Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Robert T skrivet 18 augusti 2011, 22:42:45 PM

Titel: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Robert T skrivet 18 augusti 2011, 22:42:45 PM
http://www.unt.se/sverige/bromsfel-pa-manga-bussar-1430637.aspx

Verkar som samma mönster som föregående "razzior". En sak undrar jag dock, varför sker detta enbart i Västtrafikområdet? Eller är det enbart i det området det finns dåliga bussar? Tillåt mig tvivla...  ;D
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 augusti 2011, 22:49:23 PM
Citat från: Robert T skrivet 18 augusti 2011, 22:42:45 PM
http://www.unt.se/sverige/bromsfel-pa-manga-bussar-1430637.aspx

Verkar som samma mönster som föregående "razzior". En sak undrar jag dock, varför sker detta enbart i Västtrafikområdet? Eller är det enbart i det området det finns dåliga bussar? Tillåt mig tvivla...  ;D

Det är nog för att polisen är ambitiösare där än på andra håll i landet. En del skulle skrivit "ökändare".

Sedan förstår jag inte vad som har hänt med TT och deras skribenter. Förr var det nästan alltid rätt i TT-notiserna. Nu är det nästan alltid fel. Bussarna tillhör inte Västtrafik utan deras entreprenörer. Den som skrivit notisen inser inte ens sitt eget misstag när han i sista meningen skriver att Västtrafik skall träffa det aktuella bussbolaget. Vilket det nu är.
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Bussföraren skrivet 18 augusti 2011, 22:51:17 PM
Polisen i Västra Götaland är ökända bland den tunga trafiken, hittar man inget reellt fel så fabricerar man fel som kräver ombesiktning.

"Vi" har bussar som fått ombesiktning för påstådda brister, helt nya bussar.

Att man hittar oljeläckor är säkert rätt men hur kontrollerar man bromsarna på stan :-)
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Robert T skrivet 18 augusti 2011, 22:52:03 PM
Citat från: Bussföraren skrivet 18 augusti 2011, 22:51:17 PM
Polisen i Västra Götaland är ökända bland den tunga trafiken, hittar man inget reellt fel så fabricerar man fel som kräver ombesiktning.

Att man hittar oljeläckor är säkert rätt men hur kontrollerar man bromsarna på stan :-)

Ska inte polisen utföra samma arbete oavsett var i landet?

Ang bromsarna så är det kanske ABS lampa som lyser? Det är ju inget ovanligt direkt.
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Ersa skrivet 18 augusti 2011, 23:04:06 PM
Citat från: Robert T skrivet 18 augusti 2011, 22:52:03 PM
Ska inte polisen utföra samma arbete oavsett var i landet?

Jag vet inte om regelverket säger något om något sådant. Troligtvis inte med tanke på hur det i regel alltid kryllar av poliser och bilinspektörer i Nyköpings tätort medan man jämförelsevis rätt sällan ser poliser längs med vägarna i övriga Södermanland och Östergötland.
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Bussföraren skrivet 18 augusti 2011, 23:26:47 PM
I Västra Götaland jagas en yrkesförare lika hårt som en knarklangare om inte hårdare, i övriga landet finns det poliser o bilinspektörer av klass som inte har gett sig fan på att sätta dit varje yrkesförare till vilket pris som helst utan som eftersträvar ett gott samarbete.
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Kronobergarn skrivet 19 augusti 2011, 00:39:04 AM
Om dom kolla bussarna på Stig Center så lär dom hitta lite annat också.
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: JDS skrivet 19 augusti 2011, 01:38:58 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 augusti 2011, 22:49:23 PM
Det är nog för att polisen är ambitiösare där än på andra håll i landet. En del skulle skrivit "ökändare".

Sedan förstår jag inte vad som har hänt med TT och deras skribenter. Förr var det nästan alltid rätt i TT-notiserna. Nu är det nästan alltid fel. Bussarna tillhör inte Västtrafik utan deras entreprenörer. Den som skrivit notisen inser inte ens sitt eget misstag när han i sista meningen skriver att Västtrafik skall träffa det aktuella bussbolaget. Vilket det nu är.

Men det är väl alldeles sant, att Västtrafik ska träffa bussbolaget? Det brukar de göra.

