Hej ny här på forumet så jag vet inte var denna fråga ska hamna !
Funderar på att köpe en merzedes 0302 -72 men den högra rutan är trasig och den går endast på hög då låg är borta !
Finns det ruta att hitta och är växellådan kass el det kvittar ? Den är nybes men bara hög på lådan
Den är husbuss reggad och finns det inte reservdelar så får jag finna en annan husbuss !
Maila gärna svar på hoggen73@hotmail.com
Mvh stefan
Betala inga stora pengar för den. Har du kollat rost? Mercas helbyggda konstruktion är känslig för detta, och antingen gillar du att svetsa eller så är det kört.
Glöm allt vad gammal Mercedes heter, såvida Du inte får betalt för att ta hand om bussen!
Citat från: Mats Karlsson skrivet 10 augusti 2011, 11:20:20 AM
Glöm allt vad gammal Mercedes heter, såvida Du inte får betalt för att ta hand om bussen!
Ja, det är faktiskt den osminkade sanningen.
Köp hellre något svenskt av beprövad modell med kaross i lättmetall.
Okej ja dom begär 35.000kr för den men är det så illa så väntar jag hellre och köper en volvo el scania ! Jo svetskunnig är jag och har jobbat som bilmekaniker ett antal år så skruva det kan jag det med men vill ändå inte gå på en nit ! den hade på pekande om rost i balkar men det skulle bara vara utligt men då hoppar jag på den ! Ett stort tack för hjälpen och då ska jag passa mig för mercedez !
35.000 för en buss med trasig vindruta och fel på lådan? Hu, hoppas det inte var några kompisar till dig som försöker med sådant. Har sett rostiga Merca husbussar där ägaren helt enkelt popnitat på ny aluplåt ovanpå den ruttna ytterplåten. Hur stålprofilerna som utgör stommen då ser ut, kan man ju gissa. Inte är det ytrost iaf.
Det är även svårt att hitta delar till så gamla Mercor i Sverige.
F ö, se upp med allt som har stålkarosser, det finns byggen på Scania, t ex Ikarus och de ska man passa sig för, likaså gamla finska som Autokori som kan vara riktiga rostburkar.
Jag tackar för all info ! Har ingen panik och är inte desperat efter en buss just nu så jag kan vänta tills rätt dyker upp ! Har uppställningsplats i en maskinhall för vinterförvaring där är stängda portar så snö och regn rusk slipper man då det inte är säsong !
Hej har hittat en volvo B58-60 års modell 76 med alu kaross den är c korts reggad men går att regga till b kort ! Denna buss är nybesiktigad ua och ser väldigt fin ut ! finns det reservdelar och kan ni rekomendera denna modell ? Jag är väldigt sugen på att åka och köpa den ! Den har nya batterier och är servad för 100 mil sen med olje byte och filter och kollat alla andra oljor ! jag tycker den är bättre än alla andra som finns på blocket runt 70.000 jag ska ge runt 40-45.000 ! den är skatte fri och försäkringen är 2000kr om året den har kallt och varmt vatten , dusch och toa ! Fint kök mm tar runt 2 liter milen
Tacksam för svar
Mvh stefan
Volvo B58 är mycket robust byggd med ordentlig ram. Att välja denna är ett betydligt tryggare val än en gammal självbärande Mercedes. Aluminiumkaross är bra ur korrosionssynpunkt (Säffle eller VBK?).
Citat från: Mats Karlsson skrivet 17 augusti 2011, 08:24:05 AM
Volvo B58 är mycket robust byggd med ordentlig ram. Att välja denna är ett betydligt tryggare val än en gammal självbärande Mercedes. Aluminiumkaross är bra ur korrosionssynpunkt (Säffle eller VBK?).
Detta låter som ett mycket bättre alternativ. Vad är det för växellåda? Finns det tvåväxlad bakaxel? En del husbilar är byggda på drögiga stadsbussar med olämplig utväxling för längre turer.
