Nu när alla har haft sin semester så kom ett brev från Länstrafiken Västerbotten idag om förändringar som sker redan 1/9 2011. Höjning av länskortet för oss som har det som årskort sker med över 300kr per månad, eller rättare sagt med 311kr, från 958kr till 1269kr.
Något annat län som tidigare chockhöjt med liknande priser på samma korta tid.
1/1 2011 sänktes samma länskort som årskort med ca 100kr.
Det var en häftig höjning! Men det är väl ändå ett stort giltighetsområde? Gäller det bara inom Västerbotten eller över länsgräns också? Och hur är det med Mo i Rana?
Citat från: tågluffaren skrivet 22 augusti 2011, 13:27:54 PM
Det var en häftig höjning! Men det är väl ändå ett stort giltighetsområde? Gäller det bara inom Västerbotten eller över länsgräns också? Och hur är det med Mo i Rana?
Det gäller på buss och tåg i Västerbotten bara. Linjen till Mo i Rana försvinner när KR tar över Blå vägen den 4/9.
http://www.tabussen.nu/media/30536/biljettpris%20fr%20o%20m%20septemer%202011.pdf (http://www.tabussen.nu/media/30536/biljettpris%20fr%20o%20m%20septemer%202011.pdf)
Även övriga kort och enkelbiljetter berörs, dock inte lika mycket.
Vet inte om man får prata om detta ämne egentligen här på forumet. Men eftersom man aldrig får svar på sina frågor trotts upprepande mail-kontakt så tar jag mig friheten och skriva av sig mina känslor här.
Men hur kan Länstrafiken göra så här, hur kan man höja priset hela tiden, man är redan allt för dyr om man lyssnar på folk.
Äger man en bil som du behöver någon gång i veckan så har man ju alla fasta avgifter och kostnader ändå. Därför betyder det ju att priset för och köra en bil med 1 - 4 personer är samma oavsett om du har en dyr bil på avbetalning eller en rostig bil som du äger. Den ända kostnad som tillkommer är alltså bensinen i stora drag.
Med dagens bensinpris kan jag alltså åka själv i bil för drygt 15:- milen om din bil drar som en normal bil. Detta innebär att en resa Skelleftehamn - Solbacken kostar högst 45:- tur och retur.
Solbacken är ett köpcentrum längs E4 norr om staden som erbjuder gratis parkering och allt det. Kan det vara 3 kilometer från centrum. Inte är det mycket.
Man behöver inte passera centrum för att åka från Skelleftehamn. Så säg det är 15 kilometer dit och parkeringen är gratis. Därför räknar jag bensin för 45:- tur och retur.
Bussen kostar 41 + 25 + 25 + 41 med kontantbiljett från sep och detta blir 132:- tur och retur med buss med kontantbiljetterna.
Om jag hinner med på övergången kan resa däremot fixas med 34:- per väg alltså 68:- totalt tur och retur om jag åker på resekort där man köpt ett antal sträck-bundna resor mellan 2 orter.
Månadskortet höjs till 810:- nu.
Eftersom jag gillar och är intresserad av lokaltrafik och vill att folk ska åka buss så brukar jag fråga runt bland vänner och annat vad dom tycker är acceptabelt pris för ett månadskort Skelleftehamn - Skellefteå ink stadsbussarna. (810 från 1 sep är dagens pris) och dom flesta bilåkare säger följande.
5 - 600:- är dom beredd och betala per månad. men skulle aldrig drömma om och åka buss idag, främst på grund av höga priset, men egentligen klagar dom ännu mer på avsaknaden av smidiga byten, det normala är att man får vänta 25 till en evighet på staden för att kunna resa vidare då man har en förmåga, även inom länstrafikens egen trafik och låta vissa bussar avgå 5 minuter förre alla andra ankommer.
Styv tabell med fasta avgångstider är inget man känner till i denna stad. Ska byte mellan stadsbuss i staden och buss mot hamn som exempel behöva vara 55 minuter betyder det ju att du inte hinner byta på övergången och det innebär en mycket dyrare och längre resa.
