Miljö- och byggnadsnämnden i Hammarö har anmält sin egen kommunstyrelse för svartbygge.....
Lagar är lagar men kunde detta inte ha skötts smidigare inom en kommun, nu kostar ju kurerna mer än planerat och något annat får stå tillbaka i kommunen eller så flyttas pengarna tillbaka från staten i något nytt bidrag..
Man kan fundera på hur många busskurer i vårt land som är svartbyggen! Det är nog ganska många som bara stälts ut på hållplatserna.
Läs mer i NWT (http://www.nwt.se/hammaro/article955849.ece) eller VF (http://www.vf.se/nyheter/hammaro/hammaro-kommun-kraver-sig-sjalv-pa-pengar) Finns även ett reportage i SVT (http://svtplay.se/v/2510236/dyr_byggmiss_pa_hammaro)
(http://i34.photobucket.com/albums/d105/lilldanil/floras.jpg)
Här (vid stolpen) lät man en gång gräva ur för en busskur, sedan upptäckte tydligen någon att det var ett svartbygge och tvingade fram ett återställande. Tyvärr funkade det inte, det blev ett bestående hack i skivan som återkommer varje vår. Personligen tycker jag att man lika gärna hade kunnat fullfölja bygget när man nu ändå hade förstört den fina backen...
Jag vet att det finns många i ledande stälning i kommunerna som inte direkt jobbar för att underlätta för kollektivtrafiken och dess passagerare. En kulturansvarig som värnar om oförändrad miljö, en stadsträdgårdsmästare som värnar om ett träd, en miljö...... ja listan kan göras låååång!!☺
Citat från: Lars skrivet 24 augusti 2011, 20:21:35 PM
Jag vet att det finns många i ledande stälning i kommunerna som inte direkt jobbar för att underlätta för kollektivtrafiken och dess passagerare. En kulturansvarig som värnar om oförändrad miljö, en stadsträdgårdsmästare som värnar om ett träd, en miljö...... ja listan kan göras låååång!!☺
De e väl jättebra att de finns personer som jobbar för olika intressen
tråkigt samhälle de skulle bli om alla stretade för bara kollektivtrafik
Såna här frågor borde kunna hanteras lite smidigare om man styr lite annorlunda och ser kommunen som en organisation istället för flera avdelningar. Ett övergripande beslut tas då att en hållplats skall byggas någonstans inom ett utpekat område inom en viss tidsperiod. Ett mer detaljerat förslag tas fram inom ansvarig avdelning. Sen får övriga avdelningar ha synpunkter på det - men måste föreslå en alternativ lösning istället för att konsekvent säga nej - hela organisationen har ju till uppdrag att ha enats om en hållplats inom satt tid. Uppdraget blir mycket tydligare att acceptera den minst dåliga lösningen om det inte går att föreslå något bättre.