Vad som menas med "Västtrafiks bussar" kan man förstås diskutera i all oändlighet, men jag tycker inte att det är mer fel än att säga "SL-bussar". Skribenten menar uppenbarligen "bussar som kör för Västtrafik". Självklart kan även Västtrafik få sig en släng av sleven om deras entreprenörer kör med undermåliga bussar, det där är inget man moraliskt sett kan friskriva sig från.
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Christer K skrivet 19 augusti 2011, 07:25:38 AM
Citat från: Kronobergarn skrivet 19 augusti 2011, 00:39:04 AM
Om dom kolla bussarna på Stig Center så lär dom hitta lite annat också.
Bussar på Stigs Center, där brukade det mest stå lastbilar, en och annan buss som tankar ibland.
Det är inte bara i Västra Götaland polisen har ideér. En kollega till mig besiktigade bil o släp, åkte till kund lastade upp bil och släå och for iväg. I Köping blev det kontroll, vad är felet jo draget var glapp för mycket och då var det ändå besiktigat några timmar innan.
Polisen skrev ut ombes av draget och kopplingen.

// Christer K
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2011, 07:45:25 AM
Citat från: JDS skrivet 19 augusti 2011, 01:38:58 AM
Men det är väl alldeles sant, att Västtrafik ska träffa bussbolaget? Det brukar de göra.

Vad som menas med "Västtrafiks bussar" kan man förstås diskutera i all oändlighet, men jag tycker inte att det är mer fel än att säga "SL-bussar". Skribenten menar uppenbarligen "bussar som kör för Västtrafik". Självklart kan även Västtrafik få sig en släng av sleven om deras entreprenörer kör med undermåliga bussar, det där är inget man moraliskt sett kan friskriva sig från.

Det är väl ändå en skillnad på "Västtrafiks bussar" och "bussar som kör för Västtrafik". Och det är lika fel att säga SL:s bussar - jag har väl ändå aldrig påstått att det skulle vara riktigt. Sedan förstod nog även du vad jag menade med att den som skrev notisen gjorde ett misstag, det behöver du inte raljera över.

Västtrafik är beställare och kan knappast ha något ansvar för deras entreprenörers försummelser mer än att ta upp diskussioner med dem och påpeka att sådant inte accepteras.

Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Erling.L skrivet 19 augusti 2011, 08:21:19 AM
Om jag förstått det rätt är det bussarna som kör ersättningstrafik som stoppats o kontrollerats.
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2011, 08:32:37 AM
Citat från: Erling.L skrivet 19 augusti 2011, 08:21:19 AM
Om jag förstått det rätt är det bussarna som kör ersättningstrafik som stoppats o kontrollerats.

Ersättningstrafik för spårvagnarna eller tågen Göteborg-Trollhättan? 
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Erling.L skrivet 19 augusti 2011, 10:27:43 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2011, 08:32:37 AM
Ersättningstrafik för spårvagnarna eller tågen Göteborg-Trollhättan? 


Spårvagnarna dom stog tydligen i härlanda slingan o kollade
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: yngrot skrivet 19 augusti 2011, 11:51:48 AM
Inget nytt under solen. Detta upprepas varje år men det underliga är att man aldrig hör från andra ställen i landet om bromsproblem eller oljeläck. Antingen är poliser i Gbg övernitiska eller de andra i landet både blinda och döva.. För ingen skall inbilla mig att bussar i Gbg skulle vara varken bättre eller sämre än i övriga Sverige ..
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Robert T skrivet 19 augusti 2011, 12:54:21 PM
Citat från: yngrot skrivet 19 augusti 2011, 11:51:48 AM
Inget nytt under solen. Detta upprepas varje år men det underliga är att man aldrig hör från andra ställen i landet om bromsproblem eller oljeläck. Antingen är poliser i Gbg övernitiska eller de andra i landet både blinda och döva.. För ingen skall inbilla mig att bussar i Gbg skulle vara varken bättre eller sämre än i övriga Sverige ..