Hejsan det är en vbk och har nog varit en stadsbuss men jag har inte brottom och skulle det vara så kanske man kan byta bakaxeln till någon annan bättre ! Finns ju en buss och lastbils skrot så man kan kanske finna något där !
Den har hög och låg i lådan och är en 5 växlad låda ! så det blir till att rulla på hög ! bakaxeln vet jag inget om ! Den har bra däck runt om och verkar vara i väldigt bra skick
Tack för svaren !
Mvh stefan
Citat från: Stefan73 skrivet 17 augusti 2011, 09:27:13 AM
Hejsan det är en vbk och har nog varit en stadsbuss men jag har inte brottom och skulle det vara så kanske man kan byta bakaxeln till någon annan bättre ! Finns ju en buss och lastbils skrot så man kan kanske finna något där !
Den har hög och låg i lådan och är en 5 växlad låda ! så det blir till att rulla på hög ! bakaxeln vet jag inget om ! Den har bra däck runt om och verkar vara i väldigt bra skick
Tack för svaren !
Mvh stefan
Bara o ta en provtur och kolla hur mycket den varvar när du ligger i normal landsvägsfart. Är det manuell låda är det nog allt en buss avsedd för landsvägstrafik så du slipper nog bakaxelbyte.
Okej ja den är manuell och jag ska åka och prova den om 5 timmar så jag hoppas att den varvar normalt !
Tackar för alla svar och tips
Låter väldigt intressant.
Möjligtvis inte grå bottenfärg, blå nertil med röd rand på sidan reg. nr EUS ????
Om så är fallet vet jag vilket fordon det är, och har mera info.
Hej nä det var inte det reg nr ! Blev inte den bussen då jag ansåg att det var jättemycket at göra och han hade inte varigt riktigt seriös med i vilket skick den var ! Skulle vara ny renoverad inne men min son på 8 år hade fixat det bättre !
En annan fråga hur är volvos halv automat låda ? Funderar på en buss med det från 79 oxå med alu kaross !
Lite att göra på den med men inte som den andra jag kolla ! behöver byta rören till luftbälgarna bak med sätter slank som man har på nyare fordon ! Ska besiktigad så vad ska jag se upp med ? Är en b58 C-kort bra däck men läcker luft vid ena bak bälgen och det är alla fel vad säljaren vet om !
Mvh stefan
Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 09:17:23 AM
Hej nä det var inte det reg nr ! Blev inte den bussen då jag ansåg att det var jättemycket at göra och han hade inte varigt riktigt seriös med i vilket skick den var ! Skulle vara ny renoverad inne men min son på 8 år hade fixat det bättre !
En annan fråga hur är volvos halv automat låda ? Funderar på en buss med det från 79 oxå med alu kaross !
Lite att göra på den med men inte som den andra jag kolla ! behöver byta rören till luftbälgarna bak med sätter slank som man har på nyare fordon ! Ska besiktigad så vad ska jag se upp med ? Är en b58 C-kort bra däck men läcker luft vid ena bak bälgen och det är alla fel vad säljaren vet om !
Mvh stefan
Wilsonlåda GB346 eller 356? Kolla att alla växlar funkar, det är fyra eller fem beroende på låda, plus backen. Luftventilerna tar lätt smällar där de sitter utanpå lådan, som sitter utsatt om man kör på ojämn mark. Svårt att hitta delar idag. Kolla även om det är "norrlandsväxel".
När man kör Wilson gäller två saker: Aldrig växel i vid stillastående, alltid växel i vid körning.
Man lägger i växel när man ska köra. Växling upp sker genom att lätta på gasen och mjukt föra spaken i nästa läge, då blir det ryckfritt. Vid nerväxling möter man med gasen. Backen får du i genom att dra i knoppen på sidan av växelföraren först.
