Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: at1981 skrivet 26 augusti 2011, 20:22:33 PM

Titel: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: at1981 skrivet 26 augusti 2011, 20:22:33 PM
Hejsan!

---

Tidtabell:
http://sl.se/ficktid/vinter/v43334.pdf

Enligt tidtabellen går turen kl. 12:48 på vardagar från Slussen till Sollenkroka, medan den enligt SL:s reseplanerare skall gå till Överby.

Citat ur reseplaneraren:
12:48: Du är framme 13:56.
Inga byten. Restid: 1 timme och 8 minuter

---

För att göra det så enkelt som möjligt för entreprenörerna så tycker jag att så fort felen blir påkomna i tidtabeller så borde de justera i PDF-filen och hänvisa via bl.a. SL:s hemsida och via SL-sidorna i Metro att en ny justerad utgåva finns tillgänglig med exakt länk till den tabell som justeringen berör. Då behöver de inte trycka flera hundra lösblad bara för en till ett fåtal småjusteringar.
Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: Olle skrivet 26 augusti 2011, 21:45:33 PM
Och alla resenärer har alltid tillgång till dator, eller dylikt ?? ??   ???

I det här fallet är väl det enklaste att helt enkelt låta bussen gå via Sollenkroka till Överby  ::)...
Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: Cero skrivet 28 augusti 2011, 17:39:02 PM
Kan inte finnas en sportkeps att få den bussen ut till Sollenkroka 13.55 via Överby. Åkte densamma turen denna lördag och den gick inte via Överby. Däremot var det kö kring Gustavsberg, många avstigande under vägen samt en buss (6044 Sc Omnilink etanol) som segade sig vid varje start från hållplats samt i uppförsbackarna. Det var knökfullt redan från Slussen och ståplats erbjöds ända till Mölnviksrondellen. Bussen var i Sollenkroka 14.15 mot 13.55 som det stod i reseplaneraren och då hade anslutande Vånö gett sig iväg för länge sedan. Skepparen på den taxibåt som tog hand om oss strandade passagerare sa att detta pågått hela veckan för att de nya bussarna är för långsamma.

Mina frågor blir:

1. Hur har man tänkt när man lägger an anslutning där bussen ska vara framme samma tidpunkt som båten avgår? Man borde rimligtvis lägga tidtabellerna med ca 10 minuters bytestid.

2. Vad har man gjort med utväxlingen i de nya ledbussarna som är så omåttligt sega i start och uppförsbacke? 270 hk borde rimligtvis räcka för en skaplig om dock ej raketbetonad acceleration (det var ju inte mycket mer i de gamla B10M på sin tid). Eller är växellådan felprogrammerad eller felstegad?

3. Har inte Keolis och SL i samråd justerat tidtabellerna utifrån de fordon man avser köra?

4. Hur var det med sittplatsgarantin på motorvägslinjer?

I övrigt var den nya bussen tyst och stabil på motorvägen och allmänt skön att färdas i. Ett uppköp jämfört med många andra fordon som gått på Värmdö.
Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: Olle skrivet 28 augusti 2011, 17:54:41 PM
Nu gällde det här felet en tur på vardagar .....
Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: Fredde skrivet 28 augusti 2011, 17:56:19 PM
Det sitter en 280 hk RME-motor i denna vagn.

Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: Ersa skrivet 28 augusti 2011, 18:04:00 PM
Citat från: Cero skrivet 28 augusti 2011, 17:39:02 PM
1. Hur har man tänkt när man lägger an anslutning där bussen ska vara framme samma tidpunkt som båten avgår? Man borde rimligtvis lägga tidtabellerna med ca 10 minuters bytestid.

En ny trend över hela länet oavsett operatör?
648 fick förkortad bytestid till 639 i Rimbo i och med sommartabellen. Från 5-10 min till 0 minuter vilket innebar att 648 som skulle ankomma Rimbo 13:00 med som alltid var försenad 5 minuter gjorde att 13:00-avgången på 639 alltid kom iväg tidigast 13:07. Detta på en avgång där minst 10 st resenärer alltid vill byta buss. Tror planerarna verkligen att resenärerna vill ha det så här stressigt?

