Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2011, 21:07:21 PM

Titel: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2011, 21:07:21 PM
(http://i597.photobucket.com/albums/tt58/mikael_n_sweden/Nobina_4744_Centralen_20110822.jpg)

Under en begränsad tidsperiod med start 22 augusti trafikeras en ny linje, 159, på sträckan Centralen-Spånga stn. Jag såg en avgång första trafikdagen och det var Nobina 4744. Är det Nobina som trafikerar alla turer på linjen? Vilken depå är det som ansvarar för tursättningen? Är 4744 möjligtvis stationerad i Lunda numera (flyttad från Björknäs?).
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 23 augusti 2011, 21:41:21 PM
Såvitt jag hört har Lunda fått 11 bussar för den trafiken.
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2011, 21:58:01 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 23 augusti 2011, 21:41:21 PM
Såvitt jag hört har Lunda fått 11 bussar för den trafiken.

Tack för uppgiften. Vet du mer om vilka vagnar (inv.nr.) det handlar om?
Det vore kul att se Volvo B10BLE/Säffle boggie även på övriga Lundalinjer.
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2011, 22:08:14 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2011, 21:58:01 PM
Tack för uppgiften. Vet du mer om vilka vagnar (inv.nr.) det handlar om?
Det vore kul att se Volvo B10BLE/Säffle boggie även på övriga Lundalinjer.

4738 och 4740 har synts på nynäsbanersättningen 35Ö
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Susanne skrivet 23 augusti 2011, 22:11:30 PM
Det som är så trist när det kommer sådana linjer som denna så är de gjorda för kontorsnissar. Varför kan det inte finnas direktbussar i övriga tider också och även på helgen? 
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2011, 22:17:37 PM
Citat från: Susanne skrivet 23 augusti 2011, 22:11:30 PM
Det som är så trist när det kommer sådana linjer som denna så är de gjorda för kontorsnissar. Varför kan det inte finnas direktbussar i övriga tider också och även på helgen? 

De är väl avsedda just för att transportera nissarna till o från jobbet. Avlasta övriga hårt belastade kommunikationer, som pendeln som nu går med reducerad kapacitet pga enkelspår vid Tomteboda.
Ytterst är det väl en kostnadsfråga (skattepengar) om man ska kunna ha direktbussar parallellt med pendeln alla tider på trafikdygnet.
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Omnilasse skrivet 23 augusti 2011, 22:48:23 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2011, 22:17:37 PM
De är väl avsedda just för att transportera nissarna till o från jobbet. Avlasta övriga hårt belastade kommunikationer, som pendeln som nu går med reducerad kapacitet pga enkelspår vid Tomteboda.
Ytterst är det väl en kostnadsfråga (skattepengar) om man ska kunna ha direktbussar parallellt med pendeln alla tider på trafikdygnet.
Precis - samtidigt är det oerhört dyrbart att "bara" ha trafik i rusningstid. En buss är så pass dyr idag - särskilt om det ska vara miljöbuss etc.. att om man bara har användning för den under högtrafik, så blir ju de fasta kostnaderna väldigt höga och för den delen blir det väldigt många delade tjänster för förarna.

När jag roat mig lite med att räkna på kostnader för exempelvis tunnelbana och pendeltåg, så är dock så att det nästan alltid blir billigare att transportera 50 personer i en buss, än i en tunnelbanevagn. Att spårtrafik blir billigare är egentligen en följd av att det förutsätts att människor får stå på resan. Men som sagt det som kostar är ju den lediga kapaciteten. Om pendeltåg utnyttjas fullt ut, är det egentligen inte dyrare att köra med fler bussar än att sätta in ytterligare pendeltåg. Och det blir ju egentligen billigare, ju bättre vagnparken utnyttjas. Just den här linjen tror jag inte så mycket på, men det finns andra som nog definitivt skulle leda till ökat resande totalt. Jag tänker exempelvis på att öka trafikeringstiden på 809. Brandbergen är ju ett typexempel på område som ligger lite avsides från pendeltåget och där en direktbuss därför kan få stora positiva effekter på resandet. 
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2011, 22:56:59 PM
Citat från: Omnilasse skrivet 23 augusti 2011, 22:48:23 PM
Precis - samtidigt är det oerhört dyrbart att "bara" ha trafik i rusningstid. En buss är så pass dyr idag - särskilt om det ska vara miljöbuss etc.. att om man bara har användning för den under högtrafik, så blir ju de fasta kostnaderna väldigt höga och för den delen blir det väldigt många delade tjänster för förarna.

När jag roat mig lite med att räkna på kostnader för exempelvis tunnelbana och pendeltåg, så är dock så att det nästan alltid blir billigare att transportera 50 personer i en buss, än i en tunnelbanevagn. Att spårtrafik blir billigare är egentligen en följd av att det förutsätts att människor får stå på resan. Men som sagt det som kostar är ju den lediga kapaciteten. Om pendeltåg utnyttjas fullt ut, är det egentligen inte dyrare att köra med fler bussar än att sätta in ytterligare pendeltåg. Och det blir ju egentligen billigare, ju bättre vagnparken utnyttjas. Just den här linjen tror jag inte så mycket på, men det finns andra som nog definitivt skulle leda till ökat resande totalt. Jag tänker exempelvis på att öka trafikeringstiden på 809. Brandbergen är ju ett typexempel på område som ligger lite avsides från pendeltåget och där en direktbuss därför kan få stora positiva effekter på resandet. 


