Från BSBV / TSB övertogs Ältagaraget, som ses strax innan det och garaget i Tyresö ersattes av det nybyggda Bollmoragaraget.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6733400ltagaraget-B.jpg?t=1314038977)
Bussarna är H3 5741, H63 7927, H81 6733 och H65A 6223.
En härlig miljöbild med intressanta fordon!
Lustigt skyltning på CF:n!
Mvh Gunnar
Trevlig bild! Ältagaraget, var det en satellit - depå för Björknäs? Undrar om Tyresögaraget var tagen i drift när bilden togs. Tyresödepå kom för övrigt i drift under 1981.
/Peter
Bollmoradepån togs väl i skarp drift till vintertidtabellen 1981? och i samband med detta upphörde Tyresögaraget och Ältagaraget.
För de yngre "diggarna" kanske vi ska beskriva var de gamla garagen låg, Tyresögaraget låg efter vägen mot Brevik, i höjd med dagens hållplats Tyresö Slott på 805:an. GPS: N 59° 14.358', E 18° 18.053' byggnaden finns kvar än idag f.ö (om den inte är riven under de senaste åren)
Hur är det med Ältagaraget, står det kvar?
Oj, nån bussförare hade nyligen köpt en splitterny Saab 900! De där bakljusen kom med 1980 års modell. :)
Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2011, 10:57:11 AM
Oj, nån bussförare hade nyligen köpt en splitterny Saab 900! De där bakljusen kom med 1980 års modell. :)
Och en 244 GLT, -80 eller -81
Citat från: Ersa skrivet 23 augusti 2011, 10:57:11 AM
Oj, nån bussförare hade nyligen köpt en splitterny Saab 900! De där bakljusen kom med 1980 års modell. :)
Hehe, på den tiden var väl inte biljettsystemet så avancerat, så det kanske fanns möjlighet att spä på lönen lite ;). Werner Westin blev en gång avrådd aven kollega att anställa en viss konduktör, med förklaringen att han stal ur kassan. Westin lär ha svarat: En konduktör som inte kan hålla sig med kaffepengar vill jag inte ha...
Ältagaraget är rivet sedan många år. Ligger en rackethall på ungefär samma plats idag. Dock finns personalbostäderna intill kvar.
Citat från: HB skrivet 23 augusti 2011, 20:37:29 PM
Ältagaraget är rivet sedan många år. Ligger en rackethall på ungefär samma plats idag. Dock finns personalbostäderna intill kvar.
Rymde garaget 12 m bussar? Hade varit perfekt för veteranbussar, men här i stockholmsområdet kan man ju inte spara sådant pga markpriserna. Snart är alla gamla klassiska garagen jämnade med marken.
Citat från: Drängen skrivet 23 augusti 2011, 20:22:09 PM
Hehe, på den tiden var väl inte biljettsystemet så avancerat, så det kanske fanns möjlighet att spä på lönen lite ;). Werner Westin blev en gång avrådd aven kollega att anställa en viss konduktör, med förklaringen att han stal ur kassan. Westin lär ha svarat: En konduktör som inte kan hålla sig med kaffepengar vill jag inte ha...
Sedan kupongsystemet infördes på -70 talet försvann alla sådana möjligheter, om man inte tryckte egna kuponger vill säga, men även det skulle nog inte gett någon större förtjänst på årsbasis.
De enda som fortfarande kunde göra pengar på den tiden var Arlandagänget :-)
Citat från: HB skrivet 23 augusti 2011, 20:37:29 PM
Ältagaraget är rivet sedan många år. Ligger en rackethall på ungefär samma plats idag. Dock finns personalbostäderna intill kvar.
Jasså det är så, jag var och snurrade i trakterna för något år sedan men tyckte inte att jag kände igen något :-( Bara en massa nya villor och idrottsplaner.
Vad är koordinaterna för var denna byggnad exakt låg?
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 augusti 2011, 21:53:19 PM
Rymde garaget 12 m bussar? Hade varit perfekt för veteranbussar, men här i stockholmsområdet kan man ju inte spara sådant pga markpriserna. Snart är alla gamla klassiska garagen jämnade med marken.
Det var uppe på sin tid flera gånger och vi kontaktade berörda och visade vårt intresse men tyvärr, tyvärr så handlade det om pengar som vi inte hade och bidrag som vi inte kunde få! Det fanns stora kommersiella krafter som också visade intresse!
Mr H
Citat från: Bussföraren skrivet 23 augusti 2011, 10:50:03 AM
Bollmoradepån togs väl i skarp drift till vintertidtabellen 1981? och i samband med detta upphörde Tyresögaraget och Ältagaraget.
För de yngre "diggarna" kanske vi ska beskriva var de gamla garagen låg, Tyresögaraget låg efter vägen mot Brevik, i höjd med dagens hållplats Tyresö Slott på 805:an. GPS: N 59° 14.358', E 18° 18.053' byggnaden finns kvar än idag f.ö (om den inte är riven under de senaste åren)
Hur är det med Ältagaraget, står det kvar?
Ordet "diggare" är nog det töntigaste jag hört. Att bli kallad "diggare" är ta mig 17 värre än "mupp" eller "nörd".
Citat från: Buss-busen skrivet 28 augusti 2011, 12:45:50 PM
Ordet "diggare" är nog det töntigaste jag hört. Att bli kallad "diggare" är ta mig 17 värre än "mupp" eller "nörd".
