Även denna fredag åkte jag med SL 639 16.00 från Tekniska högskolan, förra veckan med gammal buss http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47578.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47578.0), men den här veckan med en riktigt fräsch buss från Fridströms, DEL443.
Resan gick riktigt bra, det enda var väl att det är en kortvagn som sätts in på en tur ända till Hallstavik så den blev välfylld (den som vill kan formulera om detta genom att lägga in ett blanktecken).
Jag börjar bli nyfiken på om det är så att 16.00-turen inte ingår i något fast schema, utan man tar till något man har till hands.
I så fall varför, turen går ju varje dag, jag hade lättare förstått om det var så att den gick tilll Hallstavik bara på fredagar (som det tidigare fanns oannonserade turer, jag tror det var 16.15 till Rimbo som normalt på fredagar gick till Hallstavik).
Vill man se bussen på bild så har Ersa hittat den i Öregrund för några dagar sen.
Trevligt att du gillade bussen! Den borde ha gått som förstärkningsvagn då den inte får gå i SL trafik längre. Pga av att den inte är låg entré trots att den har handikapplift!! Sl vansinne är det!! Angående sittplatser så har den 51 mot en b9s som har 55. Dom boggie vi kör med har 47 pga 3:dörren. Så nog räcker sittplatserna till finns även en extra guidestol som kan användas:).
DEL443 sätts in i SL-trafik idag endast som reservbuss när Nobina vill ha extra hjälp. Fridströms har 12 st "egna" Nobinabussar för sina egna 12 omlopp. Inga reserver. Så om Nobina vill ha hjälp av underentreprenören med en 13:e SL-vagn under en vardag, så får det oftast lov att bli denna Setra.
Nobina 1840 (f.d H23A 5460) -98 som du åkte med förra gången på 16:00-avgången har ingenting med Fridströms att göra. Därför gissar jag att denna avgång tillhör Nobinas Hallstaviksdepå.
Citat från: Setra Tok skrivet 02 september 2011, 20:30:42 PM
...
Angående sittplatser så har den 51 mot en b9s som har 55. Dom boggie vi kör med har 47 pga 3:dörren. Så nog räcker sittplatserna till finns även en extra guidestol som kan användas:).
Njaa, räckte till gjorde det inte, jag tror det stod resande från Tekniska (kanske Albano) till åtminstone Rö, kanske Rimbo.
Men, jag tror det stod folk från Danderyd även förra veckan med H23A, som väl rymmer märkbart fler personer.
Så, fredagar på 16.00 bör man försöka ha en vagn med många platser.
Det är skillnad mot när jag började åka till Hallstavik på fredagar, runt 1995, då var det glesare med turer men på 16.30-avgången kunde det gå 3 ledbussar, en ordinarie mot Öregrund, ganska ofta en extra till Hallstavik, och så en till Rimbo eller möjigen Edsbro eller Unungehöjden. Nu är det tätare avgångar och jag har inte sett någon förstärkning när jag åkt på ganska länge.
Citat från: Ulf Broman skrivet 02 september 2011, 22:21:12 PM
Njaa, räckte till gjorde det inte, jag tror det stod resande från Tekniska (kanske Albano) till åtminstone Rö, kanske Rimbo.
Men, jag tror det stod folk från Danderyd även förra veckan med H23A, som väl rymmer märkbart fler personer.
Så, fredagar på 16.00 bör man försöka ha en vagn med många platser.
Det är skillnad mot när jag började åka till Hallstavik på fredagar, runt 1995, då var det glesare med turer men på 16.30-avgången kunde det gå 3 ledbussar, en ordinarie mot Öregrund, ganska ofta en extra till Hallstavik, och så en till Rimbo eller möjigen Edsbro eller Unungehöjden. Nu är det tätare avgångar och jag har inte sett någon förstärkning när jag åkt på ganska länge.
Det går korta 639:or med Rimbo som ändhållplats, från TEH kl 15:45, 16:10 och 16:20. Om Rimboborna väljer att ta en "Hallstaviksbuss" får de lov att räkna med att behöva trängas med folk som ska till Sättraby, Edsbro, Ununge och Hallstavik som inte kan ta dessa tre närliggande avgångar.
I dagens avtal är 55 sittplatser det högsta antalet per buss och avgång på linje 639. Detta i en B9S.
Ledvagnar med normalgolv och 75-80 sittplatser är ju numera ej tillåtna att köra i linjetrafik inom Trafikområde Norrtälje.
Citat från: Ersa skrivet 02 september 2011, 23:24:43 PM
...
