Jag skulle göra ett reportage från Länstrafiken i Örebro men kommer inte ihåg nu vad det handlade om. Tydligen hade jag tagit till gott om tid för det blev en hel del bussbilder.
GHZ266
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9831_.jpg)
DNC407
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9832_.jpg)
MJY995
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9833_.jpg)
ABS380
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9834_.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9835_.jpg)
EGG471
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9836_.jpg)
EUH442
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9837_.jpg)
GHZ266
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9831_.jpg)
Är detta bildbeviset på att man trafikerade Örebro express linje med Alpus ? Vet att vi diskuterat detta i en gammal tråd, där jag nämde att jag i vagnlistor från -86 sett att 1464 var stationerad i Örebro. Tidigare då 1388 eller var det 1389 ? Minns inte nu. Vet också att jag sett 1790 på anslutningen från Örebro i Kopparberg på -80 talet. :)
Det var trevligt att få se gamla kända bussar och busslackeringar!!
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 augusti 2011, 20:00:43 PM
GHZ266
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9831_.jpg)
Är detta bildbeviset på att man trafikerade Örebro express linje med Alpus ? Vet att vi diskuterat detta i en gammal tråd, där jag nämde att jag i vagnlistor från -86 sett att 1464 var stationerad i Örebro. Tidigare då 1388 eller var det 1389 ? Minns inte nu. Vet också att jag sett 1790 på anslutningen från Örebro i Kopparberg på -80 talet. :)
Skyltningen är i varje fall inte fejkad på min begäran utan bussen stod skyltad så när jag fotograferade den.
Stämmer precis, körde på Swebus Exp på den tiden, vi hade garaget på Hedgatan (Holmens Industriområde) vi var tre förare, två körde och en var ledig. Turen började mot Trollhättan bussbyte i Lidköping och sedan hem igen. Rast och sedan till Kopparberg t/r för att möta upp bussarna från Karlstad respektive Borlänge/Gävle linje 800.
Eftermiddags turen var Örebro - Lidköping t/r.
Fredagar och Söndagar körde vi linje 801 från Örebro - Kristinehamn och sedan till Göteborg och tillbaka samma väg. Linje 801 utgick från Karlstad till Göteborg och vi körde fast förstärkning varje helg.
/ Christer K
Hej! Nostalgi och vemod samtidigt! Det här året sattes punkt för min 40-åriga anknytning till Örebro! Men nästan otroligt att fortfarande se de gamla bekanta ÖTAB, Omnibus och Weidermans- kulörerna! Dock var de gula och oranga SJ-bussarna borta med vinden..... Hälsn. BengaB40
Citat från: Christer K skrivet 19 augusti 2011, 21:41:31 PM
Stämmer precis, körde på Swebus Exp på den tiden, vi hade garaget på Hedgatan (Holmens Industriområde) vi var tre förare, två körde och en var ledig. Turen började mot Trollhättan bussbyte i Lidköping och sedan hem igen. Rast och sedan till Kopparberg t/r för att möta upp bussarna från Karlstad respektive Borlänge/Gävle linje 800.
Eftermiddags turen var Örebro - Lidköping t/r.
Fredagar och Söndagar körde vi linje 801 från Örebro - Kristinehamn och sedan till Göteborg och tillbaka samma väg. Linje 801 utgick från Karlstad till Göteborg och vi körde fast förstärkning varje helg.
/ Christer K
Har du nån koll på vilka bussar ni hade ? ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 20 augusti 2011, 18:37:06 PM
Har du nån koll på vilka bussar ni hade ? ???
Jag har funderat och kollat gamla kort, men inte hittar jag något om de två bussarna vi hade på Swebus Express 1991, så det enda är fritt från minnet. Vi hade två Volvo Van Hool en som gick varje dag och den andra var reserv samt till körning fredag o söndag. Vi fick alltid hem vår buss på kvällen från Trollhättan (byte i Lidköping) några ggr var det boggie buss och ibland var det en alpus men ofta var det samma bussar hela tiden som rullade på linjen.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 20 augusti 2011, 19:43:20 PM
Jag har funderat och kollat gamla kort, men inte hittar jag något om de två bussarna vi hade på Swebus Express 1991, så det enda är fritt från minnet. Vi hade två Volvo Van Hool en som gick varje dag och den andra var reserv samt till körning fredag o söndag. Vi fick alltid hem vår buss på kvällen från Trollhättan (byte i Lidköping) några ggr var det boggie buss och ibland var det en alpus men ofta var det samma bussar hela tiden som rullade på linjen.
/ Christer K
Ok, tack. :)
Hej
Tack för bilderna, det är man ser såna här bilder man inser vad gammal man är.
Första bilden när försvann den uppställningsplatsen?
Sen får man man se gamla VBK bussar.
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 22 augusti 2011, 17:26:39 PM
Hej
Tack för bilderna, det är man ser såna här bilder man inser vad gammal man är.
Första bilden när försvann den uppställningsplatsen?
Sen får man man se gamla VBK bussar.
mvh Stefan P
Den fanns med in på 2000 talet vilket år den slopades är jag inte hundra på men tror säkert att det var då man flyttade hela bussgodset till USÖ rondellen/CV Området.
