Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Andreas91 skrivet 30 augusti 2011, 19:17:58 PM

Titel: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Andreas91 skrivet 30 augusti 2011, 19:17:58 PM
Om jag inte har missat något, så har då även den sista av innerstans fyra stombusslinjer börjat trafikeras med biogasbussar. Jag kan inte påminna mig om att det har gått några biogas-stombussar på denna linje, utan endast blåa Omnicity-leder och ibland diverse röda bussar. Såg en i korsningen Sveavägen/Kungsgatan och ett par timmar senare, så kom en på bild  :):
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7958.jpg)

Skall vara ärlig och säga att jag är rätt så glad för att Omnicity-lederna börjar få ge sig nu. Det var förstås lite speciellt när stombussar i Stockholm var helt nytt, men jag upplever dessa Omnicity som rätt så risiga nu...
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Jacob skrivet 30 augusti 2011, 19:21:19 PM
Riktigt snyggt, detta har jag väntat länge på i Stockholm. Denna är vanlig 17,95m va och inte 18,75m som regionalbussarna?

Får väl säga grattis till fångsten och att vara först :)

//Jacob
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Robert Brink skrivet 30 augusti 2011, 19:37:26 PM
Har skrivit i en annan tråd, det rullade även några på 4:an idag, bla 7031, 7032.
Men dom bästa av Omnicityvagnarna som bla fått nya motorer blir väl kvar ett tag till!

//R
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Andreas91 skrivet 30 augusti 2011, 19:40:26 PM
Tackar tackar - jo, det är alltid kul...  :P

Jo, jag skulle kunna tänka mig att dom isf är 17,95 m. Kan tänka mig att det finns en del restriktionsregler i innerstan som begränsar fordonslängder osv. Något säger mig att 18 m är max tillåtet i innerstadstrafiken, men jag kan ha fel där - någon annan har säkert mer koll på det. :)

En önskan vore att ha olika färgdioder för dom olika stomlinjerna i bussarnas skyltskåp, som dom har i Jönköping. Jag tror det skulle kunna vara en snygg detalj bara - om det skulle vara bättre eller sämre en dagens variant, det vet jag dock inte.  :) Här skulle vi isf ha en gröning. 2 är gul, 3:an röd och 4:an är blå.

Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Jacob skrivet 30 augusti 2011, 19:49:25 PM
Det ser ut att vara en 17,95 i alla fall. Skillnaden ser man på fönstret innan mittdörren. Är fönstret halvt är det en 17,95 och är det helt så är det en 18,75.

Här kan ni se skillnaden, scrolla ner till tredje inlägget
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45226.15 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=45226.15)

//Jacob
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: 5783 skrivet 30 augusti 2011, 20:25:20 PM
Snyggt! Men varför inte fyra dörrpar? Jag tycker att den sista dörren på OmniCity-ledvagnarna är klockren! Man får ett bättre flöde i släpet vid lossning.

Omni-City-bussarna börjar bli riktigt slitna. Vissa ser bedrövliga ut!

Är texten på skyltskåpet tillfällig eller har SL/Keolis börjat med ännu en ny variant? Denna är säkert dubbelt stor som texten på de nya bussarna i Sydväst/N/V.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: 5783 skrivet 30 augusti 2011, 20:28:51 PM
Citat från: Andreas91 skrivet 30 augusti 2011, 19:40:26 PM
En önskan vore att ha olika färgdioder för dom olika stomlinjerna i bussarnas skyltskåp, som dom har i Jönköping. Jag tror det skulle kunna vara en snygg detalj bara - om det skulle vara bättre eller sämre en dagens variant, det vet jag dock inte.  :) Här skulle vi isf ha en gröning. 2 är gul, 3:an röd och 4:an är blå.

Men ärligt talat hur många tänker på dessa färger? Jag tror bara att det rör till det. Det räcker med att SL kallar t-banan för Gröna, röda, blå linjen...
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Optimal skrivet 30 augusti 2011, 20:38:30 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 30 augusti 2011, 19:37:26 PM
Har skrivit i en annan tråd, det rullade även några på 4:an idag, bla 7031, 7032.
Men dom bästa av Omnicityvagnarna som bla fått nya motorer blir väl kvar ett tag till!

