Läste för några veckor sedan om en bussolycka i Norge 1988.
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/tank-om-vi-fatt-hjalp-direkt-efter-olyckan_6357942.svd
Då jag aldrig förut hört talas om olyckan så blev jag nyfiken och letade vidare.
Varpå jag hittade detta som påstås vara en bild på olyckan.
(http://img844.imageshack.us/img844/5159/storthovedtekstbildebus.th.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/844/storthovedtekstbildebus.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Är det någon som vet om det här är samma buss?
Namnet All The Way Ski Club verkar stämma överens, men det finns inga uppdateringar efter 1986 i informationen.
http://www.svenskbusshistoria.se/go/?id=49505
Jo det är det nog.
Olyckan fick ju stor uppmärksamhet på sin tid och var början på det som senare kom att kallas YKB, för att förhindra att liknande händelser med förare som inte hade föraryrket som profession körde i mer eller mindre yrkesmässig trafik.
Olyckan berodde i princip på inkompetens, ingen yrkesman bakom ratten skulle ha betett sig på detta sätt och att katastrofen inte föranledde åtal berodde nog enbart på att föraren själv avled.
Citat från: Bussföraren skrivet 16 augusti 2011, 22:21:24 PM
Jo det är det nog.
Olyckan fick ju stor uppmärksamhet på sin tid och var början på det som senare kom att kallas YKB, för att förhindra att liknande händelser med förare som inte hade föraryrket som profession körde i mer eller mindre yrkesmässig trafik.
Olyckan berodde i princip på inkompetens, ingen yrkesman bakom ratten skulle ha betett sig på detta sätt och att katastrofen inte föranledde åtal berodde nog enbart på att föraren själv avled.
Ja, han försökte växla ner med "norrlänningen" i ett kraftigt nerförslut. Med resultat att den hamnade i ett mellanläge och bakaxeln frikopplades från resten av drivlinan. Sedan höll inte bromsarna länge...
Utan att nedvärdera trådskaparens kunskaper på något vis, är det väl ändå så att vissa räknar denna olycka som en av de mest ökända bussolyckorna i Norden? I alla fall den som lett till flest trafiksäkerhetsåtgärder.
Citat från: Bussföraren skrivet 16 augusti 2011, 22:21:24 PM
Olyckan berodde i princip på inkompetens, ingen yrkesman bakom ratten skulle ha betett sig på detta sätt och att katastrofen inte föranledde åtal berodde nog enbart på att föraren själv avled.
Inkompetens var det nog inte. Föraren visste mycket väl hur han skulle bete sig vid körning i utförslut, mën han visste inte hur Norrlandsväxeln fungerade på en Volvo B58, och vem vet det som inte har fått utbildning på just denna märkliga växeltyp. Jag har på sin tid åkt med flera yrkesförare som inte har haft en aning om hur den fungerar vid nedväxling i utförslut, fast de har suttit och kört busstypen under flera år!! I övrigt skötte sig föraren bra bakom ratten på olycksbussen. Jag bevittnade hans körning två dagar före olyckan. Jag passar också på att återigen ställa mig frågan hur Volvo kunde använda en sådan krininell växeltyp. Märkligt att de inte blev åttalade, men det sägs att Volvo gjorde allt för att tysta ned problemet med Norrlandsväxeln.
Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2011, 00:33:36 AM
Utan att nedvärdera trådskaparens kunskaper på något vis, är det väl ändå så att vissa räknar denna olycka som en av de mest ökända bussolyckorna i Norden? I alla fall den som lett till flest trafiksäkerhetsåtgärder.
Med tanke på det stora antalet dödsoffer och att det var barn på skolresa till största delen så är denna olycka svår att glömma. Det blev ju mycket ståhej om uthyrning av bussar utan trafiktillstånd till förare som inte visste hur de skulle handskas med fordonet.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2011, 07:31:11 AM
Inkompetens var det nog inte. Föraren visste mycket väl hur han skulle bete sig vid körning i utförslut, mën han visste inte hur Norrlandsväxeln fungerade på en Volvo B58, och vem vet det som inte har fått utbildning på just denna märkliga växeltyp. Jag har på sin tid åkt med flera yrkesförare som inte har haft en aning om hur den fungerar vid nedväxling i utförslut, fast de har suttit och kört busstypen under flera år!! I övrigt skötte sig föraren bra bakom ratten på olycksbussen. Jag bevittnade hans körning två dagar före olyckan. Jag passar också på att återigen ställa mig frågan hur Volvo kunde använda en sådan krininell växeltyp. Märkligt att de inte blev åttalade, men det sägs att Volvo gjorde allt för att tysta ned problemet med Norrlandsväxeln.
