Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Robert T skrivet 07 september 2011, 22:00:05 PM

Titel: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Robert T skrivet 07 september 2011, 22:00:05 PM
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=114&artikel=4683124

Det är ju inte speciellt förvånande att klagomålen i princip enbart kommer från de linjer där KR-Trafik tidigare hade "ensamrätt".
Visst förstår man passagerarna som får gå från nya fina bussar till äldre mer slitna, som dessutom saknar både bälten och AC. Men detta tycker jag låter som en häxjakt faktiskt.  :-\
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Ersa skrivet 07 september 2011, 23:32:06 PM
Det finns ju inga krav på bälten eller AC, förutom på en liten minoritet av linjerna. Men nog märks det att den genomsnittlige UL-resenären har högre krav än den genomsnittlige SL-resenären. Dessa bussar har ju tidigare rullat i vanlig SL-trafik utan att liknande klagomål hördes.

Som jämförelse kan man ju ta tråden här i forumet där flera skribenter istället tyckte att många SL-bussar har "för mycket onödig lyx" i form av bekvämlighetsutrustning...
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: AO skrivet 08 september 2011, 10:18:58 AM
Det är väl inte UL-resenären generellt som har högre krav skulle jag säga, utan de fd KR-trafikresenärerna. De bussar som Nobina har satt in i trafik nu har ju inte sämre kvallité än de rishögar som Nobina sedan länge kör runt med i Norduppland.
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Peter L skrivet 08 september 2011, 14:35:21 PM
Så den intressanta frågan är alltså om Nobinas bussar följer avtalet till punkt och pricka vilket gör klagomålen icke-gällande rent avtalsmässigt? Och om så är fallet, varför kan inte UL vara tydligare med detta istället för att svamla om att det ska diskuteras och att man förväntar sig förbättringar?
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Fox skrivet 10 september 2011, 17:37:08 PM
Efter  att ha åkt div blå, röda, gula, grå, vita,flerfärgade bussar sista veckorna  runt Uppsala undrar man ju hur f*n de tänker....vilka loppelådor tillika rishögar det rullar på vägarna.
Undrar vad resultatet av en inspektion från traikpolisen skulle resultera i!?
Att bara skylla på att resenärerna är bortskämda köper jag inte!!! För bussarna är under all kritik.
Följande i mitt tycke allvarliga fel jag sett sedan i sommras: Dörrar som är "halv"öppna, hastighetsmätare som inte fungerar, kraftiga vibrationer i bussar både vid körning och inbromsning, missljud från hjulhusen (kan ej specificera vilken del av hjulupphängningen ljudet kom från), summrar och varningsignaler från förarplatsen, dörrar som åker upp när de stängs flera ggr i rad....ja listan kan göras lååång på Nobina bussarna...Skandal att det får vara så helt enkelt!
Och efters som någon chafför här tycker resenärerna är bortskämda trivs denna tydligen i en odräglig arbetsmiljö.
Resenärer åker max ca 60-90min enkelresa i dessa rishögar men chaufförerna måste stå ut hela sitt pass....Vad säger skyddsombuden om arbetsmiljön??
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Ersa skrivet 10 september 2011, 17:42:23 PM
Citat från: Fox skrivet 10 september 2011, 17:37:08 PM
Att bara skylla på att resenärerna är bortskämda köper jag inte!!! För bussarna är under all kritik.
Och efters som någon chafför här tycker resenärerna är bortskämda trivs denna tydligen i en odräglig arbetsmiljö.
Resenärer åker max ca 60-90min enkelresa i dessa rishögar men chaufförerna måste stå ut hela sitt pass....Vad säger skyddsombuden om arbetsmiljön??