Är det en -79:a är det nya spakstället med startläge och där backen nås genom att lyfta spaken uppåt och föras in i backläget
Citat från: Bussföraren skrivet 19 augusti 2011, 10:07:41 AM
Är det en -79:a är det nya spakstället med startläge och där backen nås genom att lyfta spaken uppåt och föras in i backläget
Javisst ja....när kom det nya spakstället? Den nyaste Wilson vi har är från -73, med det gamla stället.
Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 09:17:23 AM
Hej nä det var inte det reg nr ! Blev inte den bussen då jag ansåg att det var jättemycket at göra och han hade inte varigt riktigt seriös med i vilket skick den var ! Skulle vara ny renoverad inne men min son på 8 år hade fixat det bättre !
En annan fråga hur är volvos halv automat låda ? Funderar på en buss med det från 79 oxå med alu kaross !
Lite att göra på den med men inte som den andra jag kolla ! behöver byta rören till luftbälgarna bak med sätter slank som man har på nyare fordon ! Ska besiktigad så vad ska jag se upp med ? Är en b58 C-kort bra däck men läcker luft vid ena bak bälgen och det är alla fel vad säljaren vet om !
Mvh stefan
Att se upp med är läckage från motor, vatten o olja. Rost i ramen bakom bakaxeln. Läckande soppatank. Det finns mycket att kolla. Vad en läckande luftbälg kostar att byta vet jag inte. Om den är obesiktigad får man vara beredd på överraskningar och man ska definitivt inte betala större summor i det läget.
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 augusti 2011, 10:10:47 AM
Javisst ja....när kom det nya spakstället? Den nyaste Wilson vi har är från -73, med det gamla stället.
1974/75
b10 van hool vad sägs om en sån ?
Sitter mittmotor i den med en 6 vxl manuell växellåda med överväxel "norrlandsväxel".
Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 10:24:18 AM
Sitter mittmotor i den med en 6 vxl manuell växellåda med överväxel "norrlandsväxel".
Om du inte är väl bekant med "norrlandsväxel" sedan tidigare så hoppas jag att du följer vår tråd om bussolyckan 1988. Du skrev "halvautomat" förut?? Vilken buss menar du? B10M vanHool har nog inte tvåväxlad bakaxel utan splitlådan med den lilla knappen på växelspaken.
Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 10:24:18 AM
Sitter mittmotor i den med en 6 vxl manuell växellåda med överväxel "norrlandsväxel".
Här är det då integrerad "Splitdel" i själva lådan och inte i bakaxeln. ZFS680/90
Kolla att du får in alla växlar och att spelet i sidled för spaken inte är jääätttestort
Björn detta är en ny buss ! van hool b10 manuell den andra var en b58 från 79 med halv automat !
Splitt i lådan har jag kört med på lastbilar så det är väl samma ? norrlandsväxel är väl en typ av elektrisk övervöxel el har jag fel ??
tur jag inte köpte 76an för där var ett jätte spel i spaken
Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 10:30:20 AM
Björn detta är en ny buss ! van hool b10 manuell den andra var en b58 från 79 med halv automat !
Splitt i lådan har jag kört med på lastbilar så det är väl samma ? norrlandsväxel är väl en typ av elektrisk övervöxel el har jag fel ??
Norrlandsväxel är tvåväxlad bakaxel. Läs tråden om Bussolyckan 1988, där står mycket nyttigt i ämnet.
Jag läste där nu ! Ja nu vet jag och jag har ykb och har kört stora ekipage men vill ha en husbuss där av alla frågor och att gå med i detta forumer var ju ett STORT plus för all denna hjälp och info jag har fått och lärt mig nya saker hade jag inte kunnat få på annat vis ! Jag hade förmodligen bara köpt grisen i säcken och sett glad ut ! Han jag skulle köpa av visste inte vad norrlands växel var utan bara att bussen hade det han visa inte hur det fungera iheller men han verka inte kunna så mycket om bussar ! Jag hitta en massa fel som inte hade gått igenom på sbp men hans bästa vän var ju stationschef så det förklara saken !
Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 10:41:35 AM
Jag läste där nu ! Ja nu vet jag och jag har ykb och har kört stora ekipage men vill ha en husbuss där av alla frågor och att gå med i detta forumer var ju ett STORT plus för all denna hjälp och info jag har fått och lärt mig nya saker hade jag inte kunnat få på annat vis ! Jag hade förmodligen bara köpt grisen i säcken och sett glad ut ! Han jag skulle köpa av visste inte vad norrlands växel var utan bara att bussen hade det han visa inte hur det fungera iheller men han verka inte kunna så mycket om bussar ! Jag hitta en massa fel som inte hade gått igenom på sbp men hans bästa vän var ju stationschef så det förklara saken !
Bara kul om vi kan hjälpa till. Vad gäller B10M så kolla smörjoljetanken. Dessa är sämre än i B58:orna och rostar sönder. Har du tur så är den bytt till rostfritt. Andra problem jag känner till från B10M är glappa styrspindlar. Verkstadsräkningen springer lätt upp i mer än vad inköpet kostade...
Hej, har skjälv funderingar på att skaffa "husbuss", men med alla problem med 60-7o-80 talsbussarna med rost, dåligt med grejer osv så är jag mer inne på att köpa en fjärbil från mitten 90 talet. Du får ett vettigt objekt för ca 100T, med en stor låda, runt 7,2 meter långsom har raka väggar och inga upphöjningar på siderna för stolar, vist du lär göra en dörr mellan hytt och bodel, men de är en relativt liten opration i gämförelse med å köpa en buss för samma slant.
Björn : har jobbat som bilmek i många år så lite kan jag göra själv och jag har vänner på både volvo och scania på verkstads delen så lite tips och hjälp kan man få !
Funderar på en nyare buss jag med men du har en rätt dyr skatt och försäkring ! kolla på en 76a och den var fin i ramen och där fanns inte mycket rost men det var en massa annat som 4 däck och jag hade fått riva ut allt inne och börjat bygga om då min son på 8 år hade byggt lika fint ! Det var en som inte hade kunskap på hur man bygger och hur det ska se ut ! känndes som den var byggd på överblivet material och det var blandat trä i hela bussen !
Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 10:57:49 AM
Björn : har jobbat som bilmek i många år så lite kan jag göra själv och jag har vänner på både volvo och scania på verkstads delen så lite tips och hjälp kan man få !
Funderar på en nyare buss jag med men du har en rätt dyr skatt och försäkring ! kolla på en 76a och den var fin i ramen och där fanns inte mycket rost men det var en massa annat som 4 däck och jag hade fått riva ut allt inne och börjat bygga om då min son på 8 år hade byggt lika fint ! Det var en som inte hade kunskap på hur man bygger och hur det ska se ut ! känndes som den var byggd på överblivet material och det var blandat trä i hela bussen !
Man får regga den som personbil klass II, många fördelar med det
Citat från: Fikman skrivet 19 augusti 2011, 11:24:31 AM
Man får regga den som personbil klass II, många fördelar med det
Det är väl bara en nackdel, nämligen att däcken måste vara godkända för 120 km/h.
Citat från: Björn Forslund skrivet 19 augusti 2011, 11:28:31 AM
Det är väl bara en nackdel, nämligen att däcken måste vara godkända för 120 km/h.
Jo de är enda nakdelen
Nästan alla däck är ju 120 eller högre klassade idag.
Nya kostar från 2500kr/st hemkört och klart.
På det stora hela är ju inte däcken ett problem eftersom man ju ändå inte vill ha trettio år gamla bakelitsvålar under vid färd.
Inte jag i alla fall...
