Kom statsningen på kinesiska bussar av sig?
2008 lanserades King Long i Sverige av fd BOVA-agenten. Tre tidigare BOVA-kunder ställde upp och köpte var sitt exemplar av King Long. Under 2009 såldes ytterligare 6 King Long. Sedan lades agenturen ned. Idag står det på Nyttofordons hemsida att de är återförsäljare av King Long, vad det nu innebär.
2010 lanserades Yutong i Sverige av två herrar i Örebro. En stor informationskampanj genomfördes, men inga bussar har hittills sålts. En av de drivande herrarna avled dock nyligen efter en tids sjukdom. Kanske kom satsningen av sig pga detta?
Är det någon som vet något om King Longs och Yutongs verksamheter i Sverige just nu? Kan dessa anses avslutade?
I stället verkar Scania ha lyckats bättre med sin kinesiska turistbuss Touring som byggs av kinesiska Higer på Scania-chassi och med Scania som totalansvarig för bussen. Hittills i år är 12 bussar registrerade enligt SBH. Kanske skall man kalla bussen halvkinesisk, eftersom chassit är svenskt. Att ett stort och solitt företag som Scania som står bakom bussen betyder säkert oerhört mycket för kunderna.
Jag tror faktiskt att branschen inte ännu är mogen för kinesiska bussar, även om de är billiga så handlar det ändå om stora investeringar för bussägarna och då vill man helt enkelt lita på den produkt man köper.
När de gäller Scania så är det ju de som ligger som garant och här litar man helt och hållet på Scanias löften eftersom de redan har funnits sen urminnes tider!
Hej !
Det är mycket riktigt att Nyttofordon är återförsäljare för King Long.
Den tidigare BOVA-representantens importfirma finns visserligen kvar men tar inte in några bussar f.n.
Youtong ska ha eller haft en represenation för Europa på Island men huruvida detta är i dagsläget är osäkert.
Mvh Peter Ö