I dagarna kan man se en mix av äldre renoveringsobjekt, äldre renoverade objekt inför omplacering och en del nytt i området.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina5722Huddinge110806.jpg)
Dessa Gävlebor gör sig riktigt bra i SL-rött.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina5554Huddinge110806.jpg)
En välbehållen äldre buss, nytt reg. nr, sedan blir nog allt snyggt.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina5554Huddinge110806a.jpg)
Samtrafik, vad är det? Tåget kommer och bussen kör samtidigt. Nej, SL har inga krav på anslutning i Huddinge mot 705an.
Vackert med vita blinkersglas, äntligen någon som tänker på stilen!
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina4653Huddinge110806.jpg)
De sista dagarna är nog räknade för denna...
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina5473Huddinge110806.jpg)
...och för denna trots att det bara är en 2002a (jmf med 5554 ovan).
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Nobina6157Tumba110806.jpg)
De fd. trängselbussarna har kostats på en hel del inför övertaganget av Keolis.
(http://i250.photobucket.com/albums/gg255/trollfjord/SL/Keolis5783Eriksberg110806.jpg)
I väntan på den 22 augusti!
5554 ser väldigt nylackad ut. Den är förmodligen också upprustad inför hösttrafiken, kanske Norrtälje?
För övrigt håller jag med om vita blinkersglas, det ser riktigt snyggt ut.
// Niclas
Jag instämmer med Niclas, 5554 var en riktig rishög kommer jag ihåg från de gånger jag åkte med den på 705:an.
Jämfört med Keolis 46xx-vagnar kändes den väldigt medfaren, så den var absolut i behov av en uppfräschning.
//Fredrik
Vissa av 60xx/61xx vagnarna har jag dock en hel del synpunkter på. Dessa är renoverade i Estland och bland annat så är de vita linjerna längs sidorna tejpade. Även det vita fältet på bakstammen är tejpat (och dessutom har de skurit tejpen olika på alla bussarna). Några av 60xx vagnarna har Busmarket i Huddinge renoverat och de har gjort ett mycket bättre jobb. Jag tror att 5554 är gjord hos Busmarket.
Bland annat har de lackat finare och framförallt så är de vita sträcken inte tejpade...
Vad händer nu med 8700:orna i 57xx-serien? Skulle inte dessa kunna passa bra i Norrtälje tätortstrafik + lokallinjer runtom stan, som 653 och 654?
Citat från: Niclas Wennerlid skrivet 08 augusti 2011, 10:31:32 AM
5554 ser väldigt nylackad ut. Den är förmodligen också upprustad inför hösttrafiken, kanske Norrtälje?
För övrigt håller jag med om vita blinkersglas, det ser riktigt snyggt ut.
// Niclas
5554 är tänkt att flyttas till Södertälje till höst trafiken. Men kan säkert ändras.
Vita blinkers glas riktigt snyggt. Är skyldig till detta. ;D
///
MGA
Citat från: Ersa skrivet 08 augusti 2011, 12:49:56 PM
Vad händer nu med 8700:orna i 57xx-serien? Skulle inte dessa kunna passa bra i Norrtälje tätortstrafik + lokallinjer runtom stan, som 653 och 654?
Fina bilder! Ja, de mindre 8700-vagnarna skulle göra sig bra i Norrtälje stadstrafik. Undrar om Nobina kommer att fortsätta med 8500-boggivagnarna på stadslinjerna fr o m 22 augusti eller om det endast var temporärt under sommaren i avvaktan på kortvagnar från andra SL-distrikt.
På stan ja men inte på landsbygden.
Stadsbuss på landet, så typiskt SL...
Citat från: Bussmicke skrivet 10 augusti 2011, 01:04:27 AM
På stan ja men inte på landsbygden.
Stadsbuss på landet, så typiskt SL...
Nä typiskt EU krav som SL följer och kräver att entrepenörerna ska följa. Kan anses dumt för oss. Men för dom som är funktionshindrade kan det vara bra med vad vi anses vara "stadsbuss".
Citat från: Matte skrivet 11 augusti 2011, 11:54:27 AM
Nä typiskt EU krav som SL följer och kräver att entrepenörerna ska följa. Kan anses dumt för oss. Men för dom som är funktionshindrade kan det vara bra med vad vi anses vara "stadsbuss".
EU-krav? Varför kör man då inte 100% lågentrébussar på landsbygden nere på kontinenten i de länder som t.o.m grundade EU?
Nej, lågentré på landsbygden är inte ett EU-krav. EU-kravet är
tillgänglighet, vilket innebär t.ex nigning fram samt rullstolslyft i mittdörren. Att operatörerna tvingas köra stadsbussar på 14 mil långa landsbygdslinjer (Stockholm-Hallstavik-Öregrund) är det väl bara SL som kräver? Inte bara den enda i Sverige, utan även den enda i hela EU som har krav på den nivån?
