Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: RoggaBoy skrivet 31 augusti 2011, 13:02:14 PM

Titel: Dyrare buss även i Gävleborg
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 31 augusti 2011, 13:02:14 PM
http://www.busstidningen.se/2011/08/31/dyrare-buss-aven-i-gavleborg (http://www.busstidningen.se/2011/08/31/dyrare-buss-aven-i-gavleborg)
Titel: SV: Dyrare buss även i Gävleborg
Skrivet av: Anders Noren skrivet 31 augusti 2011, 16:23:15 PM
Nu börjar det likna något: 22 kronor för förköp och 18 kronor i straffavgift för de som ska hålla på och fippla och krångla med kontanter.
Titel: SV: Dyrare buss även i Gävleborg
Skrivet av: yngrot skrivet 31 augusti 2011, 20:16:51 PM
Se där 1610 för ett länskort det är ju inte billigt och så gnäller de i Sthlm över sina priser som är mindre än hälften  :P
Titel: SV: Dyrare buss även i Gävleborg
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 31 augusti 2011, 20:19:10 PM
Citat från: yngrot skrivet 31 augusti 2011, 20:16:51 PM
Se där 1610 för ett länskort det är ju inte billigt och så gnäller de i Sthlm över sina priser som är mindre än hälften  :P

Instämmer, tänk om dom som klagar i Stockholm skulle få testa på en månad med länskort i tex Gävleborg. Gud vilket liv de skulle bli då.  ;)
Titel: SV: Dyrare buss även i Gävleborg
Skrivet av: Der_löwe skrivet 31 augusti 2011, 23:40:58 PM
Fast det är ju såklart svårt att jämföra Stockholms län med övriga län, då sthlm län i praktiken är ett väldigt litet och kompakt län, Det är ju ca 25 mil mellan tex Hofors och Sundsvall, bussvägen (vilket X-trafiks länskort täcker, du kan väl iof åka ända till Falun). Skulle den sträckan appliceras på Stockholm så skulle du kunna åka Stockholm City till Söderhamn, eller Stockholm City till Linköping på SL-kortet.
Titel: SV: Dyrare buss även i Gävleborg
Skrivet av: Anders Noren skrivet 01 september 2011, 10:10:48 AM
Citat från: Der_löwe skrivet 31 augusti 2011, 23:40:58 PM
Fast det är ju såklart svårt att jämföra Stockholms län med övriga län, då sthlm län i praktiken är ett väldigt litet och kompakt län, Det är ju ca 25 mil mellan tex Hofors och Sundsvall, bussvägen (vilket X-trafiks länskort täcker, du kan väl iof åka ända till Falun). Skulle den sträckan appliceras på Stockholm så skulle du kunna åka Stockholm City till Söderhamn, eller Stockholm City till Linköping på SL-kortet.

Å andra sidan så behöver man köpa länskort för att t.ex. få giltighet i hela Gästrikland. Ungefär som stockholmaren som bara åker i innerstaden men likväl måste köpa ett kort som räcker ända till Hallstavik.

Kontentan är väl att vilken zonindelning man än gör så blir det fel.
Titel: SV: Dyrare buss även i Gävleborg
Skrivet av: tågluffaren skrivet 02 september 2011, 08:11:32 AM
Från Hallstavik till Stjärnhov, hur många mil blir det? :)
Titel: SV: Dyrare buss även i Gävleborg
Skrivet av: Lars skrivet 02 september 2011, 12:35:08 PM
Citat från: tågluffaren skrivet 02 september 2011, 08:11:32 AM
Från Hallstavik till Stjärnhov, hur många mil blir det? :)
184.7 km med ett litet snabbsök på Eniro (http://kartor.eniro.se/m/aO20d)
Titel: SV: Dyrare buss även i Gävleborg
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 05 september 2011, 21:21:47 PM
Hej

Jag hade ett långt samtal med X-trafik's upplysning om prishöjningen i X-län och försämringarna som även skett i Gävle senaste året (folk kan inte åka till arbetet på helgmornar) och hur statusen varit på hur trafiken sköts, det är mer än vanligt att mobilsamtal görs av föraren under färd bla. fast det är förbjudet, det enda som är tillåtet är samtal med trafikledningen under färd i bråskande fall och mig vetligen har ingen i trafikledningen språkkunskaper på andra språk än Svenska och Engelska men det sker ofta och i högt ljud från föraren på ett språk som inte är känt för mig..

Det värsta en bekant varit med om att föraren snackade med två mobiler samtidigt under färd och körde med armbågarna och körde på kantstenarna i en rondell, föraren trodde bussen var tom för när han kollade bakåt och såg att en resenär satt kvar bak i bussen så vart det fart där framme på föraren och få bort ena mobilen..

Jag vet inte hur det är i andra trafikområden?

När någon anställs så går man normalt igenom regler som gäller för arbetsplatsen, men detta kanske har missats i Gävle?
Titel: SV: Dyrare buss även i Gävleborg
Skrivet av: Der_löwe skrivet 08 september 2011, 06:58:07 AM
Citat från: Klaverdörr skrivet 05 september 2011, 21:21:47 PM
Hej

Jag hade ett långt samtal med X-trafik's upplysning om prishöjningen i X-län och försämringarna som även skett i Gävle senaste året (folk kan inte åka till arbetet på helgmornar) och hur statusen varit på hur trafiken sköts, det är mer än vanligt att mobilsamtal görs av föraren under färd bla. fast det är förbjudet, det enda som är tillåtet är samtal med trafikledningen under färd i bråskande fall och mig vetligen har ingen i trafikledningen språkkunskaper på andra språk än Svenska och Engelska men det sker ofta och i högt ljud från föraren på ett språk som inte är känt för mig..