Dock har de nu utökat bytestiden till hela 3 minuter nu i vintertidtabellen... ::)
Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: Olle skrivet 28 augusti 2011, 18:34:57 PM
Byten verkar inte få ta någon tid i planeringen längre , därav alla förseningar p.g.a. Hög belastning  ??  :-\
Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: Omnilasse skrivet 28 augusti 2011, 18:43:41 PM
Citat från: Cero skrivet 28 augusti 2011, 17:39:02 PM
Kan inte finnas en sportkeps att få den bussen ut till Sollenkroka 13.55 via Överby. Åkte densamma turen denna lördag och den gick inte via Överby. Däremot var det kö kring Gustavsberg, många avstigande under vägen samt en buss (6044 Sc Omnilink etanol) som segade sig vid varje start från hållplats samt i uppförsbackarna. Det var knökfullt redan från Slussen och ståplats erbjöds ända till Mölnviksrondellen. Bussen var i Sollenkroka 14.15 mot 13.55 som det stod i reseplaneraren och då hade anslutande Vånö gett sig iväg för länge sedan. Skepparen på den taxibåt som tog hand om oss strandade passagerare sa att detta pågått hela veckan för att de nya bussarna är för långsamma.

Mina frågor blir:

1. Hur har man tänkt när man lägger an anslutning där bussen ska vara framme samma tidpunkt som båten avgår? Man borde rimligtvis lägga tidtabellerna med ca 10 minuters bytestid.

2. Vad har man gjort med utväxlingen i de nya ledbussarna som är så omåttligt sega i start och uppförsbacke? 270 hk borde rimligtvis räcka för en skaplig om dock ej raketbetonad acceleration (det var ju inte mycket mer i de gamla B10M på sin tid). Eller är växellådan felprogrammerad eller felstegad?

3. Har inte Keolis och SL i samråd justerat tidtabellerna utifrån de fordon man avser köra?

4. Hur var det med sittplatsgarantin på motorvägslinjer?

I övrigt var den nya bussen tyst och stabil på motorvägen och allmänt skön att färdas i. Ett uppköp jämfört med många andra fordon som gått på Värmdö.

Som du skriver var det hög belastning och mycket rörelse kring Gustavsberg, då var det nog det som orsakade förseningen. Däremot kan det ta ett tag innan förarna har kört in sig på de nya bussarna. Då kan det däremot ta lite längre tid. Men nog brukar det kunna vara tillräckligt bra krut i omnilinkarna, så länge de är friska...Tror knappast körtiderna behöver anpassas för de nya bussar.

Däremot har jag själv länge undrat över hur Keolis ska klara det med sin nya vagnpark. SL har ju inte planerat för att man tar bort normalgolvarna när det gäller turtäthet. Kan nog bli problem vissa tider. Inte bara på den linjen. Sedan innebär ju inte platsgarantin (annat än att man får betalt om man väljer att ta en taxi istället), att det aldrig får vara stående passagerare. Det är ju en planeringsambition snarare. Däremot är ju Keolis tvungen enligt avtal att vidta åtgärder om det är så att det regelmässigt är stående på vissa turer.  Skulle själv tippa på att man framåt slutet av hösten kommer behöva ett trettiotal till bussar för att klara det åtagande...Men här får man nog anta att Keolis får lite tid på sig att klara av detta. Det är ju inte en liten utökning det rör sig om i sådana fall.

Har nog sett stående på rätt många bussar på Värmö/Nacka under bara senaste veckan, och då har ju inte alla ens kommit tillbaka från semestrarna än. Det är ju nästan "sjukt" vad det trafikområdet växer av sig självt. Bara mellan 2009 och 2010 ökade ju resandet med 7 procent, eller sex tusen resande per dag!
Bara det motsvarar ju ett behov att minst 150 turer till per dag, särskilt om man måste lägga turer som förstärkning (går ju inte att göra om tidtabellerna hela tiden och då utnyttjar man ju vagnparken och fordonen mycket sämre när det gäller beläggning per vagn.)

 





Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: M skrivet 28 augusti 2011, 18:45:36 PM
och vilken stad?
 

alla bor inte i stockholm
Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: Carl Eric skrivet 28 augusti 2011, 18:50:10 PM
Intressant berättelse Cero eftersom att jag satt på exakt samma buss!


De nya ledbussarna är strypta för att spara bränsle, vilket gör att de exempelvis bara klara 50 km/h upp för kaffebacken. Eller som en förare i Ramsmora sa: "Trött som en Scania-led".


Sedan så är det alltid en inkörningsperiod när det är en ny operatör, därav att sittplatsgaranti inte alltid fungerar. Dock så gick det exempelvis dubbla B9S på 433 klockan 11:18 samma dag...
Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: Bussföraren skrivet 28 augusti 2011, 18:56:31 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 augusti 2011, 18:04:00 PM
En ny trend över hela länet oavsett operatör?
648 fick förkortad bytestid till 639 i Rimbo i och med sommartabellen. Från 5-10 min till 0 minuter vilket innebar att 648 som skulle ankomma Rimbo 13:00 med som alltid var försenad 5 minuter gjorde att 13:00-avgången på 639 alltid kom iväg tidigast 13:07. Detta på en avgång där minst 10 st resenärer alltid vill byta buss. Tror planerarna verkligen att resenärerna vill ha det så här stressigt?