Den bussen som har halvauto är 4 växlad låda och lådan har rullat 3000mil sen den köptes ny ! har inga nr el så på lådan ! hur fraktar jag hem den det är 70 mil hem och den är obes ! man kan inte ta den som när man köper bil direkt ! den är fullt körbar och allt fungerar !
Citat från: Stefan73 skrivet 19 augusti 2011, 19:33:45 PM
Den bussen som har halvauto är 4 växlad låda och lådan har rullat 3000mil sen den köptes ny ! har inga nr el så på lådan ! hur fraktar jag hem den det är 70 mil hem och den är obes ! man kan inte ta den som när man köper bil direkt ! den är fullt körbar och allt fungerar !
Till och från verkstad får man ju alltid köra, bara ta trafikförsäkring på den.
Fikman menar du att jag kan köra 70 mil till verkstad ? Det heter väl närmaste verkstad ?
Kanske boka en verkstads tid hemma vid och boka av när man har kommit hem ? kan ju inte ta en bärgare direkt blir ju jätte dyrt
Citat från: Stefan73 skrivet 21 augusti 2011, 12:17:38 PM
Fikman menar du att jag kan köra 70 mil till verkstad ? Det heter väl närmaste verkstad ?
Kanske boka en verkstads tid hemma vid och boka av när man har kommit hem ? kan ju inte ta en bärgare direkt blir ju jätte dyrt
Om du har verkstadsmöjlighet hemma så vad ska dom säga, det är väll en liten gråson, men vad ska dom säga om du hävdar att du har bekan som skruvar gratis, är bara däck lysne och bromsar ok så vad ska dom säga.
Har för mig att numera får man bara köra obesiktat fordon till besiktning dock valfri ort i Sverige
De har blivit tuffare. Blir man stoppad blir det direkt böter 1500:- såvida du inte är på väg till närbelägen bilprovning med bokad tid eller preciserad verkstad i närheten. Glöm allt vad "provkörning" heter, kör man längre sträckor obesiktigat är det till att snacka med domare och några nämndemän om man inte betalar böterna. Dock blir det aldrig dyrare än 1500:-
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 augusti 2011, 21:09:12 PM
De har blivit tuffare. Blir man stoppad blir det direkt böter 1500:- såvida du inte är på väg till närbelägen bilprovning med bokad tid eller preciserad verkstad i närheten. Glöm allt vad "provkörning" heter, kör man längre sträckor obesiktigat är det till att snacka med domare och några nämndemän om man inte betalar böterna. Dock blir det aldrig dyrare än 1500:-
billigare än bärga den, om man åker fast
Citat från: Fikman skrivet 21 augusti 2011, 21:10:22 PM
billigare än bärga den, om man åker fast
Ärligt talat är risken ganska liten om man inte kör något väldigt uppseendeväckande risigt eller gör något dumt i trafiken. Men blir du stoppad finns risken att du inte får fortsätta färden för egen maskin om du är långt hemifrån. Vad som händer om man trots det kör vidare och blir stoppad ännu en gång vet jag inte.
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 augusti 2011, 21:18:39 PM
Ärligt talat är risken ganska liten om man inte kör något väldigt uppseendeväckande risigt eller gör något dumt i trafiken. Men blir du stoppad finns risken att du inte får fortsätta färden för egen maskin om du är långt hemifrån. Vad som händer om man trots det kör vidare och blir stoppad ännu en gång vet jag inte.
Man får ta en kvällstur.
Citat från: Fikman skrivet 21 augusti 2011, 21:31:03 PM
Man får ta en kvällstur.
Ja, vad vore livet utan lite spänning? ;-)
hur är SCANIA CR 145 T 65 ? års modell 77
Lätt att finna delar ? trasig bakruta och luftkompressorn behöver bytas el renoveras ny bes i april
Citat från: Stefan73 skrivet 25 augusti 2011, 08:50:18 AM
hur är SCANIA CR 145 T 65 ? års modell 77
Lätt att finna delar ? trasig bakruta och luftkompressorn behöver bytas el renoveras ny bes i april
Borde gå att få tag på delar än så länge. Rosten är ett problem med denna modell, så det kan bli en del svetsning...