Kommer mig att tänka på vad Johan Ekman sa i intervju i tidningen Bussbranschen. Han ville att en del av Nobinas nya VDL-dubbeldäckare (Norrtäljelinjen) i lågtrafik skulle meranvändas till t ex kryssningspassagerare i Stockholm, och tvärtom skulle turistbussar kunna förstärka SL-trafik vintertid när det finns överkapacitet. Men SL lär ha satt stopp för den typen av meranvändning av fordon i SL-trafik. annars ett smart upplägg för att kunna jämna ut toppar i trafiken utan att behöva ha en extra stor vagnpark.
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 23 augusti 2011, 23:12:40 PM
Nej men titta, en gammal göteborgare!
//Jonas G
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 24 augusti 2011, 07:58:39 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2011, 22:08:14 PM
4738 och 4740 har synts på nynäsbanersättningen 35Ö

Tack för denna uppgift. Även dessa vagnar är f.d. Björknäsvagnar, tidigare Göteborgare.

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 23 augusti 2011, 23:12:40 PM
Nej men titta, en gammal göteborgare!
//Jonas G

Ja, än  har den inte gjort sitt i Stockholmstrafiken.
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 24 augusti 2011, 09:14:01 AM
Miljögodkänd?
/J
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Bussföraren skrivet 24 augusti 2011, 09:22:19 AM
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2011, 22:56:59 PM
Kommer mig att tänka på vad Johan Ekman sa i intervju i tidningen Bussbranschen. Han ville att en del av Nobinas nya VDL-dubbeldäckare (Norrtäljelinjen) i lågtrafik skulle meranvändas till t ex kryssningspassagerare i Stockholm, och tvärtom skulle turistbussar kunna förstärka SL-trafik vintertid när det finns överkapacitet. Men SL lär ha satt stopp för den typen av meranvändning av fordon i SL-trafik. annars ett smart upplägg för att kunna jämna ut toppar i trafiken utan att behöva ha en extra stor vagnpark.

Det finns inget hinder att Nobina använder bussarna till egna uppdrag när de är "lediga", det gör man ju redan sedan länge.
Däremot accepterar givetvis inte SL att man använder ej linjeanpassade turistbussar i ordinarie linjetrafik, bussar som varken är designade eller utrustade för linjetrafik, sådana bussar kan användas vid störningar.
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Omnilasse skrivet 24 augusti 2011, 09:23:51 AM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 24 augusti 2011, 09:14:01 AM
Miljögodkänd?
/J
Funderade också på det. Rimligen måste man väl ha fått någon form av tillfällig dispens. Gäller ju också de ledbussar som nu hjälper upp 561 i högtrafik, som också kommer från N/V.
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 24 augusti 2011, 09:38:05 AM
Det finns ju vägar i innerstaden som är undantagna från miljözonen. Där får man ju köra med vad-som-helst.
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Bussföraren skrivet 24 augusti 2011, 09:42:45 AM
Sedan är det ju så att ända sedan zonen tillkom har efterlevandet i verkligheten från SL operatörerna varit sisådär, man kör med det man har tillgängligt.

Stockholms stad är ju väldigt svårflörtade med dispenser (med all rätt) och i princip har det bara varit vid akuta störningar och planerade stora avstängningar (typ T-Centralen-Gullmarsplan) i mitten på 2000 talet som det funnits dispenser
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Robert Brink skrivet 24 augusti 2011, 09:49:31 AM
CitatDet finns ju vägar i innerstaden som är undantagna från miljözonen. Där får man ju köra med vad-som-helst.

Fast Vasagatan är ingen av dessa...

Har dessutom svårt att tro på dispens från miljözon! (Att SL skulle söka det menar jag!) Däremot kan ju bussen vara godkänd trots sitt yttre skick...

//R
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 24 augusti 2011, 16:28:38 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2011, 21:58:01 PM
Det vore kul att se Volvo B10BLE/Säffle boggie även på övriga Lundalinjer.

Det händer nog bara en gång i så fall  :D Dessa bussar är för långa för att ta sig runt på de flesta Nobina-linjer i västerort. När Omnilinkboggierna 7185-7204 var nya förra hösten så hade man även lånat in några stycken från Södertälje. Dessa är 14,5 istället för 13,7  och det gick inte så bra tydligen.  :-\
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 24 augusti 2011, 16:48:02 PM
Citat från: Mrbuss skrivet 24 augusti 2011, 16:28:38 PM
Det händer nog bara en gång i så fall  :D Dessa bussar är för långa för att ta sig runt på de flesta Nobina-linjer i västerort. När Omnilinkboggierna 7185-7204 var nya förra hösten så hade man även lånat in några stycken från Södertälje. Dessa är 14,5 istället för 13,7  och det gick inte så bra tydligen.  :-\

Ok. Intressant. Då lär Lundas Volvo-boggievagnar hålla sig till linje 159.
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Måns Johannesson skrivet 24 augusti 2011, 23:53:52 PM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 23 augusti 2011, 21:58:01 PM
Tack för uppgiften. Vet du mer om vilka vagnar (inv.nr.) det handlar om?