Så det man måste göra är:
Steg ett, fixa anslutningar, något fler turer och styv tabell så gott det går. Helgtrafik behövs också. Det saknas på många platser idag.
Sedan sänk priserna i alla fall på förköpta biljetter och månadskorten rejält
Steg 3 är och skaffa värdekort som laddas med en summa pengar och sedan går och åka med på alla typer av resor.
Före man gjort detta så kan jag tyvärr inte, fast jag egentligen skulle vilja, rekommendera någon och åka buss här i Skellefteå.
Det är så illa att jag själv väljer bort buss så ofta jag kan, slipper jag åka buss och istället välja biltransport så gör jag det, mot min egen vilja, men det ska inte ta 2 timmar och kosta närmare 25 + 41 (66:-):- och åka buss kortare en 2 mil i tättbebyggt område.
(120 tur och retur alltså)
Om alla byten klaffar, vilket dom inte gör till 75% så kan man fixa resan på 34:- vägen med resekort, 68:- tur och retur. Men eftersom det inte finns så många turer med vidare anslutning så betyder det oftast att minst 1 av vägarna blir det högre priset på resan)
Jag tyckte förut att priset på länskortet var attraktiva då man kunde köpa en månads fototur i länet för cirka 1200:- men nu har man passerat min magiska gräns och hamnat på 1450:- så min plan och göra ny fotoresa under 2012 i maj får vi nu se över hur det blir med den.
Jag har skrivit mina synpunkter till länstrafiken utan gensvar, dom svarar inte på mail trotts upprepade försök under flera års tid.
Och nu har dom nog skrämt bort sina sista tappra kunder är jag rädd för. Tyvärr alltså.
Nu har jag bara detta forum kvar för att skriva av sig sina synpunkter på.
Senast jag åkte buss i detta län var i juni då jag var in till staden för att fota. Det var också senaste gången jag var på fototur inne i Själva Skellefteå.
Intresset för bussar försvinner när du blir mer och mer emot länstrafiken och deras sett och styra.
Mitt intresse för lokaltrafik minskar eftersom man blir mer och mer besviken på det hela.
För när du inte äns själv känner för att ta bussen längre då det inte är ett pris eller tidsmässigt bra alternativ, då är det illa, när du själv ger upp hoppet och tappar tron, då är det illa.
Gör något snart, medan ni har resenärerna kvar är mitt råd. Om ett år har ni tappat för många kunder för att det ska gå och laga detta.
/Jona
Bra skrivet Jona!
http://www.vk.se/Article.jsp?article=470346 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=470346)
klart en artikel inte kan vara utan kommentarer. ;)
Finns ingen bil du kan köra för 15:-/milen :-)
Mellan 25-40:- brukar man hamna, säg 30:- som ett rimligt medelvärde ute på landsbygden.
Citat från: Bussföraren skrivet 24 augusti 2011, 09:03:15 AM
Finns ingen bil du kan köra för 15:-/milen :-)
Okej, då ska vi börja räkna här, min broders volvo 740, min faders gamla volvo, min mors bil, jag kan fortsätta i en evighet och rabbla bilar som drar kring 0,8 milen, och ja jag räknade endast förbrukning då det är den ända avgift man kan dra av då kostnader ändå är fasta oavsett antal rullade mil i övrigt.
Annars är det ju självklart så att jag kan tala om för dom att din bil drar mer än vad den gör så du måste slänga bort en tio kronor på marken varje gång du tankat för 20:- typ. Hur smart verkar det vara.
Jag frågade kamrater och familjer om förbrukningen och räknade sedan ut mot gällande taxa för bensin vad en resa kostar på ett ungefär.
Jag skrev också varför jag räknar så ja, här i Norrland kostar det inte mer en 15:- milen högst och framföra sin bil.
Sedan kan man för dessa 15:- milen ändå åka 4 pers, så per person kan man resa hyfsat billigt.
