http://www.busstidningen.se/2011/09/06/klart-med-upphandling-i-norrbotten/
Together AB är följande företag som gått samman: Centrala Buss i Norrbotten AB, Busspoolen Västerbotten AB, Mittbuss AB, Centrala Buss Jämtland-Härjedalen AB och SamBus AB. Varför lägger man inte gemensamt bud för all trafik? Verkar ju konstigt att de konkurrerar med delägarföretagen.
Får i alla fall passa på att gratulera Centrala Buss i Norrbotten och Together till framgångarna.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2011, 17:23:28 PM
Together AB är följande företag som gått samman: Centrala Buss i Norrbotten AB, Busspoolen Västerbotten AB, Mittbuss AB, Centrala Buss Jämtland-Härjedalen AB och SamBus AB. Varför lägger man inte gemensamt bud för all trafik? Verkar ju konstigt att de konkurrerar med delägarföretagen.
Får i alla fall passa på att gratulera Centrala Buss i Norrbotten och Together till framgångarna.
Kanske får då Skelleftebuss linje 26, men de kan ju bli någon annan med. Håller med om varför man inte lägger gemensamt anbud istället.
Citat från: RoggaBoy skrivet 06 september 2011, 17:27:33 PM
Kanske får då Skelleftebuss linje 26, men de kan ju bli någon annan med. Håller med om varför man inte lägger gemensamt anbud istället.
Knappast eftersom Skelleftebuss inte är med i Busspoolen Västerbotten och därmed inte heller i Together.
http://www.busspoolen.nu/foretagen.asp
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2011, 17:40:02 PM
Knappast eftersom Skelleftebuss inte är med i Busspoolen Västerbotten och därmed inte heller i Together.
http://www.busspoolen.nu/foretagen.asp
I Toghether är ju Centrala Buss Norrbotten med, som sedan Skelleftebuss är med i men klart det blir ett Busspoolen-företag eftersom det är i Västerbotten. Artic borde alltså vara lämpligt kanske.
För övrigt, Granbergs buss, kommer dom ha någon trafik alls nu sen eller är allt tappat?
Citat från: RoggaBoy skrivet 06 september 2011, 19:29:28 PM
I Toghether är ju Centrala Buss Norrbotten med, som sedan Skelleftebuss är med i men klart det blir ett Busspoolen-företag eftersom det är i Västerbotten. Artic borde alltså vara lämpligt kanske.
Ja, du har rätt.
http://www.centralabuss.se/om-oss/delagare/
Märkligt att ett kommunalt bussbolag som hör hemma i Västerbotten är med i Centrala Buss i Norrbotten. Det är väl på grund av att de har verksamhet i Piteå. Skelleftebuss verksamhet utan anknytning till den egna kommunen är ju för övrigt föremål för utredning hos Konkurrensverket.
Granbergs har kvar polstjärnan, linje 10, tror även dom har några mindre lokala linjer i arvidsjaurtrakterna.
Håller med om att det känns riktigt konstigt att ett kommunägt bolag är med i centrala buss.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2011, 17:23:28 PM
Together AB är följande företag som gått samman: Centrala Buss i Norrbotten AB, Busspoolen Västerbotten AB, Mittbuss AB, Centrala Buss Jämtland-Härjedalen AB och SamBus AB. Varför lägger man inte gemensamt bud för all trafik? Verkar ju konstigt att de konkurrerar med delägarföretagen.
Mja, skulle hellre beskriva det så att ovanstående samverkansbolag bildat ett aktiebolag,
Together AB, just i syfte att detta bolag får lägga bud på länsöverskridande trafik(som man gjort i detta fall) samt på trafik i län där samverkansbolagen saknar egen trafik. Alltså, man konkurrerar inte med ägarbolagen och dessa är fortfarande, vart och ett, fristående.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 september 2011, 19:57:29 PM
Ja, du har rätt.
http://www.centralabuss.se/om-oss/delagare/
Märkligt att ett kommunalt bussbolag som hör hemma i Västerbotten är med i Centrala Buss i Norrbotten. Det är väl på grund av att de har verksamhet i Piteå. Skelleftebuss verksamhet utan anknytning till den egna kommunen är ju för övrigt föremål för utredning hos Konkurrensverket.