Vem anser att UL-resenärerna är bortskämda? Inte jag iaf. Tvärtom anser jag att det är märkligt att dylika bussar kan rulla i SL-trafik utan att SL-resenärerna bryr sig det minsta. Vilket du hade förstått om du läst en bråkdel av de andra inläggen jag skrivit här i forumet. T.ex debatten om SL 639 som jag förutsätter att du har koll på, då den ju passerar i ditt närområde.
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Robert T skrivet 10 september 2011, 20:49:26 PM
Citat från: Fox skrivet 10 september 2011, 17:37:08 PM
Följande i mitt tycke allvarliga fel jag sett sedan i sommras: Dörrar som är "halv"öppna, hastighetsmätare som inte fungerar, kraftiga vibrationer i bussar både vid körning och inbromsning, missljud från hjulhusen (kan ej specificera vilken del av hjulupphängningen ljudet kom från), summrar och varningsignaler från förarplatsen, dörrar som åker upp när de stängs flera ggr i rad....ja listan kan göras lååång på Nobina bussarna...Skandal att det får vara så helt enkelt!
Och efters som någon chafför här tycker resenärerna är bortskämda trivs denna tydligen i en odräglig arbetsmiljö.
Resenärer åker max ca 60-90min enkelresa i dessa rishögar men chaufförerna måste stå ut hela sitt pass....Vad säger skyddsombuden om arbetsmiljön??

Om du såg en halvöppen dörr när bussen kördes hoppas jag att du sa till föraren? Jag har aldrig varit med om det då jag kört i alla fall.
Hastighetsmätare har jag kört utan, fungerar utmärkt med GPSen i telefonen och vad jag vet är det inte olagligt att köra så tills man kommer till verkstad?
Vibrationer har jag varit med om att verkstaden inte hittar något fel, de kollar allt i framvagnen inkl däck och hjulmuttrar så att bussen är säker, sedan får den gå tills tid finns för specialist på framvagn.
Varningsljud från förarplats är nästan garanterat en av följande: Grindsummer pga dålig givare i förargrind, man kör tills man får tillfälle att pressa in en tidning mellan givare och grind. Fungerar inte det kör man till verkstad. Dörrlarm från moderna Volvobussar sker i tid och otid utan att ens Volvo själva förstår varför. Det är inget fel på dörren utan det är elektroniken som spökar.
Dörrar som åker upp är en kännandekant som larmar, bara tvångsstänga och köra. Har det hänt två ggr tvångsstänger man som standard sedan, så det är inget problem egentligen, bara man håller koll på dörren under stängning.

Inget av detta är ju någon kris direkt. Jag som förare blir långt mer förbannad när FM-radion i bussen har dålig mottagning.  ;D ;)
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Ersa skrivet 10 september 2011, 20:56:59 PM
Citat från: Fox skrivet 10 september 2011, 17:37:08 PM
Följande i mitt tycke allvarliga fel jag sett sedan i sommras: Dörrar som är "halv"öppna, hastighetsmätare som inte fungerar, kraftiga vibrationer i bussar både vid körning och inbromsning, missljud från hjulhusen (kan ej specificera vilken del av hjulupphängningen ljudet kom från), summrar och varningsignaler från förarplatsen, dörrar som åker upp när de stängs flera ggr i rad....ja listan kan göras lååång på Nobina bussarna.

Den där enda hastighetsmätaren har du ondgjort dig över förr, och du fick redan då ett svar på det. Men jag tvingas väl upprepa svaret än en gång, antar jag: Bussen i fråga tillhörde en ytterdepå och mätaren visade sig ha något glapp på morgonen, men lagades direkt av snabba reparatörer på Nobina så fort bussen fick en rast på Nobinas depå i Uppsala. En månad senare var dina åsikter det raka motsatta när det gäller företaget som trafikerar omloppet i fråga. För det är väl inte lika roligt att gnälla på ett företag när detta företag inte visar sig vara Nobina, utan en mindre åkare?
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Fox skrivet 11 september 2011, 08:12:50 AM
Citat från: Ersa skrivet 10 september 2011, 20:56:59 PM
Den där enda hastighetsmätaren har du ondgjort dig över förr, och du fick redan då ett svar på det. Men jag tvingas väl upprepa svaret än en gång, antar jag: Bussen i fråga tillhörde en ytterdepå och mätaren visade sig ha något glapp på morgonen, men lagades direkt av snabba reparatörer på Nobina så fort bussen fick en rast på Nobinas depå i Uppsala. En månad senare var dina åsikter det raka motsatta när det gäller företaget som trafikerar omloppet i fråga. För det är väl inte lika roligt att gnälla på ett företag när detta företag inte visar sig vara Nobina, utan en mindre åkare?


