Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: RoggaBoy skrivet 23 augusti 2011, 19:21:36 PM

Titel: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 23 augusti 2011, 19:21:36 PM
http://www.tabussen.nu/media/30575/annons%20intresseanm%C3%A4lan%20t%C3%A4tort.pdf (http://www.tabussen.nu/media/30575/annons%20intresseanm%C3%A4lan%20t%C3%A4tort.pdf)

Trafikstart: 2012-06-11
Titel: SV: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: 1896 skrivet 23 augusti 2011, 19:39:13 PM
Hur ska Nobina kunna återta tappad mark, när dom bara håller på och fjantar med sådana här småupphandlingar hela tiden där uppe ? Måste ju sortera under någon form av diskriminering.
Titel: Re:
Skrivet av: Ersa skrivet 23 augusti 2011, 19:42:40 PM
Nobina kan bjuda på trafiken med samma villkor som alla andra stora och små företag. Men vad har Lycksele tätort med Nobinas tappade mark att göra?
Titel: SV: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: Bussföraren skrivet 23 augusti 2011, 19:46:45 PM
Det är nog uteslutet att Nobina eller Veolia skulle anstränga sig med att lämna in ett anbud på den lilla volymen under 5 år mitt ute i ingenstans långt från övriga uppdrag.

Busspoolen med KR Trafik som huvudkonkurrent är ett inte alltför våghalsigt tips, tror nog på KR där  ;)

De flesta stora kontrakten är ju f.ö redan upphandlade i närtid så det dröjer lång tid till nästa omgång, och inte tror jag att Nobina kommer att lyfta blickarna norr om Dalälven särskilt mycket framöver annat än där tätortskontraktet i Sundsvall kommer ut nästa gång och kanske försöka försvara Härnösand.
Titel: SV: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: 1896 skrivet 23 augusti 2011, 19:57:16 PM
Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2011, 19:42:40 PM
Nobina kan bjuda på trafiken med samma villkor som alla andra stora och små företag. Men vad har Lycksele tätort med Nobinas tappade mark att göra?

Förstod att du skulle opponera dig.  ;D

Lycksele var ett starkt fäste för Postens Diligenstrafik, hela Norrland är ju i princip tappad mark.
Titel: SV: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: RoggaBoy skrivet 23 augusti 2011, 20:05:10 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 23 augusti 2011, 19:46:45 PM
Det är nog uteslutet att Nobina eller Veolia skulle anstränga sig med att lämna in ett anbud på den lilla volymen under 5 år mitt ute i ingenstans långt från övriga uppdrag.

Busspoolen med KR Trafik som huvudkonkurrent är ett inte alltför våghalsigt tips, tror nog på KR där  ;)

De flesta stora kontrakten är ju f.ö redan upphandlade i närtid så det dröjer lång tid till nästa omgång, och inte tror jag att Nobina kommer att lyfta blickarna norr om Dalälven särskilt mycket framöver annat än där tätortskontraktet i Sundsvall kommer ut nästa gång och kanske försöka försvara Härnösand.

När är det dags för upphandling av stadsbussarna i Sundsvall? I Härnösand har ju bara Swebus/Nobina lagt anbud tidigare och någon annan verkar inte vilja ha det.

Däremot tror jag nog att KR kommer lämna anbud på Lycksele när man ändå har Blå vägen tex. Artic bus ligger nog risigt till där, men det beror ju på om man lyckas bättre med anbudet hos Busspoolen denna gång.
Titel: SV: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: 1896 skrivet 23 augusti 2011, 20:11:55 PM
Ö-vik ska väl ut på anbud 2013 enligt den info jag har, är ju också tappad mark för Nobina.
Titel: SV: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: swedebear skrivet 23 augusti 2011, 20:23:11 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 augusti 2011, 20:11:55 PM
Ö-vik ska väl ut på anbud 2013 enligt den info jag har, är ju också tappad mark för Nobina.

Det låter intressant, är det både tätort- och regionaltrafiken då? Tycker Veolia sköter tätortstrafiken rätt så bra, men det är
klart man önskar att bussarna var lite modernare
Titel: SV: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 23 augusti 2011, 20:54:05 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 augusti 2011, 19:57:16 PM
Förstod att du skulle opponera dig.  ;D

Lycksele var ett starkt fäste för Postens Diligenstrafik, hela Norrland är ju i princip tappad mark.

Tappad och tappad, Nobina har väl avvecklat sina norrländska uppdrag under kontrollerade former snarare, dvs man har avstått från att delta i de flesta av de senaste upphandlingarna..
Titel: SV: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: Jacob med C skrivet 24 augusti 2011, 01:12:11 AM
Gäller upphandlingen 2 bussar?
Titel: SV: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: 1896 skrivet 24 augusti 2011, 11:51:17 AM
Citat från: Greger Larsson skrivet 23 augusti 2011, 20:54:05 PM
Tappad och tappad, Nobina har väl avvecklat sina norrländska uppdrag under kontrollerade former snarare, dvs man har avstått från att delta i de flesta av de senaste upphandlingarna..

Tacka fasen för det, när dom bara går ut med små volymer som är omöjliga att få lönsamhet i för Nobina.
Titel: SV: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 24 augusti 2011, 13:11:19 PM
Egentligen är det väl så att alla trafiktillstånd konfiskerades av länshuvudmännen för ca 30 år sedan. Då förlorade alla bussföretag "sin" mark och har inte längre möjöighet att återta denna. I stället får bussföretagen, om de så vill, bjuda på anbudsupphandlad trafik och finna sig i att få trafik där de bäst kan få till ett konkurrenskraftigt bud.