Err Wetterbygge? Oj, trodde inte det fanns några kvar i livet.
Jo den var rostig i bakstammen vad det nu innebär ? den behöver en bakruta och svetsa lite rost men då är 65.000kr helt fel pris tycker jag ! Hur mucket ska man ge ? finns det nåt man kan gå efter eller man får räkna med att köpa grisen i säcken och sen hålla tummarna på att det blev lite bättre än förväntat ?
Vet tyvärr inget om den !
Låter som att jag hoppar över denna oxå :P
Björn vad ska man ge för en sån buss då ? Finns det bara denna kvar kan det bli svårt med delar
Citat från: Stefan73 skrivet 25 augusti 2011, 09:12:54 AM
Björn vad ska man ge för en sån buss då ? Finns det bara denna kvar kan det bli svårt med delar
Nej, jag läste fel. "T" lurade mig att tro att det rörde sig om en sällsynt CR110T.
Rent generellt ska man inte ge en massa pengar för objekt som det är en massa jobb på. Särskilt ska man se upp med helbyggen där det kan bli frågan om enormt mycket att svetsa om man väl börjar riva.
Sedan bör man ju fundera på om det finns en anledning till att bussen säljs. t ex begynnande dyra problem. "Grisen i säcken" gäller verkligen här.
Om du vill ha något gammalt skattefritt så föreslår jag Scania B/BF76, BF111, F112 eller Volvo B58. Gärna med alu-kaross. Dessa har allihopa rejäl ram som är hyfsat lätt att kolla. Rostproblemen brukar börja vid bakaxeln och bakåt. Hittar du något som gått i Norrland saltfritt, desto bättre.
Vill du ha nyare grejer är det Volvo B10M eller Scania med längsställd bakmotor som gäller, typ BR116 eller K-serien.
En halvgammal utrangerad B10M (t ex) kostar inte så mycket idag. Kan man bygga inredning själv kan det vara ett vettigt alternativ.
CR 145:orna (eller AMS baracker som de klassades på flera håll) rostade liksom föregångaren CR 110 rent kopiöst och då det inte finns en sammanhållande ram kan det bli trubbel.
Kolla efter karossidan eller taklinjen om allt verkar rakt så det inte hänger ner i bakänden.
Kosmetisk rost typ på motorluckan är ju inte svårt att åtgärda, problemet är när rosten angripit bärande delar.
Om du ska köpa en Säffle av -70 tals generationen (eg 1974-1984) ska du kolla att fönstren (i a f dem du ska ha kvar) är täta och att karossen inte spruckit rakt över taket. många av dessa är reparerade med extra plåtar fastbultade/nitade på taket vid dörröppningarna efter sådana fadäser.
Drivlinemässigt finns det delar till i princip allt förutom Wilsonlådor som är bristvara, en sådan ska alltså vara fullt fungerande.
Manuella o automatlådor finns det delar till och även hela lådor, Allison (Detroit-Allison) automaten som satt i de flesta B58:or med automat är skottsäker och trevlig vilket efterföljaren ZF 4 HP ofta inte är.
Undvik bussar med 2 stegs automat (för B58:an ZF 2 HP)
En nyare B10M med manuell ZF S6 låda bör vara det bästa utgångsmaterialet om man ska börja från grunden. (årgång 1980-88)
Kan nämna när de gäller scania 140 så börjar de bli ont om delar till lastbilrna, koppling bla.
Är fortfarande inne på att lastbil är bättre alternativ.