//R

Det är väll inte så många som fått nya motorer. Det är väll bara dom som skar, vilket man kan räkna på en hand när man köpte en lite sämre olja. Vad jag vet så har inga av dom Omnicity-led som finns i Frihamnen nya motorer. Man byter ut dom som är mest slitna kaross/chassi slitna. Den tidiga serien har rullat mindre mil än den högre serien, men jag tror ändå att det är den som ryker först.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: 5783 skrivet 30 augusti 2011, 20:53:40 PM
Lite OT men jag såg 5301 häromdagen vid Fridhemsplan. Kanske dags att börja fota dessa innan de är borta?
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Optimal skrivet 30 augusti 2011, 21:00:21 PM
Citat från: Daniel S skrivet 30 augusti 2011, 20:53:40 PM
Lite OT men jag såg 5301 häromdagen vid Fridhemsplan. Kanske dags att börja fota dessa innan de är borta?

Det kan  ex skilja 50.000 km mellan ex 5301 och 5305. Men jag skulle säga att 5350-5375 är en ganska säker serie som får stanna kvar. SÅ just 5301-5320 är nog den jag tror ryker först.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Robert Brink skrivet 30 augusti 2011, 23:30:20 PM
CitatDet är väll inte så många som fått nya motorer. Det är väll bara dom som skar, vilket man kan räkna på en hand när man köpte en lite sämre olja. Vad jag vet så har inga av dom Omnicity-led som finns i Frihamnen nya motorer. Man byter ut dom som är mest slitna kaross/chassi slitna. Den tidiga serien har rullat mindre mil än den högre serien, men jag tror ändå att det är den som ryker först.

Var något jag hörde under en utbildningsdag i Hornsberg av instruktörerna. Men jag sitter inte med fakta, däremot så upplever jag som passagerare i dom, att flertalet idag har klart bättre flås än tidigare! Och jag åker 4:an hyfsat ofta över bla Västerbron! Även när man ligger bakom flera av dom med våra Volvo/MAN så tycker jag att dom har klart bättre drag än tidigare.

//R
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Optimal skrivet 30 augusti 2011, 23:37:29 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 30 augusti 2011, 23:30:20 PM
Var något jag hörde under en utbildningsdag i Hornsberg av instruktörerna. Men jag sitter inte med fakta, däremot så upplever jag som passagerare i dom, att flertalet idag har klart bättre flås än tidigare! Och jag åker 4:an hyfsat ofta över bla Västerbron! Även när man ligger bakom flera av dom med våra Volvo/MAN så tycker jag att dom har klart bättre drag än tidigare.

//R

Utbildarna har inte helt koll har jag märkt. Även när jag var på utbildning, så gick jag gå in, då dom inte fått helt rätt uppgifter till 100%.
Detta beror på nya spridare osv . Men den stora åtgärden var att ta bort katalysatorn och ersätta denne med ett rakt rör. Går igenom besiktningen ändå med goda värden, då denna efter ca 70.000 mil med bara etanol blir igensatt och motorn inte kan andas fritt.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Ersa skrivet 30 augusti 2011, 23:52:54 PM
Citat från: Andreas91 skrivet 30 augusti 2011, 19:17:58 PM
Skall vara ärlig och säga att jag är rätt så glad för att Omnicity-lederna börjar få ge sig nu. Det var förstås lite speciellt när stombussar i Stockholm var helt nytt, men jag upplever dessa Omnicity som rätt så risiga nu...

Citat från: Daniel S skrivet 30 augusti 2011, 20:25:20 PM
Omni-City-bussarna börjar bli riktigt slitna. Vissa ser bedrövliga ut!

