Vi börjar vid Slussen, med en Volvo 8900 på linje 71. Kändes lite ovant efter alla dom gånger man har sett MAN åka fram och tillbaka, men det kändes som ett lyft med lite nya bussar! :) Här står 5707:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7487.jpg)
Vi rör oss ner en nivå, till bussterminalen. Jag befann mig inom ett ganska begränsat område mellan Slussen och Sickla Udde, men det vart en del i alla fall. :) Vi börjar med stombuss Keolis 6442 på linje 402 till Kvarnholmen:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7488.jpg)
Två + två - fr. vä: 7041, 6430, 6420 och 7050:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7490.jpg)
Nobina 1869 på linje 401:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7491.jpg)
Min premiärresa med nya bussarna blev i OmniLink-leden 6047, från Slussen till Henriksdalsviadukten på linje 402. Skönt och bekvämt :):
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7494.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7495.jpg)
Kort promenad till Henriksdal. Nobina 0072 på 401:an:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7497.jpg)
Keolis 7055:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7500.jpg)
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7501.jpg)
Keolis 6456:
(http://i749.photobucket.com/albums/xx136/B_photo/IMG_7502.jpg)
Jag har idag åkt samtliga nya bussmodeller som Keolis har börjat att köra med och de bussar som jag blev mest (positivt) överaskad av var de nya Volvo B7RLE 8907 bussarna. :)
Citat från: Daniel S skrivet 22 augusti 2011, 21:43:25 PM
Jag har idag åkt samtliga nya bussmodeller som Keolis har börjat att köra med och de bussar som jag blev mest (positivt) överaskad av var de nya Volvo B7RLE 8907 bussarna. :)
Det var ju intressant att höra! Har själv inte hunnit testa dem men åkte med en förare så sa att det skramlade mycket och var allmänt dåliga...
Citat från: Carl Eric skrivet 23 augusti 2011, 16:53:48 PM
Det var ju intressant att höra! Har själv inte hunnit testa dem men åkte med en förare så sa att det skramlade mycket och var allmänt dåliga...
Ryckte ut på ett vagnbyte idag, och fick köra två långa 57xx vagnar. De kändes väldigt välbyggda, och var en positiv överraskning, scaniadiggare som man ändå är nånstans i själen. Även möbleringen verkar bra, bara framåtvända sittplatser på "övre däck", dit två trappsteg leder. Hyfsad utsikt!
/Ted
OmniLink-leden var riktigt mjuk och skön i inbromsningar/gasningar även i snäva kurvor (fisksätta motorvägen > ostronvägen) kan (bero på föraren vet ej) men gasningar och bromsningar vet jag att det var inte var föraren för bussen fick nästan tvärbromsa och då kännandes det ganska mjukt ändå (bil svängde in framför bussen vid london vidadukten) :)
ni ska jag försöka åka Volvo 8900 :)
Citat från: Ted S skrivet 23 augusti 2011, 17:00:34 PM
Ryckte ut på ett vagnbyte idag, och fick köra två långa 57xx vagnar. De kändes väldigt välbyggda, och var en positiv överraskning, scaniadiggare som man ändå är nånstans i själen. Även möbleringen verkar bra, bara framåtvända sittplatser på "övre däck", dit två trappsteg leder. Hyfsad utsikt!
/Ted
Så olika man upplever det :) Har hunnit åka några svängar nu med diverse bussar. Som passagerare var jag allt annat än imponerad av scania-boggin. Hög ljudnivå i bakre delen av bussen (från mittendörren och bakåt). Motorljud i klass med B9S samt en mycket högljudd AC. Dessutom tycker jag de har en "nervös" gång. Vid gaspådrag känns det som det är för låga varv på motorn och vid inbromsning "vibrerar/skakar" bussen (något överdrivet förstås, men tendenserna finns). Dessutom knakar inredningen betänkligt när man åker över ett brunnslock, för att vara helt nya bussar .
Lika missnöjd som jag är med Scanian, lika imponerad blev jag av MAN-leden :) Den tystaste låggolvledbussen jag har åkt i hittills. Dessutom kändes fjädringen behaglig. AC:n hördes knappt.
Tycker däremot man har försökt trycka in för många säten i båda modellerna. Fler barnvagnsplatser vore på sin plats.
Enligt kolleger som kör 8500 facelift så är de väldigt skramliga
Citat från: Marcus Li skrivet 23 augusti 2011, 21:40:21 PM
Så olika man upplever det :) Har hunnit åka några svängar nu med diverse bussar. Som passagerare var jag allt annat än imponerad av scania-boggin. Hög ljudnivå i bakre delen av bussen (från mittendörren och bakåt). Motorljud i klass med B9S samt en mycket högljudd AC. Dessutom tycker jag de har en "nervös" gång. Vid gaspådrag känns det som det är för låga varv på motorn och vid inbromsning "vibrerar/skakar" bussen (något överdrivet förstås, men tendenserna finns). Dessutom knakar inredningen betänkligt när man åker över ett brunnslock, för att vara helt nya bussar .
---
Nu var det den nya volvoboggien jag hade provkört. Hos Keolis är de numrerade i 57xx serien.
/Ted
Citat från: yngrot skrivet 25 augusti 2011, 00:55:19 AM
Enligt kolleger som kör 8500 facelift så är de väldigt skramliga
Men de bussar som rullar i N/V och Sydväst är inte 8500 facelift utan "äkta" 8900 bussar. Dessa har alltså ingenting med 8500 att göra.
Förarplatsen i facelift är lika som i 8900 . Sen kan det ju hända att Säffle satt ihop 8900 bättre vad avser skrammel
Citat från: yngrot skrivet 25 augusti 2011, 12:20:04 PM
Förarplatsen i facelift är lika som i 8900 . Sen kan det ju hända att Säffle satt ihop 8900 bättre vad avser skrammel
takpanelen ser annorlunda ut, så det är inte riktigt samma
Ok det var nytt för mig . Min Volvo kontakt har uppgett att förarplatsen är lika .