Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Susanne skrivet 09 augusti 2011, 17:43:16 PM

Titel: Välkommen till Gävle
Skrivet av: Susanne skrivet 09 augusti 2011, 17:43:16 PM
För att avsluta upp med slutdestinationen för dessa vagnar i tråden som tidigare skrevs "http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=46256.0"

Var i Gävle och fotade de gamla pendeltågsvagnarna där de nu ska fixas till.


(http://i299.photobucket.com/albums/mm309/sussie_38/2011-08-01_Jervso_Gefle_446.jpg)

(http://i299.photobucket.com/albums/mm309/sussie_38/2011-08-01_Jervso_Gefle_442.jpg)

(http://i299.photobucket.com/albums/mm309/sussie_38/2011-08-01_Jervso_Gefle_392.jpg)
Titel: SV: Välkommen till Gävle
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2011, 18:32:48 PM
Citat från: Susanne skrivet 09 augusti 2011, 17:43:16 PM

Var i Gävle och fotade de gamla pendeltågsvagnarna där de nu ska fixas till.


En av dessa båda X1-or skall behållas av Sveriges Järnvägsmuseum. Den andra tjänar som reservdelsförråd. Vilken som skall bevaras är vad jag vet inte avgjort ännu. Den vagn som bevaras kommer naturligtvis att klo**ersaneras men sedan diskuteras fortfarande hur den skall se ut. Det finns de som vill ha den i leveransskick. Troligtvis blir den väl i det skick den hade när den senast kom ut från storrevision.


Titel: SV: Välkommen till Gävle
Skrivet av: HJP skrivet 27 augusti 2011, 09:05:48 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 augusti 2011, 18:32:48 PM
En av dessa båda X1-or skall behållas av Sveriges Järnvägsmuseum. Den andra tjänar som reservdelsförråd. Vilken som skall bevaras är vad jag vet inte avgjort ännu. Den vagn som bevaras kommer naturligtvis att klo**ersaneras men sedan diskuteras fortfarande hur den skall se ut. Det finns de som vill ha den i leveransskick. Troligtvis blir den väl i det skick den hade när den senast kom ut från storrevision.
****
Det är X1 3019 som bevaras http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=86385

Jag tror också att det blir ett senare bevarandeskick, än leveransskick. Att återställa enheten till leveransskick, innebär byte av frontrutor, demontering av handräcken, byte (nytillverkning) av säten m.m. Det tror jag blir för omfattande och kostsamt.

HJP