Men en sådan buss skall inte vara i trafik! Speciellt inte när chauffören inte kan köra utan....de gick som sat*n och inte höll bussen 30 på 30 sträckor och vi åkte ikapp bilar på 70 och 80 sträckor i rask takt.
Finns inga ursäckter att den var i trafik och att den fixades senare.....så de så!!! Man skall åka säkert och så var inte fallet här!!!
Kanske rent av någon på forumet som var med som "instruktör till chauffören ifråga"???

Ja en månad senare hade de fått nya bussar och bättre chaufförer...är du nöjd med svaret???

Kan säga att Danielsson som det gäller är riktigt bra nu med riktiga chaufförer som vet vad det handlar om...innan va det näst intill Nobina cirkus!
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Ersa skrivet 11 september 2011, 08:33:53 AM
Citat från: Fox skrivet 11 september 2011, 08:12:50 AM
Finns inga ursäckter att den var i trafik och att den fixades senare.....så de så!!!

Lagtexten säger att en trasig färdskrivare måste lagas inom sju dagar, och under denna kan bussen användas i trafik om ingen annan buss finns att tillgå. Nobina lagade färdskrivaren efter c:a 4 timmar.
Det du anser är alltså att underentreprenören skulle ha ställt in ett helt förmiddagsomlopp från ytterdepån och därmed ett stort antal turer, trots att alla avtal och lagar säger att bussen är trafikduglig. Hur trollar man fram en ny buss ute i skogen på 10 minuter klockan 5 en måndagmorgon?
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 11 september 2011, 08:54:47 AM
http://www.unt.se/uppsala/dalig-komfort-retar-resenarer-1452788.aspx (http://www.unt.se/uppsala/dalig-komfort-retar-resenarer-1452788.aspx)

Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: lil-sis skrivet 11 september 2011, 10:30:18 AM
Citat från: Fox skrivet 11 september 2011, 08:12:50 AM

Men en sådan buss skall inte vara i trafik! Speciellt inte när chauffören inte kan köra utan....de gick som sat*n och inte höll bussen 30 på 30 sträckor och vi åkte ikapp bilar på 70 och 80 sträckor i rask takt.

Men att föraren körde illa berodde ju inte på den tillfälligt trasiga färdskrivaren, det hade ju gått lika fort ändå...

Hur hade det låtit om det istället inte hade kommit någon buss?
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Fox skrivet 11 september 2011, 11:44:19 AM
Citat från: Ersa skrivet 11 september 2011, 08:33:53 AM
Lagtexten säger att en trasig färdskrivare måste lagas inom sju dagar, och under denna kan bussen användas i trafik om ingen annan buss finns att tillgå. Nobina lagade färdskrivaren efter c:a 4 timmar.
Det du anser är alltså att underentreprenören skulle ha ställt in ett helt förmiddagsomlopp från ytterdepån och därmed ett stort antal turer, trots att alla avtal och lagar säger att bussen är trafikduglig. Hur trollar man fram en ny buss ute i skogen på 10 minuter klockan 5 en måndagmorgon?

Lagligt eller ej!
Traik farligt!? JA
Trafikfarligt ska ej vara i trafik och frakta resenärer.
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Fox skrivet 11 september 2011, 11:46:52 AM
Citat från: lil-sis skrivet 11 september 2011, 10:30:18 AM
Men att föraren körde illa berodde ju inte på den tillfälligt trasiga färdskrivaren, det hade ju gått lika fort ändå...

Hur hade det låtit om det istället inte hade kommit någon buss?

Kanske inte riktigt lika fort, för han kröp fram vid fartkamerorna där gick det som lugnast på hela resan...
Visst körde föraren illa även när hastighetsmätaren fungerade men den aktuella dagen mådde man illa och flera med mig blev åksjuka....




