Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: RoggaBoy skrivet 02 september 2011, 13:41:02 PM

Titel: Man tager vad man haver...
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 02 september 2011, 13:41:02 PM
... speciellt dagarna innan trafiken slutar för Nobinas del och Klövsjö-Rätan Trafik AB och Veolia Transport med Vilhelmina Taxi som underentreprenör tar över trafiken. KR tar blå vägen, Vilhelmina Taxi Linje 19 året ut.

Igår torsdag 1/9 havererar bussen på Linje 13 med avgång Umeå Bstn 06.25 mot Lycksele i Hemberget. En buss från Umeå mot Bjurholm som just då råkar vara i Brattby där föraren får ett samtal och skall stanna bussen, 4036, på Hemberget för bussbyte. 4036 får ifrån Hemberget köra till Lycksele istället för Bjurholm, och till Bjurholm blir det buss 5357 istället.

Klockan 11:10 ska Linje 19 från Bjurholm avgå från Vännäs Busstation för vidare färd mot Umeå Bstn via Vännäsby. När bussen rullar in så börjar vi alla att fundera över vad som händer.

(http://i1121.photobucket.com/albums/l515/RoggaBoy/5357_5.jpg)

Den börjar nu rulla fram efter en liten vila, och alla frågar om den går till Umeå eftersom den är skyltad "Ej i trafik" då linjen saknas i datorn och bussen ej går att skylta manuellt.

(http://i1121.photobucket.com/albums/l515/RoggaBoy/5357_4.jpg)

Eftersom skyltningen inte fungerade så gick det så klart inte att sälja biljetter eller använda sitt busskort. Föraren var tvungen att säga till alla att det bara var att stiga på, en del förstod snabbt och en del behövde lite längre förklaringar till varför man inte kunde betala.
Stavningen på kortläsaren kommer säkert att diskuteras.

(http://i1121.photobucket.com/albums/l515/RoggaBoy/5357_2.jpg)

Man skyltar i bussen iaf klart och tydligt vilket län vi åker i, eller hur var det nu?

(http://i1121.photobucket.com/albums/l515/RoggaBoy/5357_3.jpg)

Hur var det nu, var det Nobina eller Swebus?

(http://i1121.photobucket.com/albums/l515/RoggaBoy/5357.jpg)

Det gick bra fast bussen blev fullsatt redan på andra hållplatsen, men för pensionärerna var det betydligt enklare att komma in och ut jämfört med 4036. Resterande blev det ståplats för hela vägen till Umeå och upp i 90km/h pallade bussen med på E12:an.  ;) Även inne på Umeå Bstn gick det bra med gaten etc. då "knappdosan" togs med från 4036 men måste erkänna att det såg kul ut på Umeå Bstn där 5357 stod på gate 3, sedan en Veolia dubbeldäckare på gate 5 och på gate 4 stod den, nyss kommen från Lycksele, 4036 för att två timmar senare återgå till sin ordinarie tjänst, som "Bjurholmar'n".

Igår var alltså dagen man hoppades på att få åka med 4036 för sista gången, men som blev 5357 och en lite annorlunda upplevelse helt klart! Föraren tyckte det mest var pinsamt att köra om man säger så och ville först helst inte in på busstationen i Umeå. Hade tyvärr ej möjlighet att ta en bild när den stod där på gate 3.

Idag gick 4036 på sin ordinarie tjänst, med förstärkning av ett syskon från Vännäs 11.10.

På Måndag får man åka med Vilhelmina Taxi, talas om att det blir en Mercedes och en turistbuss (Volvo 9700?) på linjen som kräver två bussar på vardagar för att klara omloppet. Nästan alla som idag kör Linje 19 för Nobina kommer att köra för Vilhelmina Taxi.
Titel: SV: Man tager vad man haver...
Skrivet av: Bussnissen skrivet 04 september 2011, 11:22:38 AM
Jag tycker inte att inlägget är "gnälligt". Det här är en del av verkligheten vi har i Umeå.
53XX-bussarna representerar det värsta dessutom. Inte mycket fungerar som det ska i dessa
bussar. Bromsarna är klena i nästan alla vagnar, de tar ojämnt, de drar snett.
Det känns som att bromsa med två stora slipstenar på framhjulen.
Kylfläktarna vrålar konstant i en del av vagnarna. Värmen ligger på eller inte alls.
Lägg då märke till att dessa bussar stått stilla hela sommaren utan service på alla brister!
Biljettsystemet, det har aldrig fungerat som det ska. Så är det fortfarande.
C-90 fungerar bättre men inte klanderfritt.
Titel: SV: Man tager vad man haver...
Skrivet av: Jan skrivet 04 september 2011, 11:44:16 AM
Vartar Nobinas bussar vägen nu då?
Titel: SV: Man tager vad man haver...
Skrivet av: Ersa skrivet 04 september 2011, 17:15:33 PM
I denna tråd (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=47723.0) diskuteras sedan en tid att det körs enbart lågentrebussar med precis samma konstruktion som Umeås 53xx-kortvagnar på den över 10 mil långa SL-landsbygdslinjen 639 (motsvarar sträckan Umeå-Fredrika). Samtidigt är folk i Vännäs oerhört förvånade och sura att någon enstaka gång behöva åka hela 3 mil in till Umeå med samma typ av bussmodell. Det är lite komiskt och ger faktiskt vissa perspektiv på tillvaron! 8)

Vad gäller 53xx-bussarna så blir deras "symptomen" mycket bättre om man servar bromsarna samt rengör kylarna. Det här med att kylarna behöver spolar rent regelbundet har tydligt framförts från Jönköpingspersonalen till Umeådepån i samband med att de första 52xx-boogibussarna kom upp, så problemlösningen är inget som på något vis är okänt.