För att blanda alla nya bussar som visas på bild från SL-landet, så kommer här ett svep med enbart äldre vagnar:
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina1839Henriksdal110908.jpg)
Nobina 1839 har fått förlängt liv hos Tyresö, många av dess släktingar i 183X serien har setts i Värtahamnen på export den senaste tiden.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina4709Henriksdal110908.jpg)
Ytterligare en Tyresövagn med lite kosmetikafix att önska.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Keolis9623Tumba110908.jpg)
En kändis för mig, nu lånevagn i Sydväst.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Keolis7324Tumba110908.jpg)
Likaså denna, verkar som lånebussarna är frekventa kring Tumba, precis som Fredrik Gelin skrev i tidiagre inlägg.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina1839VH110909.jpg)
Västerhaninge är ytterligare ett trevligt ställe att finna gamla bussar på. Samma 1839 igen, som nu säkerhetskontrollen verkar ha missat en detalj flera dagar i rad.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina5785VH110909.jpg)
Vana passagerare hittar snabbt till rätt buss, men någon form av värdar finns ändock på plats.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina5674VH110909.jpg)
Färggrannt var ordet!
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina4906VH110909.jpg)
Skåningar på besök.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina4526VH110909.jpg)
Till sist en stolt värmlänning!
Citat från: Marc skrivet 10 september 2011, 11:04:06 AM
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Keolis7324Tumba110908.jpg)
Likaså denna, verkar som lånebussarna är frekventa kring Tumba, precis som Fredrik Gelin skrev i tidiagre inlägg.
9624 är rätt nummer, undrar hur de fick till detta..
Citat från: Bussmicke skrivet 10 september 2011, 17:33:42 PM
9624 är rätt nummer, undrar hur de fick till detta..
Det är en omloppsnummerlapp. Eriksberg börjar på 7.
/Ted
Själv fick jag den stora äran att ratta 1839 igår (!) faktiskt på just Nynäsersättningen. Men jag hade långärmad skjorta så jag körde inte på den tagna bilden ;) Och jag måste säga att det var en trevlig vagn att köra, trött visserligen men riktigt stabil på motorvägen. Den generationen Volvobussar är nog min personliga favorit, jösses vilka bussar! Det märktes knappt att 1839 är 15 år gammal, härligt värre.
Hejsan Marc ! kul se att du även tar en o annan bild på Sl -bussar med . Ska över till Lettland och Riga i veckan så det blir lite tittande på Autoosta innan bussen till Talsi avgår brukar ta en senare för det dyker upp en o annan svensk där sist såg jag bara skymten av en av våra Expressvagnar så en del får nytt liv där .
Hälsning Thomas Magnusson ( Swe Expr ) :)
Citat från: Marc skrivet 10 september 2011, 11:04:06 AM
För att blanda alla nya bussar som visas på bild från SL-landet, så kommer här ett svep med enbart äldre vagnar:
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Keolis7324Tumba110908.jpg)
Likaså denna, verkar som lånebussarna är frekventa kring Tumba, precis som Fredrik Gelin skrev i tidiagre inlägg.
Det här Marc, andas lite nostalgi för mig! Denna vagn kom i en serie om 7 st (?) till Tyresö när jag bodde där för en del år sedan, på den tiden boggivagnar inte var så vanliga (utom då vid garaget på andra sidan Skurubron förstås!). Vagnarna hamnade ju sedan i Björknäs. Både du och jag har väl rattat denna och syskonen otaliga gånger! Mycket trevliga att köra vill jag minnas. ;D
/MrH
Skånetrafiken och Värmlandstrafik på Nynäsbanan! Jag som inte hade nåt att göra immorn, perfekt :)
Gå in på SL:s hemsida och kolla när 35C avgår, den har bara ett fåtal turer om dagen så du inte behöver stå länge i onödan.
Citat från: Marc skrivet 10 september 2011, 11:04:06 AM
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina4526VH110909.jpg)
Till sist en stolt värmlänning!
