Är det inte dags för GS att göra sig av med resten av sina Volvo CNG-leder?
Nej absolut inte!
Ärligt talat förstår jag mig inte på alla klagomål om skruttiga och slitna bussar från dig nere i Göteborg. När jag tidigare denna månad tillbringade 4 dagar nere i Göteborg så blev det naturligtvis en hel del bussresor, både inne i staden och utanför, till exempel utåt Säve. Jag blev faktiskt förvånad över hur fina fordonen där nere var, trots 5-10 år på nacken. Jag tror inte jag kunde se ett enda fordon som var urblekt, hade sönderriven inredning eller allmänt gick dåligt. Jag vet att 4 dagar inte är mycket, men av allt jag kunde se under den perioden var alla västtrafiks bussar (inklusive ostarna) i betydligt bättre skick än det mesta som finns här uppe i SL-land.
Frågan är väl om mina observationer stämmer, eller har Västtrafik riktigt risiga bussar undangömda någonstans där jag inte var? Det tycker jag dock verkar mindre troligt. Att fordonen blir lite repiga och allmänt slitna hör ju till när de rullar dagligen i trafik i 10 år, men mer än så kunde jag inte se där nere. Utan att försöka hänga ut något bolag så finns det ju såna som kör fordon som ser ut som ett mindre bombnedslag. Bussar som till exempel är så svarta att registreringsnumret inte går att läsa, och en inredning som saknar både ryggstöd, väggpaneler, lampor, golvmattor och har över hälften av alla fönsterrutor mjölkiga...
Är jag helt ute och cyklar nu?
Lär nog försvinna en del nästa sommar när Keolis tar över trafiken i Angered.
Jag tycker inte dom är så skruttiga faktiskt. Dom har väl sina ålders skavanker, men jag tycker dom är helt ok att åka i och jag gillade att köra dom. Nån enstaka har väl haft lite väl mycket "mjölkiga" fönster men inget mer. Jag tycker dom är helt ok
Hej
Vilka årsmodeller rör det sig om?
En buss får väl gå i 15 år?
mvh Stefan P
Att fråga om avtal, t.ex längd, fordonskrav, maxålder osv - Tillåtet.
Att ständigt kritisera samt återkommande gnälla på saker som detta forum inte är till för - Ej tillåtet.
Som det står i regelverket: Buss-snack är ingen klagomur.
Jisses detta återkommer ju Calle med väldigt ofta.. Gasbussar är lite mer känsliga för dålig kvalité på bränslet vilket händer då och då..även i Borås hände det ofta i början att de gick som en potta skit men numera funkar det bättre .
I Göteborg är väl maxålder 10 år om jag inte minns helt galet.
Citat från: Mats B skrivet 17 augusti 2011, 11:34:42 AM
Lär nog försvinna en del nästa sommar när Keolis tar över trafiken i Angered.
Vem säjer att det är just Volvos gasledbussar som ska försvinna då? I Angered finns bara MAN-bussar i ledvariant och dessa lär väl förvinna tidigare eftersom dom är dieseldrivna. Om två år kan det nog tänkas att det ryker en och annan Volvo B10 LA CNG.
Citat från: yngrot skrivet 17 augusti 2011, 15:59:23 PM
I Göteborg är väl maxålder 10 år om jag inte minns helt galet.
Stämmer bra men tidigare var det 12 år.
De första CNG-lederna som levererades till GS kan jag hålla med om att de var mycket skruttiga, men dessa gick ju tillbaka till Volvo för ett bra tag sedan. Jag fick tillfälle att köra någon av den nyare generationen, och med undantag för att jag inte hittade knappen som låste förardörren (så den flög upp i varje vänsterkurva, visade sig vara en omärkt knapp i taket.. ;D) så gick denna väldigt bra, helt i stil med de MAN-bussar som fanns!
Citat från: mushkot skrivet 18 augusti 2011, 06:41:20 AM
De första CNG-lederna som levererades till GS kan jag hålla med om att de var mycket skruttiga, men dessa gick ju tillbaka till Volvo för ett bra tag sedan. Jag fick tillfälle att köra någon av den nyare generationen, och med undantag för att jag inte hittade knappen som låste förardörren (så den flög upp i varje vänsterkurva, visade sig vara en omärkt knapp i taket.. ;D) så gick denna väldigt bra, helt i stil med de MAN-bussar som fanns!
Ja volvo har ju gjort en ombyggnad på dem så nu går dom riktigt bra!!! kör hellre en gasbuss som går ok än b9s bussarna