I dagens avtal är 55 sittplatser det högsta antalet per buss och avgång på linje 639. Detta i en B9S.
Ledvagnar med normalgolv och 75-80 sittplatser är ju numera ej tillåtna att köra i linjetrafik inom Trafikområde Norrtälje.
4450 (som jag skrev om i ett annat inlägg) verkade isåfall ännu mindre lämpad... Risig, skramlig OCH (ironi) normalgolv...
Citat från: bjorn_k skrivet 02 september 2011, 23:46:16 PM
4450 (som jag skrev om i ett annat inlägg) verkade isåfall ännu mindre lämpad... Risig, skramlig OCH (ironi) normalgolv...
16 års maxålder och lågentré är baskraven för de röda bussarna i TO Norrtälje.
Bälten, AC, läslampor och annan utrustning verkar SL inte ha krävt på dessa linjer.
16 årsgränsen kanske den klarade, men definitivt inte lågentré...
Citat från: Ersa skrivet 02 september 2011, 23:24:43 PM
Det går korta 639:or med Rimbo som ändhållplats, från TEH kl 15:45, 16:10 och 16:20. Om Rimboborna väljer att ta en "Hallstaviksbuss" får de lov att räkna med att behöva trängas med folk som ska till Sättraby, Edsbro, Ununge och Hallstavik som inte kan ta dessa tre närliggande avgångar.
I dagens avtal är 55 sittplatser det högsta antalet per buss och avgång på linje 639. Detta i en B9S.
Ledvagnar med normalgolv och 75-80 sittplatser är ju numera ej tillåtna att köra i linjetrafik inom Trafikområde Norrtälje.
Något krav på 55 sittplatser finns faktiskt inte. Nytt för Norrtälje blev ju att det är upp till Nobina att bestämma antalet sittplatser. Det finns faktsikt inte heller krav på att de ska gå mer än varje kvart i högtrafik till Rimbo. Däremot gäller ju givetvis platsgarantin på 639.
Citat från: Ersa skrivet 02 september 2011, 23:24:43 PM
Det går korta 639:or med Rimbo som ändhållplats, från TEH kl 15:45, 16:10 och 16:20. Om Rimboborna väljer att ta en "Hallstaviksbuss" får de lov att räkna med att behöva trängas med folk som ska till Sättraby, Edsbro, Ununge och Hallstavik som inte kan ta dessa tre närliggande avgångar.
I dagens avtal är 55 sittplatser det högsta antalet per buss och avgång på linje 639. Detta i en B9S.
Ledvagnar med normalgolv och 75-80 sittplatser är ju numera ej tillåtna att köra i linjetrafik inom Trafikområde Norrtälje.
Jo, det känns ofta som att de som får stå kliver på sent och kliver av tidigt, medan vi som skall till Hallstavik kliver på vid Tekniska.
Just när vi passerat Roslagstull mötte vi en boggiebuss skyltad 639 mot Tekniska. Den räknar du väl inte in som kort, så jag undrar om den är tänkt att gå på en av Hallstaviksturerna? 16.30 antar jag fortfarande har resenärer som skall vidare mot öregrund, så där borde ledbuss behövas, men kanske 17.00. Eller går boggien på en av Rimbo-turerna?
Eller är det så få platser i B9S att en boggie rymmer nästan lika många, men kanske någon barnvagn och lite packning mindre?
Citat från: Ulf Broman skrivet 03 september 2011, 10:14:09 AM
Just när vi passerat Roslagstull mötte vi en boggiebuss skyltad 639 mot Tekniska. Den räknar du väl inte in som kort, så jag undrar om den är tänkt att gå på en av Hallstaviksturerna? 16.30 antar jag fortfarande har resenärer som skall vidare mot öregrund, så där borde ledbuss behövas, men kanske 17.00. Eller går boggien på en av Rimbo-turerna?
Eller är det så få platser i B9S att en boggie rymmer nästan lika många, men kanske någon barnvagn och lite packning mindre?
Det finns inga krav på att ledvagnar ska användas på Hallstaviksturerna. Däremot finns kravet på "regionalstandard" på delen Rimbo-Hallstavik, vilket innebär att bussarna ska ha gardiner, bälten och AC på den delen. Det finns dock inga hinder i avtalet att köra en boogivagn Rimbo-Hallstavik om denna har gardiner, bälten och AC.
Att det är så få platser i B9S att en lågentréboggie rymmer nästan lika många har vi ju försökt att förklara. Mellan 47-50 stolar i en 15-meters lågentréboggie jämfört med 55 stolar i en 18,75 meters B9S. En B9S rymmer dessutom inte fler barnvagnar/rullstolar än en boogivagn. Snarare färre.
