Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Anders N skrivet 19 augusti 2011, 19:55:13 PM

Titel: SLs linje 509.
Skrivet av: Anders N skrivet 19 augusti 2011, 19:55:13 PM
Hej!

Är det någon som vet hur 509:an ska tursättas? Jag ser inget mönster mellan när det går ledvagnar och när det går normalvagnat. Utsättningen känns lite slumpartad.
Titel: SV: SLs linje 509.
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 19 augusti 2011, 20:46:59 PM
Tja, om SL inte ställer krav på att det ska tursättas någon särskilld sorts buss blir det vad bussoperatören tycker är lämpligast i förhållande till tjänste och omloppsplaneringen.
Därför blandas kort och ledbussar på 509.

// Niclas
Titel: SV: SLs linje 509.
Skrivet av: Anders N skrivet 19 augusti 2011, 20:56:10 PM
Hej!

Om det stämmer att SL inte ställer något krav på busslängd på linje 509 tycker man ju att det borde vara betydligt färre ledvagnar på linjen. De absolut flesta omlopp verkar inte gå över på andra linjer. Kostnaden för någon/några liter extra bränsle per mil, högre kapitalkostnad, högre underhållskostnader mm. Borde inte vara försummbara på en linje med så många omlopp?
Titel: SV: SLs linje 509.
Skrivet av: Omnilasse skrivet 19 augusti 2011, 21:31:19 PM
Citat från: Anders N skrivet 19 augusti 2011, 20:56:10 PM
Hej!

Om det stämmer att SL inte ställer något krav på busslängd på linje 509 tycker man ju att det borde vara betydligt färre ledvagnar på linjen. De absolut flesta omlopp verkar inte gå över på andra linjer. Kostnaden för någon/några liter extra bränsle per mil, högre kapitalkostnad, högre underhållskostnader mm. Borde inte vara försummbara på en linje med så många omlopp?
Svaret ovan gällde väl när man inte ställde krav. I avtalet med Råsta har nog SL specificerat vilka avgångar som ska ha ledvagn. Då kan det ofta vara oekonomiskt att inte låta vagnen forstätta som omlopp på linjen utanför högtrafik.

Visst kostar det mer - dock torde allt annat än diesel/etanolpriset vara försumbart (per km kostnad - givetvis blri det kostadsskillnad sett under ett år) - men än halvtimmes extra förartid för att köra buss till depå, eller till att skapa oekonomiska omlopp, kostar i regel mer än bränslekostnaden.  Sedan har ju Råsta inte så många normalvagnar heller. Så dessa räcker säkert inte till för att köra alla turer dagtid. Kapitalkostnaden blir ju knappast högre - man har ju sällan fler ledbussar än vad området är dimensionerat för.
Titel: SV: SLs linje 509.
Skrivet av: Rojje skrivet 19 augusti 2011, 21:40:26 PM
Om man kan lita på linjebeskrivningen är det inte så höga krav:

"Fordonskrav: Normalbuss för förortstrafik. Vissa avgångar ledbuss."
Titel: SV: SLs linje 509.
Skrivet av: Omnilasse skrivet 20 augusti 2011, 10:07:59 AM
Citat från: Rojje skrivet 19 augusti 2011, 21:40:26 PM
Om man kan lita på linjebeskrivningen är det inte så höga krav:

"Fordonskrav: Normalbuss för förortstrafik. Vissa avgångar ledbuss."
Jag vet inte om det var svar på mitt inlägg, men kan ju ändå förtydliga - eftersom jag såg att mitt svar ovan kunde missförstås. Man ställer alltså krav på några avgångar i högtrafik, precis som står i linjebeskrivningen. Kraven blir ändå höga på att ha  många ledbussar i trafikområdet. Resultatet i Stockholm sydväst liksom Nacka/Värmdö blev ju att man nästan enbart kan ha ledbussar/boggibussar, för att nästan alla turer har 55 sittplatser som krav under maxtimmen i rusningsriktning. Kravet på varje linje blir ju då också endast några avgångar och inte så högt, men slutresultatet blir ju ändå att man får köra med ledbussar/boggibussar nästan all annan tid - eftersom normalbussarna inte räcker till då man nästan bara behöver större bussar i högtrafik - och det är ju aldrig motiverat att ha extra fordon, för att slippa köra ledbussar utanför högtrafikstid.