Vad snälla och försiktiga ni är i era beskrivningar. Det var ändå över fyra-fem år sedan de började bli "rätt slitna"? Numera är de nog mera åt orden "helt slut". ;)

Men lite imponerande är det ändå hur en såpass utdömd och utskälld bussmodell som Scania OmniCity klarat så många år i innerstadstrafiken. Jag trodde aldrig att de skulle överleva till dagens datum, men ibland har man fel!
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: JDS skrivet 31 augusti 2011, 00:09:49 AM
Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2011, 23:52:54 PM
Vad snälla och försiktiga ni är i era beskrivningar. Det var ändå över fyra-fem år sedan de började bli "rätt slitna"? Numera är de nog mera åt orden "helt slut".

Tja, "helt slut" är numera genomsnittsskicket på de där. Vissa exemplar är snarare "tokslut"...

Men 73-vagnarna på linje 70 håller väl ihop någorlunda än så länge? Eller är de borta nu?
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Optimal skrivet 31 augusti 2011, 00:12:57 AM
Citat från: Ersa skrivet 30 augusti 2011, 23:52:54 PM
Vad snälla och försiktiga ni är i era beskrivningar. Det var ändå över fyra-fem år sedan de började bli "rätt slitna"? Numera är de nog mera åt orden "helt slut". ;)

Men lite imponerande är det ändå hur en såpass utdömd och utskälld bussmodell som Scania OmniCity klarat så många år i innerstadstrafiken. Jag trodde aldrig att de skulle överleva till dagens datum, men ibland har man fel!

Så man kan ändå säga att Scania Omnicity är en kvalitetsbuss, fast på ett säreget sett =).
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Robert Brink skrivet 31 augusti 2011, 00:35:10 AM
CitatMen 73-vagnarna på linje 70 håller väl ihop någorlunda än så länge? Eller är de borta nu?

Såg en igår på linje 70!

CitatUtbildarna har inte helt koll har jag märkt. Även när jag var på utbildning, så gick jag gå in, då dom inte fått helt rätt uppgifter till 100%.
Detta beror på nya spridare osv . Men den stora åtgärden var att ta bort katalysatorn och ersätta denne med ett rakt rör. Går igenom besiktningen ändå med goda värden, då denna efter ca 70.000 mil med bara etanol blir igensatt och motorn inte kan andas fritt.

Tack för infon! Den 53.. vagn som jag tycker är absolut tröttast när jag åker som passagerare, är 5302 som fortfarande har röda stolarna. Då går man snabbare upp för Västerbron.

//R

Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Peter Rost skrivet 31 augusti 2011, 00:50:54 AM
Fick höra av en bekant igår att det i måndags morse trafikerade en Omnicity (5325) på 861 Nynäshamn - Gullmarsplan. Måste ha varit en upplevelse. ;D ;)

/Peter
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 31 augusti 2011, 01:03:56 AM
Kommer dom gamla stomlinjebussarna att målas om till röda och flyttas till vanliga linjer eller försvinner dom helt?
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Ersa skrivet 31 augusti 2011, 08:22:45 AM
Citat från: Jim skrivet 31 augusti 2011, 00:12:57 AM
Så man kan ändå säga att Scania Omnicity är en kvalitetsbuss, fast på ett säreget sett =).

Nja, nån vidare kvalitet har jag inte sett till, ens när de var nya. Men seglivade är de uppenbarligen trots allt skrammel och alla skakningar.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Cero skrivet 31 augusti 2011, 09:07:35 AM
Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2011, 08:22:45 AM
Nja, nån vidare kvalitet har jag inte sett till, ens när de var nya. Men seglivade är de uppenbarligen trots allt skrammel och alla skakningar.

Håller med. Fast ibland blir man konfunderad. Åkte häromdagen 5328 (numera röd) på linje 144 och den gick som ett skott. Skrammelfritt, mjukt (förhållandevis) och faktiskt tystare än de nya MAN och 8900 jag åkt tidigare i veckan.

