Hej!
Jag undrar om någon här på forumet har erfarenhet av frontalkrockar med MAN stadsbussar (denna är års mod. 2010). Vad som händer med förarplatsen i t.ex. 30km/h, 50km/h eller 70km/h om det tar tvärstopp.
I den bussen jag kör så är mina knän enbart ett par centimeter från den relativt hårda instrumentbrädan, och jag sitter vad jag vet inte onormalt långt fram med stolen. Blir knäna förstörda för all framtid om jag skulle frontalkrocka med bussen i 30km/h?
Görs det några krocktester på bussar över huvud taget?
(http://img263.imageshack.us/img263/9166/knanu.jpg)
Det beror helt på vad du krockar med och hur det träffar. Men ponera att du krockar med nåt som är till bussens nackdel så trycks instrumenpanelen bakåt redan vid ganska låga hastigheter.
Då kanske rådet jag fick av en gammal chaufför om att dra upp båda benen precis innan det går åt skogen inte är så tokigt då, han berättade även att golvet brukar kunna tryckas upp och förstöra fötterna.
Volvos lösning med satelliter är ju bättre för de sitter inte vid knä
Hej!
Detta vore en fråga för arbetställets skyddsombud att utreda!
Citat från: Klaverdörr skrivet 05 september 2011, 21:00:21 PM
Hej!
Detta vore en fråga för arbetställets skyddsombud att utreda!
Ja det är nog den enda vägen för en bussförare att driva denna sak på.
Men bussar som redan finns i trafik på de stora bussbolagen finns det mycket stor ovilja att överhuvudtagen villa ändra på något som redan är i bruk och företagets representanter hänvisar alltid till att bussen är besiktigad och godkänd!
Om inte någon kan påverka den som gör helbilsgodkännandebesiktningen på bussmodellen i det land där den tillverkas och den vägen få tillverkaren att ändra utformningen.
Det bästa vore ju att tillverkaren själv tar med detta i utformningen av förarplatsen.
Men varför inte en hederlig förarplats utan satelliter med dörrknappar på panelen till vänster?
(http://jarnskog.com/kommunikationer/bilder/buss/resten/2011/nettbuss-21652b.jpg)
Finns det ingen sida motsvarande Euro NCAP där man kan se vilka skador föraren får vid en krock?
Hinner man verkligen dra upp båda benen när man väl insett att det kommer gå åt skogen?
Kan inte benen då skadas av t.ex airbagen istället?
Nä jag tror att det är svårt att dra upp benen när det väl gäller, man vill nog instinktivt bromsa så hårt det går in i det sista...
I de bussar jag kör så finns det inga airbag's så det "problemet" finns inte.
Ett bevis på att instrumentpanelen flyttar på sig i kollitioner redan i låga hastigheter är ju tex Swebus 5179 som tom hela vänster sida vid förarplatsen öppnade sig. Även Arrivas 6714 som gled in i hörnet på en framförvarande buss. De var ju iofs andra busstyper men det skiljer inte jättemycket på konstruktionen där. Det är ju inte tal om några deformationszoner direkt.