Det var ju också så att Telmabromsen var urkopplad. Visserligen tillåtet på den tiden och föraren var säkert medveten om detta men hade den varit i funktion hade antagligen olycksförloppet blivit ett annat.
Vi får heller inte glömma att föraren mildrade olyckan genom att medvetet köra in i en bergvägg strax innan han kom ut ur tunneln och med all sannolikhet hade hamnat nere i Måbødalens hundratals meter djupa ravin eftersom han inte kunnat ta den tvära kurvan i den höga hastigheten. I sådant fall hade ingen i bussen klarat sig.
Men visst blev olyckan en nyttig väckarklocka för säkerhetstänkandet kring bussar. Precis som en tågolycka vid Lerum knappt ett år tidigare blev det för tågtrafiken.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 17 augusti 2011, 08:59:43 AM
Det var ju också så att Telmabromsen var urkopplad. Visserligen tillåtet på den tiden och föraren var säkert medveten om detta men hade den varit i funktion hade antagligen olycksförloppet blivit ett annat.
Jag vill minnas att det till och med var så att Telmabromsen var ur funktion, dvs inte enbart urkopplad. Hade den fungerat hade den inte varit till någon hjälp pga att Norrlandsväceln hamnade i friläge. Dess bromseffekt var heller inte så kraftig att den hade gjort så mycket till eller ifrån ifall föraren hade vetat hur han skulle ha handskats med Norrlandsväxeln på ett korrekt sätt.
Att det IDAG finns en stor okunskap om hur Norrlandsväxeln fungerar hos förare som kommit in i yrket från -90 talets mitt o framåt kan jag skriva under på, men innan dess var K19 och Wilson med 2 vxl bakaxel mkt vanlig och i princip endast rena tätortsförare kunde gå dessa förbi, och givetvis dem som inte använde sin behörighet annat än enstaka gånger.
I sådan körning som var fallet vid olyckan växlar man ner i god tid (samma växel upp som ned) och knappast i bakaxeln i första hand, det ska man ha gjort redan innan lutningen börjar.
Så jag måste nog vidhålla att föraren var inte kompetent för sin uppgift, han kunde inte handskas med ett för den tiden mkt vanligt fordon och han fattade för sent beslutet att bromsa upp bussen på annat sätt, hade han gjort det direkt när han misslyckades med nedväxlingen hade sannolikt utgången blivit en annan.
Därför anlitar man yrkesmän, även dessa kan göra misstag men i flertalet fall är man införstått med hur prylarna man handskas med fungerar.
Citat från: Bussföraren skrivet 17 augusti 2011, 10:03:57 AM
Att det IDAG finns en stor okunskap om hur Norrlandsväxeln fungerar hos förare som kommit in i yrket från -90 talets mitt o framåt kan jag skriva under på, men innan dess var K19 och Wilson med 2 vxl bakaxel mkt vanlig och i princip endast rena tätortsförare kunde gå dessa förbi, och givetvis dem som inte använde sin behörighet annat än enstaka gånger.
I sådan körning som var fallet vid olyckan växlar man ner i god tid (samma växel upp som ned) och knappast i bakaxeln i första hand, det ska man ha gjort redan innan lutningen börjar.
Så jag måste nog vidhålla att föraren var inte kompetent för sin uppgift, han kunde inte handskas med ett för den tiden mkt vanligt fordon och han fattade för sent beslutet att bromsa upp bussen på annat sätt, hade han gjort det direkt när han misslyckades med nedväxlingen hade sannolikt utgången blivit en annan.
Därför anlitar man yrkesmän, även dessa kan göra misstag men i flertalet fall är man införstått med hur prylarna man handskas med fungerar.