Som sagt, seglivade är de och jag tycker ändå de har någon sorts trubbig charm mitt i all plast och allt skrammel.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Traesk skrivet 31 augusti 2011, 10:11:16 AM
Citat från: Daniel S skrivet 30 augusti 2011, 20:25:20 PMÄr texten på skyltskåpet tillfällig eller har SL/Keolis börjat med ännu en ny variant? Denna är säkert dubbelt stor som texten på de nya bussarna i Sydväst/N/V.
Det är samma text. Den blir så här stor när ingen av bokstäverna hänger ner, som bokstäverna gjpqy.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Enzo skrivet 31 augusti 2011, 11:18:03 AM
Citat från: Andreas91 skrivet 30 augusti 2011, 19:40:26 PM
Tackar tackar - jo, det är alltid kul...  :P

Jo, jag skulle kunna tänka mig att dom isf är 17,95 m. Kan tänka mig att det finns en del restriktionsregler i innerstan som begränsar fordonslängder osv. Något säger mig att 18 m är max tillåtet i innerstadstrafiken, men jag kan ha fel där - någon annan har säkert mer koll på det. :)

En önskan vore att ha olika färgdioder för dom olika stomlinjerna i bussarnas skyltskåp, som dom har i Jönköping. Jag tror det skulle kunna vara en snygg detalj bara - om det skulle vara bättre eller sämre en dagens variant, det vet jag dock inte.  :) Här skulle vi isf ha en gröning. 2 är gul, 3:an röd och 4:an är blå.



Det system vi fått i Jönköping är snyggt. Dock syns det dåligt i dagsljus och ännu sämre i direkt solljus. Men färgsystemet är ett riktigt lyft om man jämför våra gamla färgrullar som vi hade på våra tidigare OmniCity leder. Tycker också det är konstigt att era stomlinjer inte fått 2+2+2+2. Det har vi i jkpg och det funkar perfekt för snabb i och urlastning.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Cero skrivet 31 augusti 2011, 11:41:23 AM
Citat från: Enzo skrivet 31 augusti 2011, 11:18:03 AM
Tycker också det är konstigt att era stomlinjer inte fått 2+2+2+2. Det har vi i jkpg och det funkar perfekt för snabb i och urlastning.

De gamla Omnicity har 2-2-2-1. Varför de nyare Volvo och MAN inte har det är även för mig en gåta. Den sista dörren gör mycket för att snabba upp och framför allt att få folk att våga gå ända bak.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Enzo skrivet 31 augusti 2011, 12:03:01 PM
Citat från: Cero skrivet 31 augusti 2011, 11:41:23 AM
De gamla Omnicity har 2-2-2-1. Varför de nyare Volvo och MAN inte har det är även för mig en gåta. Den sista dörren gör mycket för att snabba upp och framför allt att få folk att våga gå ända bak.

Jo det är sant, era Omnicity är väl av samma typ som vi hade innan i Jönköping. 2+2+2+1. Varför era nya MAN fått mindre antal dörrar är ju lite underligt. I övrigt är de nya MAN ledvagnarna underbara att köra. Fast nu är dom nya. Vi får väl se hur dom mår efter några år. :)
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: buskörare skrivet 31 augusti 2011, 12:29:36 PM
Citat från: Ersa skrivet 31 augusti 2011, 08:22:45 AM
Nja, nån vidare kvalitet har jag inte sett till, ens när de var nya. Men seglivade är de uppenbarligen trots allt skrammel och alla skakningar.

MAN-bussarna kommer säkerligen skramla rätt ordentligt dom med efter några år. Våra som är dryga året har satt igång för länge sen.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Optimal skrivet 31 augusti 2011, 12:51:38 PM
Citat från: Peter Rost skrivet 31 augusti 2011, 00:50:54 AM
Fick höra av en bekant igår att det i måndags morse trafikerade en Omnicity (5325) på 861 Nynäshamn - Gullmarsplan. Måste ha varit en upplevelse. ;D ;)

/Peter

Jo Nyboda kör 1 avgång på den linjen. Kanke inte rätt val av fordon när man har fina boggivagnar, men men :D
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Optimal skrivet 31 augusti 2011, 12:55:57 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 31 augusti 2011, 00:35:10 AM
Såg en igår på linje 70!

Tack för infon! Den 53.. vagn som jag tycker är absolut tröttast när jag åker som passagerare, är 5302 som fortfarande har röda stolarna. Då går man snabbare upp för Västerbron.

