skulle jag ut på en tur. Men eftersom den stått ett bra tag var den batteridöd, men efter att ha kablat igång den, åkte jag mot Gubbängen, för att parkera den där och åka till Hammarby för att fortsätta påfyllningen av bussar
(http://i78.photobucket.com/albums/j106/Acela1/2011-08-12084232.jpg)
(http://i78.photobucket.com/albums/j106/Acela1/101_0136.jpg)
Fina bussar. Vill ha såna här med. :)
Hur kommer fordonen till Sverige från fabriken i Polen? Jag trodde man körde de för egen maskin hela vägen men det är ju bra över 38 mil...
Citat från: Mikey skrivet 12 augusti 2011, 21:47:07 PM
Hur kommer fordonen till Sverige från fabriken i Polen? Jag trodde man körde de för egen maskin hela vägen men det är ju bra över 38 mil...
Färja Gdansk-Nynäshamn? Eller kanske på lastbil? Misstänker att det kan vara krångligt att köra etanolvagnar hela vägen, tillgången på tankställen är väl inte så stor.
/Måns
När dom väl kommer är det inte så mycket soppa i dom. När mätaren var nere på rött så fick jag i ca 400 liter. Så tror dom kör för egen maskin hit. Sen drar dom runt 5-7 liter milen.
Citat från: Jim skrivet 12 augusti 2011, 22:05:24 PM
När dom väl kommer är det inte så mycket soppa i dom. När mätaren var nere på rött så fick jag i ca 400 liter. Så tror dom kör för egen maskin hit. Sen drar dom runt 5-7 liter milen.
Så "lite" ?? Undras hur länge det dröjer innan de drar 22 liter milen...?
Dom körs hit för egen maskin från Slupsk via Ystad av Stjärnströms Int i Sundsvik.
Dom har ett elände med att få upp bussarna då dom drar 6 liter milen och det går inte att tanka efter vägen, detta gör att dom får skicka en lastbil med IBC containrar fyllda med etanol för att möta upp och tanka i Värnamo.
Träffade ett gäng som var på väg upp med några av dom bussarna i somras på pärlan i Ödeshög och dom berättade hela historien för mig.
Citat från: calken skrivet 12 augusti 2011, 22:08:00 PM
Så "lite" ?? Undras hur länge det dröjer innan de drar 22 liter milen...?
Det är när dieselspridarna börjar läcka pga etanolen och ventilerna i toppen börjar böjas för att dom inte klarar av det höga kompet i motorn
Citat från: yalle skrivet 12 augusti 2011, 22:17:15 PM
Dom körs hit för egen maskin från Slupsk via Ystad av Stjärnströms Int i Sundsvik.
Dom har ett elände med att få upp bussarna då dom drar 6 liter milen och det går inte att tanka efter vägen, detta gör att dom får skicka en lastbil med IBC containrar fyllda med etanol för att möta upp och tanka i Värnamo.
Träffade ett gäng som var på väg upp med några av dom bussarna i somras på pärlan i Ödeshög och dom berättade hela historien för mig.
Bara 38 mil på den resan. Verkar för lite. Sen klarar dom runt 70 mil på en tank.
Citat från: Jim skrivet 13 augusti 2011, 08:17:37 AM
Bara 38 mil på den resan. Verkar för lite. Sen klarar dom runt 70 mil på en tank.
Navteq (Map 24) säger ca 90 mil Slupsk - Stockholm via Ystad. Via Nynäshamn blir det 21 mil.
/Ted
Dessa ser riktigt fina ut och förefaller ju vara en bra modell om man får tro rapporterna från detta forum på hur populära de verkar ha blivit hos bussbolagen. Får ta en provtur någon dag under hösten. Tyvärr får ju inte det som idag är Söderort del av dessa utan vi verkar få dras med Volvo- och MAN-ekvivalenter, så man får väl ta sig ut i spenaten och testa.
Citat från: Jim skrivet 13 augusti 2011, 08:17:37 AM
Bara 38 mil på den resan. Verkar för lite. Sen klarar dom runt 70 mil på en tank.
70 mil är lite väl mycket, 40-50 mil klarar de vi har i Tyresö innan de varnar för bränslebrist och då har det monterats på extratankar så de nu rymmer 400 liter. Omloppen är på 450 km men ibland måste de bytas in redan tidigare och en riktigt bra dag, ja då kan blåbussarna rulla lite mer än 500 km ;)
Citat från: MrX skrivet 13 augusti 2011, 10:51:47 AM
70 mil är lite väl mycket, 40-50 mil klarar de vi har i Tyresö innan de varnar för bränslebrist och då har det monterats på extratankar så de nu rymmer 400 liter. Omloppen är på 450 km men ibland måste de bytas in redan tidigare och en riktigt bra dag, ja då kan blåbussarna rulla lite mer än 500 km ;)
Men jag fyllde i 400 liter i denna och då stod mätaren vid reserv. Så då måste dom ha större tankar
Citat från: Ted S skrivet 13 augusti 2011, 09:04:12 AM
Navteq (Map 24) säger ca 90 mil Slupsk - Stockholm via Ystad. Via Nynäshamn blir det 21 mil.
/Ted
Alltså har inga av dessa kört via Ystad, utan alla via Nynäshamn..
Citat från: MrX skrivet 13 augusti 2011, 10:51:47 AM
70 mil är lite väl mycket, 40-50 mil klarar de vi har i Tyresö innan de varnar för bränslebrist och då har det monterats på extratankar så de nu rymmer 400 liter. Omloppen är på 450 km men ibland måste de bytas in redan tidigare och en riktigt bra dag, ja då kan blåbussarna rulla lite mer än 500 km ;)
70 mil blir en förbrukning på ca 6,5 liter milen, vilket är ganska normalt vid blandad körning.
Citat från: Jim skrivet 13 augusti 2011, 08:13:29 AM
Det är när dieselspridarna börjar läcka pga etanolen och ventilerna i toppen börjar böjas för att dom inte klarar av det höga kompet i motorn
Det är nog den höga temperaturen, inte kompressionen, som ställer till det.
Citat från: Jim skrivet 13 augusti 2011, 15:44:27 PM
Men jag fyllde i 400 liter i denna och då stod mätaren vid reserv. Så då måste dom ha större tankar
Dessa rymmer 600 liter.
Citat från: Fredde_J skrivet 13 augusti 2011, 18:28:59 PM
Dessa rymmer 600 liter.
Okej. Då klarar dom lätt 70 mil som jag skrev innan.
Citat från: BD skrivet 13 augusti 2011, 17:06:08 PM
Det är nog den höga temperaturen, inte kompressionen, som ställer till det.
Då är det väll det, inte det jag hörde från Scania iallafall.
Citat från: Jim skrivet 13 augusti 2011, 19:32:48 PM
Okej. Då klarar dom lätt 70 mil som jag skrev innan.
Precis, vilket underlättar för alla parter 8)
Citat från: Fredde_J skrivet 13 augusti 2011, 19:35:15 PM
Precis, vilket underlättar för alla parter 8)
Genomtänkt :D
Ledvagnarna har mindre tank om 460 liter.
Citat från: Daniel S skrivet 14 augusti 2011, 00:45:22 AM
Ledvagnarna har mindre tank om 460 liter.
Dom leder vi har på 3601-40 + 3673-77 har 580liters tank. Iallafall enligt Scanias egen tryckta intruktions bok som finns eller fanns i bussarna när dom va nya.