Dock har de nu utökat bytestiden till hela 3 minuter nu i vintertidtabellen... ::)

Det är ju resp trafikutövare som lägger tidtabellen och i strävan efter effektivaste omlopp så blir det så här.

Antar att 648 inte kunde läggas tidigare eftersom den i andra riktningen hade anslutning från en 639:a
Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: Omnilasse skrivet 28 augusti 2011, 19:22:27 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 augusti 2011, 18:04:00 PM
En ny trend över hela länet oavsett operatör?
648 fick förkortad bytestid till 639 i Rimbo i och med sommartabellen. Från 5-10 min till 0 minuter vilket innebar att 648 som skulle ankomma Rimbo 13:00 med som alltid var försenad 5 minuter gjorde att 13:00-avgången på 639 alltid kom iväg tidigast 13:07. Detta på en avgång där minst 10 st resenärer alltid vill byta buss. Tror planerarna verkligen att resenärerna vill ha det så här stressigt?

Dock har de nu utökat bytestiden till hela 3 minuter nu i vintertidtabellen... ::)
3 minuter är ju vad man brukar ha i bytestid mellan busslinjer. Men det där är ju lite av tradition i olika trafikområden också hur man gör. Många har ju 0-minutbyten, och tanken är ju att passagerarna ska slippa få extra lång resa bara för att ett byte krävs. Egentligen den rätta tanken tycker jag. Däremot måste det givetvis då finnas lite "luft" i den buss tider som ska få över passagerare, så att inte någon minuts väntan innebär försenad ankomst till stutdestinationen.

Problemet ibland i SL-området är ju att inte kunderna känner sig trygga med att anslutningsbussen ska invänta passagerarutbytet. Då blir det stressigt. Men tanken måste ju vara att en buss som har passning till en annan, givetvis även väntar in förseningar (i rimlig grad).
Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: Cero skrivet 28 augusti 2011, 20:01:19 PM
Citat från: Carl Eric skrivet 28 augusti 2011, 18:50:10 PM
Intressant berättelse Cero eftersom att jag satt på exakt samma buss!


De nya ledbussarna är strypta för att spara bränsle, vilket gör att de exempelvis bara klara 50 km/h upp för kaffebacken. Eller som en förare i Ramsmora sa: "Trött som en Scania-led".


Sedan så är det alltid en inkörningsperiod när det är en ny operatör, därav att sittplatsgaranti inte alltid fungerar. Dock så gick det exempelvis dubbla B9S på 433 klockan 11:18 samma dag...

Jag har full förståelse för ambitionen att spara bränsle, men samtidigt kan det faktiskt bli lite trafikfarligt om vissa fordon är för långsamma, speciellt på motorväg. Jag fick också en känsla av att föraren försökte kompensera långsamheten i kaffebacken med att köra extra fort när väl Skurubron var passerad. Inte för att jag upplevde det som särskilt obehagligt för bussen kändes stabil och han körde förhållandevis bra, det är snarare en generell misstanke att det kan gå till på det sättet.

Jag har också förståelse för inkörningsproblem och min lilla berättelse ska egentligen inte ses som direkt kritik, snarare som ett snapshot från verkligheten. Inte heller kräver jag att få sitta, men eftersom SL gått ut ganska högljutt i den här frågan ville jag ändå lyfta upp den.

Eftersom jag egentligen inte är särskilt frekvent bussresenär och definitivt inte på värmdölandet kan jag inte jämföra helgens resa med andra tidpunkter. Dock vet jag av erfarenhet att det kan vara mycket trafik och tjockna till där motorvägen tar slut vid Gustavsberg och därför tycker jag man borde ta höjd för det i tidtabellen. Även om det innebär en risk för 10 minuter kostsam reglertid vid Sollenkroka vid de tillfällen det inte är kö.