Det är nog lätt att säga. Även om B58:or var vanliga så fanns det de förare som normalt körde Scania och på så sätt var obekanta med Norrlandsväxeln när de väl hamnade i en B58:a. Sedan fanns det de förare som normalt bara växlade ned med Norrlandsväxeln i uppförsbackar, men lät det rulla på i utförsluten. 110 km/tim med B58:or förr var ingen ovanlighet. Att växla ned i kraftiga utförslut var det därför många som aldrig hade prövat på med Norrlandsväxeln eller visste hur de skulle hantera, tyvärr. Jag har åkt med sådana drivna yrkesförare som inte har kunnat detta utan har fått Norrlandsväxeln i friläge och blivit mäkta förvånade.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2011, 10:23:49 AM
Det är nog lätt att säga. Även om B58:or var vanliga så fanns det de förare som normalt körde Scania och på så sätt var obekanta med Norrlandsväxeln när de väl hamnade i en B58:a. Sedan fanns det de förare som normalt bara växlade ned med Norrlandsväxeln i uppförsbackar, men lät det rulla på i utförsluten. 110 km/tim med B58:or förr var ingen ovanlighet. Att växla ned i kraftiga utförslut var det därför många som aldrig hade prövat på med Norrlandsväxeln eller visste hur de skulle hantera, tyvärr. Jag har åkt med sådana drivna yrkesförare som inte har kunnat detta utan har fått Norrlandsväxeln i friläge och blivit mäkta förvånade.
Till saken hör väl också att föraren av fordonet ifråga inte var yrkesförare utan polis. Han hade knappast någon större vana av olika busstyper.
Att växla ner med norrlänning i branta utförslut gör man bara inte, men det förutsätter ju att man känner till detta, och det kanske är svårt att veta sådant om man inte umgås i de rätta kretsarna.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2011, 07:31:11 AM
Inkompetens var det nog inte. Föraren visste mycket väl hur han skulle bete sig vid körning i utförslut, mën han visste inte hur Norrlandsväxeln fungerade på en Volvo B58, och vem vet det som inte har fått utbildning på just denna märkliga växeltyp. Jag har på sin tid åkt med flera yrkesförare som inte har haft en aning om hur den fungerar vid nedväxling i utförslut, fast de har suttit och kört busstypen under flera år!! I övrigt skötte sig föraren bra bakom ratten på olycksbussen. Jag bevittnade hans körning två dagar före olyckan. Jag passar också på att återigen ställa mig frågan hur Volvo kunde använda en sådan krininell växeltyp. Märkligt att de inte blev åttalade, men det sägs att Volvo gjorde allt för att tysta ned problemet med Norrlandsväxeln.
****
Vad är inkompetens?
Har man inte kunskap om den materiel man handskas med, så är man - såvitt jag kan förstå - inkompetent.
Låt mig ta mig själv som exempel. Jag tog trafikkort för buss 1970. Körde upp på en SL-Büssing H32 med automatlåda. Därefter körde jag endast SL-bussar med automatlåda. På körkortet står det A BE CE DE, men jag anser mig inte kompetent att köra 24-meters-ekipage. Volvo B58 med norrlandsväxel, vet jag inte vad det är. Jag har den formella kompetensen att köra olycksbussen, men skulle självfallet aldrig åta mig en sådan körning, utan en riktig genomgång av denna funktion först. Jag har kört bil i Alperna, så jag vet vikten av motorbroms, men vad skulle det ha hjälpt, om jag kört olycksbussen, utan att först ha lärt mig hur man växlar ner?
Utan att döma någon, så måste man ha klart för sig, vilken kompetens man
egentligen har - inte bara "på papperet".
Jag har ingen aning om vilken kunskap olycksföraren hade. Han kanske hade fått en genomgång, och trodde sig kunna detta.
HJP
Olyckan hände 1988 och då hade både Volvo B10M och Scania K112 funnits flera år med hög- och lågväxel i form av splitlåda. Denna växellådstyp var lätt att växla ned med från hög till låg. Föraren av olycksbussen kan mycket väl ha haft denna kunskap. När han sedan fick en B58 att köra låg det säkert nära till hands att tro att den fungerade på samma sätt, speciellt om bussägaren inte uppmärksammade honom på detta eller instruerade honom, vilket av allt döma inte skedde. Att då inse att man själv är inkompetent för busstypen är inte helt givet. Jag har nämligen varit i samma situation.
Det som är allvarligt är att bussägaren inte gav tillräckliga instruktioner och att Volvo vidhöll sin kriminella konstruktion ända fram till 1980.
Flertalet SL förare fick faktiskt utbildning i 2 vxl bakaxel eftersom denna t.om fanns i Hornsbergshallen i ett antal exemplar kombinerat med ZF 2 HP45.
Norr o västerort hade dessutom ett stort antal kort o ledbussar med wilsonlåda o norrlandsväxel, en betydligt knepigare historia än kombinationen med manuell K19.