Det som är värst är att jag tappat min religion, det jag har trott på hela mitt ungdoms och vuxna liv är nu inget jag kan rekommendera och inte ens känner att jag kan utöva. Tyvärr.
Men oftast tillbringar jag all min tid i Skelleftehamn, här finns en mindre ica, restauranger, min bostad och det mesta jag behöver. Jag jobbar i Skelleftehamn.
Jag handlar mycket prylar från nätet, så behovet av och resa till staden är så pass litet just att en resa med bil 1 gång i månaden är ungefär så mycket jag kommer upp i.
/Jona
Är ju bara skatten och besiktning som är fast oavsett körda mil, allt annat är ju rörliga kostnader beroende på körsträcka
Det är ju detta feltänk många gör, att bara räkna bensinen, det kan man kanske göra när man åker med polarna till krogen några ggr i månaden eftersom det inte blir så många mil på årsbasis, men pendlar man typ 4 mil om dagen blir det runt 1000 mil på ett år vilket kanske är mer än hälften av milen man kör totalt.
Då krävs det att man räknar även service, däck, värdeminskning och reparationer för att få en rättvisande kalkyl, annars lurar man ju bara sig själv.
En gammal 740 där man gör alla reparationer själv, köper delar hos skrotnisse, beggade däck etc kan du kanske klara runt 22:-/mil
Min gamla Volvo 850 går som en klocka, dvs billigt och bekymmersfritt. Fasta kostnader i form av skatt, försäkring, bseiktning och garage hamnar på ca 10 kr/mil vid körsträcka 1000 mil/år. De rörliga kostnaderna hamnar på ca 25 kr/mil. Då räknar jag in bränsle, service, däck (sommar och vinter), tvätt, undreredsbehandling och nödvändiga småreparationer. Billigare än så går det inte att åka. Värdeminskningen har jag inte tagit med, men den har hittills kostat mig 12 kr/mil.
Jag åker mest buss till jobbet på vintern, eftersom det är jobbigt att cykla då. Om jag skulle använda bilen i stället tillkommer en hel del extrakostnader pga hårdare slitage vintertid. 30 kr/mil är därför nog lämpligt att räkna med i rörliga kostnader, precis som signatur Bussföraren skrev. Har man dessutom medresenärer med sig så blir slitage och bränsleåtgång ännu större, men pga flextid m.m. är det svårt att samåka med andra över kortare avstånd. För mig blir det därför billigare att åka buss än bil vid milpriset 30 kr, ooch dessutom mycket bekvämare. Ingen snöskottning, inga rutor att skrapa, ingen extra biltvätt osv.
För den som undrar har jag bokfört mina bilkostnader under 41 år, så jag vet vad en bil kostar.
Citat från: RoggaBoy skrivet 24 augusti 2011, 07:54:34 AM
http://www.vk.se/Article.jsp?article=470346 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=470346)
klart en artikel inte kan vara utan kommentarer. ;)
Äntligen en artikel full med klagomål där skribenterna inte kan skylla på sina vanliga syndabockar Nobina och Veolia. Det är ovant att se alla sura Västerbottningar rikta klagomålen mot rätt instans.
Citat från: Ersa skrivet 24 augusti 2011, 10:00:09 AM
Äntligen en artikel full med klagomål där skribenterna inte kan skylla på sina vanliga syndabockar Nobina och Veolia. Det är ovant att se alla sura Västerbottningar rikta klagomålen mot rätt instans.
Instämmer att äntligen klagar man åt rätt håll. Dock inträffar höjningen samma dag som KR tar över bland annat blå vägen så trodde faktiskt att man skulle rikta kommentarerna dit, men de kommer nog ska du se.
HEJ
Känner att jag vill fortsätta och köra detta ämne i diket och förklara mer hur jag som jag säger tappat min reliogion.
Jag menar att jag tappat min religion eftersom jag i drygt 15 års tid pratat mig varm om bussars förträfflighet, att åka lokalt är bra, det är prisvärt och smidigt osv men att jag nu tyvärr inte kan säga det till folk längre, då jag inte skälv står för åsikten.