Nere i Tyskland finns det väl knappt en enda lågentrébuss ute på den rena landsbygden?
Varför ska man jämföra med Tyskland? Låt Sverige vara som det är, man behöver inte ständigt apa efter hur andra gör.
Jag förstår dig på sätt och vis samtidigt som många "antilåggolvsnissar" kanske skulle ändra inställning om man själv hamnade i rullstol, eller att man någon gång åker buss med barnvagn. Då är låggolv guld värt, å det tycker tant Agda, 87år, med käppen också... ;).
Citat från: Ersa skrivet 11 augusti 2011, 15:21:37 PM
EU-krav? Varför kör man då inte 100% lågentrébussar på landsbygden nere på kontinenten i de länder som t.o.m grundade EU?
Nej, lågentré på landsbygden är inte ett EU-krav. EU-kravet är tillgänglighet, vilket innebär t.ex nigning fram samt rullstolslyft i mittdörren. Att operatörerna tvingas köra stadsbussar på 14 mil långa landsbygdslinjer (Stockholm-Hallstavik-Öregrund) är det väl bara SL som kräver? Inte bara den enda i Sverige, utan även den enda i hela EU som har krav på den nivån?
Nere i Tyskland finns det väl knappt en enda lågentrébuss ute på den rena landsbygden?
Det som förundrar mig varje gång jag rör mig utomlands (vilket är hyfsat ofta) är att det på många platser, inklusive städer i medelhavsområdet, är tämligen många funktionshindrade ute och rör på sig trots att allt inte är anpassat för dem. I Sverige däremot är i stort sett allt anpassat men förutom rollatorer ser man inte funktionshindrade i samma utsträckning som i många andra större städer. Hur kommer det sig?
Att det blir låggolv eller -entré överallt istället för normalgolv och lyft hänger väl ihop med något fackligt krav att den som kör inte ska behöva röra på sig i onödan. Arbetsgivaren vill väl inte heller minska effektiviteten och därmed resultatet med den tid det tar att hjälpa någon ombord. Jmf tidigare när föraren kunde behöva hjälpa barnvagnar upp och ner. Med låga insteg kan man ju låta folk sköta sig själva. Varför mänsklig kontakt om man inte måste?
Citat från: Cero skrivet 11 augusti 2011, 16:13:49 PM
Det som förundrar mig varje gång jag rör mig utomlands (vilket är hyfsat ofta) är att det på många platser, inklusive städer i medelhavsområdet, är tämligen många funktionshindrade ute och rör på sig trots att allt inte är anpassat för dem. I Sverige däremot är i stort sett allt anpassat men förutom rollatorer ser man inte funktionshindrade i samma utsträckning som i många andra större städer. Hur kommer det sig?
Att det blir låggolv eller -entré överallt istället för normalgolv och lyft hänger väl ihop med något fackligt krav att den som kör inte ska behöva röra på sig i onödan. Arbetsgivaren vill väl inte heller minska effektiviteten och därmed resultatet med den tid det tar att hjälpa någon ombord. Jmf tidigare när föraren kunde behöva hjälpa barnvagnar upp och ner. Med låga insteg kan man ju låta folk sköta sig själva. Varför mänsklig kontakt om man inte måste?
DHR och andra organisationer i området är inte förtjusta i att man ska behöva hjälp för att använda allmänna kommunikationer, då anses det inte vara tillgängligt på samma villkor som för övriga kundgrupper, detta har SL tagit till sig och anpassar utbudet efter detta, i glesbygden på andra håll i landet finns det inte någon större mängd funktionshindrade av den arten och heller inga starka lobbygrupper.
Erbjuder man tät trafik med tillgängliga fordon kan man också minska kostnaderna för specialfordon inom färdtjänsten och hänvisa lätt o medelfunktionshindrade till att resa med ordinarie trafik
Citat från: Bussföraren skrivet 11 augusti 2011, 16:27:47 PM
DHR och andra organisationer i området är inte förtjusta i att man ska behöva hjälp för att använda allmänna kommunikationer, då anses det inte vara tillgängligt på samma villkor som för övriga kundgrupper, detta har SL tagit till sig och anpassar utbudet efter detta, i glesbygden på andra håll i landet finns det inte någon större mängd funktionshindrade av den arten och heller inga starka lobbygrupper.
Erbjuder man tät trafik med tillgängliga fordon kan man också minska kostnaderna för specialfordon inom färdtjänsten och hänvisa lätt o medelfunktionshindrade till att resa med ordinarie trafik
Jag har full förståelse för den uppfattning du beskriver ovan, men min fråga är
var är de funktionshindrade? Man ser dem mycket mer i många utländska städer än i exempelvis Stockholm. Här är ju det mesta anpassat så man kan tycka att det vore enkelt att ta sig ut i samhället. Eller är det så illa att gatumiljö och kollektivtrafik är anpassat men det finns inte tillräckligt med hemhjälp så de kommer inte ut?