Man kan ju tycka att föraren ifråga under den långa färden från utgångsorten ett flertal ggr borde ha hunnit växla ner även i bakaxeln, dem som var det minsta osäkra brukade enbart göra nedväxlingar i huvudväxellådan för att undvika detta välkända fenomen om nedväxling skedde på fel sätt eller vid fel hastighet, om man trots allt hamnade i denna situation brukade man i de flesta fall kunna återställa ordningen genom en nedväxling i växellådan.
Om bussen redan i lutningens början haft rätt växel i och därmed rätt hastighet hade detta aldrig inträffat och det är detta jag återkommer till när det gäller kompetensen, man börjar inte växla ner på bergsvägar när man redan har passerat krönet och farten ökar, det är huvudregel 1a för en yrkesförare av tyngre fordon.
Jag vill bara förtydliga ett par saker:
Apropå nedväxling så råder olika förhållanden vid nedväxling i uppförslut resp utförslut. Problemet uppstår vid utförslut om man inte förstår hur Norrlandsväxeln fungerar. Föraren kan således ha praktiseart nedväxling åtskilliga gånger, men troligen endast i uppförslut.
Eftersom jag inte känner till, eller rättare har glömt, hur tidigit eller sent föraren växlade ned före olyckstillfället, så lämnar jag detta därhän. Allt det jag har skrivit ovan gäller hanteringen av Norrlandsväxeln. Eftersom jag en gång i tiden har kört Volvo B58 med Norrlandsväxel, så ser jag kanske på saken lite annorlunda än de som inte har denna erfarenhet.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2011, 07:31:11 AM
Inkompetens var det nog inte. Föraren visste mycket väl hur han skulle bete sig vid körning i utförslut, mën han visste inte hur Norrlandsväxeln fungerade på en Volvo B58, och vem vet det som inte har fått utbildning på just denna märkliga växeltyp. Jag har på sin tid åkt med flera yrkesförare som inte har haft en aning om hur den fungerar vid nedväxling i utförslut, fast de har suttit och kört busstypen under flera år!! I övrigt skötte sig föraren bra bakom ratten på olycksbussen. Jag bevittnade hans körning två dagar före olyckan. Jag passar också på att återigen ställa mig frågan hur Volvo kunde använda en sådan krininell växeltyp. Märkligt att de inte blev åttalade, men det sägs att Volvo gjorde allt för att tysta ned problemet med Norrlandsväxeln.
Det var ren inkompitens, eller brist på omdömme, har lyssnat på polisman som läst olycksrapporten och i den så har dom konstaterat att han hade över 70 km/h förbi andra varningsskylten om brant utförslöpa utan att sakta ner, den konstapelen har stor erfarenhet av tunga fordon och menar att hadde han satt allt på att få stopp på fordonet och inte bara få ner farten så hadde han lyckats, men ouppmärksamhet, brist på rutin är dom stora orsakerna till denna olycka.
Vi ska vara tacksamma att det iallafal komit nått gått ut från denna även om det tagit lite tid, numera kan ju inte vilket blåbär som hällst sätta sig bakom ratten.
Har själv kört både Wilson och manuell B58 med norrlandsväxel.. Men vad menar Mats K med att Volvo skulle vara kriminella med denna växellåda??
Enligt min mening så var föraren i detta fall en som inte var yrkesförare så hans kunskaper och erfarenhet var alltför dåliga för att köra en sån resa.. Tur är det ju att sån här typ av körningar nästan har upphört det är ju inte klokt att kunna hoppa in och köra någon gång per år som man kunde förr..
Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2011, 13:48:52 PM
Jag vill bara förtydliga ett par saker:
Apropå nedväxling så råder olika förhållanden vid nedväxling i uppförslut resp utförslut. Problemet uppstår vid utförslut om man inte förstår hur Norrlandsväxeln fungerar. Föraren kan således ha praktiseart nedväxling åtskilliga gånger, men troligen endast i uppförslut.
Eftersom jag inte känner till, eller rättare har glömt, hur tidigit eller sent föraren växlade ned före olyckstillfället, så lämnar jag detta därhän. Allt det jag har skrivit ovan gäller hanteringen av Norrlandsväxeln. Eftersom jag en gång i tiden har kört Volvo B58 med Norrlandsväxel, så ser jag kanske på saken lite annorlunda än de som inte har denna erfarenhet.