Jag undrar också om det vid vissa tillfällen kan uppstå negativa effekter med en så stel tidtabellsläggning som SL tillämpar, dvs sommar- och vintertidtabell. Stockholm börjar bli en så pass stor stad att den inte längre anpassar sig till den typen av tidtabellsskifte då en del linjer har beläggningsmönster över året som inte återspeglas i just sommar- respektive vintertidtabeller. Exempel på detta är ju tunnelbanan som förr fick sin sommartidtabell likställd med skollovet, något som är ändrat sedan många år i och med att sommartidtabellen börjar först vid midsommar. Sannolikt skulle tunnelbanan behöva återgå till vintertidtabell en eller två veckor före skolstarten och inte i och med densamma, men den ändringen kanske kommer den dagen någon beslutsfattare tar steget ut i verkligheten. Värmdö och Roslagen är andra områden med linjer som blir extra belastade runt helger under hela perioden april-september (och kanske längre ändå om vädret tillåter). Det innebär att eventuella extraturer som körs i sommartidtabellen även skulle behöva köras periodvis under vintertidtabellen också. Fler exempel finns naturligtvis från andra håll i länet.
Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: virtual1 skrivet 28 augusti 2011, 20:09:13 PM
Citat från: M skrivet 28 augusti 2011, 18:45:36 PM
och vilken stad?
 

alla bor inte i stockholm

Du svarade nog på din egen fråga... - f.ö. finns inget annat länstrafikbolag i Sverige som heter SL än det här i stan...
Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: Omnilasse skrivet 28 augusti 2011, 20:24:43 PM
Citat från: Cero skrivet 28 augusti 2011, 20:01:19 PM

Jag undrar också om det vid vissa tillfällen kan uppstå negativa effekter med en så stel tidtabellsläggning som SL tillämpar, dvs sommar- och vintertidtabell. Stockholm börjar bli en så pass stor stad att den inte längre anpassar sig till den typen av tidtabellsskifte då en del linjer har beläggningsmönster över året som inte återspeglas i just sommar- respektive vintertidtabeller. Exempel på detta är ju tunnelbanan som förr fick sin sommartidtabell likställd med skollovet, något som är ändrat sedan många år i och med att sommartidtabellen börjar först vid midsommar. Sannolikt skulle tunnelbanan behöva återgå till vintertidtabell en eller två veckor före skolstarten och inte i och med densamma, men den ändringen kanske kommer den dagen någon beslutsfattare tar steget ut i verkligheten. Värmdö och Roslagen är andra områden med linjer som blir extra belastade runt helger under hela perioden april-september (och kanske längre ändå om vädret tillåter). Det innebär att eventuella extraturer som körs i sommartidtabellen även skulle behöva köras periodvis under vintertidtabellen också. Fler exempel finns naturligtvis från andra håll i länet.
Problemet är ju med andra körtider, varierar mycket och är det dåligt väder kanske man blir sittande vid Ålstäket i 10 minuter.. På 434 borde det bästa vara att lägga tiden i sådana fall vid Sollenkroka och låta båten avgå senare. Frågan i det här fallet är ju om det varit problem på turen tidigare (kanske fungerade när man hade 68 platser i ledbussen, kanske har ingen av förarna anmält stående?.)

Bland de förstärkningar som tidigare år varit beställda av SL till båtarna under hösten, har det varit fem på vardagar, sju på lördagar och åtta på söndagar. Men som sagt ingen till den här turen.
För visst är SL och Keolis medvetna om att det behövs förstärkning till Waxholmsbolagets ankomster/avgångar (WÅAB höst).
Titel: SV: Allvarligt tryckfel i tidtabellen för linje 434 !!
Skrivet av: Adrian Langemar skrivet 29 augusti 2011, 10:55:13 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 28 augusti 2011, 19:22:27 PM
3 minuter är ju vad man brukar ha i bytestid mellan busslinjer. Men det där är ju lite av tradition i olika trafikområden också hur man gör. Många har ju 0-minutbyten, och tanken är ju att passagerarna ska slippa få extra lång resa bara för att ett byte krävs. Egentligen den rätta tanken tycker jag. Däremot måste det givetvis då finnas lite "luft" i den buss tider som ska få över passagerare, så att inte någon minuts väntan innebär försenad ankomst till stutdestinationen.

Problemet ibland i SL-området är ju att inte kunderna känner sig trygga med att anslutningsbussen ska invänta passagerarutbytet. Då blir det stressigt. Men tanken måste ju vara att en buss som har passning till en annan, givetvis även väntar in förseningar (i rimlig grad).
Ett problem (generellt i SL-området, vet ej hur det är i Rimbo) är att man som resenär på ett försenat buss/tåg inte kan veta om anslutande buss/båt väntar in vilket skapar en otrygg resa. Det borde givetvis ropas ut i högtalarna, och även alternativa resvägar om anslutande fordon inte väntar in. Ett annat problem är att anslutningar inte alltid läggs in i reseplaneraren vilket gör att reseplaneraren tolkar det som för kort bytestid och därför inte föreslår förbindelsen. Även i tidtabellerna saknas många anslutningar.