(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_5705_G_A_torg_20110825.jpg)
Jag har inte lyckats se någon av Keolis Björknäs nya 8900-vagnar vid Nacka- Värmdöterminalen än och jag tror jag fick svaret på varför idag. De tycks huvudsakligen tursättas på innerstadslinje 71. Under eftermiddagen såg jag enbart 57xx-vagnar på linje 71.
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Keolis_5705_G_A_torg_B_20110825.jpg)
en akterbild på 5705. Bilderna är tagna vid ändhållplats Gustav Adolfs torg, ett stenkast från Operan.
jag har bara sett dessa bussar (volvo 8900) på 71an är dem. är det tillfäligheter eller är det så det ska va?
Snyggt fångat!
Nu har jag åkt fler 8900 bussar och jag står fast vid att det är den trevligaste bussmodellen från Volvo på mycket länge. Iaf ur trafikantsynpunkt.
Citat från: Daniel S skrivet 25 augusti 2011, 18:40:02 PM
Snyggt fångat!
Nu har jag åkt fler 8900 bussar och jag står fast vid att det är den trevligaste bussmodellen från Volvo på mycket länge. Iaf ur trafikantsynpunkt.
Tack :-)
Ja, 8900 är en intressant ny bussmodell.
Citat från: the0fiskis skrivet 25 augusti 2011, 18:31:36 PM
jag har bara sett dessa bussar (volvo 8900) på 71an är dem. är det tillfäligheter eller är det så det ska va?
Dessa korta boggievagnar torde vara öronmärkta för linje 71. Övriga boggievagnar i Björknäs är ju långa Scanior och dessa får ej rulla i innerstan.
Nu kommer en dum fråga (jag är bra på sådana). Varför beställde man inte bara 13,8 meters bussar? De långa är ju "bara" en meter längre. Då hade alla bussar kunnat rullat överallt.
Citat från: Daniel S skrivet 25 augusti 2011, 19:15:48 PM
Nu kommer en dum fråga (jag är bra på sådana). Varför beställde man inte bara 13,8 meters bussar? De långa är ju "bara" en meter längre. Då hade alla bussar kunnat rullat överallt.
Frågan är inte dum, svaret är att det ställdes krav på antal sittplatser i stor del av trafiken. I de långa boggierna får det plats 55, som alltså var kravet.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 25 augusti 2011, 19:22:11 PM
Frågan är inte dum, svaret är att det ställdes krav på antal sittplatser i stor del av trafiken. I de långa boggierna får det plats 55, som alltså var kravet.
/Ted
Okej, hur många får det plats i de "korta" då? 51? Förstår inte hur några fler stolar kan styra över att man kan köra med bussarna på alla linjer. 8)
Citat från: Daniel S skrivet 25 augusti 2011, 19:40:10 PM
Okej, hur många får det plats i de "korta" då? 51? Förstår inte hur några fler stolar kan styra över att man kan köra med bussarna på alla linjer. 8)
De långa boggibussarna får inte alls gå i innerstan pga av att de är för långa.
De kortare boggibussarna får inte gå på linjerna i ytterområdena för att de har för få sittplatser.
Så blir det när SL:s har vissa sittplatskrav på vissa linjer, medan Stockholms stad(?) har andra krav på maximal fordonslängd på ett stort antal gator.
Citat från: Ersa skrivet 25 augusti 2011, 19:53:08 PM
De långa boggibussarna får inte alls gå i innerstan pga av att de är för långa.
De kortare boggibussarna får inte gå på linjerna i ytterområdena för att de har för få sittplatser.
Så blir det när SL:s har vissa sittplatskrav på vissa linjer, medan Stockholms stad(?) har andra krav på maximal fordonslängd på ett stort antal gator.
Låter som byråkrati på högsta nivå om du frågar mig. Vad spelar det för roll om fyra stolar försvinner. Fattar ingenting. Samma dumma reglar med de nya MAN bussarna på 172 kan jag tänka
där barnvagnsplatsen i släpet slopades...
Citat från: Ted S skrivet 25 augusti 2011, 19:22:11 PM
Frågan är inte dum, svaret är att det ställdes krav på antal sittplatser i stor del av trafiken. I de långa boggierna får det plats 55, som alltså var kravet.
/Ted
En kompletterande fråga blir då varför man inte beställde en kortare och längre version av samma vagntyp? Jag inbillar mig att det vore lättare ur bl.a. underhållssynpunkt. Eller är det så att man medvetet beställde olika märken för att det skulle bli lättare att uppmärksamma vilken vagn som får gå var?