Man kan ju växla ner i bakaxeln på samma sätt oavsett ned eller uppförslut, alternativ 1 eller alternativ 2, det finns dem som aldrig nånsin växlar ned på annat sätt än genom "alt 1" eftersom det normalt är "idiotsäkert" men ytterst sällan går att tillämpa när farten ökar i nedförsbacke utan nedväxlingen ska ha skett i god tid innan så man har rätt växel när utförslöpan börjar, missar man det får man INTE börja fippla med bakaxeln utan då gäller det att växla ned i huvudväxellådan.
Detta gäller ju f.ö även bussar med range eller splitlåda, man ser ju ALLTID till att ha rätt växel innan det börjar luta nedför annars bränner man bort bromsarna ganska fort, och ännu fortare gick det att göra det på -70 o 80 talet.
Själv körde jag bussar med 2 växlad bakaxel i minst 10 år mer eller mindre dagligen från 1981 och den sista en vanHool Jumbo med denna låda rattade jag 1999.
Intressesant att läsa de olika inläggen om denna tragiska olycka.
1 polismannen var deltidsförare på Råsta och visste vad "norrlandsväxel" var för något men inte hur den fungerade de i olika lägen.
2 ägarna till bussen var också förare på Råsta och tog illa vid sig för när de lånade ut bussen så var den nyservad samt genomgången.
3 att telman var urkopplad berodde nog på att många västerortsförare upplevde den som obehaglig att använda,
en del tyckte bromskraften var hård näst intill "tvärnit"
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 17 augusti 2011, 18:54:22 PM
Intressesant att läsa de olika inläggen om denna tragiska olycka.
1 polismannen var deltidsförare på Råsta och visste vad "norrlandsväxel" var för något men inte hur den fungerade de i olika lägen.
2 ägarna till bussen var också förare på Råsta och tog illa vid sig för när de lånade ut bussen så var den nyservad samt genomgången.
3 att telman var urkopplad berodde nog på att många västerortsförare upplevde den som obehaglig att använda,
en del tyckte bromskraften var hård näst intill "tvärnit"
/Lennart
Det var intressanta uppgifter. Tack för dessa! Det styrker en del av vad jag minns från olyckan.
I övrigt vill jag förklara, för dem som undrar, varför jag tycker att Norrlandsväxelns funktion var kriminell.
Jo, därför att man var tvungen att trycka ned gaspedalen så mycket att man fick ett motorvarv som matchade bussens hastighet för att få Norrlandsväxeln att läggas i. Vid nedväxling i uppförslut var detta inga problem eftersom man då med automatik behövde gasa på när knappen för Norrlandsväxeln hade lagts i lågläge. MEN, vid nedväxling i utförslut gällde det att också gasa på så mycket att växeln gick in innan man kunde släppa gasen och erhålla motorbroms. Det var just detta att behöva gasa när man egentligen ville hålla foten på bromspedalen som gjorde att vissa förare blev stört förvånade att ingen motorbroms erhölls. Eftersom vi normalt inte har stora utförslut i Sverige fick inte alla förare övning på detta och jag tror inte att alla heller förstod att det fungerade så, även om de hade fått utbildning på hur man växlar upp och ned med Norrlandsväxeln i normal terräng. Att ha en växel som kan ge sådana traumatiska upplevelser tycker jag är "kriminellt". Att funktionen var sådan överraskade också personer i samband med utredningen av olyckan, men dessa tystades snabbt ned av någon. Det var tabu att ens nämna detta!! Därför sägs det att det nog var Volvo som tystade ned det hela eftersom det hade slagit väldigt hårt mot dem att de hade bussar med så "farlig" växellåda. Det tog nog minst 10 år innan det började "läcka ut" att växellådstypen påverkade olycksutgången på ett mycket negativt sätt.