Det har inget med Skelleftebuss verksamhet i Piteå kommun att göra. Däremot har bolaget en stark historisk koppling till Arvidsjaur-Arjeplogområdet, där bolaget och dess företrädare haft trafik sedan "urminnes" tider. Det är bara att gå tillbaka och titta i gamla matriklar för Busstrafikförbundet, där var Ske-buss och dess föregångare Continentbus och Kust-&Inlandstrafik medlem i den norrbottniska branschföreningen. För sydsvenskar kanske det verkar konstigt, men man måste komma ihåg att handel och samfärdsel inte alltid följer de länsgränser som statsmakten satt upp, utan följer sina egna(oftast historiska) vägar. Här alltså Skellefteälvens dalgång.
Vi har ju t ex en dagstidning här, "Norra Västerbotten"(numera "Norran"), vars spridningsområde sträcker sig från Skellefteå kommun vid Västerbottenskusten via inlandskommunerna Norsjö och Malå upp till Arvidsjaur och fjälltrakterna i Arjeplogs kommun i Norrbottens län.
Konkurrensverkets utredning av Skelleftebuss gäller väl f ö dess beställningstrafik med fyra bussar?
Citat från: Greger Larsson skrivet 06 september 2011, 20:32:27 PM
För sydsvenskar kanske det verkar konstigt, men man måste komma ihåg att handel och samfärdsel inte alltid följer de länsgränser som statsmakten satt upp, utan följer sina egna(oftast historiska) vägar. Här alltså Skellefteälvens dalgång.
Vi har ju t ex en dagstidning här, "Norra Västerbotten"(numera "Norran"), vars spridningsområde sträcker sig från Skellefteå kommun vid Västerbottenskusten via inlandskommunerna Norsjö och Malå upp till Arvidsjaur och fjälltrakterna i Arjeplogs kommun i Norrbottens län.
Kan även försöka komplettera detta förträffliga inlägg med ytterligare information: Även sammanhängande kultur och dagens dialekter följer älvarnas dalgångar än idag. Det är även svårt att förklara för sydsvenskar att man i Dorotea talar en Ångermanländsk dialekt än idag, då Dorotea historiskt hört ihop med Anundsjö (Bredbyn) utanför Örnsköldsvik, och inte i första hand övriga Lappland, kustlandskapet Västerbotten eller Nordjämtland.
8,9 miljoner billigare per år jämfört med idag. Hoppas dom inte räknat något fel i anbuden.
För övrigt är det beställningstrafiken hos Skelleftebuss som konkurrensverket inte tycker om, precis som Greger säger.
Detta har visats på TV 24norrbotten
http://www.kuriren.nu/24norrbotten
Citat från: Greger Larsson skrivet 06 september 2011, 20:32:27 PM
Konkurrensverkets utredning av Skelleftebuss gäller väl f ö dess beställningstrafik med fyra bussar?
Jo, det är riktigt. Konkurrensverket har till och med anmält Skelleftebuss till domstol för detta.
Men politikerna i andra kommuner i Västerbotten är inte särskilt förtjusta i Skelleftebuss så det kan nog bli en fortsättning om nu Konkurrensverket vinner detta i domstolen.
http://www.busstidningen.se/2011/09/09/hard-kritik-fran-s-politiker-mot-skelleftebuss/
Det är ju enkelt egentligen.
1: Låt dagens kommunala Skelleftebuss AB som får stöd av kommunala Skellefteå Kraft AB fortsätta driva den icke konkurrensutsatta tätortstrafiken.
2: Bilda ett nytt kommunalt företag som på egna ben (med egna medel och helt utan kommunala bidrag) ska klara av all framtida upphandlad landsbygdstrafik för Länstrafiken i Västerbotten och Norrbotten, samt alla former av beställningstrafik. Dagens avtal får dagens Skelleftebuss köra vidare på, men inte lägga nya anbud i dagens form.
Var det inte så förr, att de kommunala bolagen inte fick lägga anbud på trafik utanför hemkommunen? Till detta behövde man ett annat bolag, men som det kommunala bolaget dock kunde vara helägare av. Lite som Bohmans Buss som kommunala AB Jämtlandsbuss och Sundsvalls Trafik AB ägde till hälften var. Om man inför denna regel igen, samt förbjuder ägartillskott från kommunala medel så är ju saken klar. Får låga bud = Konkurs.
Citat från: Ersa skrivet 10 september 2011, 14:30:35 PM
Det är ju enkelt egentligen.
1: Låt dagens kommunala Skelleftebuss AB som får stöd av kommunala Skellefteå Kraft AB fortsätta driva den icke konkurrensutsatta tätortstrafiken.
2: Bilda ett nytt kommunalt företag som på egna ben (med egna medel och helt utan kommunala bidrag) ska klara av all framtida upphandlad landsbygdstrafik för Länstrafiken i Västerbotten och Norrbotten, samt alla former av beställningstrafik. Dagens avtal får dagens Skelleftebuss köra vidare på, men inte lägga nya anbud i dagens form.