//R



Då är väll den av dom som ryker först kanske, eftersom man inte fixat till dom. Tror alla Frihamnens vagnar är uppfixade i motorn. Utöver dom så har jag för mig att 5301. 5305,5345,5346 och 5366 tillhör den piggare kategorin.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Robert Brink skrivet 31 augusti 2011, 14:14:13 PM
När det gäller bakdörren på nya ledvagnarna, så har ju inte heller någon av dom MAN och VOLVO ledvagnar som rullar hos Söderhallen denna.
På MAN:s normalvagnar finns den, så det går nog att få en sista dörr om man vill! Kan tänka mig att SL:s krav på sittplatser är en bov i dramat...

Alla nyare bussar skramlar efter bara något år! Testa och kör eller åk våra senaste VOLVO ledvagnar i serien 7010 och upp till 7030... Orsaken är nog inte bara att man skruvar ihop dom sämre, tror alla dåliga gator i Stockholm spelar roll.

//R
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 31 augusti 2011, 16:05:01 PM
Tack för denna första bild av de nya blå MAN-bussarna som visas här på forumet.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Hasse L skrivet 31 augusti 2011, 21:07:36 PM
Mitt i verkligheten, inloggad på personaldatorn i Hornsbergshallen, kan jag rapportera att 5338 numera är rödmålad, mötte den idag på linje 70. (För egen del återstår två varv med 5154 på 56:an).

/H.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 31 augusti 2011, 21:43:11 PM
Citat från: Jim skrivet 31 augusti 2011, 12:51:38 PM
Jo Nyboda kör 1 avgång på den linjen. Kanke inte rätt val av fordon när man har fina boggivagnar, men men :D

Fast Nyboda har ju bara korta boggivagnar, de kanske inte har tillräckligt med stolar (inte för att en OmniCity led har så väldigt många fler men ändå)? Däremot har ju Nyboda ett gäng OmniLink led och ett par B9S, de vagnarna hade ju passat lite bättre.

/Måns
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: 5783 skrivet 31 augusti 2011, 22:20:22 PM
Citat från: Robert Brink skrivet 31 augusti 2011, 14:14:13 PM

På MAN:s normalvagnar finns den, så det går nog att få en sista dörr om man vill! Kan tänka mig att SL:s krav på sittplatser är en bov i dramat..

//R

Jo precis. SL är nog ensamma i hela Europa om detta tänk. Har åkt buss i flera huvudstäder runt om i Europa och där är det inte tal om att antal sittplatser går före effektiv lastning/lossning.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 31 augusti 2011, 22:34:00 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 31 augusti 2011, 21:07:36 PM
Mitt i verkligheten, inloggad på personaldatorn i Hornsbergshallen, kan jag rapportera att 5338 numera är rödmålad, mötte den idag på linje 70. (För egen del återstår två varv med 5154 på 56:an).

/H.

Otroligt... Tack för en spännande uppgift!  :)
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Cero skrivet 31 augusti 2011, 23:17:39 PM
Citat från: Hobgoblin skrivet 31 augusti 2011, 21:07:36 PM
Mitt i verkligheten, inloggad på personaldatorn i Hornsbergshallen, kan jag rapportera att 5338 numera är rödmålad, mötte den idag på linje 70. (För egen del återstår två varv med 5154 på 56:an).

/H.

Har inte den varit röd en period redan? Eller blandar jag ihop den med någon annan Omnicity? Det var ju en eller ett par som hamnade i Nyboda men som sedan fick återvända till Hornsberg för något år sedan.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 september 2011, 00:42:39 AM
Nej, har bilder på den från 2009 och 2010 och är Blå
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 01 september 2011, 09:34:57 AM
Citat från: Cero skrivet 31 augusti 2011, 23:17:39 PM
Har inte den varit röd en period redan? Eller blandar jag ihop den med någon annan Omnicity? Det var ju en eller ett par som hamnade i Nyboda men som sedan fick återvända till Hornsberg för något år sedan.