Hej! Vill inte avbryta den här intressanta diskussionen om Volvos Norrlands-växel, men kom i sammanhanget att tänka på Scania-Vabis "kriminella" konstruktion med omkastad placering av gas- och bromspedal i bussar och lastbilar tillverkade fram till 1945. Hur många olyckor orsakades inte av denna konstruktion? Det fanns ju sådana fordon som gick i regelbunden trafik långt in på 60-talet! Hälsn. BengaB40
Ja, detta måste ha varit ett elände med omkastade pedaler. Jag har provkört en sådan buss och man måste verkligen ha tungan rätt i mun. Och vad kan inte hända i en stressad situation? Volvo skall på sin tid ha byggt några bussar med omkastade pedaler för att Scania-förare inte skulle få problem att köra även Volvo. Jag tror det var GS som köpte sådana Volvo-bussar.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 18 augusti 2011, 11:44:49 AM
Ja, detta måste ha varit ett elände med omkastade pedaler. Jag har provkört en sådan buss och man måste verkligen ha tungan rätt i mun. Och vad kan inte hända i en stressad situation? Volvo skall på sin tid ha byggt några bussar med omkastade pedaler för att Scania-förare inte skulle få problem att köra även Volvo. Jag tror det var GS som köpte sådana Volvo-bussar.
Blev det någon överenskommen standardisering av placeringen koppling-broms-gas tillverkarna emellan?
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 augusti 2011, 12:17:10 PM
Blev det någon överenskommen standardisering av placeringen koppling-broms-gas tillverkarna emellan?
Utan att ha kollat fakta tror jag att både Tidaholm och Scania-Vabis hade omkastad placering av broms och gas på sin tid. Volvo grundades senare än dessa två företag och hade väl sneglande blickar mot USA, varför man man väl tog intryck av deras pedalplacering. När det väl blev läge för Scania vid andra världskrigets slutskede att fundera över export så gissar jag att man valde att gå över till gängse placering av gas och broms för att inte skilja sig från mängden.
Hej! Man beundrade verkligen förarna som klarade av omställningen att köra "normala" bussar och förkrigs-Scaniorna utan incidenter!
Förutom GS-Volvo B40 bussar fick ju SS-Volvo B50/52 också Scanias pedalställ, det kan man läsa i Ulf Essens intressanta artikel om "Doggarna" i ett nummer av Färdskrivaren! Hälsn. BengaB40
Citat från: Ersa skrivet 17 augusti 2011, 00:33:36 AM
Utan att nedvärdera trådskaparens kunskaper på något vis, är det väl ändå så att vissa räknar denna olycka som en av de mest ökända bussolyckorna i Norden? I alla fall den som lett till flest trafiksäkerhetsåtgärder.
Citat från: Björn Forslund skrivet 17 augusti 2011, 08:51:30 AM
Med tanke på det stora antalet dödsoffer och att det var barn på skolresa till största delen så är denna olycka svår att glömma. Det blev ju mycket ståhej om uthyrning av bussar utan trafiktillstånd till förare som inte visste hur de skulle handskas med fordonet.
Det är ju en fråga om ålder. Jag hade aldrig hört talas om denna olycka, men det beror ju på att mina föräldrar precis hade förlovat sig då den skedde...
Klart att det är onaturligt att trampa full gas för att få i växeln i nedförslut vilket han hade behövt göra - man måste kört en hel del med Norrlandsväxel för att våga, och ha detta i ryggmärgen. Personligen gillade jag Norrlandsväxeln, speciellt möjligheten till snabba halvsteg i branta klättringar för att hålla optimalt varv, och vid omkörning, snabb nedväxling på femman och sedan upp efter man fått upp farten....
Citat från: calken skrivet 18 augusti 2011, 16:19:57 PM
Det är ju en fråga om ålder. Jag hade aldrig hört talas om denna olycka, men det beror ju på att mina föräldrar precis hade förlovat sig då den skedde...
Inte helt. Jag var nio år när olyckan skedde och därmed inte direkt insatt i bussbranschen. Men olyckan i fråga fick jag höra talas om under D-kortsutbildningen 2001, trots att Norrlandsväxeln redan då var historia. Men det beror väl på vilken lärare man har, antar jag.
Citat från: Ersa skrivet 18 augusti 2011, 22:58:57 PM
Inte helt. Jag var nio år när olyckan skedde och därmed inte direkt insatt i bussbranschen. Men olyckan i fråga fick jag höra talas om under D-kortsutbildningen 2001, trots att Norrlandsväxeln redan då var historia. Men det beror väl på vilken lärare man har, antar jag.
Norrlandsväxeln må vara historia, men den finns alltjämt i veteranbussar och säkert i många husbussar, crosstransporter och liknande. SvOf har två vagnar med norrlandsväxel, H47A 7996 och H44A 7990. Det finns alltså fortfarande risk att de kan hända olyckor med dessa så det är nog bra att det tas upp här i forumet.