Kanske bättre att du håller dig till ämnet än att du ska diskutera enstaka ord i en mening?
Citat från: Björn Forslund skrivet 28 augusti 2011, 16:30:04 PM
Kanske bättre att du håller dig till ämnet än att du ska diskutera enstaka ord i en mening?
Trampade jag på en öm tå månne? För att då gå till ämnet, så kan jag ju säga att det är trevligt med gamla bilder. Vad gäller den udda skyltningen på CF:aren, så kan det ju vara så att föraren vevade bort 0:an för att han/hon skulle tomköra till garaget.
Citat från: Buss-busen skrivet 28 augusti 2011, 21:09:51 PM
Trampade jag på en öm tå månne? För att då gå till ämnet, så kan jag ju säga att det är trevligt med gamla bilder. Vad gäller den udda skyltningen på CF:aren, så kan det ju vara så att föraren vevade bort 0:an för att han/hon skulle tomköra till garaget.
Nej, vill du diskutera enstaka ord du inte gillar så får du gärna göra det, men gör det då i "ordet är fritt".
För att återgå till ämnet så noterar jag att CF:en verkar ha den "lyxigare" variant av grillsarg som ser kromad (är kromad?) ut. De normala på de flesta CF var ju i ganska matt aluminium. Jag har en sprillans ny alltjämt förpackad "kromad" sarg stammande från Huddingegaragets reservdelsförråd. Var de "kromade " monterade i efterhand efter krockskador?
Tack för en mycket trevlig bild!
De senaste uppgifterna jag har om placering i Ältagaraget, våren 1981 var:
H1 (Vo B58/Säffle): 5188
H54 (Vo B58/Säffle): 4823, 4833
H58 (Vo B58/Säffle): 4969-4971
H65B (Sc CF76): 7060
H81 (Vo B58/SKV): 6733
På din bild kan man se att 6733 fanns kvar, men att vagnarna H3 5741, H63 7927 och H65A 6223 tillkommit.
Tack för uppgifterna. H1:an 5188 hade väl igensatt bakruta vill jag minnas.
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 31 augusti 2011, 21:52:52 PM
Tack för uppgifterna. H1:an 5188 hade väl igensatt bakruta vill jag minnas.
/Peter
Varsågod. Jag minns att en eller ett fåtal H1:or hade igensatt bakruta, men minns inte vilka. Det handlade i alla fall om H1:or i dåvarande Östra trafikdistriktet (400- och 800-linjerna).
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 01 september 2011, 10:03:06 AM
Varsågod. Jag minns att en eller ett fåtal H1:or hade igensatt bakruta, men minns inte vilka. Det handlade i alla fall om H1:or i dåvarande Östra trafikdistriktet (400- och 800-linjerna).
5188 och 5192 var det som hade igensatta bakrutor (från leverans). 5192 förlorade detta redan i början av 80-talet medan 5188 behöll dem till 1989, sannolikt i samband med omlackering.
5188 var för övrigt lite av en prototyp med den kortare karossen (12,10m), samma som 5612-5631 hade, resterande 56-vagnar var 12,00m. De äldre vagnarna var 12,25m. 53- och 54-vagnarna mätte t.o.m. 12,35m. Rörigt värre... ;)
5188 hade också, liksom 56-vagnarna, skivdörrar i original. Med andra ord inte ombyggd.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 04 september 2011, 17:02:49 PM
5188 och 5192 var det som hade igensatta bakrutor (från leverans). 5192 förlorade detta redan i början av 80-talet medan 5188 behöll dem till 1989, sannolikt i samband med omlackering.
5188 var för övrigt lite av en prototyp med den kortare karossen (12,10m), samma som 5612-5631 hade, resterande 56-vagnar var 12,00m. De äldre vagnarna var 12,25m. 53- och 54-vagnarna mätte t.o.m. 12,35m. Rörigt värre... ;)
5188 hade också, liksom 56-vagnarna, skivdörrar i original. Med andra ord inte ombyggd.
Tack för dessa detaljerade uppgifter.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 04 september 2011, 17:02:49 PM
5188 och 5192 var det som hade igensatta bakrutor (från leverans). 5192 förlorade detta redan i början av 80-talet medan 5188 behöll dem till 1989, sannolikt i samband med omlackering.
5188 var för övrigt lite av en prototyp med den kortare karossen (12,10m), samma som 5612-5631 hade, resterande 56-vagnar var 12,00m. De äldre vagnarna var 12,25m. 53- och 54-vagnarna mätte t.o.m. 12,35m. Rörigt värre... ;)
5188 hade också, liksom 56-vagnarna, skivdörrar i original. Med andra ord inte ombyggd.
fd 5188 avslutade ju sitt liv i Sverige hos Swebus i Ösmo, föraplatsmässigt var den också identisk med 56 vagnarna, årsm -79
Angående det tidigare garaget i Tyresö, visst finns det kvar man nu huserar olika byggfirmor i lokalerna som ser helt annorlunda ut. Tyvärr har man rödmålat garaget och satt upp ett plank ut mot vägen. Helt annorlunda mot när man var liten och bussen vände på garageplanen innan den for tillbaka till Tyresö och Bollmora. Så för den nyfikne finns garaget kvar men det är tyvärr inte mycket att se, det är sig alldeles för olikt.