Jo, det är ju en bra lösning. Den har bara en nackdel: kommunen verkar inte alls intresserad av ett sådant upplägg.
Citat från: Ersa skrivet 10 september 2011, 14:30:35 PM
Var det inte så förr, att de kommunala bolagen inte fick lägga anbud på trafik utanför hemkommunen? Till detta behövde man ett annat bolag, men som det kommunala bolaget dock kunde vara helägare av. Lite som Bohmans Buss som kommunala AB Jämtlandsbuss och Sundsvalls Trafik AB ägde till hälften var. Om man inför denna regel igen, samt förbjuder ägartillskott från kommunala medel så är ju saken klar. Får låga bud = Konkurs.
Det var ju någon från ägaren till Skelleftebuss som förklarade att alla upphandlingar Skelleftebuss har vunnit har en koppling till Skellefteå, dvs alla linjer passerar på något sätt Skellefteå Kommun och då var det helt okej att lägga anbud.
Jag kan då inte se hur alla deras vunna linjer passerar Skellefteå Kommun under färden från start till mål.
Citat från: Bjarne-W skrivet 06 september 2011, 17:06:08 PM
http://www.busstidningen.se/2011/09/06/klart-med-upphandling-i-norrbotten/
Vilka var övriga anbudsgivare ? ???
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 september 2011, 15:28:17 PM
Jo, det är ju en bra lösning. Den har bara en nackdel: kommunen verkar inte alls intresserad av ett sådant upplägg.
I ett sådant upplägg blir det dock svårt att driva trafiken eftersom den lösningen försvårar transfereringar mellan trafikverksamheterna
Vad gäller Jämtlandsbuss som framkom i tråden så var Bohmans Busstrafik inte en sådan lösning framtagen för att driva trafik i andra kommuner, detta löste Jämtlandsbuss redan i slutet på -80 talet genom att överföra all utomkommunal trafik upphandlad av Länstrafiken i Jämtland (inkl trafik inom delägarkommunen Krokom) till det helägda dotterbolaget Jämtlands Trafik AB, dit fördes även Flygbuss och Beställningstrafiken och moderbolaget AB Jämtlandsbuss bedrev därefter enbart trafik inom den egna kommunen (sådan trafik som Kommunen själva ansvarade för)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 10 september 2011, 18:21:20 PM
Vilka var övriga anbudsgivare ? ???
Centrala, KR Trafik, Veolia/Granbergs o Together
Citat från: Bussföraren skrivet 10 september 2011, 23:53:38 PM
I ett sådant upplägg blir det dock svårt att driva trafiken eftersom den lösningen försvårar transfereringar mellan trafikverksamheterna
Ja, det är just det som är vitsen med en uppdelning. De olika verksamheterna skall hållas åtskilda.
Såhär skrev Norrbottens- Kuriren 8 sep.
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6059709
Linje Nuv. entr Ny entr.
14 Centrala Centrala
21 Granbergs Centrala
25 Granbergs Together
26 Granbergs Together
28-30 Veolia Centrala
31 Granbergs Centrala
32 Granbergs Centrala
36 Granbergs Centrala
44 Centrala Centrala
46 Granbergs Centrala
53 Centrala Centrala
54 Centrala Centrala
63 Centrala Centrala
137 -138 Granbergs Centrala
201-213 Centrala Centrala
247 Granbergs Centrala
265-266 Bodens Busstrafik Centrala
347 Carls bussar Centrala
Såhär skrev Norrlänskan (NSD)
http://www.nsd.se/nyheter/lulea/artikel.aspx?ArticleId=6375397
Såhär skrev Norrbottens- Kuriren lördag 17 sept
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6071601
Samt detta
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6071516
I ett tidigare inlägg skrev jag enl. tidningen Kuriren
Linje 265 BODEN-S.BREDÅKER-HARADS körs av Bodens busstrafik. Det är fel den körs idag av Centrala Buss (BBT=Bergdahls Busstrafik)
Linjen vanns vid förra upphandlingen av Bodens Busstrafik, men ett fordon körs av Bergdahls, så Båda uppgifterna stämmer.
Såpan fortsätter
http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6077754
http://www.busstidningen.se/2011/09/25/omstridda-norrbottensupphandlingen-centrala-buss-visste-mer-an-andra (http://www.busstidningen.se/2011/09/25/omstridda-norrbottensupphandlingen-centrala-buss-visste-mer-an-andra)