Vid SL var det H43, H44, H47, H51, H52 (?) H53 och H82 som hade denna tvåväxlade bakaxel. Stämmer detta?
Citat från: Helge skrivet 18 augusti 2011, 22:50:55 PM
Klart att det är onaturligt att trampa full gas för att få i växeln i nedförslut vilket han hade behövt göra - man måste kört en hel del med Norrlandsväxel för att våga, och ha detta i ryggmärgen. Personligen gillade jag Norrlandsväxeln, speciellt möjligheten till snabba halvsteg i branta klättringar för att hålla optimalt varv, och vid omkörning, snabb nedväxling på femman och sedan upp efter man fått upp farten....
Precis, Norrlandsväxeln var bekväm att använda och den gav dessutom effektivare utväxling än halvsteg. Nedväxling från 5:an till 4:an gav utväxling 1.41 i K19-växellådan medan Norrlandsväxeln gav 1.36, dvs nästan lika mycket. Den var alltså väldigt effektiv att använda i uppförslut och vid omkörning. Jag gillade den just därför och jag använde den även i utförslut, men med vetskapen att trampa ned gasen ordentligt först för att få i växeln. Det var bra att börja med denna nedväxling först och sedan stega ned i K19-lådans växlar vid behov. Då höll växellåda och drivaxlar längre.
Citat från: Helge skrivet 18 augusti 2011, 22:50:55 PM
Klart att det är onaturligt att trampa full gas för att få i växeln i nedförslut vilket han hade behövt göra - man måste kört en hel del med Norrlandsväxel för att våga, och ha detta i ryggmärgen. Personligen gillade jag Norrlandsväxeln, speciellt möjligheten till snabba halvsteg i branta klättringar för att hålla optimalt varv, och vid omkörning, snabb nedväxling på femman och sedan upp efter man fått upp farten....
Det är ju här kunnandet kom in som jag skrev tidigare, man ska växla in rätt växel INNAN det börjar luta nedför, oavsett vilken växellåda man har.
Man kör aldrig nånsin så fort nedför kraftiga nedförslut så man ska börja växla ner från en hög växel efter krönet, det är här som en yrkesman varit skillnaden, även en lastbilschaufför som kanske aldrig kört en meter buss hade vetat detta i ryggmärgen
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 augusti 2011, 08:31:12 AM
Norrlandsväxeln må vara historia, men den finns alltjämt i veteranbussar och säkert i många husbussar, crosstransporter och liknande. SvOf har två vagnar med norrlandsväxel, H47A 7996 och H44A 7990. Det finns alltså fortfarande risk att de kan hända olyckor med dessa så det är nog bra att det tas upp här i forumet.
Vid SL var det H43, H44, H47, H51, H52 (?) H53 och H82 som hade denna tvåväxlade bakaxel. Stämmer detta?
H52 hade enkelväxel, men ett antal H1;or i 50** serien hade två vxl bakaxel i kombination med med ZF 2 HP 45
Dessutom fanns det väl några uddavagnar med Norrlandsväxel.
Notera att H82 hade K19 låda fram till ca 1976
Tyvärr tror jag inte att YKB kommer att hjälpa ett skvatt mot den här typen av kunskapsbrister. Om 5 år kommer det säkerligen att finnas en stor mängd bussförare med YKB som fortfarande inte känner till brytaren till dörrkretsarna, backar som krattor och konsekvent lämnar förarplatsen med växeln i. Enda barriären mot att dylika förare sätter sig och kör fordon de inte behärskar är att många av dem lär ha automatvillkor på körkortet (eller möjligen att de har för dålig fantasi för att prova något nytt)...
Citat från: JDS skrivet 25 augusti 2011, 21:20:18 PM
Tyvärr tror jag inte att YKB kommer att hjälpa ett skvatt mot den här typen av kunskapsbrister. Om 5 år kommer det säkerligen att finnas en stor mängd bussförare med YKB som fortfarande inte känner till brytaren till dörrkretsarna, backar som krattor och konsekvent lämnar förarplatsen med växeln i. Enda barriären mot att dylika förare sätter sig och kör fordon de inte behärskar är att många av dem lär ha automatvillkor på körkortet (eller möjligen att de har för dålig fantasi för att prova något nytt)...
'
Man får hoppas att deras förstånd, eller brist på förstånd gör att inte ger sig utanför linjestäckningen dom känner till.
Sen blir det ju vanligare och vanligare att turistbussar med saknar den 3:e pedalen.