5337 var den högsta som blev röd, den och 5336 är åter blå sedan något år.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: christian berg skrivet 01 september 2011, 13:47:44 PM
Hej,

vad händer nu med de kvarvarande röda i Nyboda (5323-35)? 5376-77 ska enligt uppgift finnas i Råsta, är de blå eller röda?
Om jag minns rätt har väl tre ur serien (5311,5318 och 5352) slopats efter bränder, 5318 tror jag hann bli röd.

Hälsningar

Christian B
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Ted Selander skrivet 01 september 2011, 17:06:37 PM
Citat från: christian berg skrivet 01 september 2011, 13:47:44 PM
Hej,

vad händer nu med de kvarvarande röda i Nyboda (5323-35)? 5376-77 ska enligt uppgift finnas i Råsta, är de blå eller röda?
Om jag minns rätt har väl tre ur serien (5311,5318 och 5352) slopats efter bränder, 5318 tror jag hann bli röd.

Hälsningar

Christian B
5323-35 rullar kvar under september, därefter inte helt klart, ev. Råsta, för att i så fall göra de röda dieslarna 5376-77 sällskap.
5317 är också uppbrunnen.

/Ted
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 01 september 2011, 17:23:57 PM
Citat från: Ted S skrivet 01 september 2011, 17:06:37 PM
5323-35 rullar kvar under september, därefter inte helt klart, ev. Råsta, för att i så fall göra de röda dieslarna 5376-77 sällskap.
5317 är också uppbrunnen.

/Ted

Vilken vagn är stripad röd? Var det 5317?
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: 5783 skrivet 01 september 2011, 18:13:58 PM
Citat från: Fredrik Klint skrivet 01 september 2011, 17:23:57 PM
Vilken vagn är stripad röd? Var det 5317?

Stämmer bra.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: christian berg skrivet 01 september 2011, 20:31:04 PM
Tack för informationen. Är det inte ovanligt många ur den här serien som brunnit upp?

Christian B
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Anders N skrivet 01 september 2011, 20:40:09 PM
Hur många nya är det?
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Ted Selander skrivet 01 september 2011, 21:06:59 PM
Citat från: Anders N skrivet 01 september 2011, 20:40:09 PM
Hur många nya är det?

Nio, 7031-39

/Ted
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 01 september 2011, 21:40:09 PM
Citat från: Daniel S skrivet 01 september 2011, 18:13:58 PM
Stämmer bra.

(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Busslink_5317_Odenplan_2009.jpg)

En gammal bild på 5317.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Fredrik Klint skrivet 01 september 2011, 22:25:49 PM
Tack för den bilden, Micke!  :)
Den var ju inte vacker den stripade... Men lite synd att den också rykt (höhö).
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 september 2011, 00:28:19 AM
Citat från: Ted S skrivet 01 september 2011, 17:06:37 PM
5323-35 rullar kvar under september, därefter inte helt klart, ev. Råsta, för att i så fall göra de röda dieslarna 5376-77 sällskap.

Dessa samt 6141-xx f¨år gärna försvinna från söderort så man har något annat att se, dessa är man trött på att se nu
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 02 september 2011, 09:23:05 AM
Citat från: Peter Rost skrivet 31 augusti 2011, 00:50:54 AM
Fick höra av en bekant igår att det i måndags morse trafikerade en Omnicity (5325) på 861 Nynäshamn - Gullmarsplan. Måste ha varit en upplevelse. ;D ;)

/Peter
Jovars, jag avrådde faktiskt Nyboda från att sätta in 53xx-vagnarna på deras Ösmokörning, men då hänvisade de till att förarna inte hade utbildning på den digitala färdskrivaren och då tar man tydligen vad som står till buds...
Är det någon som sett vad 6480 rullar på, den vore ju klockren för detta uppdrag?
Även 6345 finns numera i Nyboda, men den har digital färdskrivare vilket alltså ställer till det i utsättningen vad jag kan förstå.
//Fredrik
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 september 2011, 10:07:37 AM
Man kan väl undra vad problemet är, Utbilda då..
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 02 september 2011, 10:23:19 AM
Jo, men man skall upprätthålla trafiken samtidigt vilket visade sig problematiskt redan innan trafikstarten när man försökte kombinera boggiutbildning med den dagliga trafiken...
//Fredrik
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: JDS skrivet 02 september 2011, 10:23:43 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 02 september 2011, 10:07:37 AM
Man kan väl undra vad problemet är, Utbilda då..

