http://www.unt.se/uppsala/miljozon-i-uppsala-skjuts-upp-1443336.aspx
Vet någon varför det aldrig är tal om etanoldrift på GUB? Gasen räcker inte och nu funderar man på el-dieselhybrid.
"Vi kommer att skjuta på miljözonen till den första januari 2013. Problemen blir för stora för kollektivtrafiken, bland annat för Upplands lokaltrafik som blivit försenad med sin upphandling av ny entreprenör. Det jätteviktigt att kollektivtrafiken fungerar. Samtidigt inför vi hårdare krav. Inga dispenser kommer att tillåtas i miljözonen, säger nämndens ordförande Stefan Hanna (C)."
Tänkte ingen på detta innan de klubbade igenom beslutet första gången?
Citat från: Ersa skrivet 01 september 2011, 13:02:11 PM
"Vi kommer att skjuta på miljözonen till den första januari 2013. Problemen blir för stora för kollektivtrafiken, bland annat för Upplands lokaltrafik som blivit försenad med sin upphandling av ny entreprenör. Det jätteviktigt att kollektivtrafiken fungerar. Samtidigt inför vi hårdare krav. Inga dispenser kommer att tillåtas i miljözonen, säger nämndens ordförande Stefan Hanna (C)."
Tänkte ingen på detta innan de klubbade igenom beslutet första gången?
CitatNär beslutet om att införa en miljözon togs så gick kommunen ut med information om att dispens skulle kunna beviljas till och med 2014. Det visade sig dock att kommunen inte har rätt att bevilja några dispenser, förutom vid krissituationer. Det är reglerna i trafikförordningen som gäller och den medger inte några lokala undantag.
Men det här med att kommunen inte hade rätt att bevilja några dispenser borde man ju ha känt till långt innan man klubbade beslutet.
Citat från: Ersa skrivet 01 september 2011, 13:11:58 PM
Men det här med att kommunen inte hade rätt att bevilja några dispenser borde man ju ha känt till långt innan man klubbade beslutet.
Ja man borde känt till det ja. ;D
Citat från: Robert T skrivet 01 september 2011, 12:57:58 PM
http://www.unt.se/uppsala/miljozon-i-uppsala-skjuts-upp-1443336.aspx
Vet någon varför det aldrig är tal om etanoldrift på GUB? Gasen räcker inte och nu funderar man på el-dieselhybrid.
Etanolbussarna drar alldeles för mycket etanol under körning och skulle behöva en otroligt stor tank för att klara av dom 18 timmars pass en buss kan vara ute och köra i stadstrafik.
Sen skulle det nog kosta alldeles för mycket att bygga en etanolanläggning för att kunna tanka.
Etanol är väl ett utdöende bränsle som huvudsakligen SL och Östersunds kommun sysslar med idag?