Därför skulle jag vilja påstå att Volvo B9S inte alls passar sig på långa landsbygdslinjer som 10 mil långa 639. En sträcka som är nästan lika lång som en lokallinje från Stockholm till Nyköping, Västerås, Eskilstuna eller Österbybruk.
Citat från: Ersa skrivet 03 september 2011, 12:32:21 PM
Därför skulle jag vilja påstå att Volvo B9S inte alls passar sig på långa landsbygdslinjer som 10 mil långa 639. En sträcka som är nästan lika lång som en lokallinje från Stockholm till Nyköping, Västerås, Eskilstuna eller Österbybruk.
Fast Hallstaviksborna är ju vana. B9S var ju den mest frekventa bussen på B9S även innan 27 juni...
Citat från: Carl Eric skrivet 03 september 2011, 12:52:33 PM
Fast Hallstaviksborna är ju vana. B9S var ju den mest frekventa bussen på B9S även innan 27 juni...
Vana, kanske. Men nöjda? Är allt verkligen okej idag? Villapriserna är rekordlåga i Hallstavik jämfört med övriga kommunen (kolla själva på Hemnet), samt att kommunala Roslagsbostäder konstant har c:a 8 st lediga hyreslägenheter i Hallstavik, samtidigt som de har c:a 2-3 st lediga hyreslägenheter i övriga kommunen.
Detta var kul!
Huspriserna styrs av bussarnas standard i området :D
Bälten trodde jag var standard i avtalen i hela Sverige men tydligen inte!
Övrigt är ju mer en komfortfråga.
Arvika har t. o. m. bälten i Stadsbussarna!
Citat från: Lars skrivet 03 september 2011, 13:28:39 PM
Detta var kul!
Huspriserna styrs av bussarnas standard i området :D
Nja, det geografiska läget "långtbortistan-längstutpålinjen" är nog den mest bidragande orsaken till huspriserna. Men det hjälper nog inte helheten att B9S är den buss man måste åka i 20 mil om dagen om man jobbar i Stockholm. Eller skulle Volvo B9S fungera som
enda pendlarfordon för
alla som bor i Nyköping, Västerås, Eskilstuna och Österbybruk samt arbetar i Stockholm, utan att ett enda klagomål uppstår? ::)
Tack Ersa för bra svar, och andra för kommentarer!
I tidtabellen ser det ut som att det över åren blivit mer trafik till Hallstavik, men om man räknar med förstärkningsbussar och att det var höggolvs-ledvagnar förr i tiden så kanske antalet sittplatser inte ökat över åren, utan kanske rentav minskat.
Intressant också (och ganska rimligt) att det är olika krav på delen Stockholm-Rimbo och delen Rimbo-Hallstavik (eftersom de flesta som åker norr om Rimbo också fortsätter till Stockholm, undantaget skoleleverna som kliver av i Rimbo).
Citat från: Ulf Broman skrivet 03 september 2011, 22:01:37 PM
Intressant också (och ganska rimligt) att det är olika krav på delen Stockholm-Rimbo och delen Rimbo-Hallstavik (eftersom de flesta som åker norr om Rimbo också fortsätter till Stockholm, undantaget skoleleverna som kliver av i Rimbo).
Denna "delning" av linjen med olika krav på de olika sidorna av Rimbo är dock inget nytt, utan är precis samma krav som Keolis hade de sista åren de körde Norrtäljetrafiken. Tråkigt att SL inte vågade kosta på regionalkrav på hela linjen i och med sommarens trafikstart, speciellt med tanke på att linjen ju är en motorvägslinje mellan Söderhall och Tekniska Högskolan.
Alternativt hade man kunnat göra som med linjerna 677 och 647 som är identiska på delen Norrtälje och Rimbo. Dvs införa en långväga stombusslinje med blå ledvagnar Stockholm-Hallstavik som har nummer 679, medan man låter den röda linjen 639 bara gå Stockholm-Rimbo (samt Söderhall-Rimbo i lågtrafik)
Citat från: Ersa skrivet 03 september 2011, 13:41:56 PM
Nja, det geografiska läget "långtbortistan-längstutpålinjen" är nog den mest bidragande orsaken till huspriserna. Men det hjälper nog inte helheten att B9S är den buss man måste åka i 20 mil om dagen om man jobbar i Stockholm. Eller skulle Volvo B9S fungera som enda pendlarfordon för alla som bor i Nyköping, Västerås, Eskilstuna och Österbybruk samt arbetar i Stockholm, utan att ett enda klagomål uppstår? ::)
I Det skulle säkert bli efter den beskrivning man fått av B9S efter vad man läst i detta forum!