Citat från: Daniel S skrivet 25 augusti 2011, 19:58:13 PM
Låter som byråkrati på högsta nivå om du frågar mig. Vad spelar det för roll om fyra stolar försvinner. Fattar ingenting. Samma dumma reglar med de nya MAN bussarna på 172 kan jag tänka
där barnvagnsplatsen i släpet slopades...
Visst är det gott om byråkrati. Lägg även till blåfärgen på landsbygdens stomlinjer som t.ex omöjliggör att blåbussar kan köra (eller förstärka) en "röd" lokallinje på en lokalväg istället för att som idag regelbundet tomköra på en väg i närheten. Lokallinjen kan man istället få tomköra ut en röd buss till som tar linjen tillbaka.
Citat från: Cero skrivet 25 augusti 2011, 20:14:27 PM
En kompletterande fråga blir då varför man inte beställde en kortare och längre version av samma vagntyp?
---
Det var precis vad man gjorde, sammanlagt 43 stycken Volvo, ungefär hälften av varje längd. Alla hamnade visserligen inte på samma garage, men det finns så många parametrar numera, inte minst bränsle. Volvo levererar vare sig biogas- eller etanolbussar.
/Ted
Citat från: Daniel S skrivet 25 augusti 2011, 19:40:10 PM
Okej, hur många får det plats i de "korta" då? 51? Förstår inte hur några fler stolar kan styra över att man kan köra med bussarna på alla linjer. 8)
43 enligt vad jag läste på SBH. Blev själv förvånad över hur få det var!
Citat från: Carl Eric skrivet 25 augusti 2011, 21:53:08 PM
43 enligt vad jag läste på SBH. Blev själv förvånad över hur få det var!
det är en ganska bra siffra ändå, nobinas 55 och 00 boggie har ungefär 45 sittplatser och dem är 14,8
Hur många platser har långa 8900?
Citat från: Carl Eric skrivet 25 augusti 2011, 21:53:08 PM
43 enligt vad jag läste på SBH. Blev själv förvånad över hur få det var!
Så en meter längre buss innebär 12 fler platser? Hur är detta möjligt!? ??? Varje stolsrad ger ju 4 platser, det skulle innebära 3 rader. Får det inte att gå ihop på en meter.
Citat från: Daniel S skrivet 25 augusti 2011, 22:05:38 PM
Så en meter längre buss innebär 12 fler platser? Hur är detta möjligt!? ??? Varje stolsrad ger ju 4 platser, det skulle innebära 3 rader. Får det inte att gå ihop på en meter.
Jag ser ju att bussen har höga ryggstöd men i övrigt verkar den stadsbusspecad med bland annat dubbla mittdörrar vilket säker gör minst 2platser. Gissar att även förarplatsen är större på Volvo vilket gör två platser till. Sen kanske Volvon har mer plats för barnvagn/rullstol? Sedan är det väl inte omöjligt att Volvo har ett mer bekvämt avstånd mellan stolarna och tillsammans med den lite kortare längden gör det att man i slutändan får ganska mycket färre sittplatser.
Citat från: Ted S skrivet 25 augusti 2011, 21:44:25 PM
Det var precis vad man gjorde, sammanlagt 43 stycken Volvo, ungefär hälften av varje längd. Alla hamnade visserligen inte på samma garage, men det finns så många parametrar numera, inte minst bränsle. Volvo levererar vare sig biogas- eller etanolbussar.
/Ted
Aha. Jag måste erkänna att jag inte brytt mig om att kolla utan antog att alla 8900 var 13,8 och att alla Omnilink 14,8 och att man möjligen valt två olika modeller för att tydliggöra detta för personalen. Därav min undring varför man inte köpt enbart Volvo eller Scania av olika längd. Då blir min fråga om alla Omnilink boggie till den nya SL-trafiken är 14,8 eller finns det kortare sådana också?
Det är 43 även på våra 8500-boggis i Göteborg. Om jag inte missminner mig totalt.
Citat från: Cero skrivet 25 augusti 2011, 22:28:39 PM
---
Då blir min fråga om alla Omnilink boggie till den nya SL-trafiken är 14,8 eller finns det kortare sådana också?
Alla OmniLink boggi är lika långa.
/Ted
Citat från: Jo skrivet 25 augusti 2011, 22:20:21 PM
Jag ser ju att bussen har höga ryggstöd men i övrigt verkar den stadsbusspecad med bland annat dubbla mittdörrar vilket säker gör minst 2platser. Gissar att även förarplatsen är större på Volvo vilket gör två platser till. Sen kanske Volvon har mer plats för barnvagn/rullstol? Sedan är det väl inte omöjligt att Volvo har ett mer bekvämt avstånd mellan stolarna och tillsammans med den lite kortare längden gör det att man i slutändan får ganska mycket färre sittplatser.