Mmmm... det var länge sen bilder på riktiga bussar likt denna visades på detta forum. :)
Mycket fina och trevliga bilder, då ska jag nog ställa mig i Västerhaninge nån dag och vänta in 1839! ;D
Citat från: MrH skrivet 10 september 2011, 21:34:52 PM
Det här Marc, andas lite nostalgi för mig! Denna vagn kom i en serie om 7 st (?) till Tyresö när jag bodde där för en del år sedan, på den tiden boggivagnar inte var så vanliga (utom då vid garaget på andra sidan Skurubron förstås!). Vagnarna hamnade ju sedan i Björknäs. Både du och jag har väl rattat denna och syskonen otaliga gånger! Mycket trevliga att köra vill jag minnas. ;D
/MrH
7 st ja :-)
Kom i jan 2000 till ett pris av 1.471000 stycket :-)
Tyvärr blev de flesta snart sönderkörda i samband med Södra Länken bygget
Bussarna hade 4 stegs Voithlåda till skillnad mot sina nyare syskon
4526 som visas ovan i Värmlandsskrud är en gammal Umeåbuss, även den med den ytterst "backovänliga" Voithlådan.... Automat på en glesbygdsbuss i Norrlands inland , Huh
Citat från: Bussföraren skrivet 10 september 2011, 23:41:05 PM
4526 som visas ovan i Värmlandsskrud är en gammal Umeåbuss, även den med den ytterst "backovänliga" Voithlådan.... Automat på en glesbygdsbuss i Norrlands inland , Huh
Hu! G8 skall det vara!
Citat från: Marc skrivet 10 september 2011, 11:04:06 AM
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Keolis9623Tumba110908.jpg)
En kändis för mig, nu lånevagn i Sydväst.
Hej!Tycker det är tråkigt att dessa forna Keolis-vagnar från Nacka/Värmdö ej fick stanna kvar där. Detta är en av de finaste boggibussarna som SL haft genom tiderna
komfortmässigt.
Men resenärerna i Tumba med omnejd borde va riktigt glada som får åka sådant här fint nu :).
Hur ser framtiden ut för de f.d. Keolisvagnarna 4511 - 4514?
Citat från: at1981 skrivet 11 september 2011, 08:49:55 AM
Hej!
Hur ser framtiden ut för de f.d. Keolisvagnarna 4511 - 4514?
4511 (Nobina 1866) ska ha gått till skrot...
Citat från: Fredde_J skrivet 11 september 2011, 11:10:08 AM
4511 (Nobina 1866) ska ha gått till skrot...
Avställd 2011-08-15, ägare Nobina N/V ;D
Även fast de bara hyrs så är ju cirkeln sluten. Ganska fantastiskt att bussar har överlevt två operatörsbyten...
Citat från: Bussföraren skrivet 10 september 2011, 23:41:05 PM
7 st ja :-)
Kom i jan 2000 till ett pris av 1.471000 stycket :-)
Tyvärr blev de flesta snart sönderkörda i samband med Södra Länken bygget
Bussarna hade 4 stegs Voithlåda till skillnad mot sina nyare syskon
Jag vill i alla fall minnas att flera av oss i Tyresö gillade Voithlådorna, de växlade mjukt och skönt till skillnad från ZF.
/MrH
Citat från: Carl Eric skrivet 11 september 2011, 19:29:42 PM
Även fast de bara hyrs så är ju cirkeln sluten. Ganska fantastiskt att bussar har överlevt två operatörsbyten...
Det blir nog tre byten för 18xx vagnarna är leverarade till sl från början
Citat från: buskörare skrivet 11 september 2011, 23:03:29 PM
Vad skiljer G7 från G8?
G8 är 8 växlad den 8 växeln en överväxel "Knapp"på spaken (Se Ersa s profilbild) G7 7 växlad utan "knapp"
Citat från: Camilla skrivet 11 september 2011, 22:56:30 PM
Det blir nog tre byten för 18xx vagnarna är leverarade till sl från början
På ledvagnarna ja, men inte boggin. Kollade SBH!
Citat från: MrH skrivet 11 september 2011, 22:00:58 PM
Jag vill i alla fall minnas att flera av oss i Tyresö gillade Voithlådorna, de växlade mjukt och skönt till skillnad från ZF.
/MrH
Absolut inget fel på dessa lådor i den trafiken, dock var retardern svårinställd, tog gärna för hårt i högre hastighet.
(Den som lagt foten på bromspedalen på en en av dessa, eller ledvagnskusinerna i 445* serien på motorvägen vet vad som avses)
Citat från: Bussföraren skrivet 12 september 2011, 09:09:07 AM
Absolut inget fel på dessa lådor i den trafiken, dock var retardern svårinställd, tog gärna för hårt i högre hastighet.
(Den som lagt foten på bromspedalen på en en av dessa, eller ledvagnskusinerna i 445* serien på motorvägen vet vad som avses)
Vissa individer även i lägre hastigheter mot slutet. 4452 hög så fort man bara tänkte bromsa, riktigt obehagligt stundtals.