/ Christer K
Hej
Jag kom att tänka på vi hade en ledbuss som 468 på Länstrafikens tid, den senare för flyttad till stadstrafiken i Örebro
och fick nummer runt 220 och skildes den hade bara enkla bakdörrar.
Har du nån bild på den vore jag tacksam?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 23 augusti 2011, 14:59:21 PM
Hej
Jag kom att tänka på vi hade en ledbuss som 468 på Länstrafikens tid, den senare för flyttad till stadstrafiken i Örebro
och fick nummer runt 220 och skildes den hade bara enkla bakdörrar.
Har du nån bild på den vore jag tacksam?
mvh Stefan P
Kolla Din mail!
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 19 augusti 2011, 20:00:43 PM
GHZ266
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9831_.jpg)
Är detta bildbeviset på att man trafikerade Örebro express linje med Alpus ? Vet att vi diskuterat detta i en gammal tråd, där jag nämde att jag i vagnlistor från -86 sett att 1464 var stationerad i Örebro. Tidigare då 1388 eller var det 1389 ? Minns inte nu. Vet också att jag sett 1790 på anslutningen från Örebro i Kopparberg på -80 talet. :)
I vagnlistan från -860101 står 1389 i express kalkylen, och 1464 står i Filipstads kalkylen. Visste att det var något med 1464, men mindes inte vad, i tidigare vagnlista från -83 står 1175 och 1177 i Filipstads kalkylen, annars sorterade ju Värmlandsbussar under en enhetlig kalkyl.
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 oktober 2011, 19:22:01 PM
I vagnlistan från -860101 står 1389 i express kalkylen, och 1464 står i Filipstads kalkylen. Visste att det var något med 1464, men mindes inte vad, i tidigare vagnlista från -83 står 1175 och 1177 i Filipstads kalkylen, annars sorterade ju Värmlandsbussar under en enhetlig kalkyl.
Filipstad hade ingen egen kalkyl, gick under karlstad (21.7) redovisningskalkylen 25.9 var Örebros om jag inte minns fel
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 30 oktober 2011, 11:10:37 AM
Filipstad hade ingen egen kalkyl, gick under karlstad (21.7) redovisningskalkylen 25.9 var Örebros om jag inte minns fel
Hade GDG nån buss i Örebro då ? ???
Härliga bilder! På bild fem ses baken på den enda CR112-a från fd ÖTAB som fick Länstrafik-lack - nr 3 som länge gick som helreklam-buss, bla för BOB och sedan fick LTR-lack!
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 29 oktober 2011, 19:22:01 PM
I vagnlistan från -860101 står 1389 i express kalkylen, och 1464 står i Filipstads kalkylen. Visste att det var något med 1464, men mindes inte vad, i tidigare vagnlista från -83 står 1175 och 1177 i Filipstads kalkylen, annars sorterade ju Värmlandsbussar under en enhetlig kalkyl.
1175 och 1177 gick för det mesta i Arvika i alla fall på slutet när jag jobbade där från -86
Jag hade en kort karriär i Karlstad från -85 och jobbade några pass i vagnvården och har för mig att en Alpus kom fån Örebro på kvällen för att tankas och städas och att dessa även gick i ett omlopp med linjen till Norrköping/Linköping och att de hade ordinarie översyn i Karlstad.
Får ingen klar bild av hur det egentligen var med GDG bussar i Örebro, vet att man hade en depå på Hedgatan i Örebro. (Gummiverkstad)
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 31 oktober 2011, 22:37:57 PM
Får ingen klar bild av hur det egentligen var med GDG bussar i Örebro, vet att man hade en depå på Hedgatan i Örebro. (Gummiverkstad)
GDG/Swebus hade en depå på Hedgatan i Örebro, granne med däckfirman, funder om inte den hette Alpus. Hur som helst däckfirman flyttade till Nasta och ligger på Nastagatan under namnet Euromaster.
Då jag körde där efter 1990 namnbyte till Swebus så fanns det två bussar placerade i Örebro.
/ Christer K
Citat från: Christer K skrivet 31 oktober 2011, 23:25:59 PM
GDG/Swebus hade en depå på Hedgatan i Örebro, granne med däckfirman, funder om inte den hette Alpus. Hur som helst däckfirman flyttade till Nasta och ligger på Nastagatan under namnet Euromaster.
Då jag körde där efter 1990 namnbyte till Swebus så fanns det två bussar placerade i Örebro.
/ Christer K
Expressbussar ? ???
Citat från: Nicklas Vasa skrivet 31 oktober 2011, 23:43:37 PM
Expressbussar ? ???
Stämmer precis körde expressbuss på linje mellan Kopparberg - Trollhättan.
Örebro depån körde Örebro - Mariestad - Götene - Lidköping bussbyte med förare från Trollhättan, retur samma väg rast i Örebro. Sedan en tur Örebro - Kopparberg - Örebro med möte med bussar på linje 800 mot Dalarna - Gävle. Kvällsturen var Örebro - Mariestad - Götene - Lidköping bussbyte med förare från Trollhättan och så hem till Örebro igen.
Fredag och Söndag kördes förstärkning på linje 801 som på den tiden utgick från Karlstad. Från Örebro kördes linjen som 801 - Kristinehamn - Mariestad - Götene -(rast i Ljung) - Vara - Vårgårda - Alingsås - Göteborg och så retur till Örebro samma väg.
/ Christer K