4742-4747, 5141, 5143, 5145, 5173, 5175 skall det vara. Även ledvagnen 4981 skall tillhöra Mälarbanetrafiken men var den används vet jag ej, både 159 och 861 (som har dubbel turtäthet) skall väl gå med lågentré. Kanske går den på andra linjer i Karlhäll för att frigöra vagnar till 861?

/Måns
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Omnilasse skrivet 25 augusti 2011, 00:18:47 AM
Citat från: Måns Johannesson skrivet 24 augusti 2011, 23:53:52 PM
4742-4747, 5141, 5143, 5145, 5173, 5175 skall det vara. Även ledvagnen 4981 skall tillhöra Mälarbanetrafiken men var den används vet jag ej, både 159 och 861 (som har dubbel turtäthet) skall väl gå med lågentré. Kanske går den på andra linjer i Karlhäll för att frigöra vagnar till 861?

/Måns
561 måste du mena om du menar Kallhäll, 861 går ju också in till stan - men då med C som tillägg. Annars till Gullmarsplan där det väl också är utökad trafik - fast den delen tar ju Keolis hand om förstås.

I det här fallet har man väl fått ta vad som finns tillgänligt. Det finns ju inga bussar i Kallhäll som får köras med normalgolv. Men som "extratrafik" är det ju ett mindre problem och med så pass hög trafik på 561, tycker man nog det är acceptabelt att sätta in ett sådant omlopp där. Men det är väl rimligt att man i övrigt har den som reserv, och kanske inte lägger in den normalt på 561 heller, om vagntillgången är god. Fanns ju några vanliga fasta förstärkningar i Kallhäll förut, men jag vet inte om de fortfarande körs (på helger är det givetvis en hel del kvar), men då skulle man möjligen då, kunna använda normalgolvan på någon av dessa i sådana fall.
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: rengmark skrivet 25 augusti 2011, 00:29:07 AM
(http://img220.imageshack.us/img220/9310/img6172u.jpg)
Tydligen räckte inte heller boggierna till i Spånga.
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 25 augusti 2011, 08:08:27 AM
Citat från: Måns Johannesson skrivet 24 augusti 2011, 23:53:52 PM
4742-4747, 5141, 5143, 5145, 5173, 5175 skall det vara. Även ledvagnen 4981 skall tillhöra Mälarbanetrafiken men var den används vet jag ej, både 159 och 861 (som har dubbel turtäthet) skall väl gå med lågentré. Kanske går den på andra linjer i Karlhäll för att frigöra vagnar till 861?

/Måns

Tack för dessa uppgifter!

Citat från: Omnilasse skrivet 25 augusti 2011, 00:18:47 AM
561 måste du mena om du menar Kallhäll, 861 går ju också in till stan - men då med C som tillägg. Annars till Gullmarsplan där det väl också är utökad trafik - fast den delen tar ju Keolis hand om förstås.

I det här fallet har man väl fått ta vad som finns tillgänligt. Det finns ju inga bussar i Kallhäll som får köras med normalgolv. Men som "extratrafik" är det ju ett mindre problem och med så pass hög trafik på 561, tycker man nog det är acceptabelt att sätta in ett sådant omlopp där. Men det är väl rimligt att man i övrigt har den som reserv, och kanske inte lägger in den normalt på 561 heller, om vagntillgången är god. Fanns ju några vanliga fasta förstärkningar i Kallhäll förut, men jag vet inte om de fortfarande körs (på helger är det givetvis en hel del kvar), men då skulle man möjligen då, kunna använda normalgolvan på någon av dessa i sådana fall.

Såg nya Arriva 7229 skyltad "Ej i trafik" på Sveavägen idag i riktning Sergels torg (med passagerare). Misstänker att den trafikerade 561:an.
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 25 augusti 2011, 08:08:45 AM
Citat från: rengmark skrivet 25 augusti 2011, 00:29:07 AM
(http://img220.imageshack.us/img220/9310/img6172u.jpg)
Tydligen räckte inte heller boggierna till i Spånga.

Se där. Tack för denna bild!
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 augusti 2011, 10:37:47 AM
4747 saknar jag på bild, måste jagas
Titel: SV: Nya linje 159 - Centralen-Spånga stn
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 25 augusti 2011, 11:54:04 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 25 augusti 2011, 08:08:27 AM

Såg nya Arriva 7229 skyltad "Ej i trafik" på Sveavägen idag i riktning Sergels torg (med passagerare). Misstänker att den trafikerade 561:an.

Får rätta mig själv. Naturligtvis var det 565:an  :)