlingen av Östersunds tätortstrafik med trafikstart 2001, så nog finns viljan hos smååkarna ibland.
Nobina tror jag inte kommer att vinna detta. Kanske lägger de ett bud, men då de inte finns på plats idag kan det ju tänkas att uppstartskostnaderna gör att ett eventuellt Nobinabud riskerar att hamna högre än de andras.
Vill Keolis kanske utöka sin nuvarande trafik i Medelpad ända upp till Ångermanland? Det kan jag dock inte alls spekulera om.
Citat från: Ersa skrivet 22 september 2011, 13:54:25 PM
Sundsvall kör ju liksom Östersund och Gävle på nettoavtal. Om även Örnsköldsviks kommun väljer att införa nettoavtal på nästa upphandling, så kommer säkerligen Nettbuss att ge sig in i leken via dotterföretaget Stadsbussarna. De kom ju även tvåa i upphandlingen av Umeå tätort senast trots avsaknad av all form av nettoavtalstankar, så de är nog sugna vilket som.
Att Veolia vill behålla trafiken de investerat i genom ett köp av hela Örnsköldsviks Buss AB är helt klart. Rent historiskt har Linjebuss alltid varit som starkast längs Norrlandskusten, och man vill nog knappast tappa den trafik man har idag. Att de idag har slitna bussar har oftast inte ett dugg att göra med hur de står sig i en ny upphandling, och på dagens Veolia Örnsköldsvik finns idag alla gamla rävar som kan trafiken utantill.
Jag tror att det kommer att bli strid mellan "norrmännen" och "fransmännen". Men det finns ju några fler parter:
Together/Mittbuss/Byberg känns lite som ett osäkert kort. Vill de ha tätortstrafik? Å andra sidan kom ju Danielssons tvåa vid upphandlingen av Östersunds tätortstrafik med trafikstart 2001, så nog finns viljan hos smååkarna ibland.
Nobina tror jag inte kommer att vinna detta. Kanske lägger de ett bud, men då de inte finns på plats idag kan det ju tänkas att uppstartskostnaderna gör att ett eventuellt Nobinabud riskerar att hamna högre än de andras.
Vill Keolis kanske utöka sin nuvarande trafik i Medelpad ända upp till Ångermanland? Det kan jag dock inte alls spekulera om.
Att Nobina ska borträknas, ska inte vara så självklart. De har organisationer 10 mil till Umeå och 10 mil till Härnösand.