Det är inte ofta jag kör åt Westin numera, men idag hade jag en lucka och suget efter Neoplan började kännas...
Dagens körning var en klassisk sightseeing för Pullman Tours och kryssningsfartyget M/S Empress.
Skulle vara ute i Frihamnen vid 07:45, så jag kom till Ulvsunda för att hämta bussen vid 06:45.
(http://i333.photobucket.com/albums/m394/DJAlter70/Germany2010/102.jpg)
Här har vi dagens åk, XJB 406 Neoplan N116 Cityliner. Detta är den sista serien som tillverkades av den klassiska Citylinern, en busstyp som jag alltid gillat enda sedan man var riktigt liten jr!
Tyvärr har den en hyfsat kraftig buckla framför bakdörren som tydligen dykt upp i helgen. :(
Så kör vi iväg och jag väljer vägen genom Solna mot Haga Norra, mycket förändringar pga Tvärbaneutbyggnaden, ser inte ut som när jag körde i detta område som Råstaförare.
Vid ankomst Frihamnen och kryssningsterminalen, så var det ordning. Fick direkt anvisning till rätt plats och strax därefter dök det upp personal med skylt och guidens flagga.
(http://i333.photobucket.com/albums/m394/DJAlter70/Germany2010/103.jpg)
Några kompisar från Ekman står och glänser i morgonsolen i väntan på sina gäster.
(http://i333.photobucket.com/albums/m394/DJAlter70/Germany2010/104.jpg)
M/S Empress har precis lagt till.
Det är guiden som oftast lägger upp resplanen utifrån gruppens program samt vilka tider som kan vara bäst på dom olika platserna. Vi kom fram till att alla verkade välja Vasa först, så vi tog sikte på Stadshuset istället.
(http://i333.photobucket.com/albums/m394/DJAlter70/Germany2010/105.jpg)
Här står jag vid Stadshuset, tyvärr inte direkt enligt dom parkeringsregler som gäller på platsen! Men det är alltid trångt vid Stadshuset och man får improvisera lite! Interbuss Neoplan Spaceliner passerar precis när jag knäpper av bilden.
(http://i333.photobucket.com/albums/m394/DJAlter70/Germany2010/106.jpg)
Inredningen i bussen.
(http://i333.photobucket.com/albums/m394/DJAlter70/Germany2010/107.jpg)
Och förarmiljön, gillar den här förarplatsen riktigt bra, tror det är en av dom bättre jag suttit bakom ratten på! Citylinerns nackdel, är att vänsterspegel sitter på sidan innan förarfönstret vilket orsakar en stor död vinkel till vänster! Men är man van med busstypen så lär man sig att den finns där.
Därefter åkte vi vidare över Västerbron i låååångsam takt medans guiden pratade och pratade och pratade ännu mer med sin spanska grupp!
Målet var Fjällgatan uppe vid Ersta sjukhem där utsikten är riktigt trevlig över staden. Problemet kan dock vara antalet bussar vid platsen...
(http://i333.photobucket.com/albums/m394/DJAlter70/Germany2010/108.jpg)
Men otroligt nog var det lugnt vid Fjällgatan, ändå var det nära att en ur gruppen blev kvar, hon skulle in och köpa kaffe trots det korta fotostoppet! Den kaffemuggen ställde hon senare på golvet och nog för att jag kör mjukt, men så mjukt? Så det blev till att torka upp kaffe nästa stopp!
Och det var Gamla Stan och Slottsbacken, där är tanken att man kör upp och lämnar snabbt, och sen hämtar man lika snabbt förutsatt att gruppen är på plats i rätt tid! Tyvärr spricker detta ofta pga dels då grupper som kommer bort, sen att vissa förare från andra länder går ur bussen och försvinner... :(
(http://i333.photobucket.com/albums/m394/DJAlter70/Germany2010/109.jpg)
Här är det hämtning på gång. Min grupp var punktlig, så vi kom ganska snabbt på rull igen!
Sen blev det en liten snurr förbi Sergels Torg innan vi styrde mot Djurgården, först en sväng runt Waldermarsudde innan vi kom till Vasamuseum!
Där var det inte kaos som det kan vara, men det fanns inga platser lediga, så jag åkte och ställde mig bortanför Skansens entre.
Vid hämtningen kl: 15 fanns det gott om plats att parkera på, men även här kom gruppen ut på tid! Så vi styrde tillbaka till Frihmamnen och Empress. Kan tänka mig att gruppen tycker det är ganska skönt att vara tillbaka på båten efter en tidig morgon och lång dag i Stockholm
(http://i333.photobucket.com/albums/m394/DJAlter70/Germany2010/110.jpg)
Motljusbild med en Interbus som speglar sig i fronten! Men nu är det slut och så återstår bara körningen tillbaka till Ulvsunda. Tråkigt nog tappade jag en navkapsel i bak utan att märka detta, hoppas den inte ställde till någon skada... ???
//R
Kul att läsa Robban.
Skadan på Hö Sida såg jag för två veckor sedan när jag fikade med en gammal kollega som är på Westins.
/Lennart
CitatSkadan på Hö Sida såg jag för två veckor sedan när jag fikade med en gammal kollega som är på Westins.
Ok, hörde bara två av plåtslagarna står och kolla på den när jag kom tillbaka till Ulvsunda. Men dom kanske menade att den skulle fixas i helgen som kommer... Dom pratar icke svenska! ???
//R
Intressant reportage Rocky! Kul styrningar...
Trevligt reportage, nyfiken fråga, kör Westins exklusivt med Neoplan?
CitatTrevligt reportage, nyfiken fråga, kör Westins exklusivt med Neoplan?
Alla fullstora turistbussar är Neoplan, sen har man en kort turistare som är MAN(men det är ju samma sak numera...).
//R
Citat från: Robert Brink skrivet 17 augusti 2011, 20:36:09 PM
Alla fullstora turistbussar är Neoplan, sen har man en kort turistare som är MAN(men det är ju samma sak numera...).
//R
Tack för infon
Den har visst helautomatisk växellåda, hur vanligt är det på sådana bussar?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 18 augusti 2011, 03:18:32 AM
Den har visst helautomatisk växellåda, hur vanligt är det på sådana bussar?
Det är onekligen mycket smart, för jag gissar att Westins har ett gäng bussar som i princip bara går på sightseeing osv i Sthlm City.
Det gick ett elakt rykte en gång i tiden om att Westins lät bygga om bussarna så att extra knäckande
SL förare med automatkort skulle kunna köra dem ;)
/Lennart
Hallo
Det stämmer att det byggdes om manuellt växlade Neoplan Cityliner hos Westinbuss.
Dom som byggdes om var inte beställda för WB, alla fordon som beställdes på den tiden blev med automatlåda.
Alla dubbeldäckare hade Alison automat, transliner med ZF, dom 3 cityliner som byggdes om fick Voith. Allt för att förenkla för alla förare.
/FD Neoplan driver