Som denna http://www.blocket.se/varmland/Scania_R114_skapbil_med_oppningsbar_sida_2001_34464417.htm?ca=6&w=3 (http://www.blocket.se/varmland/Scania_R114_skapbil_med_oppningsbar_sida_2001_34464417.htm?ca=6&w=3)
Hej och tack för tipsen har nu köpt en b10m säffle årsm 84 och den är hel överallt och den har det sistnämda du skrev om växellåda så jag har bästa utgångsbussen för den är jättefin och jag fick den verkligen till rätt pris = snorbilligt så jag nästan skäms men man ska ha tur ibland ! enda felet är rost i en reflektor fram och det är lätt fixat !
Man får gratullera
Jag tackar ! Den var ett fint och välskött ex jag kom över och nu vill jag gärna sätta 3 punkts bälte i den el rättare sagt skaffa stolar med 3 punkts el stolar man kan skruva dit bältena då jag har 3 barn alla under 10 år och jav vill ha dom fast på sin plats där av bältet ! finns midjebälte men jag tycker 3 punkts är bättre ! har kollat blocket utan resultat men vet att det ska finnas en el flera skrotar men har dom hemsidor ? sökte lite men den ville bara ge mig vanliga bilskrotar !
Citat från: Stefan73 skrivet 26 augusti 2011, 14:20:19 PM
Jag tackar ! Den var ett fint och välskött ex jag kom över och nu vill jag gärna sätta 3 punkts bälte i den el rättare sagt skaffa stolar med 3 punkts el stolar man kan skruva dit bältena då jag har 3 barn alla under 10 år och jav vill ha dom fast på sin plats där av bältet ! finns midjebälte men jag tycker 3 punkts är bättre ! har kollat blocket utan resultat men vet att det ska finnas en el flera skrotar men har dom hemsidor ? sökte lite men den ville bara ge mig vanliga bilskrotar !
Sök på AB Demonteringar, Hölö. De skrotar många relativt nya bussar.
Tackar har skickat ett mail till dom !
Hur är det med miljözonerna om man nu reggar om till husbuss och den inte går i yrkestrafik får jag då köra i tex malmö el göteborg ? någon som vet något om detta ?
Måste vara äldre än 30 år, då är det generellt undantag iaf i Stockholm.
Citat från: Björn Forslund skrivet 29 augusti 2011, 09:34:10 AM
Måste vara äldre än 30 år, då är det generellt undantag iaf i Stockholm.
Ja det gäller i alla miljözoner, äldre än 30 år och ej Yrkestrafikmarkerad hos transportstyrelsen
Citat från: Stefan73 skrivet 28 augusti 2011, 22:59:32 PM
Hur är det med miljözonerna om man nu reggar om till husbuss och den inte går i yrkestrafik får jag då köra i tex malmö el göteborg ? någon som vet något om detta ?
Reggsr du den som personbil klass II är det heller inga problem
Tackar för alla tips ! Vad ska man ha för däck när man reggar som klass 2 personbil ? jag har R däck på nu 22.5 och jag vet att man inte får ha c däck ! Har fått hem bussen nu och skicket på denna är över förväntan ! Jag hade dock ett missöde precis när vi skulle köra så brast hydralröret till kopplingen så det blev till att fixa delar snabbt och lätt och sen skarva på en ny rör bit där det gamla var friskt och sen blev det till att lufta och ett 8mm rör är ju speciellt så det är tur att man kan meka och har lite kunskap ! såg att det sitter en sak som har tryckluft som har med växelspaken att göra den delen behöver jag byta för den har gått sönder och läcker luft ! nån som vet vilken del jag menar ?
Citat från: Stefan73 skrivet 30 augusti 2011, 21:51:06 PM
Tackar för alla tips ! Vad ska man ha för däck när man reggar som klass 2 personbil ? jag har R däck på nu 22.5 och jag vet att man inte får ha c däck ! Har fått hem bussen nu och skicket på denna är över förväntan ! Jag hade dock ett missöde precis när vi skulle köra så brast hydralröret till kopplingen så det blev till att fixa delar snabbt och lätt och sen skarva på en ny rör bit där det gamla var friskt och sen blev det till att lufta och ett 8mm rör är ju speciellt så det är tur att man kan meka och har lite kunskap ! såg att det sitter en sak som har tryckluft som har med växelspaken att göra den delen behöver jag byta för den har gått sönder och läcker luft ! nån som vet vilken del jag menar ?