Mods edit: Text något ändrad såtillvida att invektiv ersatts då reglerna påtalar ett vårdat språk.
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Fox skrivet 11 september 2011, 11:49:53 AM
Citat från: Ersa skrivet 11 september 2011, 08:33:53 AM
Lagtexten säger att en trasig färdskrivare måste lagas inom sju dagar, och under denna kan bussen användas i trafik om ingen annan buss finns att tillgå. Nobina lagade färdskrivaren efter c:a 4 timmar.
Det du anser är alltså att underentreprenören skulle ha ställt in ett helt förmiddagsomlopp från ytterdepån och därmed ett stort antal turer, trots att alla avtal och lagar säger att bussen är trafikduglig. Hur trollar man fram en ny buss ute i skogen på 10 minuter klockan 5 en måndagmorgon?

Traikfarligt skall ej köras.
Hastighetsmätaren rörde sig inte alls.
Den aktuella dagen stod det en blå buss som fungerade som reservbuss på depån i Knutby.....
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: mil skrivet 11 september 2011, 12:46:30 PM
Citat från: Fox skrivet 11 september 2011, 11:44:19 AM
Lagligt eller ej!
Traik farligt!? JA
Trafikfarligt ska ej vara i trafik och frakta resenärer.


I detta fallet finner jag inte det du säger är trefikfarligt det är CHAUFFÖREN som har ansvaret att köra som en männsika kan han inte bedömma farten utan att titta på en mätare konstant är det trefikfarligt men kan han anpassa farten utan att ha mätaren så är ha ej trafikfarlig, denna föraren du talar om verkar ju inte kunnat det så då är det han som är trafikfarlig inte bussen. LAgen säger att en buss får användas inom sju dagar.

Sedan verkar du ju vara väl insatt i att den blåa bussen var trafikduglig eler det kanske fanns något fel som ej syntes på den som gjorde den var mer trafik farlig än en buss utan hastighets mätare.
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Taunusch skrivet 11 september 2011, 21:44:04 PM
Enligt flera skribenter får en buss köras utan fungerande färdskrivare i sju dagar - men får man köra ett fordon överhuvudtaget utan fungerande hastighetsmätare?
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Robert T skrivet 11 september 2011, 23:32:13 PM
Citat från: Taunusch skrivet 11 september 2011, 21:44:04 PM
Enligt flera skribenter får en buss köras utan fungerande färdskrivare i sju dagar - men får man köra ett fordon överhuvudtaget utan fungerande hastighetsmätare?

Varför skulle man inte få det? Det är ju ganska enkelt att köra ett fordon utan hastighetsmätare enligt gällande hastighetsbegränsning. Man kör helt enkelt tillräckligt långsamt så att man VET att det är lagligt. Någon form av känsla har man faktiskt när man kör tusentals mil per år.

Jag hävdar att man absolut måste få köra ett sådant fordon till verkstad, vilket ju var fallet som diskuteras här. Känns ju otroligt larvigt att beställa bärgare pga det. Det skulle ingen frisk människa göra.

Jag själv kör med GPS som hastighetsmätare om jag skulle råka ut för något dylikt. Jag vet att GPS inte är godkänd som hastighetsmätare hos svensk bilprovning, för den fungerar ju inte i tunnlar. Men så länge jag undviker tunnlar vet jag ju hastigheten och så skadar det ju inte med liten säkerhetsmarginal.

Jag tycker den här tråden börjar gå åt säkerhetshysteri och säkerhetsnarkomanihållet. Säkerhet är självklart viktigt, men vissa tycks glömma att det sunda förnuftet trots allt väger tyngre. Man kan inte lagstifta bort alla risker och människan måste inse det någon gång.

När det gäller Nobinas bussar så hävdar jag att de sätter säkerheten i första rummet och att bussarna håller ULs krav.
Jag hävdar dock inte att brister inte finns, men de blossas ju upp av hysteriska media till oanade höjder.
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 12 september 2011, 11:37:28 AM
Citat från: Janne Rickman skrivet 11 september 2011, 08:54:47 AM
http://www.unt.se/uppsala/dalig-komfort-retar-resenarer-1452788.aspx (http://www.unt.se/uppsala/dalig-komfort-retar-resenarer-1452788.aspx)



Nobina och KR Trafik inte levererar?  Som jag och andra sagt tidigare så får man ju vad man betalar.

