(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6942636Sin-B.jpg?t=1312486421)
SL H80 6942 Volvo B58 / Hägglunds (1967) ─ ART 626 ─ har infunnit sig vid Simpnäs brygga i god tid före avgångstiden kl. 15.45. Turnumret, 65, visar att det egentligen är förstärkningsbussen från Väddöbacka som har fått förtroendet att utgå från Simpnäs (denna söndagstur annonserades på två rader i tidtabellen, med avgångar ungefär samtidigt från Östersjö respektive Simpnäs).
I bakgrunden ses bussen från Stockholm, som ¨skaftar¨ förbi på väg till Östersjö.
Tur och tjänst från Täby/Åkerby/Enebyberg?
Citat från: Leyland skrivet 05 augusti 2011, 08:48:56 AM
Tur och tjänst från Täby/Åkerby/Enebyberg?
Turen gick från Åkerbygaraget, dvs namnbytet till Täbygaraget hade ännu inte ägt rum. Enebyberg användes inte längre.
/H.
Tack.
Citat från: Hobgoblin skrivet 04 augusti 2011, 22:14:29 PM
... Turnumret, 65, visar att det egentligen är förstärkningsbussen från Väddöbacka som har fått förtroendet att utgå från Simpnäs (denna söndagstur annonserades på två rader i tidtabellen, med avgångar ungefär samtidigt från Östersjö respektive Simpnäs).
I bakgrunden ses bussen från Stockholm, som ¨skaftar¨ förbi på väg till Östersjö.
Aha.
Så vissa söndagar kunde det gå 2 förstärkningsvagnar varav 1 från Simpnäs och 1 från Väddöbacka,
ty den"ordinarie"vagnen från Östersjö tog väl bara Marum och inte Simpnäs på denna avgång?/Ulf
Bussen från Simpnäs räknades också som ordinarievagn då den hade ¨egen rad¨ i tidtabellen.
Jag minns att man även kunde få köra förstärkning från Marums brygga, så som mest gick det nog 2 ordinarie + 2 förstärkningar på söndagseftermiddagen sommartid.
Dessa hågkomster härrör framför allt från 70-talet då jag körde som mest i Roslagen. Hur det förhöll sig med fst-buss i Marum 1984, då bilden togs, minns jag inte.
/H.