I Råsta är ungefär fördelningen 100 ledbussar och 75 normalbussar. Då kan ju inte resultatet bli annat än en blandad kompott. Särskilt som man ändå vill blanda lite mellan linjerna etc och en del linjer inte lämpar sig för ledbuss/anpassade för det. Det blir ju ändå för dyrt att ha omlopp som är konstruerade för att alla ledbussar endast ska vara ute i högtrafik - och på de linjer som har det kravet dagtid. Så mycket är inte skillnaden kostnadsmässigt.

I Stockholm är det knappt en enda linje som har ledbusskrav generellt (förutom blåbussar då i praktiken och även några högtrafiklinjer). Inte ens 515, 165 eller 144 har ju något generellt ledbusskrav, utan gäller ju endast dagtid.   
Titel: SV: SLs linje 509.
Skrivet av: Mikael Ringmarck skrivet 20 augusti 2011, 10:49:18 AM
Norrort (dvs Täby, Vaxholm, Åkersberga, Vallentuna och Ljusterö) har ju extremt få kortvagnar sett till hela vagnparken. Och jag kan bara komma på en linje där man bara får köra kortvagn och det är 681 mellan Söderhamnsplan och Kulla vsk. På alla andra linjer kör man ledvagn men i lite olika utsträckning. På tal om linjer med ledvagnskrav; 607 är en sådan om man kan lite på linjebeskrivningarna. Jag tror inte att man någonsin kör kortvagn planenligt där.
Titel: SV: SLs linje 509.
Skrivet av: Rojje skrivet 20 augusti 2011, 11:03:44 AM
Citat från: Mrbuss skrivet 20 augusti 2011, 10:49:18 AM
Jag tror inte att man någonsin kör kortvagn planenligt där.

Hornsberg (?) hade väl en period en morgontur som gick med kortvagn på 607? Om det var planenligt eller ej vet jag inte, men misstänker det då den gick regelbundet samma tid/riktning under en längre tidperiod.
Titel: SV: SLs linje 509.
Skrivet av: Rojje skrivet 20 augusti 2011, 11:09:00 AM
Citat från: Omnilasse skrivet 20 augusti 2011, 10:07:59 AM
Jag vet inte om det var svar på mitt inlägg, men kan ju ändå förtydliga - eftersom jag såg att mitt svar ovan kunde missförstås.  

Jo det var väl svar nog, det är upp till entreprenören att avgöra vad som passar bäst för tillfället. "Vissa avgångar" är ju ett ganska flytande begrepp. Som du varit inne på är det nog ett effektivt fordonsomlopp som styr med en rejäl överkapacitet på köpet vissa tider. SL:s krav på 509:an är inte direkt detaljerad vilket jag ville visa med mitt förra svar.  ;)
Titel: SV: SLs linje 509.
Skrivet av: JDS skrivet 20 augusti 2011, 11:13:47 AM
Citat från: Rojje skrivet 20 augusti 2011, 11:09:00 AM
Jo det var väl svar nog, det är upp till entreprenören att avgöra vad som passar bäst för tillfället. "Vissa avgångar" är ju ett ganska flytande begrepp. Som du varit inne på är det nog ett effektivt fordonsomlopp som styr med en rejäl överkapacitet på köpet vissa tider. SL:s krav på 509:an är inte direkt detaljerad vilket jag ville visa med mitt förra svar.  ;)

Men det egentliga kravet är väl uttryckt i trafikavtalet, på ett betydligt mer detaljerat sätt än vad som framgår i linjebeskrivningen. Det som står i linjebeskrivningen uppfattar jag som en hjälp för föraren för att om möjligt undvika att han får med sig fel buss från hallen.
Titel: SV: SLs linje 509.
Skrivet av: Rojje skrivet 20 augusti 2011, 11:22:29 AM
Citat från: JDS skrivet 20 augusti 2011, 11:13:47 AM
Men det egentliga kravet är väl uttryckt i trafikavtalet, på ett betydligt mer detaljerat sätt än vad som framgår i linjebeskrivningen. Det som står i linjebeskrivningen uppfattar jag som en hjälp för föraren för att om möjligt undvika att han får med sig fel buss från hallen.

Medveten om det, det var därför jag skrev "Om man kan lita på linjebeskrivningen är det inte så höga krav". Finns trafikavtalet att få fram på nätet, dom delar som styr just vilka fordonskrav som finns?