Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen från 15 till 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2011, 22:34:30 PM

Titel: Bussar i Borås i september 1991, del 2 (av 3)
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 augusti 2011, 22:34:30 PM
Del 1 i denna serie visades för drygt en månad sedan:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=46239.msg337226#msg337226

Här kommer nu sent omsider del 2.

Först fyra Wiimor i olika utförande från Borås Lokaltrafik. De två sista är s k halvturist och användes på förorts- och industrilinjer. Linje 6 går fortfarande till Göta, även om den är förlängd till Sankt Sigfrids griftegård alternativt Regementet. Linje 1 går i stort sett samma väg i dag fast den heter numer linje 2. Linje 42 och 45 gick efter samma linjesträckning fram till december 2010, men ersattes då av iinje 3 respektive 5. 
ECO177
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9816_.jpg)

LBJ692
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9817_.jpg)

HHX463
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9818_.jpg)

OOC325
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9819_.jpg)

Vårgårdabuss hade rätt nyligen börjat köra för Älvsborgstrafiken. Från att bara haft ett par bussar började företaget nu sakta växa och är i dag ett mellanstort bussbolag. Linje 110 heter i dag 582 men körs alltjämt av Vårgårdabuss, sedan 1995 dock med Buss i Väst som ansvarig.
CZL856
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9820_.jpg)

Alfredssons körde på denna tid den traditionella linjen Borås-Alingsås på linje 550, som den fortfarande heter. Men 1995 tog Borås Lokaltrafik över den linje som Alfredssons kört sedan 1920-talet och i december 2010 tog Veolia över. Några turer både under BL:s och Veolias tid körs dock av Vårgårdabuss.
CRH137
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9821_.jpg)

Alfredssons hade också något år tidigare tagit hem flygbussarna mellan Borås-Landvetter, till vilken två små Mercedes O303 användes. Som reserv för dessa kunde en Hino RB145 dyka upp. Efter Alfredssons konkurs 1996 (bolaget återbildades sedan under samma marknadsnamn) tog Landvetter buss över flygbusstrafik och sedan blev det en turbulent tid när den kördes av Borås Lokaltrafik på entreprenad för Flygbussarna. Till sist tröttnade dock dessa - vilket inte precis förvånar - och började köra i egen regi. Att som BL vid ett par tillfällen gjorde sätta in en nästan 20 år gammal Wiima på flygbusslinjen var inte särskilt populärt.
OGO383
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9822_.jpg)

Van Hoolen går på linje 153 och antingen den nu vände i Vralen eller Skattegården var det inte lätt att vända med denna stora buss. Om att vända i Vralen i dag gjorde jag tidigare i år ett bildreportage
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44307.0
Det var inte lättare 1991...
GMF870
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/D%20_9823_.jpg)

Titel: SV: Bussar i Borås i september 1991, del 2 (av 3)
Skrivet av: yngrot skrivet 15 augusti 2011, 20:10:45 PM
Trevligt då hade vi bra bussar i Borås.. 
Linje 582 körs idag på underentreprenad av Vårgårda buss  dock hade jag för mig att denna linje ingick i det som Veolia vann förra året..
Titel: SV: Bussar i Borås i september 1991, del 2 (av 3)
Skrivet av: S Svensson skrivet 30 september 2011, 00:49:10 AM
Delen Töllsjö-Alingsås kördes ursp av Amandus Samuelsson och det torde vara cirka 1926 som A Alfredsson tog över. Alfredssons ursprungliga linje var Borås-Sandared-Sandhult.Han överlät ca 1938 till järnvägen GBAJ men återtog delen Borås-Alingsås,då över Ebbared. Detta är "raka" vägen och sammanfaller med linje 47. Alfredsson var ett tag anställd vid GBAJ.

Vad gäller Vårgårdabuss så är det i dag ett AB medan det tidigare var handelsbolag. Ursprungligt namn var Södra Härene Bilstation (dvs taxi) och första linjen Vårgårda och till korsningen väg Vårgårda-Trollhättan och delen Alingsås - (tror det heter Kolbäck). Körde anslutningsbuss till linje 500 som då gick Borås-Alingsås-Trollhätan.
Vid gården i S Härene ser man en bränslepump. Detta som orientering