Jag har förvisso bara kört buss i snart tre år, men jag har aldrig hört talas om någon flygande besiktning av bussar. Däremot råkar ju mina lastbilsvänner ut för det då och då. T.ex. så blev min sambos far utsatt för något rötägg i Gävle som gav honom ombesiktning pga sidomarkering fel färg. Det var dock Hella original orangea sidomarkeringar...
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: JDS skrivet 19 augusti 2011, 18:34:43 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2011, 07:45:25 AM
Västtrafik är beställare och kan knappast ha något ansvar för deras entreprenörers försummelser mer än att ta upp diskussioner med dem och påpeka att sådant inte accepteras.

Nja, gentemot passageraren som köper en resa av Västtrafik har trots allt Västtrafik ett primärt ansvar. Vidare har man ett moraliskt ansvar, vare sig man vill det eller inte. Det är Västtrafik som har utformat avtalen med entreprenörerna och valt ut dem (även om det kan bli lite mer komplicerat när Spårvägen är inblandad, men ur kundens synpunkt är det ingen skillnad). Visst finns det vissa saker som är väldigt svåra för beställaren att styra, men det är inte kundens fel och det är ju strängt taget ingen som tvingar Västtrafik att köpa trafiken av andra. Man skulle gott och väl kunna driva den själv i stället, och ha förmän som ger arbetsorder om att ta utpekade bussar ur trafik för att de ser för gräsliga ut och säkert kommer att bli stoppade. Då får man måhända ett annat kostnadsläge, men det är priset man skall betala om man vill slippa få sitt varumärke draget i smutsen.
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2011, 18:38:40 PM
Citat från: JDS skrivet 19 augusti 2011, 18:34:43 PM
Nja, gentemot passageraren som köper en resa av Västtrafik har trots allt Västtrafik ett primärt ansvar. Vidare har man ett moraliskt ansvar, vare sig man vill det eller inte. Det är Västtrafik som har utformat avtalen med entreprenörerna och valt ut dem (även om det kan bli lite mer komplicerat när Spårvägen är inblandad, men ur kundens synpunkt är det ingen skillnad). Visst finns det vissa saker som är väldigt svåra för beställaren att styra, men det är inte kundens fel och det är ju strängt taget ingen som tvingar Västtrafik att köpa trafiken av andra. Man skulle gott och väl kunna driva den själv i stället, och ha förmän som ger arbetsorder om att ta utpekade bussar ur trafik för att de ser för gräsliga ut och säkert kommer att bli stoppade. Då får man måhända ett annat kostnadsläge, men det är priset man skall betala om man vill slippa få sitt varumärke draget i smutsen.

Jo, men Västtrafik smiter ju inte från sitt ansvar utan tar upp detta direkt med entreprenören. Det är entreprenören som inte uppfyller avtalet.

Tidningarna skall återge det faktiska förloppet och inte göra egna värderingar av det yttersta ansvaret. Och det faktiska förloppet är att det inte är Västtrafiks bussar.

Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: JDS skrivet 19 augusti 2011, 18:47:42 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2011, 18:38:40 PM
Jo, men Västtrafik smiter ju inte från sitt ansvar utan tar upp detta direkt med entreprenören. Det är entreprenören som inte uppfyller avtalet.

Västtrafik uppfyller inte heller avtalet med sin kund, utan bryter detta. Som kund bryr jag mig inte om vilken av Västtrafiks underleverantörer det är som har fuckat upp det, om jag har klivit på en buss som det stod Västtrafik på och den fick körförbud på fläcken. Det är förstås pinsamt för Västtrafik, och det är bara att önska dem lycka till i att sätta dit sin operatör för något mer än den inställda turen!



Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2011, 18:38:40 PM
Tidningarna skall återge det faktiska förloppet och inte göra egna värderingar av det yttersta ansvaret. Och det faktiska förloppet är att det inte är Västtrafiks bussar.