Däcken ska vara godkända för 120 km/h, det finns någon kod på dem som säger detta. Fråga på gummiverkstaden, om ingen har kan förklara det bättre.
Okej jag ska kolla upp det ! tackar för hjälpen
Däcken ska vara märkta med ett L som talar om att dom är godkända för 120km/h
De flesta moderna slanglösa radialdäck för landsvägsbruk är L-godkända så det är ingen märkvärdig operation att hitta passande däck.
Undantaget är vissa däck avsedda för anläggningsbruk som kan ha ett lägre hastighetsindex men det är ju knappast aktuellt på en (hus)buss med tanke på buller och vibrationer osv.
Det kan även stå M som talar om att dom är godkända för 130km/h respektive N som ger 140k/h, men vid det laget har nog B10:an lämnat gränsen för Take Off :D...
Hej jag har M märkta däck så det blir helt perfekt och jag reggar den som en pb klass 2
Tackar för informationen
Var kan man söka reservdelar till min b10m 65 -84 säffle ?
Det sitter en luft historia med växelfäraren som är trasig och läcker luft ! Är det någon som vet var man kan finna en sån ?
Citat från: Stefan73 skrivet 02 september 2011, 12:05:13 PM
Det sitter en luft historia med växelfäraren som är trasig och läcker luft ! Är det någon som vet var man kan finna en sån ?
Du får kolla med de som skrotar bussar, t ex Demonteringar i Hölö och Holmsjöskroten. Kolla med Volvo om du kan få fram något artikelnummer och det kanske är något som sitter i lastbilar också.
Är det omkastaren mellan hög/låg (spliten)?
För en -84:a hade väl aldrig den "hatade" växlingsservon
Ja det kan det kanske vara då lådan är ombyggd el ut bytt till nyare ! kolla på volvo lastvagnar och då hittade vi den i dom nyare modellerna för den ska inte finnas orginal på 84 ! var kan jag finna en beg styrventil då ? volvo ville ha 8200kr för en ny och jag har kollat på euro parts och Lvd dom har ingen eftermarknads el pirat !
Tacksam för hjälp
Nu vill vi se bilder på bussen
//R//
Citat från: Stefan73 skrivet 03 september 2011, 11:10:02 AM
Ja det kan det kanske vara då lådan är ombyggd el ut bytt till nyare ! kolla på volvo lastvagnar och då hittade vi den i dom nyare modellerna för den ska inte finnas orginal på 84 ! var kan jag finna en beg styrventil då ? volvo ville ha 8200kr för en ny och jag har kollat på euro parts och Lvd dom har ingen eftermarknads el pirat !
Tacksam för hjälp
Du får, som tidigare skrivet, kolla med skrotarna om du inte vill pynta volvos priser. Fick du kläm på om det är något som även sitter i lastbilar? Det finns flera som säljer begagnade lastbilsdelar.
Skulle passa på att tipsa om Micke på Veterania bilglas. Han kan även få fram nya rutor till buss och lastbil (ibland från gamla lager).
www.veterania.se
Han fixade ny ruta till min Hägglundare.
Tackar ! ska se om jag kan få kläm på bilderna ! Lovar att det kommer några men jag måste först ladda äver dom från kameran till den stationära datan sen tar jag över dom med ett minneskort och laddar upp här !
Hur laddar jag upp bilder på min buss ? laddar upp i profilen om det går
Citat från: Stefan73 skrivet 18 september 2011, 22:54:20 PM
Hur laddar jag upp bilder på min buss ? laddar upp i profilen om det går
Finns lite tips här:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=28663.0