Skolbussarna, tog inte KR hem alla utan Nobina har några kvar?
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Bussföraren skrivet 12 september 2011, 11:51:59 AM
På nyare bussar är hastighetsmätare och Färdskrivare inte samma enhet, hastighetsmätaren kan fungera men inte färdskrivaren eller v/v

Även på äldre bussar där det är samma fysiska enhet kan färdskrivaren fungera trots att mätarnålen inte rör sig och tvärtom.

Vid kontrollbesiktning måste hastighetsmätaren fungera (men det ger inte körförbud), färdskrivaren däremot kontrolleras inte alls av SBP och dess konkurrenter.

Alltså, en buss där hastighetsmätaren inte fungerar ger INTE körförbud, vare sig vid en besiktning eller flygande dito.
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Robert T skrivet 12 september 2011, 12:04:13 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 12 september 2011, 11:37:28 AM
Nobina och KR Trafik inte levererar?  Som jag och andra sagt tidigare så får man ju vad man betalar.

Skolbussarna, tog inte KR hem alla utan Nobina har några kvar?

Nobina kör inga renodlade skolturer alls. Men vanliga linjer går ju till/från skolor vissa tider.
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 12 september 2011, 12:39:22 PM
Citat från: Robert T skrivet 12 september 2011, 12:04:13 PM
Nobina kör inga renodlade skolturer alls. Men vanliga linjer går ju till/från skolor vissa tider.

Tänkte med tanke på denna del i den länkade artikeln:

CitatI morgon fortsätter UNT busstemat med en artikel om skolskjutsar som köpts upp av KR Trafik och Nobina.
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Ersa skrivet 12 september 2011, 13:40:33 PM
Nästan alla av Uppsala läns skolbussar har numera linjenummer och är öppna för alla som vill åka med.
Här är artikeln:
http://www.unt.se/tierp/skolskjutsar-uppror-foraldrar-1453408.aspx

När det gäller artikelns innehåll kan jag hålla med om att det är en klar fördel med glada insatta bussförare som känner barnen, kan deras namn och vet exakt var de bor. Dock borde ju UL:s system med att ha gjort skolbussen till en ren linje med tidtabell underlätta mycket. Då kör ju bussen sin regelbundna rutt och stannar vid hållplatserna. Sen är det ju även föräldrars och barns ansvar att vara tydliga med att visa att och när barnen vill på och av bussen.

Men ska man vara lite elak fick ju UL precis som de ville. De valde KR Trafik före smååkarna för skolanbudet, och smååkarna behöll många av sina lokala insatta förare. Kanske anser UL att ett stort "externt" företag som KR Trafik utan problem direkt ska kunna göra samma bra jobb som smååkarna gjort under mer än 50 år? Nej, det tar nog några månader för ett nytt företag att få in vanan helt på sån speciell typ av linjetrafik.
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Robert T skrivet 12 september 2011, 14:59:44 PM
Citat från: RoggaBoy skrivet 12 september 2011, 12:39:22 PM
Tänkte med tanke på denna del i den länkade artikeln:


Hett tips, journalister har inte alltid rätt.  ;)
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Ersa skrivet 12 september 2011, 18:28:47 PM
Citat från: Robert T skrivet 12 september 2011, 14:59:44 PM
Hett tips, journalister har inte alltid rätt.  ;)

Nobina kör väl även idag ett större antal skolturer till gymnasieskolorna med linjenummer i t.ex 80-serien.
Titel: SV: Nobina grillas i UL trafiken pga bussarna...
Skrivet av: Robert T skrivet 12 september 2011, 20:12:06 PM
Citat från: Ersa skrivet 12 september 2011, 18:28:47 PM
Nobina kör väl även idag ett större antal skolturer till gymnasieskolorna med linjenummer i t.ex 80-serien.

Ja iof, men jag räknar det inte ens som skolturer...
Dom är ju så korta och enkla att det i princip är omöjligt att göra fel ju.

Helt annan sak att köra barn i lågstadiet på slingriga grusvägar där de ska kliva av vid grindstolpen utan att dom säger till var dom bor.