Nej, men det är bussar som trafikerar Västtrafiks linjenät.
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: danneh skrivet 21 augusti 2011, 00:59:20 AM
Att Västtrafiks underentreprenörer inte följer avtalet kan ju inte Västtrafik förutspå. Deras mål är ju långt ifrån att det ska va bussar med körförbud ute på gatorna, och att turer skall vara inställda. Och då kan man ju tycka att Västtrafik borde säga upp ett avtal med något bolag, men det skulle ju ge ännu större effekter för resenärerna, så man försöker ju undvika det så långt som möjligt. Så om en buss med körförbud är ute i trafiken så är det ju trafikföretagets sak, som däremot rör Västtrafik i allra högsta grad. Västtrafik vill ju absolut inte att en buss med körförbud i trafik, tyvärr händer ju sånt däremot
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: JDS skrivet 21 augusti 2011, 02:36:10 AM
Citat från: danneh skrivet 21 augusti 2011, 00:59:20 AM
Att Västtrafiks underentreprenörer inte följer avtalet kan ju inte Västtrafik förutspå. Deras mål är ju långt ifrån att det ska va bussar med körförbud ute på gatorna, och att turer skall vara inställda. Och då kan man ju tycka att Västtrafik borde säga upp ett avtal med något bolag, men det skulle ju ge ännu större effekter för resenärerna, så man försöker ju undvika det så långt som möjligt. Så om en buss med körförbud är ute i trafiken så är det ju trafikföretagets sak, som däremot rör Västtrafik i allra högsta grad. Västtrafik vill ju absolut inte att en buss med körförbud i trafik, tyvärr händer ju sånt däremot

Naturligtvis är det så. Möjligen kan man ju tänka sig att risken för fiasko har ett visst samband med prisnivån på anbuden, i alla fall generellt sett. Har man vant sig vid ett visst prisläge och detta inte nämnvärt förändras, så finns det ju inget skäl att förvänta sig några avsevärda förändringar i kvalitetsnivån heller. Visst kan man se allvarligt på saker, hota med att bryta avtal och skälla ut än den ena och än den andra entreprenören i pressen, men det är ju strängt taget lite barnsligt att göra så regelmässigt. Om man verkligen vill kräva generella förbättringar av kvaliteten så får man väl visa att man är beredd att acceptera generellt högre priser för det också. Man kan liksom inte både äta kakan och ha den kvar...
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: HJP skrivet 21 augusti 2011, 08:49:28 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 augusti 2011, 07:45:25 AM
Det är väl ändå en skillnad på "Västtrafiks bussar" och "bussar som kör för Västtrafik". Och det är lika fel att säga SL:s bussar - jag har väl ändå aldrig påstått att det skulle vara riktigt. Sedan förstod nog även du vad jag menade med att den som skrev notisen gjorde ett misstag, det behöver du inte raljera över.

Västtrafik är beställare och kan knappast ha något ansvar för deras entreprenörers försummelser mer än att ta upp diskussioner med dem och påpeka att sådant inte accepteras.
****
Staffan, du har rätt, men det har JDS också. Han skrev inte "SL:s bussar", utan "SL-bussar". Det är inte riktigt samma sak.
När det gäller Västtrafik, så blir det lite annorlunda, eftersom Västtrafik dels är ett egennamn, dels dels en "trafik" i en viss region - "väst". I någon mening, anser jag att man kan säga "västtrafiks bussar", men inte "Västtrafiks bussar", om du förstår hur jag menar. Jag menar alltså att man kan säga "västtrafiks bussar" men inte "SL:s bussar".

I skrivande stund, tycker jag faktiskt också, att man kan säga "SL:s bussar" - i överförd mening. Det är bussar som kör för SL, och i den meningen är det "SL:s bussar".
Tänk dig ett annat exempel: Två bussförare träffas i depån. De ska båda hämta varsin buss, för dagens arbete. "Där är min buss", säger den ene, "Och där är min", säger den andre. Ingen skulle reagera på  att de sa "min", men ingen av dem äger "sin" buss.

Detta är inget "världsproblem", men kan ibland leda till onödig irritation.

HJP
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2011, 09:02:11 AM
Citat från: HJP skrivet 21 augusti 2011, 08:49:28 AM
****
Staffan, du har rätt, men det har JDS också. Han skrev inte "SL:s bussar", utan "SL-bussar". Det är inte riktigt samma sak.
När det gäller Västtrafik, så blir det lite annorlunda, eftersom Västtrafik dels är ett egennamn, dels dels en "trafik" i en viss region - "väst". I någon mening, anser jag att man kan säga "västtrafiks bussar", men inte "Västtrafiks bussar", om du förstår hur jag menar. Jag menar alltså att man kan säga "västtrafiks bussar" men inte "SL:s bussar".