8900: 14,8 m bussarna i Sydväst (2-2-1) har 48+2 platser, 13,8 m har 40+3 pl (+=fällstolar)
Citat från: Bussföraren skrivet 26 augusti 2011, 09:42:48 AM
8900: 14,8 m bussarna i Sydväst (2-2-1) har 48+2 platser, 13,8 m har 40+3 pl (+=fällstolar)
När jag räknade platserna i 5712 häromdagen fick jag det till 43 sittplatser + fällstolarna men jag kan ju ha räknat fel.
/Måns
Hej!
Trevligt för passagerarna att få åka regionala boggivagnar på linje 71 :) , de som är vana att åka korta MAN-vagnar från Nobinas tid :( .
Citat från: at1981 skrivet 26 augusti 2011, 15:02:52 PM
Hej!
Trevligt för passagerarna att få åka regionala boggivagnar på linje 71 :) , de som är vana att åka korta MAN-vagnar från Nobinas tid :( .
Var det ändrade fordonskrav i upphandlingen för linje 71? För om ändå 8900-bussarna bara håller sig på linjen finns det väl ingen vinst för Kelios att köra med överstandard i form av större bussar och regionalstandard istället för bara 12-meters stadsbussar.
Fina bilder! :)
Nu har jag dock sett en ny Volvo 8900 svänga ut nere vid Slussenterminalen (linje 422 tror jag den gick på) och i eftermiddags tommade en 8900 på Stadsgårdsleden. Minns jag inte helt galet, så svängde den in till terminalen. Det sker nog inte så ofta, men jag skulle tro att 8900:orna får uppdrag förutom 71:an. Därav kanske bekvämare stolar (samma som i MAN-lederna?) och dessa bussar är ett stort kliv uppåt jämfört med MAN:arna som tidigare gick på 71:an...
Citat från: Jo skrivet 26 augusti 2011, 20:27:42 PM
Var det ändrade fordonskrav i upphandlingen för linje 71? För om ändå 8900-bussarna bara håller sig på linjen finns det väl ingen vinst för Kelios att köra med överstandard i form av större bussar och regionalstandard istället för bara 12-meters stadsbussar.
Är det inte p.ga platskrav även här?
En 2-2-1 12 m B7RLE har knappast mycket mer än 32 sittande
Vad gäller stolarna är det ett måste med höga ryggar om man ska erbjuda 3 p bälten
Citat från: Jo skrivet 26 augusti 2011, 20:27:42 PM
Var det ändrade fordonskrav i upphandlingen för linje 71? För om ändå 8900-bussarna bara håller sig på linjen finns det väl ingen vinst för Kelios att köra med överstandard i form av större bussar och regionalstandard istället för bara 12-meters stadsbussar.
Nu har jag sett 8900 faktiskt på andra linjer i Nacka/Värmdö. Endera pågrund av vagnbrist (etc), eller så är iaf några omlopp turlagda på sådant sätt. Och det är ju därför man valt regional. Skapar mycket större flexibilitet och därmed tjänar man säkerligen på det i längden.
Men visst var det andra krav i upphandlingen. Det var krav på 40 sittplatser i maxtimmen på 71:an.
Edit: ändrat för att göra det mer begripligt.
Beror väl lite på tid på dygnet och att man får tumme med tursättningen, betänk att det gått några få dagar sedan trafikstarten och allt fungerar sällan perfekt från början. Självklart måste man sedan, av omloppstekniska skäl, kunna använda dessa vagnar även på annat än linje 71. Själv har jag t.ex. kvällstid stött på dem på bl.a. linjer som 402 och 444, men troligen lär de även att förekomma även på annat vad det lider.
Citat från: Andreas91 skrivet 26 augusti 2011, 20:35:30 PM
Fina bilder! :)
Nu har jag dock sett en ny Volvo 8900 svänga ut nere vid Slussenterminalen (linje 422 tror jag den gick på) och i eftermiddags tommade en 8900 på Stadsgårdsleden. Minns jag inte helt galet, så svängde den in till terminalen. Det sker nog inte så ofta, men jag skulle tro att 8900:orna får uppdrag förutom 71:an. Därav kanske bekvämare stolar (samma som i MAN-lederna?) och dessa bussar är ett stort kliv uppåt jämfört med MAN:arna som tidigare gick på 71:an...
Roligt att du uppskattade bilderna :) Jag har också skymtat en 8900-vagn i Gustavsbergstrakten, så det finns nog möjlighet att få dem på bild på 400-linjer.
Här kommer ett par bilder där 8900 inte är ute på 71:an, utan på 404:an. :) Hoppas att dom funkar trots att dom kan vara lite oskarpa:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7856.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7857.jpg)
Här är även en tommande buss ute på Stadsgårdsleden:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7718.jpg)