Det är så dyrt, krångligt och omständligt och åka buss i Skellefteå och Västerbotten numera att jag slutat helt tappat sugen.
Jag åker nästan aldrig buss, fotar buss ibland, men inte lika ofta som förr.
Läser fortfarande tidtabeller osv men blir bara ledsen och tycker inte det är lika kul med bussar och i synnerhet lokaltrafik längre. På så vis har jag tappat min religion.
Det jag förut trodde på står jag numera inte för, jag har helt enkelt tappat sugen som tandläkaren kan göra.
Men ja, visst kan jag fara på enstaka fototurer, visst kan jag uppskatta det. Även att publicera en eller annan bild en söndag. Det gör jag gärna, men inte lika ofta som för.
Allt detta på grund av att min övertygelse inte stämmer mer.
/Jona
Citat från: Jona skrivet 24 augusti 2011, 22:47:11 PM
HEJ
Känner att jag vill fortsätta och köra detta ämne i diket och förklara mer hur jag som jag säger tappat min reliogion.
Jag menar att jag tappat min religion eftersom jag i drygt 15 års tid pratat mig varm om bussars förträfflighet, att åka lokalt är bra, det är prisvärt och smidigt osv men att jag nu tyvärr inte kan säga det till folk längre, då jag inte skälv står för åsikten.
Det är så dyrt, krångligt och omständligt och åka buss i Skellefteå och Västerbotten numera att jag slutat helt tappat sugen.
Jag åker nästan aldrig buss, fotar buss ibland, men inte lika ofta som förr.
Läser fortfarande tidtabeller osv men blir bara ledsen och tycker inte det är lika kul med bussar och i synnerhet lokaltrafik längre. På så vis har jag tappat min religion.
Det jag förut trodde på står jag numera inte för, jag har helt enkelt tappat sugen som tandläkaren kan göra.
Men ja, visst kan jag fara på enstaka fototurer, visst kan jag uppskatta det. Även att publicera en eller annan bild en söndag. Det gör jag gärna, men inte lika ofta som för.
Allt detta på grund av att min övertygelse inte stämmer mer.
/Jona
Du är nog inte ensam om att aldrig åka buss, det gör jag ytterst sällan annat än kanske i tjänsten några ggr om året, privat tror jag att jag åkt buss en gång i år.
Jag åker billigt....
(http://forumbilder.se/images/60520111202123d6c.jpg)
Vad man inte tänker på är ju att man får betala för trafiken oavsett vad den kostar för de som använder den
Först - det är underbart roligt - emellanåt oerhört intressant - att läsa kommentarerna här på Bussnytt. Den samlade kunskapen är mäktig...
Så ber en lantis från Vingåker att "fundera" varför handlar det så ofta om att det ska "vara billigast"? Nog finns det väl också andra värden att fundera kring? Som bekvämlighet, slippa tidspassningar och annat som gör att en resa med bilen blir - inte billigaste måhända - men klart mer prisvärd än en resa med kollektivtrafiken. Jag reserverar mig en aning för dem som bor i någon av våra största städer med tät busstrafik där det möjligen kan vara en aning "besvärligt" att ta bilen genom trafikköer och parkeringsproblem.
Men - underligt nog - det bor folk på så märkliga ställen i landet som t ex Vingåker. Där kan det vara glest mellan bussarna...
Ska jag ta mig till Katrineholm, som är närmaste större stad, erbjuder länstrafiken bussavgångar med ca 90-minuterstrafik - om man åker utanför "rusningstrafiken". Vem förutom en hängiven miljökämpe eller en självplågare (ofta samma sak) väljer då busstrafiken i st för den egna bilen?
Man kan ju fråga sig: Är livet till för att avnjutas eller för att uthärdas?
Personligen föredrar jag det första alternativet.
Hoppla - det är bäst att lägger till "Jag utnyttjar ytterst sällan kollektivtrafiken men jag betalar mycket gärna min "solidariska del" för den så att andra kan njuta av den..."