I skrivande stund, tycker jag faktiskt också, att man kan säga "SL:s bussar" - i överförd mening. Det är bussar som kör för SL, och i den meningen är det "SL:s bussar".

HJP

För att inte krångla till det mer: Man kan säga västtrafikbussar (med inledande gemen) men inte Västtrafiks bussar. Man kan säga SL-bussar men inte SL:s bussar. I det första fallet talar man om vilken uppgift de här, i andra fallet vilken ägare.


Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: HJP skrivet 21 augusti 2011, 09:25:37 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2011, 09:02:11 AM
För att inte krångla till det mer: Man kan säga västtrafikbussar (med inledande gemen) men inte Västtrafiks bussar. Man kan säga SL-bussar men inte SL:s bussar. I det första fallet talar man om vilken uppgift de här, i andra fallet vilken ägare.
****
På så sätt....  ::)

HJP
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: JDS skrivet 21 augusti 2011, 10:19:59 AM
Det är svårt att höra skillnad på versaler och gemener  ;D
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2011, 10:26:10 AM
Citat från: JDS skrivet 21 augusti 2011, 10:19:59 AM
Det är svårt att höra skillnad på versaler och gemener  ;D

Men  det är väldigt lätt att märka ord. Om man skriver så ser man skillnaden. Och det var ju ändå skrift jag talade om även om jag råka använda ett i sammanhanget tvetydigt verb.

Nu lägger vi ned det här, va. Du lär aldrig ge dig i alla fall. Och inte jag heller.




Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: New_options skrivet 21 augusti 2011, 11:08:08 AM
Är det inte så också att så länge folk begriper vad nyheten faktiskt handlar om spelar kanske de finstilta detaljerna ni tjafsar sida upp och sida ner om mindre roll.

Som journalist blir det omöjligt att helt uppfylla de mest inbitnas nitiska krav på korrekta uttryck i alla sammanhang
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2011, 11:12:57 AM
Citat från: New_options skrivet 21 augusti 2011, 11:08:08 AM

Som journalist blir det omöjligt att helt uppfylla de mest inbitnas nitiska krav på korrekta uttryck i alla sammanhang

Observera att min kritik gällde specifikt TT:s journalistik och den rejäla försämring denna har genomgått. Den poängen i mitt inlägg verkar ha gått helt förlorat.
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Josef skrivet 21 augusti 2011, 12:10:22 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2011, 11:12:57 AM
Observera att min kritik gällde specifikt TT:s journalistik och den rejäla försämring denna har genomgått. Den poängen i mitt inlägg verkar ha gått helt förlorat.

Det är väl irrelevant om det är en journalist på TT eller om det är en journalist från GP som skriver på detta sätt; det viktiga är att folk förstår. Som utomstående bryr sig nog inte folk om den terminologi som begagnas i texten. Jag har arbetat flera år på Tetra Pak - jag orkar inte längre bry mig om folk som säger att de dricker en "tetra-vin" eller att man köper "kattmat i tetra". Ett språkbruk som i sig är helt felaktigt men det är accepterat eftersom det brukas av folk.

Det som tycks missas i den övergripande diskussionen (nej inte den om TT:s journalister) är att Terminal G är de som fått utstå mest kritik, se http://svtplay.se/v/2507530/vastnytt/allvarliga_brister_pa_bussarna. Vad kan det bero på; inte är det väl det dåliga underhållet?
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2011, 12:22:46 PM
Citat från: Josef skrivet 21 augusti 2011, 12:10:22 PM
Det är väl irrelevant om det är en journalist på TT eller om det är en journalist från GP som skriver på detta sätt; det viktiga är att folk förstår.

Nej, det är det inte, eftersom en notis från TT sprids till flera hundra media medan GP-artikeln normalt bara står att läsa där. För övrigt förfogar GP över Sveriges bästa dagstidningsjournalist på kollektivtrafikområdet i Ulf Nyström.
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: New_options skrivet 21 augusti 2011, 12:26:15 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2011, 11:12:57 AM
Observera att min kritik gällde specifikt TT:s journalistik och den rejäla försämring denna har genomgått. Den poängen i mitt inlägg verkar ha gått helt förlorat.

