http://www.vk.se/Article.jsp?article=471640 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=471640)
Tyvärr bara en "sammanfattning" på nätet. I VK är det en helsida totalt med tre artiklar och i en så svarar Länstrafiken på kritiken, och meddelar att information ej läggs ut på webben då det skulle bli så mycket text.
Hahaha jag skrattar. Det blir för mycket text. Skojar personen eller :o
Citat från: jocke skrivet 30 augusti 2011, 11:07:40 AM
Hahaha jag skrattar. Det blir för mycket text. Skojar personen eller :o
Annonsen i dagens VK/VF så står det att det är nya tider på söndag och att en del turer och tider är förändrade för trafiken mellan Umeå-Vindeln/Nordmaling/Hemavan och att man uppmanas läsa tidtabellen som man hämta på Busstation eller på nätet.
Så informerande är annonsen i liten text för att vara så billig som möjligt.
Citat från: jocke skrivet 30 augusti 2011, 11:07:40 AM
Hahaha jag skrattar. Det blir för mycket text. Skojar personen eller :o
Hon skojar inte. Dataåldern har just så pass nått fram till familjeföretaget Länstrafiken Västerbotten!
Behövs tidtabeller i det länet?
Så gles trafik som redan är och mindre skall det bli..
Vilket skämt
Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2011, 14:46:20 PM
Behövs tidtabeller i det länet?
Så gles trafik som redan är och mindre skall det bli..
Vilket skämt
Egentligen inte när man inte ens kan informera om tidsjusteringar i befintlig tidtabell och hålla tidtabellerna i Mobitime uppdaterad. Nä man väl får dom att ändra i Mobitime så lägger man in de nya turern men låter de gamla vara kvar.
Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2011, 14:46:20 PM
Behövs tidtabeller i det länet?
Så gles trafik som redan är och mindre skall det bli..
Vilket skämt
"He ä int lätt att förklar för nån som int begrip" sa en ung herr Stenmark från Tärnaby. ;)
Mera exakt är det lite svårt att förklara ett norrlandsläns landsbygdstrafik för någon som tänker ur ett slags Stockholmsperspektiv. Det är dyrt att bedriva långväga busstrafik i inlandet, och resandet är mest fördelat till vissa specifika tider där man valt att lägga de flesta turerna. Varken de boende eller deras resande är jämt utspridda över länet och dygnet som i Stockholm stads grannkommuner. Ett bra exempel är 63:an som ofta gått i stort sett tom Dorotea-Bjurholm, men som blivit helt fullsatt i Vännäs in till Umeå.
Visst går det att köra en massa tomma bussar kors och tvärs över länet hela dygnen, men vem ska bekosta dem? Det lilla antal skattebetalare i de glest befolkade inlandskommunerna? Ska det slås ut på biljettpriset? För att staten ska gå in med någon form av statsbidrag som på Postdiligenstrafikens tid kan vi nog glömma.
Linje 63 med avgång Vännäs 13:30 mot Umeå på vardagar (skoltid) förstärks av Sjöströms ledbuss. På vardagar (lov) så är det oftast ingen förstärkning men när det tex väl behövs, Söndag på Vännäsdagarna (marknad) så räknar man med att en buss räcker så man tar stående in till Umeå.
Citat från: Bussmicke skrivet 30 augusti 2011, 14:46:20 PM
Behövs tidtabeller i det länet?
Så gles trafik som redan är och mindre skall det bli..
Vilket skämt
Nåja, allt är ju relativt..
Vi har i alla fall betydligt fler bussar i trafik i länet än vad U-län har..
Sen bör det väl påpekas att flera linjer får och har fått
mer trafik också, men "ilska över ny busstidtabeller" uppstår gärna vid förändringar, även vid positiva sådana. Rädsla för förändringar finns alltid, både i norr och i söder.
Hörneforspolitiker ryter till!
http://www.vk.se/Article.jsp?article=472461 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=472461)