http://www.busstidningen.se/2011/08/16/ul-chefen-utannonserad-tjanst-uttryck-for-misstro/
Hua....
Vi får ju VERKLIGEN hoppas att han inte får den posten.
Då skulle kollektivtrafiken i uppland gå mot en mörk framtid...
Men herre gud...
Jag jobbade en gång på ett ställe där åtminstone alla "mellanchefer", fick söka om sina egna jobb med jämna mellanrum.
Det tyckte jag var en sund idé och det borde gälla alla chefer. :)
Citat från: Robert T skrivet 17 augusti 2011, 09:36:06 AM
Men herre gud...
Jag jobbade en gång på ett ställe där åtminstone alla "mellanchefer", fick söka om sina egna jobb med jämna mellanrum.
Det tyckte jag var en sund idé och det borde gälla alla chefer. :)
Ja, det här är väl en ganska vanlig form vid nyorganisationer och alla förare får ju också söka om tjänster i UL när man byter utförare, så det är väl något UL då tycker är en bra princip får man förmoda. Nu är det en ny organisation (inte ens samma företag) och då är det väl givet att man gör en allmän utlysning.
Däremot tycker jag det är tråkigt om man går på hetsjakt mot någon enskild person som Busstidningen gör. Tycker ändå att UL som bolag gör mycket bra saker - vilket inte gör att jag försvarar deras sätt att sköta upphandlingar på.
Nyheten är ju inte heller ny - det här tog väl media upp för några månader sedan redan.
Citat från: Omnilasse skrivet 17 augusti 2011, 09:42:24 AM
Däremot tycker jag det är tråkigt om man går på hetsjakt mot någon enskild person som Busstidningen gör. Tycker ändå att UL som bolag gör mycket bra saker - vilket inte gör att jag försvarar deras sätt att sköta upphandlingar på.
UL har lyckats med flera bra saker. De har en fenomenal hemsida och flera riktigt bra anställda mellanchefer. Men dessvärre kommer alla fördelar i skymundan med tanke på hur det gjort bort sig rejält i flera andra fall under de senaste åren.
Citat från: Omnilasse skrivet 17 augusti 2011, 09:42:24 AM
Nyheten är ju inte heller ny - det här tog väl media upp för några månader sedan redan.
UNT den 23 juli i år:
http://www.unt.se/uppsala/oklart-om-ny-ul-chef-1407379.aspx
Inkl kommentarer undertill som verkar vara skrivna av kunnigt folk. Dvs inget gnäll.
Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2011, 10:04:47 AM
UNT den 23 juli i år:
http://www.unt.se/uppsala/oklart-om-ny-ul-chef-1407379.aspx
Inkl kommentarer undertill som verkar vara skrivna av kunnigt folk. Dvs inget gnäll.
För mig som är oinsatt ser kommentarerna ut som typiskt gnäll från okunniga medborgare som hyser ett djupt förakt för allt vad politiker och tjänstemän heter.
Vad är det Burwick har gjort på UL som gör att han inte bör få förnyat förtroende? Jag kan inte minnas att han ådrog sig någon kritik på sina liknande tjänster på Gävle kommun och X-trafik, annat än ovannämnda obligatoriska förakt från pöbeln.
Citat från: Anders Noren skrivet 17 augusti 2011, 11:38:37 AM
För mig som är oinsatt ser kommentarerna ut som typiskt gnäll från okunniga medborgare som hyser ett djupt förakt för allt vad politiker och tjänstemän heter.
Det beror iofs på vad man jämför med. Om man jämför med likande kommentarer i Västerbottens-Kuriren verkar kommentarerna i UNT vara av mycket högre kvalitet.
Citat från: Anders Noren skrivet 17 augusti 2011, 11:38:37 AM
Vad är det Burwick har gjort på UL som gör att han inte bör få förnyat förtroende? Jag kan inte minnas att han ådrog sig någon kritik på sina liknande tjänster på Gävle kommun och X-trafik, annat än ovannämnda obligatoriska förakt från pöbeln.
Någon form av ansvar för bränsleupphandlingen (biogas?) där UL försökte skaffa sig ett eget otillåtet monopol har han väl ändå? Om han dessutom är en av krafterna som aktivt vill motverka och få bort alla mindre bussföretag ur UL-trafiken vet jag dock inte, men vissa påstår det. Och då Upplänningarna vill ha kvar sina gamla småföretagare i linjetrafiken är det väl inte så konstigt att de reagerar negativt mot att de små bussbolagen verkar motverkas av sitt eget landsting? Om inte annat är Burwick ändå ytterst ansvarig för en organistation där lite väl mycket gått fel de senaste åren, vilket förr eller senare brukar leda till någon form av förändring från högre ort. Detta även om misstagen gjorts av tjänstemän "under" den ytterst ansvarige.