Själv har jag varken kört eller åkt i en B9S vad jag kan minnas så jag kan inte personligen uttala mig men jag förstår hur det är i verkligheten.
Jag kör numera en hel del på Timekspressen Kongsvinger - Oslo och det är exakt 10 mil enkel väg med många hållplatser och vi kör snart uteslutande med Volvo 9700. Vi har även haft ett antal Vest Ambassadør av vika 2 finns kvar i trafik samt ett exemplar av Carrus star 302. Här skulle nog passagerarna reagera ordentligt om de finge åka en lokalbuss.
I Värmland så har VTAB krav på klass 3 bussar på samtliga linjer över 5 mil med läslampor, AC, WC, längre mellan stolarna mm
Dessa linjer trafikeras till största delen med 9700
Säkerhetsbälten och alkolås gäller på samtliga linjer och även AC på nyleveranser mm
Citat från: Lars skrivet 03 september 2011, 23:12:12 PM
Jag kör numera en hel del på Timekspressen Kongsvinger - Oslo och det är exakt 10 mil enkel väg med många hållplatser och vi kör snart uteslutande med Volvo 9700. Vi har även haft ett antal Vest Ambassadør av vika 2 finns kvar i trafik samt ett exemplar av Carrus star 302. Här skulle nog passagerarna reagera ordentligt om de finge åka en lokalbuss.
Vi räknade i matrummet för en tid sedan och kom till 64 hållplatser varav de 9 närmast Oslo bussterminal är endast avstigning inåt och endast påstigning hemåt 8) helt enig med Lars med lokalbuss vore det "finito de la komedia" de 2 nyaste ekspresserna (#422&23)+ en lokalbuss(#424) har handikapplift
Hemmavid i Närke så är det normalgolv med H-lift som gäller på en del av de större linjerna. Åker man ex Örebro-Karlskoga. Så är standarden normalgolvad expressare. Något annat duger inte. Visst finns det en del långa linjer där det rullar lågéntre boggi. Men det pga att linjen har många stopp där de resande kanske åker max 3mil. 8)
Citat från: bisquit skrivet 04 september 2011, 08:09:09 AM
Hemmavid i Närke så är det normalgolv med H-lift som gäller på en del av de större linjerna. Åker man ex Örebro-Karlskoga. Så är standarden normalgolvad expressare. Något annat duger inte. Visst finns det en del långa linjer där det rullar lågéntre boggi. Men det pga att linjen har många stopp där de resande kanske åker max 3mil. 8)
Landstinget har ju en gång med hänsyn till de funktionshindrade valt att använda bussar med lågt golv istf olika tilläggslösningar (som sällan fungerar i tät trafik) och därför körs det bussar med lågt insteg i princip överallt, dessutom finns det en tanke i att inte ha en uppsjö med olika fordonskrav som kräver ytterligare fordon och är kostnadsdrivande.
Vad gäller bälten är ju detta inget krav i bussar klass 1.
Att 639:an inte är den stombuss beror b.la på ett för litet underlag och därigenom en väldigt gles trafikering, SL:s definition för stombuss är inte en linje som går varannan timme, däremot kan man givetvis ställa andra standardkrav men då kommer vi genast tillbaka till detta med en uppsjö av olika fordonstyper, det innebär att alla bussar som nån gång används på 639:an måste uppfylla dessa krav, + ett antal bussar i teknisk reserv.
Med 639:an som stombuss skulle det krävas fler bussindivider i Rimbo och Hallsta för att köra de övriga linjerna som idag är kombinerade i omlopp med 639:an, i slutänden är det en fråga vad man vill betala för, som skattebetalare och resenär, och redan idag går ju debaten om att trafiken är för dyr och att bussarna på många håll är för lyxiga.
Citat från: Ersa skrivet 03 september 2011, 23:01:51 PM
Denna "delning" av linjen med olika krav på de olika sidorna av Rimbo är dock inget nytt, utan är precis samma krav som Keolis hade de sista åren de körde Norrtäljetrafiken. Tråkigt att SL inte vågade kosta på regionalkrav på hela linjen i och med sommarens trafikstart, speciellt med tanke på att linjen ju är en motorvägslinje mellan Söderhall och Tekniska Högskolan.