Sedan bör vi kanske komma ihåg att GDG Biltrafik, Postverkets Diligenstrafik och SJ Busstrafik till stora delar bestod av uppköpt och tvångsförstatligad trafik, samt att Nobina bytt en hel del trafikområden pga upphandlingar, varför de ursprungliga "markbrytarna" runt om i landet är några helt andra än dagens privata Nobina. Egentligen borde trafiken återgå till de ursprungliga markbrytarnas efterlevande! Det hade verkligen varit att återta tappad mark.
Titel: Re:
Skrivet av: Ersa skrivet 24 augusti 2011, 13:41:55 PM
Så är då egentligen de små företagen i Busspoolen de som är de mest "rätta" att inneha sin trafik i Lycksele, om man nu ska köra på denna udda nostalgiinriktning?
Titel: SV: Re:
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 24 augusti 2011, 14:02:30 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2011, 13:41:55 PM
Så är då egentligen de små företagen i Busspoolen de som är de mest "rätta" att inneha sin trafik i Lycksele, om man nu ska köra på denna udda nostalgiinriktning?
Jag tänkte närmast på de efterlevande, dvs bröstarvingarna. Det är inte säkert att dessa finns kvar inom bussnäringen längre, men om de konfiskerade trafiktillstånden skall återlämnas till någon, så måste det ju vara till bröstarvingarna. Så har skett inom vissa öststater när gamla byggnader och marker har återlämnats efter Sovjettiden. Inte är väl detta någon udda syn på saken? Jag tog bara detta synsätt som motvikt till det synsätt som verkar göra gällande att det "bara" är Nobina som har "rätt" till all trafik här i landet.
Titel: SV: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: 1896 skrivet 24 augusti 2011, 14:18:09 PM
Jag har ingenting emot små privata företag så länge dom håller sig på sin kant, men jag tycker att det är fel, när stora privata företag ska sko sig på sådant som vanligt folk är beroende av att det finns och fungerar. Och ja, jag vet att Nobina är privatägt numera, men det är ändå det mest korrekta, dessutom får dom ju inte vara sämre än att dom kan ändra sig. Det är ju tragiskt att huvudmannareformen har lett till att snart sagt all offentligägd busstrafik har blivit privat, men det var väl det man var ute efter när man tog beslutet -78.

Hugo Chavez är min idol.  ;)
Titel: SV: Re:
Skrivet av: Ersa skrivet 24 augusti 2011, 16:24:49 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 24 augusti 2011, 14:02:30 PM
Jag tog bara detta synsätt som motvikt till det synsätt som verkar göra gällande att det "bara" är Nobina som har "rätt" till all trafik här i landet.

Jag förstår till fullo det hypotetiska upplägget.

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 augusti 2011, 14:18:09 PM
Jag har ingenting emot små privata företag så länge dom håller sig på sin kant

Men som Mats Karlsson skrev, att om vi ska följa din logik så har ju Postens efterföljare inget att hämta på många ställen i norra Sverige. Du verkar helt bortse från alla privata smååkare som körde trafik innan staten kom och tvångsinlöste deras företag in i Postens diligenstrafik. Och då dessa privata smååkare var där först, är det ju Nobina som ska backa och "hålla sig på sin kant" - Om vi nu ska följa ditt enda argument vill säga.

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 24 augusti 2011, 14:18:09 PM
men jag tycker att det är fel, när stora privata företag ska sko sig på sådant som vanligt folk är beroende av att det finns och fungerar. Och ja, jag vet att Nobina är privatägt numera, men det är ändå det mest korrekta, dessutom får dom ju inte vara sämre än att dom kan ändra sig. Det är ju tragiskt att huvudmannareformen har lett till att snart sagt all offentligägd busstrafik har blivit privat, men det var väl det man var ute efter när man tog beslutet -78.

Vidare (enligt din logik) borde väl det privata företaget Nobina helt kastas ut från Västerbotten, och ersättas med Polarbuss i söder och Skelleftebuss i norr? Så du borde ju egentligen sitta och hoppas på att Umeå kommun återtar sin trafik i kommunal regi och fråntar Nobina sin trafik. Eller? ::)
Titel: SV: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: Jan skrivet 24 augusti 2011, 17:39:17 PM
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 augusti 2011, 20:11:55 PM
Ö-vik ska väl ut på anbud 2013 enligt den info jag har, är ju också tappad mark för Nobina.
Ska Övik ut 2013 så är väl det dags för hela Västernorrland utom Nobinas del i Härnösand.
Titel: SV: Upphandling Lycksele tätort
Skrivet av: 1896 skrivet 24 augusti 2011, 18:22:18 PM
Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2011, 16:24:49 PM


Men som Mats Karlsson skrev, att om vi ska följa din logik så har ju Postens efterföljare inget att hämta på många ställen i norra Sverige. Du verkar helt bortse från alla privata smååkare som körde trafik innan staten kom och tvångsinlöste deras företag in i Postens diligenstrafik. Och då dessa privata smååkare var där först, är det ju Nobina som ska backa och "hålla sig på sin kant" - Om vi nu ska följa ditt enda argument vill säga.

Vidare (enligt din logik) borde väl det privata företaget Nobina helt kastas ut från Västerbotten, och ersättas med Polarbuss i söder och Skelleftebuss i norr? Så du borde ju egentligen sitta och hoppas på att Umeå kommun återtar sin trafik i kommunal regi och fråntar Nobina sin trafik. Eller? ::)

Har jag någonsin sagt att jag tycker att det är fel att tvångsförstatliga ?  ???

Ska det bli helt rätt ska ju Nobina förstatligas igen, och som jag skrev i nån annan tråd för länge sedan, för att storleken på bolaget ska bli likvärdig, ska Veolias Sverige del införlivas med Nobina. Men ska det vara någon vits med det, måste vi ju först få slut på pajaserierna med upphandlingar.