Vad gäller tillhandahållandet av biogas är det med ytterst få undantag LHM som sköter detta och som fastställer priset, det finns ju sällan någon konkurrens eftersom biogasanläggningarna oftast tillkommer just med tanke på kollektivtrafiken
Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2011, 12:32:14 PM
Det beror iofs på vad man jämför med. Om man jämför med likande kommentarer i Västerbottens-Kuriren verkar kommentarerna i UNT vara av mycket högre kvalitet.
Någon form av ansvar för bränsleupphandlingen (biogas?) där UL försökte skaffa sig ett eget otillåtet monopol har han väl ändå? Om han dessutom är en av krafterna som aktivt vill motverka och få bort alla mindre bussföretag ur UL-trafiken vet jag dock inte, men vissa påstår det. Och då Upplänningarna vill ha kvar sina gamla småföretagare i linjetrafiken är det väl inte så konstigt att de reagerar negativt mot att de små bussbolagen verkar motverkas av sitt eget landsting? Om inte annat är Burwick ändå ytterst ansvarig för en organistation där lite väl mycket gått fel de senaste åren, vilket förr eller senare brukar leda till någon form av förändring från högre ort. Detta även om misstagen gjorts av tjänstemän "under" den ytterst ansvarige.
Frågan är ju dock hur stort ansvar VD:n kan lastas för detta. Att känna till exakt lagkraven har man ju experter på inom trafikbolaget. När det gäller mindre aktörer kan man väl i sådana fall rikta samma kritik mot SL - här gör man nu så stora trafikområden att det bara är 3-4 stora aktörer som kan lämna anbud. Att bara två stycken la på Stocholm sydväst (eller om det var N/V är ju egentligen en katastrof - och att nu Nobina inte ens känner att man kan lägga på de gigantiska områden som nu har varit ute på upphandling (E20), där man ska ansvara för gigantiska trafikområden och också ha kompetens att bedriva spårtrafik (jo, jag vet att man alltid kan finna samarbetspartners), gör ju att man inte får någon möjlighet för mindre aktörer att lägga här heller. Så den kritiken kunde man nog i sådana fall lika gärna rikta mot Stockholm...
Citat från: Omnilasse skrivet 17 augusti 2011, 19:56:02 PM
Frågan är ju dock hur stort ansvar VD:n kan lastas för detta. Att känna till exakt lagkraven har man ju experter på inom trafikbolaget. När det gäller mindre aktörer kan man väl i sådana fall rikta samma kritik mot SL - här gör man nu så stora trafikområden att det bara är 3-4 stora aktörer som kan lämna anbud. Att bara två stycken la på Stocholm sydväst (eller om det var N/V är ju egentligen en katastrof - och att nu Nobina inte ens känner att man kan lägga på de gigantiska områden som nu har varit ute på upphandling (E20), där man ska ansvara för gigantiska trafikområden och också ha kompetens att bedriva spårtrafik (jo, jag vet att man alltid kan finna samarbetspartners), gör ju att man inte får någon möjlighet för mindre aktörer att lägga här heller. Så den kritiken kunde man nog i sådana fall lika gärna rikta mot Stockholm...
Visst har du många poänger, men jämför man UL och SL är det ju så att UL länge uppmuntrat små trafikutövare att köra och göra ett bra jobb, vilket nu ser ut att förändras.
Detta medan SL i stort sett alltid haft stora upphandlingsområden och därmed bara stora trafikutövare, och på sin höjd några mindre trafikutövare som underentreprenörer eller bara på tågersättningar (Fridströms Buss, Tusses Buss, Vallentuna Buss, Kerstins Taxi, Gladö, Midbuss, PTS osv). Men i och med de förändringar du beskriver med E20 har nog SL tyvärr slagit sina egna tidigare rekord många gånger om.
Vad gäller upphandlingarna i Sthlm så är det inte bara smååkare i stil med Fridströms som påverkas utan några av landets största bussföretag som utestängs från marknaden genom SL:s jätteområden, det är bara att jämföra vilka som kvalificerade sig och lämnade anbud på Södertörn, Södertälje och Ekerö jmf med de senaste jätteprojekten.
Problemet som SL står inför är att går det åt skogen genom att en entreprenör inte klarar att hålla ekonomin så stram som man kalkylerat med havererar en stor del av trafiken i länet och denna risk ökar ju större områderna blir, till slut finns det ingen möjlighet att hålla koll på det hela, och SL:s internkontroll fungerar ju inte ens idag, hur ska det då gå med de kommande jättekontrakten?
Men hejsan hoppsan så det kan gå.......
http://www.unt.se/ekonomi/ny-vd-tjanst-pa-ul-utlyses-1438616.aspx
Ja där ser man.