Alternativt hade man kunnat göra som med linjerna 677 och 647 som är identiska på delen Norrtälje och Rimbo. Dvs införa en långväga stombusslinje med blå ledvagnar Stockholm-Hallstavik som har nummer 679, medan man låter den röda linjen 639 bara gå Stockholm-Rimbo (samt Söderhall-Rimbo i lågtrafik)
Just konfortkraven när det gällde upphandlingen i Norrtälje var ju rätt märkliga. I början krävde man ju inte regionalkrav överhuvudtaget på linje 639 - men tydligen måste man väl ha korrigerat det under resans gång. Men visst, en sådan lång sträcka som 639 till Hallstavik utgör borde verkligen ha högre status. Ibland undrar man ju också om inte färgen blir det största hindret för att göra bra lösningar. Med andra ord att ha bussar som "bara" får köra på en linje, bilr väldigt dyrt. I Hallstavik som bara har några bussar uppställda (är väl 6 stycken), blir det ju väldigt begränsande om de blåa bussarna inte kan köra några varv på de andra linjerna i Hallstavik. Men det allra viktigaste är ju en bra turtäthet. Fördelningen av bussar som går till/från Rimbo respektive den långa sträckan till Hallstavik är ju inte optimal. Egentligen kanske alla bussar borde gå minst till Edsbro i högtrafik, och i gengäld var 15:e minut.
Hur som helst är nog det viktigaste att man ökar turtätheten så att man kan resa på ett bra sätt under hela dagarna (och inte som det varit stora luckor i tidtabellen). Nu har ju dock Nobina och SL börjat rätta till det här. Det verkar bli mer styv tabell etc för varje år. Men med tanke på hur många ändå som reser på sträckan, vore det definitivt motiverat med ett högre trafikutbud. Det finns ju inget som ger så stor effekt på resandet som när man kan öka turtätheten på linjer som går relativt sällan (men som ändå har ett bra underlag). Att sätta 2-timmarstrafik som en minimigräns skulle ge rätt mycket, att öka från 2-timmars till timmestrafik vissa tider skulle också skapa helt nya resmöjligheter. Lika stor effekt har det nästan att öka från timmestrafik till halvtimmestrafik.
Sedan är det förstås en annan sak att det blir dyrt per avgång (eftersom sträckan är så pass lång), men jämför man med landsbyggdstrafik och regionaltrafik i andra län (och linjer som går varannan eller var tredjetimme) så har ju 639 mångdubbelt fler resande.
Citat från: Bussföraren skrivet 04 september 2011, 10:01:17 AM
Att 639:an inte är den stombuss beror b.la på ett för litet underlag och därigenom en väldigt gles trafikering, SL:s definition för stombuss är inte en linje som går varannan timme, däremot kan man givetvis ställa andra standardkrav men då kommer vi genast tillbaka till detta med en uppsjö av olika fordonstyper, det innebär att alla bussar som nån gång används på 639:an måste uppfylla dessa krav, + ett antal bussar i teknisk reserv.
Med 639:an som stombuss skulle det krävas fler bussindivider i Rimbo och Hallsta för att köra de övriga linjerna som idag är kombinerade i omlopp med 639:an, i slutänden är det en fråga vad man vill betala för, som skattebetalare och resenär, och redan idag går ju debaten om att trafiken är för dyr och att bussarna på många håll är för lyxiga.
Fast 677 är ju stombuss, trots trafik varannan timme på helger, så helt konsekventa har ju inte Sl-varit. Men jag håller till viss del med, däremot måste jag säga att är det något trafikområde man borde ha satsat, så är det väl i Norrtälje. De flesta linjer sitter ju resande på i närmare en timme. Det finns många trafikområden som knappt har den typen av linjer. Sedan blir ju egentligen skillnaden per km för en buss som har lite mer lyx och en något enklare modell, faktiskt rätt marginell. Det kan kännas "lyxigt" men den faktiska kostnaden är ju liten. En buss som kostar 500 000 mer i inköp, får ju en mer kostnad på kanske 200 kronor per dag, vilket ger med normal körning ca 1 krona per trafikkilometer. En ganska liten andel av allt som kostar i trafiken.
Det som skulle göra allra mest, vore om SL utnyttja trafiken mer effektivt i sina beställningar till trafikutövarna. Det läggs ju mycket pengar på annat, som blir vansinnigt dyrt i jämförelse. Tycker därför en bra standard på bussarna nog är en rätt bra investering i sådana fall. Och särskilt när det gäller långresor. Det finns ju ett antal bussområden som bara behöver högre standard på ett fåtal linjer (om ens någon) då restiderna är korta och man trafikerar i huvudsak i tätort. Där behöver givetvis inte kraven vara så höga. Men i Norrtälje där flertalet sitter närmare 35-40 minuter på bussen, tycker jag det är motiverat med hög standard.