Det värsta en bekant varit med om att föraren snackade med två mobiler samtidigt under färd och körde med armbågarna och körde på kantstenarna i en rondell, föraren trodde bussen var tom för när han kollade bakåt och såg att en resenär satt kvar bak i bussen så vart det fart där framme på föraren och få bort ena mobilen..

Jag vet inte hur det är i andra trafikområden?

När någon anställs så går man normalt igenom regler som gäller för arbetsplatsen, men detta kanske har missats i Gävle?

Sådana regler finns i princip överallt. Och både när Swebus hade stadstrafiken och nu när Stadsbussarna har den så är det ständiga påmingarna om mobilsamtal är förbjudet förutom under de förutsättningarna du nämner. Jag anser dock inte att problemet är så stort så som du hävdar, men helt klart är att det finns förare som struntar i reglerna. Det bästa du kan göra att är att minnas exakt linje, tur och tid när du råkat ut för detta och maila till X-trafiks kundtjänst eller kanske ännu bättre direkt till entrepenören gavle@stadsbussarna.se
Titel: SV: Dyrare buss även i Gävleborg
Skrivet av: Klaverdörr skrivet 11 september 2011, 02:02:52 AM
Citat från: Der_löwe skrivet 08 september 2011, 06:58:07 AM
Sådana regler finns i princip överallt. Och både när Swebus hade stadstrafiken och nu när Stadsbussarna har den så är det ständiga påmingarna om mobilsamtal är förbjudet förutom under de förutsättningarna du nämner. Jag anser dock inte att problemet är så stort så som du hävdar, men helt klart är att det finns förare som struntar i reglerna. Det bästa du kan göra att är att minnas exakt linje, tur och tid när du råkat ut för detta och maila till X-trafiks kundtjänst eller kanske ännu bättre direkt till entrepenören gavle@stadsbussarna.se

Hej

Jag vet inte hur ofta du själv åker buss privat med tanke på att din arbetsgivare verkar vara Stadsbussarna i Gävle och då med tanke på dina tidigare inlägg och jag vet inte hur många gånger jag har upplevt detta och jo jag har ringt in ett 20-30tal gånger till Xtrafik ang detta sedan har jag inte i bland ens orkat bry mig av olika anledningar sedan åker jag bara buss några gånger per vecka.
Detta är en ren ledningsfråga för Stadsbussarna i Gävle och jag vet inte hur man hanterar denna men uppenbarligen fungerar det tyvärr dåligt då det ofta är samma förare som ständigt bryter mot detta och som jag nu kan förstå så blir det inga reprisalier när man bryter mot detta !?

Bara tuta och köra igen och bryta mot samma ordningsregel, normalt på andra arbetsplatser får man en skriftlig varning och sedan blir det ev. uppsägning i förhandling med facket då återkommande överträdelser sker.

Men tyvärr verkar det inte vara så i detta företag och då blir det istället en ägarfråga för företaget (och detta ska det inte behöva bli utan det ska skötas lokalt av utsedda chefer, hade jag varit ägare hade jag blivit rent ut sagt FÖRBANNAD när verksamheten ej fungerar av utsedda chefer)
Det slutar kanske med att man ska rensa först i ledningen "lokalt" och/eller skift/arbetsledningen då det uppenbarligen inte fungerar med dessa "påminingarna" ?

Varje gång man ringer in till Xtrafik blir det "aha igen upplevelse"..

Att det ska vara så svårt att följa ordningsregler dvs snacka i mobilen vid ändhållplatsen ist eller på en rast...........


Du nämner Swebus (Nobina) i ditt inlägg och där vet jag att delar av skiftledningen ska ha blivit utbytt vid ett tillfälle men vad det berodde på exakt vet jag inte, men ägaren kan sätta ner foten hur lätt som helst när verksamheten ej fungerar som är väntat från ägarhåll..

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag tycker kollektivtrafik är viktig och är bra för miljön och den ska även fungera säkert och kostnadseffektivt med rätt personal som kan attrahera så fler kommer åka och att kostnaderna i det körande företaget är effektivt både för ägare och skattebetalare som står för "underskottet"

Som jag förstått så är det brist på "bra personal" men det är då bättre att bra personal kan arbeta övertid istället för att man anställer "fel sorts personal" som drar ner resandet och ställer till "problem" för företaget.

För framtiden är att tänka på är då beläggningen lätt kan ökas på redan lagda turer/busslängder utan problem enligt nedan....

För att få bra personal kan det vara bra med någon form av "bonus" eller en högre lön så blir ansökningarna fler och man kan välja ut dom absolut bästa för arbetet och det ger fler resande, mindre skador och mindre kagomål/viten dvs. totalt högre inkomster för företaget som kör och ev. mindre kostnader för skattebetalarna dvs alla vinner på det

Titel: SV: Dyrare buss även i Gävleborg
Skrivet av: admin skrivet 11 september 2011, 08:24:41 AM
Var vänliga håll er till ämnet. Allmänna klagomål om bussar, ledning och förare i Gävle hör inte hemma i den här tråden och har skrivits massor med gånger i andra inlägg varför det inte behöver upprepas.
/admin