Den rejäla försämringen består alltså i att den som skrev inte använde ett uttryck som gick hem med dina specialistögon?
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: M skrivet 21 augusti 2011, 12:40:41 PM
Vilket bolag är det som kör omkring med kassa bussar denhär gången?

/M
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: danneh skrivet 21 augusti 2011, 14:25:47 PM
Om det är som jag tror, så är det mest Terminal G, som mig veterligen inte ens har något avtal med Västtrafik. Men hade ändå inte blivit förvånade om Veolia är inkluderade också.
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Bussföraren skrivet 21 augusti 2011, 15:15:13 PM
Enligt den Polis jag talade med vid en kontroll i går, Keolis, Netbuss och Terminal G
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2011, 17:19:59 PM
Citat från: New_options skrivet 21 augusti 2011, 12:26:15 PM
Den rejäla försämringen består alltså i att den som skrev inte använde ett uttryck som gick hem med dina specialistögon?

Den består i att sådant här allt oftare inträffar hos TT nuförtiden till skillnad från förr. Detta var bara ett exempel på detta förflackande, vilket faktiskt gör mig rätt bekymrad.

Som sedan påpekats i andra trådar så var det tydligen ersättningsbusar för spårvägen det gällde och dessa upphandlas vad jag vet inte ens av Västtrafik. Göteborgs Spårvägar sköter sin verksamhet utifrån ett gammalt monopol och deras spårvägsverksamhet är inte upphandlad.


Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Erling.L skrivet 21 augusti 2011, 21:32:30 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2011, 17:19:59 PM

Den består i att sådant här allt oftare inträffar hos TT nuförtiden till skillnad från förr. Detta var bara ett exempel på detta förflackande, vilket faktiskt gör mig rätt bekymrad.

Som sedan påpekats i andra trådar så var det tydligen ersättningsbusar för spårvägen det gällde och dessa upphandlas vad jag vet inte ens av Västtrafik. Göteborgs Spårvägar sköter sin verksamhet utifrån ett gammalt monopol och deras spårvägsverksamhet är inte upphandlad.




Helt fel gällande att trafiken ej upphandlas vilket den gör och netbuss vann trafiken med keoilis och terminalg som underentrepenörer.
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: JDS skrivet 21 augusti 2011, 21:55:49 PM
Citat från: Erling.L skrivet 21 augusti 2011, 21:32:30 PM
Helt fel gällande att trafiken ej upphandlas vilket den gör och netbuss vann trafiken med keoilis och terminalg som underentrepenörer.

Men är det Västtrafik, spårvägen eller rentav stadshuset som upphandlar den?

Som jag uppfattat det är det spårvägen som anlitar Västtrafik för att marknadsföra trafiken och ta betalt av resenärerna. Däremot upphandlar inte Västtrafik spårvägstrafiken, utan det är Göteborgs stad som bedriver den i "egen" regi om än i ett dotterbolag. Det hindrar ju förstås inte att man även anlitar Västtrafik för att upphandla ersättningstrafiken, men gör man verkligen så?

(Tacksam för rättelser.)
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: En buss brummar skrivet 21 augusti 2011, 22:23:58 PM
Ja, Västtrafik upphandlar spårvagnarnas ersättningstrafik
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2011, 23:33:47 PM
Citat från: En buss brummar skrivet 21 augusti 2011, 22:23:58 PM
Ja, Västtrafik upphandlar spårvagnarnas ersättningstrafik

Det är i så fall något nytt. Tidigare skötte Spårvägen detta i egen regi.

Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: lil-sis skrivet 22 augusti 2011, 07:28:20 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 augusti 2011, 23:33:47 PM
Det är i så fall något nytt. Tidigare skötte Spårvägen detta i egen regi.



Kanske en källhänvisning vore på sin plats?
Titel: SV: Bromsfel på många bussar (Västtrafik) (Artikel i UNT)
Skrivet av: Erling.L skrivet 22 augusti 2011, 10:01:02 AM
Dom skrev ju nytt trafik avtal för vagn för nått år sedan troligen då det ändrades