Det är kanske svårt att få loss personal till det just nu, precis efter tidtabellsskiftet brukar personalresurserna vara ganska hårt ansträngda. Dessutom kostar väl förarkorten en slant?
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Ersa skrivet 02 september 2011, 10:29:55 AM
Citat från: JDS skrivet 02 september 2011, 10:23:43 AM
Det är kanske svårt att få loss personal till det just nu, precis efter tidtabellsskiftet brukar personalresurserna vara ganska hårt ansträngda. Dessutom kostar väl förarkorten en slant?

650 kr styck, och de gäller i endast fem år. Vem betalar?
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Björn Lövdahl skrivet 02 september 2011, 10:32:27 AM
Citat från: Ersa skrivet 02 september 2011, 10:29:55 AM
650 kr styck, och de gäller i endast fem år. Vem betalar?

Enligt kollektivavtalen så betalar arbetsgivaren...
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Ersa skrivet 02 september 2011, 10:34:37 AM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 02 september 2011, 10:32:27 AM
Enligt kollektivavtalen så betalar arbetsgivaren...

Och därför kanske man väljer att hellre sätta in förare som redan har digitala kort, eller mestadels "analoga bussar" på trafiken.
Då slipper trafikföretaget bekosta ett stort antal digitala förarkort.
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 september 2011, 10:38:03 AM
Citat från: JDS skrivet 02 september 2011, 10:23:43 AM
Det är kanske svårt att få loss personal till det just nu, precis efter tidtabellsskiftet brukar personalresurserna vara ganska hårt ansträngda. Dessutom kostar väl förarkorten en slant?

Man har ju haft hela soomaren på sig ju, man visste ju vad som komma skall..
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Bussföraren skrivet 02 september 2011, 10:39:18 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 september 2011, 09:23:05 AM
Jovars, jag avrådde faktiskt Nyboda från att sätta in 53xx-vagnarna på deras Ösmokörning, men då hänvisade de till att förarna inte hade utbildning på den digitala färdskrivaren och då tar man tydligen vad som står till buds...
Är det någon som sett vad 6480 rullar på, den vore ju klockren för detta uppdrag?
Även 6345 finns numera i Nyboda, men den har digital färdskrivare vilket alltså ställer till det i utsättningen vad jag kan förstå.
//Fredrik

Men 861:an har väl standardkrav?

Det är inte att leka med att reta upp Nynäsborna på det sättet med att köra med slopningsmässiga innerstadsbussar, allrahelst om avtalét stipulerar något annat......
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Ted Selander skrivet 02 september 2011, 11:11:18 AM
Citat från: Bussföraren skrivet 02 september 2011, 10:39:18 AM
Men 861:an har väl standardkrav?

Det är inte att leka med att reta upp Nynäsborna på det sättet med att köra med slopningsmässiga innerstadsbussar, allrahelst om avtalét stipulerar något annat......

Ärendet hanteras skyndsamt.  :-[

/Ted
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 03 september 2011, 20:35:26 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 02 september 2011, 09:23:05 AM
Är det någon som sett vad 6480 rullar på, den vore ju klockren för detta uppdrag?
//Fredrik

Från Fruängen och Älvsjös horisont har jag hittils bara sett 6480 (och andra Nyboda B9S) på kortturer på 144, dvs. Gullmarsplan-Älvsjö. På genomgående turer till Fruängen har jag hittils bara sett gamla OmniCity och de nya OmniLinkarna (6029-6039) på Nybodas turer. På Nybodas turer på 700-linjerna från Fruängen har jag hittils endast sett OmniLinkarna.

/Måns
Titel: SV: Ny stombuss, Keolis 7038, i trafik på linje 1
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 september 2011, 22:13:26 PM
Idag rullade:
7031, 7033, 7037 å omnibuslinie 4
7032, 7036 å omnibuslinie 1